Roslagsbanans trafikering

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Roslagsbanans trafikering

Inlägg av Enceladus »

Det finns trådar om Gröna linjens trafikering, Röda linjens trafikering samt Blå linjens trafikering. Det kan vara bra att starta en liknande tråd för Roslagsbanan.

Två etapper av Roslagsbanans utbyggnad har precis genomförts. Kårstagrenen har fått dubbelspår hela vägen till Vallentuna och Österskärsgrenen har fått dubbelspår nästan hela vägen till Åkersberga - två enkelspåriga delsträckor återstår mellan Viggbyholm och Rydbo. Vidare tas två av tre plankorsningar bort på den gemensamma sträckan och Roslagsbanan får nya vagnar. Allt detta möjliggör utökad trafik.

Hur ser trafiken ut nu?

Linje 27 mot Kårsta har 10-minuterstrafik i högtrafik (åtminstone i rusningsriktningen), 15-minuterstrafik i mellantrafik och 30-minuterstrafik under resten av trafikdygnet. Nattrafik saknas efter klockan 1:30. Nyligen infördes 15-minuterstrafik på söndagar, dock ej i lågtrafik. Inga tåg stannar mellan Ösby och Näsby.

Linje 28 mot Österskär har samma utbud som linje 27. Stommen utgörs av mjölktåg som stannar mellan Ösby och Näsby. Dessa har 20-minuterstrafik i högtrafik och 30-minuterstrafik i övrigt. I högtrafik och mellantrafik kompletteras mjölktågen med snabbtåg som inte stannar mellan Ösby och Näsby.

Linje 29 till Näsbypark har samma utbud som mjölktågen på linje 28. Detta är ingen slump - mjölktågen skapar en lucka som tågen till Näsbypark kan fylla utan att stjäla kapacitet från de två tunga grenarna. På tidiga helgmorgnar och den sista timmen på helger är det timmestrafik istället för 30-minuterstrafik.

Hur ser framtiden ut?

Det finns planer på att införa trafikupplägget 4+4S, i praktiken 7,5-minuterstrafik på de två tunga grenarna, inledningsvis i högtrafik och några år senare även i mellantrafik. Eftersom Näsbyparksgrenen synkroniseras med mjölktågen får den också 15-minuterstrafik. Om detta förverkligas återstår att se. Inför Citybanans invigning fanns det liknande planer för pendeltågen, men som bekant blev den utlovade trafiken aldrig av. Jag har inte heller sett några planer för RB:s lågtrafik.

Nattrafik på Roslagsbanan har aldrig utretts ordentligt, men polisen i Norrort har lyft frågan för att minska de ordningsproblem som nattbussar brukar föra med sig. Roslagsbanans Näsbyparksgren är Stockholms minst använda spårtrafiklinje, men det behöver inte utesluta nattrafik. Alependeln i Göteborg har nattrafik med färre resenärer! Däremot kan Näsbyparksgrenen inte räkna med avbrottsfri trafik, d.v.s. tåg som alltid går (jämför Öresundstågen).

På helger har Roslagsbanan ännu sämre nattrafik än pendeltågen då trafiken slutar redan klockan 1:30. Efter årets trafikförändringar hamnar Bålstagrenen i och för sig också i denna kategori. För Roslagsbanan går utvecklingen emellertid i motsatt riktning. Nästa år blir första gången på mycket länge som alla tre linjer har en avgång efter klockan 1:00, och även på vardagar senareläggs de sista avgångarna. Det är ju bra att det går åt rätt håll någonstans!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanans trafikering

Inlägg av Kantorn »

Jag minns när jag bodde i Stockholmstrakten. Då sades någon av Roslagsbanans linjer vara den enda spårbundna daglinje som gick en hel natt (mellan fredag och lördag tror jag det var) i veckan. Det var skiftet 70 - 80-tal vill jag minnas. Det var lucka mellan avgångarna men den var mindre än en timme eller vad det nu var... Som du märker minns jag inte så bra.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans trafikering

Inlägg av Enceladus »

Så går planerna med jätteprojektet Stockholm nordost
Mitt i skrev:– Man har gjort stora förbättringar på Roslagsbanan som gett bättre turtäthet och mindre störningar. Vi har även nya tåg som kan ta på fler personer, säger Anna Anderman.
Är det inte lite för tidigt att prata om bättre turtäthet?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Roslagsbanans trafikering

Inlägg av kildor »

Länken verkar vara trasig
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans trafikering

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: torsdag 24 november 2022 7:55 Länken verkar vara trasig
Mitt i har ändrat hur länkarna ser ut. Här är den nya länken till artikeln:

https://www.mitti.se/nyheter/sa-gar-pla ... 427a1c2709

Det blir tyvärr många trasiga länkar på detta forum om inte de gamla länkarna omdirigeras.
Skriv svar