SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av Odd »

Jag har åkt mycket tåg med X2000 i jobbet det senaste halvåret och har noterat en märklig sak, att det trots att tåget har varit "fullbokat" så finns det många platser som inte används. Senast, då fanns det typ tre platser kvar att boka i vagnen som jag åkte i, men det var mindre än en fjärdedel av platserna som det faktiskt satt någon i. Jag har gjort samma observation ett flertal gånger.

Så jag börjar undra om det är så att detta är ett artificiellt sätt för SJ att driva upp priserna, eller är det helt enkelt så att de flesta väljer biljetter som inte kan lämnas tillbaka och helt enkelt inte åker för att förutsättningarna har förändrats. För vem kan egentligen garanterat planera att åka med ett visst tåg som man bokar en eller två månader i förväg. Mitt liv är i alla fall inte så planerbart.

Jag anser att SJs prissättningssystem är trasigt. Problemet är inte att det är olika priser på olika avgångar, utan att det inte går att förutsäga priset på en avgång och att priset justeras hela tiden. Jag tycker att det skall införas någon form av reslängdstaxa på en "färdbiljett", och att platsbiljetten sedan kostar olika mycket beroende på tid på dygnet och resklass. Exempelvis, en färdbiljett (som väl kallades för ståplats tidigare) kanske kostar 250 kr mellan Stockholm och Göteborg. Sittplatsens pris justeras efter förväntad belastning på tåget och på resklass.
Ett alternativ är att biljetterna är prissatta redan när de släpps och att de inte förändras efter det.

Sen är det det där med återbetalningen. Det borde vara fri återlösning av biljetten intill minst 12 timmar före avresan, med undantag för bokningsavgift, och full återbetalning 7 dagar före, eller liknande. Biljetter som inte kan utnyttjas tätare inpå avresa skulle kunna hamna på nån spotmarknad där full återbetalning erhålles om annan person bokar platsen. Den som bokar vet inte om att det är en spotplats och betalning resp återbetalning sker genom bokningssystemet.

Eller nåt sådant.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av kildor »

Jag tycker SJ:s prissättningsmodell varken är nytänkande eller ogenomtänkt. Dynamisk prissättning har ju förekommit i många år i resebranschen, och det verkar dessutom vara en framgångsrik metod för ökad lönsamhet och högre utnyttjandegrad. Om du har lyckats åka ett flertal gånger med i princip fullbokade tåg men med mindre än 25% av sittplatserna upptagna så är det bara att gratulera. Resan blir ju luftigare och lugnare då! Mina erfarenheter är snarare fullbokade tåg och i princip fullbesatta tåg. Jag har svårt att se vad SJ skulle vinna på att spärra 75% av platserna som du antyder. Jag tror att förklaringen snarare är att du inte får se alla lediga platser när du går in och ska välja sittplats, och därmed felaktigt dragit slutsatsen att tåget/vagnen varit "nästan fullbokad". Men om man åker i "2 klass lugn" så verkar det dock som att ca 25% av platserna är spärrade om man åker i en riktig andraklassvagn (2+2-sittning). Vissa tåg har ju 2 klass lugn i en f.d. förstaklassvagn (dvs 2+1-sittning), och jag gissar att man inte vill sälja alla platser i en 2+2-vagn för att undvika ev. problem vid fordonsbyten m.m.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av Joakim W »

kildor skrev: söndag 13 november 2022 11:03 Jag tycker SJ:s prissättningsmodell varken är nytänkande eller ogenomtänkt. Dynamisk prissättning har ju förekommit i många år i resebranschen, och det verkar dessutom vara en framgångsrik metod för ökad lönsamhet och högre utnyttjandegrad. Om du har lyckats åka ett flertal gånger med i princip fullbokade tåg men med mindre än 25% av sittplatserna upptagna så är det bara att gratulera. Resan blir ju luftigare och lugnare då! Mina erfarenheter är snarare fullbokade tåg och i princip fullbesatta tåg. Jag har svårt att se vad SJ skulle vinna på att spärra 75% av platserna som du antyder. Jag tror att förklaringen snarare är att du inte får se alla lediga platser när du går in och ska välja sittplats, och därmed felaktigt dragit slutsatsen att tåget/vagnen varit "nästan fullbokad". Men om man åker i "2 klass lugn" så verkar det dock som att ca 25% av platserna är spärrade om man åker i en riktig andraklassvagn (2+2-sittning). Vissa tåg har ju 2 klass lugn i en f.d. förstaklassvagn (dvs 2+1-sittning), och jag gissar att man inte vill sälja alla platser i en 2+2-vagn för att undvika ev. problem vid fordonsbyten m.m.
Precis. 2 klass lugn på X2000 säljs som om det alltid vore en 1 klass vagn, för att slippa stå där med 70 sålda biljetter till 2 klass lugn men så kommer en vagn med 48 (eller vad det är...) stolar in.

Annara håller jag med dig, dynamisk prissättning är ju standard i dagens läge, finns väl ytterst få bolag som inte har det på fjärrtåg? Möjligen en del i östra delarna av Europa, men annars är min upplevelse att de flesta bolagen kör med dynamisk prissättning. Tycker det funkar bra, för då kan jag som är ute i god tid köpa en biljett billigt :)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av Odd »

Joakim W skrev: söndag 13 november 2022 14:37
kildor skrev: söndag 13 november 2022 11:03 Jag tycker SJ:s prissättningsmodell varken är nytänkande eller ogenomtänkt. Dynamisk prissättning har ju förekommit i många år i resebranschen, och det verkar dessutom vara en framgångsrik metod för ökad lönsamhet och högre utnyttjandegrad. Om du har lyckats åka ett flertal gånger med i princip fullbokade tåg men med mindre än 25% av sittplatserna upptagna så är det bara att gratulera. Resan blir ju luftigare och lugnare då! Mina erfarenheter är snarare fullbokade tåg och i princip fullbesatta tåg. Jag har svårt att se vad SJ skulle vinna på att spärra 75% av platserna som du antyder. Jag tror att förklaringen snarare är att du inte får se alla lediga platser när du går in och ska välja sittplats, och därmed felaktigt dragit slutsatsen att tåget/vagnen varit "nästan fullbokad". Men om man åker i "2 klass lugn" så verkar det dock som att ca 25% av platserna är spärrade om man åker i en riktig andraklassvagn (2+2-sittning). Vissa tåg har ju 2 klass lugn i en f.d. förstaklassvagn (dvs 2+1-sittning), och jag gissar att man inte vill sälja alla platser i en 2+2-vagn för att undvika ev. problem vid fordonsbyten m.m.
Precis. 2 klass lugn på X2000 säljs som om det alltid vore en 1 klass vagn, för att slippa stå där med 70 sålda biljetter till 2 klass lugn men så kommer en vagn med 48 (eller vad det är...) stolar in.

Annara håller jag med dig, dynamisk prissättning är ju standard i dagens läge, finns väl ytterst få bolag som inte har det på fjärrtåg? Möjligen en del i östra delarna av Europa, men annars är min upplevelse att de flesta bolagen kör med dynamisk prissättning. Tycker det funkar bra, för då kan jag som är ute i god tid köpa en biljett billigt :)
Det skulle ju kunna vara en förklaring. Men eftersom systemet inte är transparent så kan man ju inte veta. När jag åkte till Göteborg i går förmiddag så var det i stort sett fullsatt i andra-klass vid bokningen, med några få platser lediga, och priset var ändå 195 kr med X2000. Det fanns luckor även där. Men varför kostade denna avgång då 195 kr när en avgång lite senare kostade tre gånger så mycket och hade i varje fall lika många platser kvar? Jag förstår inte hur det fungerar.

Ett stort problem är fortfarande att prissättningen premierar bilåkande för spontana resor, även när man åker själv. Med en marginalkostnad på kanske 35 kr/mil för en bil så kan en sen bokning på SJ mellan exempelvis Skövde och Stockholm, lätt bli samma kostnad som att ta bilen, och definitivt dyrare än bilen om man åker två personer eller fler.

Och dessutom förklarar inte modellen varför inte alla tågbiljetter är återbetalningsbara? I dessa tider av klimat- och energiproblem så skulle det ju nästan vara kriminellt att ha ett system som premierar utsläpp och energislukande framför ett mer klimat- och energivänligt åkande. Men det är kanske mer av ett systemproblem som skall lösas av våra folkvalda, och just i skrivande stund (november 2022) så har nuvarande regering tyvärr vidtagit ett flertal åtgärder mot att förvärra situationen i stället för att göra någonting åt det. Men det är väl som med allt övrigt i samhället idag, girighet går före förnuft!
Genius on call
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av Harald »

Hur får du ihop en marginalkostnad på 35 kronor per mil. Den stora kostnaden är bränslet och den ligger runt 14 kronor per mil med en modern bensindriven bil och nuvarande bensinpris. Övriga körsträckebundna kostnader är små jämfört med det.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev: söndag 13 november 2022 15:11
Det skulle ju kunna vara en förklaring. Men eftersom systemet inte är transparent så kan man ju inte veta. När jag åkte till Göteborg i går förmiddag så var det i stort sett fullsatt i andra-klass vid bokningen, med några få platser lediga, och priset var ändå 195 kr med X2000. Det fanns luckor även där. Men varför kostade denna avgång då 195 kr när en avgång lite senare kostade tre gånger så mycket och hade i varje fall lika många platser kvar? Jag förstår inte hur det fungerar.
Som jag förstått det på mer insatta personer på Postvagnen så visas inte alla lediga platser, utan det kan se ut som om tåget är rätt fullt men det är många platser kvar i verkligheten. Men vad vet jag, jag är bara en simpel tågvärd.. :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av kildor »

Odd skrev: söndag 13 november 2022 15:11 Det skulle ju kunna vara en förklaring. Men eftersom systemet inte är transparent så kan man ju inte veta. När jag åkte till Göteborg i går förmiddag så var det i stort sett fullsatt i andra-klass vid bokningen, med några få platser lediga, och priset var ändå 195 kr med X2000. Det fanns luckor även där. Men varför kostade denna avgång då 195 kr när en avgång lite senare kostade tre gånger så mycket och hade i varje fall lika många platser kvar? Jag förstår inte hur det fungerar.
Odds signatur skrev:Fråga mig, jag vet!
Lite falsk marknadsföring här! :cheesygrin:

Det är nog inte meningen att du ska förstå i detalj hur prissättningen fungerar. Men återigen så tror jag att du drar felaktiga slutsatser om beläggningsgraden utifrån ett felaktigt antagande om att du alltid får se alla ledig platser när du går in och tittar på en avgång.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av Odd »

Harald skrev: söndag 13 november 2022 16:33 Hur får du ihop en marginalkostnad på 35 kronor per mil. Den stora kostnaden är bränslet och den ligger runt 14 kronor per mil med en modern bensindriven bil och nuvarande bensinpris. Övriga körsträckebundna kostnader är små jämfört med det.
Jag höftade lite och utgick ifrån att man regelbundet tar bilen i stället för tåget, men om man gör det endast i bland, och räknar som du, med 14 kr/mil, då hinner du både tur och retur och ändå blir det billigare med bilen, och det gjorde ju inte användarfallet bättre direkt.
Driftkostnaden, med inköp, service, försäkringar och energi, blir i alla fall ofta en bit över 30-40 kr på en modern bil.

Det är i alla fall väldigt dumt ur ett klimat- och energiperspektiv när det inte är möjligt att resa ekonomiskt med kort varsel.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av Harald »

Odd skrev: söndag 13 november 2022 17:52 Driftkostnaden, med inköp, service, försäkringar och energi, blir i alla fall ofta en bit över 30-40 kr på en modern bil.
Totalkostnaden ja, men du skrev marginalkostnaden, d.v.s. man har köpt bilen och väljer mellan att ta tåget eller bilen. Om inte man kör väldigt mycket så är service tidsbundet, d.v.s. man har kostnaden vare sig man tar tåget eller bilen i det speciella fallet. Visst slitage är körsträckeberoende, men det är svårt att beräkna och är i vart fall mycket mindre än bränslekostnaden.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?

Inlägg av daniel_s »

Joakim W skrev: söndag 13 november 2022 14:37.

Annara håller jag med dig, dynamisk prissättning är ju standard i dagens läge, finns väl ytterst få bolag som inte har det på fjärrtåg? Möjligen en del i östra delarna av Europa, men annars är min upplevelse att de flesta bolagen kör med dynamisk prissättning.
Beror väl på vad du menar, i allmänhet går det väl fortfarande att resa utan tågbindning dvs samma pris på alla tåg, möjligen olika beroende på resväg.
Skriv svar