SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Jag har åkt mycket tåg med X2000 i jobbet det senaste halvåret och har noterat en märklig sak, att det trots att tåget har varit "fullbokat" så finns det många platser som inte används. Senast, då fanns det typ tre platser kvar att boka i vagnen som jag åkte i, men det var mindre än en fjärdedel av platserna som det faktiskt satt någon i. Jag har gjort samma observation ett flertal gånger.
Så jag börjar undra om det är så att detta är ett artificiellt sätt för SJ att driva upp priserna, eller är det helt enkelt så att de flesta väljer biljetter som inte kan lämnas tillbaka och helt enkelt inte åker för att förutsättningarna har förändrats. För vem kan egentligen garanterat planera att åka med ett visst tåg som man bokar en eller två månader i förväg. Mitt liv är i alla fall inte så planerbart.
Jag anser att SJs prissättningssystem är trasigt. Problemet är inte att det är olika priser på olika avgångar, utan att det inte går att förutsäga priset på en avgång och att priset justeras hela tiden. Jag tycker att det skall införas någon form av reslängdstaxa på en "färdbiljett", och att platsbiljetten sedan kostar olika mycket beroende på tid på dygnet och resklass. Exempelvis, en färdbiljett (som väl kallades för ståplats tidigare) kanske kostar 250 kr mellan Stockholm och Göteborg. Sittplatsens pris justeras efter förväntad belastning på tåget och på resklass.
Ett alternativ är att biljetterna är prissatta redan när de släpps och att de inte förändras efter det.
Sen är det det där med återbetalningen. Det borde vara fri återlösning av biljetten intill minst 12 timmar före avresan, med undantag för bokningsavgift, och full återbetalning 7 dagar före, eller liknande. Biljetter som inte kan utnyttjas tätare inpå avresa skulle kunna hamna på nån spotmarknad där full återbetalning erhålles om annan person bokar platsen. Den som bokar vet inte om att det är en spotplats och betalning resp återbetalning sker genom bokningssystemet.
Eller nåt sådant.
Så jag börjar undra om det är så att detta är ett artificiellt sätt för SJ att driva upp priserna, eller är det helt enkelt så att de flesta väljer biljetter som inte kan lämnas tillbaka och helt enkelt inte åker för att förutsättningarna har förändrats. För vem kan egentligen garanterat planera att åka med ett visst tåg som man bokar en eller två månader i förväg. Mitt liv är i alla fall inte så planerbart.
Jag anser att SJs prissättningssystem är trasigt. Problemet är inte att det är olika priser på olika avgångar, utan att det inte går att förutsäga priset på en avgång och att priset justeras hela tiden. Jag tycker att det skall införas någon form av reslängdstaxa på en "färdbiljett", och att platsbiljetten sedan kostar olika mycket beroende på tid på dygnet och resklass. Exempelvis, en färdbiljett (som väl kallades för ståplats tidigare) kanske kostar 250 kr mellan Stockholm och Göteborg. Sittplatsens pris justeras efter förväntad belastning på tåget och på resklass.
Ett alternativ är att biljetterna är prissatta redan när de släpps och att de inte förändras efter det.
Sen är det det där med återbetalningen. Det borde vara fri återlösning av biljetten intill minst 12 timmar före avresan, med undantag för bokningsavgift, och full återbetalning 7 dagar före, eller liknande. Biljetter som inte kan utnyttjas tätare inpå avresa skulle kunna hamna på nån spotmarknad där full återbetalning erhålles om annan person bokar platsen. Den som bokar vet inte om att det är en spotplats och betalning resp återbetalning sker genom bokningssystemet.
Eller nåt sådant.
Genius on call
Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Jag tycker SJ:s prissättningsmodell varken är nytänkande eller ogenomtänkt. Dynamisk prissättning har ju förekommit i många år i resebranschen, och det verkar dessutom vara en framgångsrik metod för ökad lönsamhet och högre utnyttjandegrad. Om du har lyckats åka ett flertal gånger med i princip fullbokade tåg men med mindre än 25% av sittplatserna upptagna så är det bara att gratulera. Resan blir ju luftigare och lugnare då! Mina erfarenheter är snarare fullbokade tåg och i princip fullbesatta tåg. Jag har svårt att se vad SJ skulle vinna på att spärra 75% av platserna som du antyder. Jag tror att förklaringen snarare är att du inte får se alla lediga platser när du går in och ska välja sittplats, och därmed felaktigt dragit slutsatsen att tåget/vagnen varit "nästan fullbokad". Men om man åker i "2 klass lugn" så verkar det dock som att ca 25% av platserna är spärrade om man åker i en riktig andraklassvagn (2+2-sittning). Vissa tåg har ju 2 klass lugn i en f.d. förstaklassvagn (dvs 2+1-sittning), och jag gissar att man inte vill sälja alla platser i en 2+2-vagn för att undvika ev. problem vid fordonsbyten m.m.
Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Precis. 2 klass lugn på X2000 säljs som om det alltid vore en 1 klass vagn, för att slippa stå där med 70 sålda biljetter till 2 klass lugn men så kommer en vagn med 48 (eller vad det är...) stolar in.kildor skrev: ↑söndag 13 november 2022 11:03 Jag tycker SJ:s prissättningsmodell varken är nytänkande eller ogenomtänkt. Dynamisk prissättning har ju förekommit i många år i resebranschen, och det verkar dessutom vara en framgångsrik metod för ökad lönsamhet och högre utnyttjandegrad. Om du har lyckats åka ett flertal gånger med i princip fullbokade tåg men med mindre än 25% av sittplatserna upptagna så är det bara att gratulera. Resan blir ju luftigare och lugnare då! Mina erfarenheter är snarare fullbokade tåg och i princip fullbesatta tåg. Jag har svårt att se vad SJ skulle vinna på att spärra 75% av platserna som du antyder. Jag tror att förklaringen snarare är att du inte får se alla lediga platser när du går in och ska välja sittplats, och därmed felaktigt dragit slutsatsen att tåget/vagnen varit "nästan fullbokad". Men om man åker i "2 klass lugn" så verkar det dock som att ca 25% av platserna är spärrade om man åker i en riktig andraklassvagn (2+2-sittning). Vissa tåg har ju 2 klass lugn i en f.d. förstaklassvagn (dvs 2+1-sittning), och jag gissar att man inte vill sälja alla platser i en 2+2-vagn för att undvika ev. problem vid fordonsbyten m.m.
Annara håller jag med dig, dynamisk prissättning är ju standard i dagens läge, finns väl ytterst få bolag som inte har det på fjärrtåg? Möjligen en del i östra delarna av Europa, men annars är min upplevelse att de flesta bolagen kör med dynamisk prissättning. Tycker det funkar bra, för då kan jag som är ute i god tid köpa en biljett billigt
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Det skulle ju kunna vara en förklaring. Men eftersom systemet inte är transparent så kan man ju inte veta. När jag åkte till Göteborg i går förmiddag så var det i stort sett fullsatt i andra-klass vid bokningen, med några få platser lediga, och priset var ändå 195 kr med X2000. Det fanns luckor även där. Men varför kostade denna avgång då 195 kr när en avgång lite senare kostade tre gånger så mycket och hade i varje fall lika många platser kvar? Jag förstår inte hur det fungerar.Joakim W skrev: ↑söndag 13 november 2022 14:37Precis. 2 klass lugn på X2000 säljs som om det alltid vore en 1 klass vagn, för att slippa stå där med 70 sålda biljetter till 2 klass lugn men så kommer en vagn med 48 (eller vad det är...) stolar in.kildor skrev: ↑söndag 13 november 2022 11:03 Jag tycker SJ:s prissättningsmodell varken är nytänkande eller ogenomtänkt. Dynamisk prissättning har ju förekommit i många år i resebranschen, och det verkar dessutom vara en framgångsrik metod för ökad lönsamhet och högre utnyttjandegrad. Om du har lyckats åka ett flertal gånger med i princip fullbokade tåg men med mindre än 25% av sittplatserna upptagna så är det bara att gratulera. Resan blir ju luftigare och lugnare då! Mina erfarenheter är snarare fullbokade tåg och i princip fullbesatta tåg. Jag har svårt att se vad SJ skulle vinna på att spärra 75% av platserna som du antyder. Jag tror att förklaringen snarare är att du inte får se alla lediga platser när du går in och ska välja sittplats, och därmed felaktigt dragit slutsatsen att tåget/vagnen varit "nästan fullbokad". Men om man åker i "2 klass lugn" så verkar det dock som att ca 25% av platserna är spärrade om man åker i en riktig andraklassvagn (2+2-sittning). Vissa tåg har ju 2 klass lugn i en f.d. förstaklassvagn (dvs 2+1-sittning), och jag gissar att man inte vill sälja alla platser i en 2+2-vagn för att undvika ev. problem vid fordonsbyten m.m.
Annara håller jag med dig, dynamisk prissättning är ju standard i dagens läge, finns väl ytterst få bolag som inte har det på fjärrtåg? Möjligen en del i östra delarna av Europa, men annars är min upplevelse att de flesta bolagen kör med dynamisk prissättning. Tycker det funkar bra, för då kan jag som är ute i god tid köpa en biljett billigt
Ett stort problem är fortfarande att prissättningen premierar bilåkande för spontana resor, även när man åker själv. Med en marginalkostnad på kanske 35 kr/mil för en bil så kan en sen bokning på SJ mellan exempelvis Skövde och Stockholm, lätt bli samma kostnad som att ta bilen, och definitivt dyrare än bilen om man åker två personer eller fler.
Och dessutom förklarar inte modellen varför inte alla tågbiljetter är återbetalningsbara? I dessa tider av klimat- och energiproblem så skulle det ju nästan vara kriminellt att ha ett system som premierar utsläpp och energislukande framför ett mer klimat- och energivänligt åkande. Men det är kanske mer av ett systemproblem som skall lösas av våra folkvalda, och just i skrivande stund (november 2022) så har nuvarande regering tyvärr vidtagit ett flertal åtgärder mot att förvärra situationen i stället för att göra någonting åt det. Men det är väl som med allt övrigt i samhället idag, girighet går före förnuft!
Genius on call
Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Hur får du ihop en marginalkostnad på 35 kronor per mil. Den stora kostnaden är bränslet och den ligger runt 14 kronor per mil med en modern bensindriven bil och nuvarande bensinpris. Övriga körsträckebundna kostnader är små jämfört med det.
Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Som jag förstått det på mer insatta personer på Postvagnen så visas inte alla lediga platser, utan det kan se ut som om tåget är rätt fullt men det är många platser kvar i verkligheten. Men vad vet jag, jag är bara en simpel tågvärd..Odd skrev: ↑söndag 13 november 2022 15:11
Det skulle ju kunna vara en förklaring. Men eftersom systemet inte är transparent så kan man ju inte veta. När jag åkte till Göteborg i går förmiddag så var det i stort sett fullsatt i andra-klass vid bokningen, med några få platser lediga, och priset var ändå 195 kr med X2000. Det fanns luckor även där. Men varför kostade denna avgång då 195 kr när en avgång lite senare kostade tre gånger så mycket och hade i varje fall lika många platser kvar? Jag förstår inte hur det fungerar.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Odd skrev: ↑söndag 13 november 2022 15:11 Det skulle ju kunna vara en förklaring. Men eftersom systemet inte är transparent så kan man ju inte veta. När jag åkte till Göteborg i går förmiddag så var det i stort sett fullsatt i andra-klass vid bokningen, med några få platser lediga, och priset var ändå 195 kr med X2000. Det fanns luckor även där. Men varför kostade denna avgång då 195 kr när en avgång lite senare kostade tre gånger så mycket och hade i varje fall lika många platser kvar? Jag förstår inte hur det fungerar.
Lite falsk marknadsföring här!Odds signatur skrev:Fråga mig, jag vet!
Det är nog inte meningen att du ska förstå i detalj hur prissättningen fungerar. Men återigen så tror jag att du drar felaktiga slutsatser om beläggningsgraden utifrån ett felaktigt antagande om att du alltid får se alla ledig platser när du går in och tittar på en avgång.
Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Jag höftade lite och utgick ifrån att man regelbundet tar bilen i stället för tåget, men om man gör det endast i bland, och räknar som du, med 14 kr/mil, då hinner du både tur och retur och ändå blir det billigare med bilen, och det gjorde ju inte användarfallet bättre direkt.
Driftkostnaden, med inköp, service, försäkringar och energi, blir i alla fall ofta en bit över 30-40 kr på en modern bil.
Det är i alla fall väldigt dumt ur ett klimat- och energiperspektiv när det inte är möjligt att resa ekonomiskt med kort varsel.
Genius on call
Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Totalkostnaden ja, men du skrev marginalkostnaden, d.v.s. man har köpt bilen och väljer mellan att ta tåget eller bilen. Om inte man kör väldigt mycket så är service tidsbundet, d.v.s. man har kostnaden vare sig man tar tåget eller bilen i det speciella fallet. Visst slitage är körsträckeberoende, men det är svårt att beräkna och är i vart fall mycket mindre än bränslekostnaden.
Re: SJs biljettpriser - nytänkande eller ogenomtänkt?
Beror väl på vad du menar, i allmänhet går det väl fortfarande att resa utan tågbindning dvs samma pris på alla tåg, möjligen olika beroende på resväg.Joakim W skrev: ↑söndag 13 november 2022 14:37.
Annara håller jag med dig, dynamisk prissättning är ju standard i dagens läge, finns väl ytterst få bolag som inte har det på fjärrtåg? Möjligen en del i östra delarna av Europa, men annars är min upplevelse att de flesta bolagen kör med dynamisk prissättning.