Spårväg Syd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Spårväg Syd

Inlägg av Pluppiplopp »

Tjena! Jag hittade en tråd om spårväg syd men tyckte personligen den var lite vilseledande. Här har vi iallafall en ny!

Jag har lite frågor också:

Vad hände med planerna på spårväg syd? Kommer den börja byggas inom en snar framtid eller förväntas det ta åratal innan de ens lägger första rälsen?

Kommer Masmoberget börja bebyggas igen eller är det en omöjlighet?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg Syd

Inlägg av twr »

Pluppiplopp skrev: torsdag 17 november 2022 21:15 Tjena! Jag hittade en tråd om spårväg syd men tyckte personligen den var lite vilseledande. Här har vi iallafall en ny!

Jag har lite frågor också:

Vad hände med planerna på spårväg syd? Kommer den börja byggas inom en snar framtid eller förväntas det ta åratal innan de ens lägger första rälsen?

Kommer Masmoberget börja bebyggas igen eller är det en omöjlighet?
Även om trådarna kan börja handla om lite allt möjligt är det ändå bäst att försöka hålla samma ämne inom samma tråd tycker jag, annars blir det ännu mer förvirrat. Ett kort svar på din fråga är att för att kunna börja bygga behövs det detaljplaner, och de är i många fall inte ens påbörjade. Så en gissning är att det nog är minst tre, fyra år kvar till byggstart
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Pluppiplopp »

Tack! Jag tänkte lite samma men tyckte det var lite dåligt namn på tråden samt som du säger blandat ämne.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: torsdag 17 november 2022 22:06
Pluppiplopp skrev: torsdag 17 november 2022 21:15 Tjena! Jag hittade en tråd om spårväg syd men tyckte personligen den var lite vilseledande. Här har vi iallafall en ny!

Jag har lite frågor också:

Vad hände med planerna på spårväg syd? Kommer den börja byggas inom en snar framtid eller förväntas det ta åratal innan de ens lägger första rälsen?

Kommer Masmoberget börja bebyggas igen eller är det en omöjlighet?
Även om trådarna kan börja handla om lite allt möjligt är det ändå bäst att försöka hålla samma ämne inom samma tråd tycker jag, annars blir det ännu mer förvirrat. Ett kort svar på din fråga är att för att kunna börja bygga behövs det detaljplaner, och de är i många fall inte ens påbörjade. Så en gissning är att det nog är minst tre, fyra år kvar till byggstart
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Hechtwagen »

Exakt! Jämför med tex Ängbybanan där det var 30 månader från beviljat bygglov till trafikstart!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Stefan Widén »

Hejsan

Fördelen med de gamla trådarna är att det finns många länkar till information som i vissa fall uppdateras.
Trafikförvaltningen har en sida om Spv Syd och där finns massa matnyttigt.

Men håller med om att ibland kommmer det in sidotrådar som kan vara förvirrande.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Joakim W »

Gamla trådar i all ära, men i vissa trådar går det inte längre att använda "gå till senast olästa inlägg", vilket gör der hopplöst att hamna på sida 26, men finns de senaste svaren på sida 28, eller kanske 29? Hamnar du fel har du råkar markera allt som läst (vilket iof sällan är något problem, är ju mest munhuggning i de flesta trådar... :cheesygrin:)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Pluppiplopp »

Stefan Widén skrev: fredag 18 november 2022 6:27 Hejsan

Fördelen med de gamla trådarna är att det finns många länkar till information som i vissa fall uppdateras.
Trafikförvaltningen har en sida om Spv Syd och där finns massa matnyttigt.

Men håller med om att ibland kommmer det in sidotrådar som kan vara förvirrande.

Stefan
Kan lägga ut lite länkar här senare idag med sortering.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Spårväg Syd

Inlägg av M224 »

Jag hoppas verkligen att vagnarna som kommer att köpas in blir vettiga och med utmärkta egenskaper för trafikantflöde!
Senast redigerad av M224 den fredag 18 november 2022 18:31, redigerad totalt 1 gånger.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Diripsi »

M224 skrev: fredag 18 november 2022 10:34 Jag hoppas verkligen att vagnarna som kommer att köpas in blir vettiga och inga med utmärkta egenskaper för trafikantflöde!
Du borde flytta till Lund, där kan du få åka dina drömmars vagnar, 2/5 av vagnen är helt utan sittplatser.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: fredag 18 november 2022 10:34 Jag hoppas verkligen att vagnarna som kommer att köpas in blir vettiga och inga med utmärkta egenskaper för trafikantflöde!
Är inte planen att dumpa Tvärbanans gamla vagnar till Spv Syd? A32 är ju knappast utformad för Tvärbanans belastning.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Odd »

Om projektet knuffas åt rätt håll så kommer man att kunna köra en gemensam vagnpark. Annars är det väl logiskt att de får nyproducerade vagnar.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 18 november 2022 11:30 Om projektet knuffas åt rätt håll så kommer man att kunna köra en gemensam vagnpark. Annars är det väl logiskt att de får nyproducerade vagnar.
Elva spårvagnar ska köra mellan Älvsjö och Flemingsberg
Mitt i skrev:Enligt trafikprognoser för 2030 behövs tiominuterstrafik under högtrafik för att möta efterfrågan. För detta krävs elva spårvagnar samt en depå med uppställning för trafik- och arbetsfordon samt underhåll.

Regionens trafikförvaltning flaggar dock för att det kan behövas tätare trafik och fler fordon, beroende på hur byggandet av nya bostäder utvecklar sig, och om det blir aktuellt att knyta ihop Spårväg syd med Tvärbanan.
Det finns fortfarande inget beslut om att bygga ihop Spårväg Syd med Tvärbanan. Varför är det inte logiskt att göra sig av med A32 från Tvärbanan?
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Pluppiplopp »

Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Breitspurbahn »

Skulle man få till en västlig tunnelbana till Älvsjö, förlänga Hagsätralinjen till Älvsjö samt få till Spårväg Syd; då hade nordvästra Södertörn inte kunnat klaga på sin kollektivtrafik.
Vi får se när det blir av dock.

Fundering: som jag förstått det är det tänkt att den ska sammanbinda Älvsjö med Fruängen.
Hade det inte varit klokare (om än dyrare) att förlänga Fruängen till Älvsjö och låta Spårvägen tjäna Långsjö istället för Långbro (som då hade fått tunnelbana)?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 18 november 2022 18:01 ...
Det finns fortfarande inget beslut om att bygga ihop Spårväg Syd med Tvärbanan. Varför är det inte logiskt att göra sig av med A32 från Tvärbanan?
Det är varken ologiskt eller logiskt. Om man gör det är det för att det är praktiskt.

Ur en prestigesynvinkel så är det bättre med helt nya vagnar, helst av en typ som inte går att köra på Tvärbanan så de kan vara säkra på att inte någon skulle få för sig att knyta ihop systemen i framtiden.
Genius on call
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Pluppiplopp »

Odd skrev: måndag 21 november 2022 20:02
Enceladus skrev: fredag 18 november 2022 18:01 ...
Det finns fortfarande inget beslut om att bygga ihop Spårväg Syd med Tvärbanan. Varför är det inte logiskt att göra sig av med A32 från Tvärbanan?
Det är varken ologiskt eller logiskt. Om man gör det är det för att det är praktiskt.

Ur en prestigesynvinkel så är det bättre med helt nya vagnar, helst av en typ som inte går att köra på Tvärbanan så de kan vara säkra på att inte någon skulle få för sig att knyta ihop systemen i framtiden.
Skulle inte tåg liknande x15p funka bra på en sån här spårväg? Det är troligen bäst med normalspår dock så just x15p blir det nog inte.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Enceladus »

Vision om spårväg till Skarpnäck lever
Mitt i skrev:Skarpnäck omnämndes i Region Stockholms förstudie för Spårväg Syd redan 2012. Där fanns idén om en framtida förlängning från Älvsjö, över Hökarängen och vidare till Skarpnäck.

När staden klubbade sin budget för 2023, som även innehåller mål och visioner, kom Skarpnäck åter på tal: "En eventuell förlängning till Skarpnäck ska även bejakas".

[...]

Region Stockholm skriver i ett mejl att de anpassar spårvägen så att det finns möjlighet till en förlängning österut.

"Men om det en dag blir en förlängning och vart den i så fall skulle gå är inte utrett."
På kommunal nivå verkar intresset vara större för att förlänga Spårväg Syd till Skarpnäck än att koppla ihop den nya spårvägen med Tvärbanan i Globen.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Spårväg Syd

Inlägg av Fyrgeit »

Varför inte både och?
crop.png
crop.png (104.07 KiB) Visad 862 gånger
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg Syd

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Visst. Det finns ett litet problem bara: Pengar!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar