Är vändslingor att föredra när det snöar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Hechtwagen »

Jahaja, nu ser jag att det är en timmes stopp på SL linje 7 pga växelfel, hade linjen inte haft växlar vid Sergels Torg utan en vändslinga runt lämpligt kvarter så hade trafiken rullat trots snöfallet kan man anta?

Just linje 7 torde vid normal drift när vagnarna är ute inte kräva några vöxelmoläggningar utöver de vid Sergels Torg.
Är det strategiskt vettigt att ha en såpass växelstinn vändplats?

Och vad är det egentligen som hänt? Det är ju inga större mängder snö det handlar om?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Odd »

Man kan väl raljera med det vanliga.
1. Växelvärme upphandlad av lägstbjudande.
2. Växelvärme håller inte måttet och går sönder under sommaren.
3. Gå tillbaka till punkt 1.
Genius on call
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av M224 »

Istället för att ha dubbelbemanning ala 1920-tal så kunde man ha mer personal ute i trafiken...
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Stefan Widén »

Ja Odd gillar din lista speciellt punkt 3.

Om inte växelvärmen fungerar då det snöar så är det en jätteutmaning. Och varför den inte va tillslagen får de som har ansvaret fundera på.

Och man behöver inte vara ingenjör för att konstatera att så va fallet.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: lördag 19 november 2022 19:07 Istället för att ha dubbelbemanning ala 1920-tal så kunde man ha mer personal ute i trafiken...
Ja växelvakter som på 1910-talet är ju såklart modernare?!

Lite oklart dock varför man ska lösa ett problem med personal när det finns en enkel teknisk lösning, som dessutom redan är införd!

Men det är nog inte de vassaste knivarna i lådan som används till dessa delar av anläggningarna…
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Breitspurbahn »

Apropå vändslingor så hade man stängt av Skansens hållplats på Djurgården idag så Djurgårdslinjen kunde inte ens komma till sin alternativa vändslinga vid Skansen.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2226
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Thomas Lange »

Breitspurbahn skrev: måndag 21 november 2022 11:25 Apropå vändslingor så hade man stängt av Skansens hållplats på Djurgården idag så Djurgårdslinjen kunde inte ens komma till sin alternativa vändslinga vid Skansen.
Idag berodde detta på nedriven kontaktledning vid Skansen, vilket inte bara drabbade Djurgårdslinjen 7N utan även, och framför allt, Spårväg City Linje 7.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Hechtwagen »

Thomas Lange skrev: måndag 21 november 2022 18:12
Breitspurbahn skrev: måndag 21 november 2022 11:25 Apropå vändslingor så hade man stängt av Skansens hållplats på Djurgården idag så Djurgårdslinjen kunde inte ens komma till sin alternativa vändslinga vid Skansen.
Idag berodde detta på nedriven kontaktledning vid Skansen, vilket inte bara drabbade Djurgårdslinjen 7N utan även, och framför allt, Spårväg City Linje 7.
Ja det var trist för växelvärmen vid Sergels Torg fungerar utmärkt idag! :D
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Hechtwagen »

Enligt sl.se så är trafiken på såväl linje 7 som linje 21 helt inställd nu trots att det var IGÅR det snöade?

Vad gäller Lidingöbanan så hade den i princip inga problem alls vintertid oavsett väderlek förr om åren innan banan miljardupporustades så där undrar man ju verkligen vad som (inte) händer!
Bilagor
IMG_20221122_082124.jpg
IMG_20221122_082124.jpg (66.37 KiB) Visad 798 gånger
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Stefan Widén »

När vi har extramt väder och det blir ett stopp som detta så förstår alla att det hänt något.

Man kan göra många liknelser till förr men vi vet att allt inte var tipptopp då heller fast man gärna vill tro det.

Va väl 1964 eller så som hela tunnelbanan stod stilla p g a extremväder.

Fö är vändslingor alltid att föredra.


Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev: torsdag 24 november 2022 21:27Va väl 1964 eller så som hela tunnelbanan stod stilla p g a extremväder.
1966. Men den gången gick spårvagnarna! Och det har de gjort många andra gånger också när tunnelbanan lagt av (t ex en gång i slutet av 70-talet då det också var megakaos i tunnelbanan). Att de inte gjorde det den här gången bör ses som en varningssignal anser jag! Spårvägen (och då menar jag huvudman och entreprenörer) behöver hålla ordning på sina egna grejer. Gör man inte det då blir det problem även utan extremväder.

I just den här tråden är ju frågan om det verkligen är så svårt att hålla ordning på en enda växel att det är befogat att bygga en vändslinga i stället, och svaret på det är givetvis nej, sen har vändslingor andra fördelar men i just det här sammanhanget är det irrelevant.

För övrigt kommer jag att tänka på en gång när jag var i Oslo och det hade börjat snöa i november. Då hade de visst inte fått igång växelvärmen så hela stan blev igenkorkad. Alla norrmän skakade på huvudet och undrade om Sporveien inte kände till att det kan snöa i Norge :cheesygrin:
Harald
Inlägg: 8657
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: fredag 25 november 2022 0:28
Stefan Widén skrev: torsdag 24 november 2022 21:27Va väl 1964 eller så som hela tunnelbanan stod stilla p g a extremväder.
1966. Men den gången gick spårvagnarna! Och det har de gjort många andra gånger också när tunnelbanan lagt av (t ex en gång i slutet av 70-talet då det också var megakaos i tunnelbanan). Att de inte gjorde det den här gången bör ses som en varningssignal anser jag! Spårvägen (och då menar jag huvudman och entreprenörer) behöver hålla ordning på sina egna grejer. Gör man inte det då blir det problem även utan extremväder.
Det väl Annandag jul 1965 som det stora stoppet var. Det berodde på is på strömskenan och ledde till att man installerade värmekabel i strömskenans liv på startsträckor från station och uppförslut. Det kan hända att spårvagnarna gick just den dagen, men f.ö. var det stora problem med spåvagnstrafiken den vintern, kan jag tala om. Mustangerna var inte bra på att gå i snö så det blev förseningar. Dessutom slogs många vagnar ut p.g.a. snöslask som orsakade överslag i motorerna. Man fick plocka fram de undanställda A26:orna igen. Jag var med på en vagn som skulle köras från Söderhallen till Hammarbyverkstaden på en motorgrupp p.g.a. överslag i en. Vi kom bara utanför hallgrinden så blev det överslag i den andra också, så vi fick gå in och hämta en vagn att bogsera med. Bortsett från det stora stoppet en dag, gick däremot tunnelbanan bra den vintern. Det t.o.m. skrevs om det i tidningarna där man jämförde med den dåligt fungerande förortstrafiken med tåg.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Anders Hanquist »

Jo det där minns man. Var rätt kul att ge sig ut och åka. Tror alla släpptes igenom spärren gratis eftersom man inte kunde garantera framkomst. Ibland var det som om det stod pressfotografer och plåtade hela vägen eftersom det blixtrade hela tiden.
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Nu när vi halkat in på t-banan så var det en vinter jag körde L17 till Bagarmossen, i uppförsbacken efter Skärmarbrink var det is på strömskenan - ingen värme? -så det gick lite trögt med mitt 8-vagnars tåg, öppnade hyttdörren för att titta ut, - 3 vagnar mörka, 4 vgn, 5 vgn, 6 vgn, då började jag bli lite nervös, 7 vagnar mörka, då fick jag kräm till den första, sedan var det bara att torka bort svetten från pannan samt köra.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Breitspurbahn »

Thomas Lange skrev: måndag 21 november 2022 18:12
Breitspurbahn skrev: måndag 21 november 2022 11:25 Apropå vändslingor så hade man stängt av Skansens hållplats på Djurgården idag så Djurgårdslinjen kunde inte ens komma till sin alternativa vändslinga vid Skansen.
Idag berodde detta på nedriven kontaktledning vid Skansen, vilket inte bara drabbade Djurgårdslinjen 7N utan även, och framför allt, Spårväg City Linje 7.
Ah, ja hela vägen var avstängd så det låter logiskt.
Och en vecka senare är allt bortsmält. :D
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Odd »

För att återgå till ursprungsfrågan, så skulle jag vilja svara följande:
Vändslingor är att föredra oavsett om det snöar... :-D
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: måndag 28 november 2022 16:48 För att återgå till ursprungsfrågan, så skulle jag vilja svara följande:
Vändslingor är att föredra oavsett om det snöar... :-D
Nja, det beror ju på hur geografin och trafikbehovet ser ut på den aktuella platsen. I vissa fall är en vändslinga det enda vettiga, i andra fall är det bara slöseri med både tid och plats vilket inte är så svårt att räkna ut egentligen.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Är vändslingor att föredra när det snöar?

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev: måndag 28 november 2022 17:28
Odd skrev: måndag 28 november 2022 16:48 För att återgå till ursprungsfrågan, så skulle jag vilja svara följande:
Vändslingor är att föredra oavsett om det snöar... :-D
Nja, det beror ju på hur geografin och trafikbehovet ser ut på den aktuella platsen. I vissa fall är en vändslinga det enda vettiga, i andra fall är det bara slöseri med både tid och plats vilket inte är så svårt att räkna ut egentligen.
Står man inför valet att bygga eller inte bygga en spårvagnslinje där man inte får plats med slingor som vid Tce så är valet att bygga utan.Men det hade gått att lösa om man verkligen ville.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar