Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Postat: lördag 24 december 2022 22:09
Men "Norrort" på blå linjen har väl inga långa platformar? Ska de vända i Sofia isåfall?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Vadå norrort?? Det är långa plattformar på hela banan idag, men förlängningen västerut blir nog med korta plattformar precis som den i andra änden. Man får ju inte missa chansen att förstöra något som kan bli bra.Pluppiplopp skrev: ↑lördag 24 december 2022 22:09 Men "Norrort" på blå linjen har väl inga långa platformar? Ska de vända i Sofia isåfall?
Solna/Sundbyberg räknas väl som Norrort trodde jag ? Visste inte att det var långa plattformar på denna del och antog att bara Mörby grenen hade dessa.daniel_s skrev: ↑lördag 24 december 2022 23:16Vadå norrort?? Det är långa plattformar på hela banan idag, men förlängningen västerut blir nog med korta plattformar precis som den i andra änden. Man får ju inte missa chansen att förstöra något som kan bli bra.Pluppiplopp skrev: ↑lördag 24 december 2022 22:09 Men "Norrort" på blå linjen har väl inga långa platformar? Ska de vända i Sofia isåfall?
Alla hittilsvarande stationer på blå bana har långa plattformar för att kunna ta 10-vagnståg (10 x. Cx )Pluppiplopp skrev: ↑söndag 25 december 2022 0:46Solna/Sundbyberg räknas väl som Norrort trodde jag ? Visste inte att det var långa plattformar på denna del och antog att bara Mörby grenen hade dessa.daniel_s skrev: ↑lördag 24 december 2022 23:16Vadå norrort?? Det är långa plattformar på hela banan idag, men förlängningen västerut blir nog med korta plattformar precis som den i andra änden. Man får ju inte missa chansen att förstöra något som kan bli bra.Pluppiplopp skrev: ↑lördag 24 december 2022 22:09 Men "Norrort" på blå linjen har väl inga långa platformar? Ska de vända i Sofia isåfall?
Nä, med det idiotiska uttrycket ”Norrort” menar man ett diffust område längre norrut, det är högst oklart var gränserna går men det inkluderar aldrig Solna och Sundbyberg, möjligen Danderyd och Sollentuna däremot.Pluppiplopp skrev: ↑söndag 25 december 2022 0:46 Solna/Sundbyberg räknas väl som Norrort trodde jag ?
Ah ok då vet du det nu.Pluppiplopp skrev: ↑söndag 25 december 2022 0:46 Visste inte att det var långa plattformar på denna del och antog att bara Mörby grenen hade dessa.
Nya Slussenterminalen spräcker budgeten - igen
Den gigantiska Slussenterminalen blir alltså dyrare än "gula linjen" - och det kan bli ännu värre! För dessa pengar hade det gått att få långa plattformar på blå linjens förlängning samt nya stationer i Ektorp, Björknäs och Orminge. Med tanke på de höga driftskostnaderna för busstrafik är frågan om det inte skulle vara billigare att förlänga Roslagsbanan till Gustavsberg...Mitt i skrev:Prognoserna pekar mot en tredubbling av den ursprungliga kalkylen – från 1,9 till 5,7 miljarder kronor. Bara under 2022 har siffrorna skrivits upp med en miljard.
[...]
I september 2022 bedömde en särskild "task force" av externa bedömare att slutnotan troligen skulle bli 5,7 miljarder – och i värsta fall 6,7 miljarder.
Samma "task force" anger som troligt scenario att terminalen kan tas i bruk i oktober 2025 – en försening med två år mot ursprungsplanen. Som "sent" scenario anges januari 2027.
Antar att du tänker SB men det är ju smart , kanske finns mer mark för en ny depå åt det hållet inkl verkstadsplatser även för de gamla. Så kan Neglinge byggas om till en ren uppställningshall. Det vore något för arbetsmiljön.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 december 2022 13:10Nya Slussenterminalen spräcker budgeten - igen
Den gigantiska Slussenterminalen blir alltså dyrare än "gula linjen" - och det kan bli ännu värre! För dessa pengar hade det gått att få långa plattformar på blå linjens förlängning samt nya stationer i Ektorp, Björknäs och Orminge. Med tanke på de höga driftskostnaderna för busstrafik är frågan om det inte skulle vara billigare att förlänga Roslagsbanan till Gustavsberg...Mitt i skrev:Prognoserna pekar mot en tredubbling av den ursprungliga kalkylen – från 1,9 till 5,7 miljarder kronor. Bara under 2022 har siffrorna skrivits upp med en miljard.
[...]
I september 2022 bedömde en särskild "task force" av externa bedömare att slutnotan troligen skulle bli 5,7 miljarder – och i värsta fall 6,7 miljarder.
Samma "task force" anger som troligt scenario att terminalen kan tas i bruk i oktober 2025 – en försening med två år mot ursprungsplanen. Som "sent" scenario anges januari 2027.
Jag är en stor förespråkare av spårtrafik, men även jag erkänner att busstrafik till Värmdö är billigare än en dubbelspårig Saltsjöbana mellan City och Gustavsberg. Detta skulle vara den gigantiska Slussenterminalen 2.0. Roslagsbanan och blå linjen är Värmdös realistiska alternativ för spårtrafik.Stefan Widén skrev: ↑tisdag 27 december 2022 16:10Antar att du tänker SB men det är ju smart , kanske finns mer mark för en ny depå åt det hållet inkl verkstadsplatser även för de gamla. Så kan Neglinge byggas om till en ren uppställningshall. Det vore något för arbetsmiljön.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 december 2022 13:10 Den gigantiska Slussenterminalen blir alltså dyrare än "gula linjen" - och det kan bli ännu värre! För dessa pengar hade det gått att få långa plattformar på blå linjens förlängning samt nya stationer i Ektorp, Björknäs och Orminge. Med tanke på de höga driftskostnaderna för busstrafik är frågan om det inte skulle vara billigare att förlänga Roslagsbanan till Gustavsberg...
Gula linjen måste inte pausas, men väl Citybanan!FUT skrev:Vid två dagliga fönster på tio minuter går det att spränga: klockan 10.49–10.59 eller klockan 21.49–59. Då stoppas trafiken helt mellan Odenplan och Solna Station, om det ska utföras sprängarbeten. Som mest kommer man spränga omkring 3–4 gånger i veckan.
Är det någon som fortfarande tvivlar på tunnelbanans unika status? Solnavägen hade aldrig fått en lika ambitiös stadsutveckling med ett annat trafikslag!Mitt i skrev:Solnavägen, en i dag bitvis uppgrävd och trafikkaotisk billed, är i förändring och ambitionerna är höga. Här byggs flera tusen bostäder, lummiga mittrefuger och mer utrymme för fotgängare och cyklister.
[...]
Tunnelbanestationen Södra Hagalund får två uppgångar – en av dem mitt i nuvarande Hagalunds arbetsplatsområde en bit in från Solnavägen. I kvarteren kring Gelbgjutarevägen planeras för 500 lägenheter i en första etapp. Länge har husen rymt småföretag, replokaler och föreningar. Men tömningen har börjat och en del kåkar rivs.
När har man någonsin gjort det egentligen? Kan inte komma på någon sträcka, åtminstone inte på tunnelbanan, som stått färdig före bostadsområdena intill den. I bästa fall har man legat 4-5 år efter.
Ja, så borde det vara. Men vad har det med "gulalinjen" att göra? Det är ju inte så att det skulle vara någon brist på kollektivtrafik i området, med ett flertal busslinjer av olika tyngd som passerar sträckan och området, och med Solna Centrums T-banestation inom gångavstånd från stora delar av det område man tänker bebygga så är ju inte den tänkta "gulalinjen" något direkt avgörande. Det finns i så fall bättre projekt att lägga pengarna på.
Pendeltågsstationen Vega stod färdig före bostadsområdena intill den. Däremot dröjde det några år innan nattbussarna började trafikera dessa trakter.
Har varit en och annan tunnelbanestation som funnits på plats innan inflyttande skett.
T.ex , ja vardå ?BSB101 skrev: ↑söndag 02 april 2023 14:31Har varit en och annan tunnelbanestation som funnits på plats innan inflyttande skett.
Enligt en artikel i DN är det viktigt att arenan som väljs har tak som skyddar mot regn. Då återstår Friends Arena, Avicii Arena (Globen) samt Tele2 Arena. Men nästa år hålls Globen stängd för renovering. Dessutom brukar Eurovision sluta sent på natten, vilket gör att tunnelbanans unika status behövs.Mitt i skrev:Senast Eurovision song contest hölls i Sverige, efter Måns Zelmerlövs vinst 2016, föll valet på Globen. Men det är inte aktuellt nästa år då arenan ska renoveras.
Dessförinnan, 2013, efter Loreens seger med Euphoria, snuvade Malmö åt sig arrangemanget. Malmös politiska ledning, och även Göteborgs, har dock uttryckt tveksamhet inför ett kostsamt ESC-värdskap.