Var försiktig med solen också

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8657
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Var försiktig med solen också

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 25 november 2022 21:22 PS. Man ska vara försiktig med sockret - många svenska män balanserar på gränsen till diabetes (typ 2).
Jag gör en ny tråd för att inte spåra ur elanvändningstråden. Man ska vara försiktig med solen också. Jag gick till läkare för att få några mörka prickar kollade. De var alla ofarliga s.k. åldersvårtor sade läkaren, men, sade hon sedan och tittade med sitt dermatoskop på mitt ansikte. Jag hade aktinisk keratos, en hudförändring som kan utvecklas till skivepitelcancer. Jag fick göra en Tolakbehandling. Det är en fyra veckors kur där man dagligen ska smörja in sig med en elak kräm som tar död på de förändrade cellerna. Det var inte roligt kan jag tala om. Man får ansiktet fullt med sår. Så hädanefter ska jag ha solhatt när jag är ute i solen.
Så var försiktiga med solen.
PS Man kan vänja sig av med socker och när man har gjort smakar sötad mat inte gott.
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Var försiktig med solen också

Inlägg av C12C3C3C12 »

Instämmer vad det gäller solen, solade mycket när jag var ung och vacker. Hade en fläck som jag till slut gick och kollade. Operation där kirurgen tog bort fläcken med omgivningar. Fick svar ett par veckor senare, det var förstadiet till skivcancer en slags hudcancer. Jag fick inte det tråkiga svaret - Om du bara kommit tidigare. Nu kollar jag då och då att jag inte har någon fläck på huden. Antagligen samma som Harald kunde ha fått, vi borde nog vara i samma åldersgrupp. Så tänk efter om du är ung, det kommer långt efter.
Skriv svar