Sida 6 av 9

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 26 november 2022 0:02
av Odd
Pluppiplopp skrev: fredag 25 november 2022 19:16
daniel_s skrev: fredag 25 november 2022 14:03
Fyrgeit skrev: fredag 25 november 2022 13:19 Jag tror inte allmänheten bryr sig jättemycket om vilken färg en linje får. De kommer troligtvis få en gul linje till slut också, bara flera år efter "gula linjen".
Som nån påpekade så har vi ju haft en gul linje sedan 2004 eller så (nämligen Tvärbanan) men det verkar inte ha satt några djupare avtryck!
Tvärbanan är enligt mig orange om man ska gå in på färg debatten...
Numera, ja, men från början, och tills några år sedan, så var den gul på skyltar och kartor. Sen fick den en orange ton på de flesta kartor även om den, liksom de flesta andra linjer, även tunnelbanans, har varierat lite i färger och nyanser genom åren.

Visste du förresten att den "röda linjen", dvs tunnelbana 2, ibland var grön.... men det var innan den kallades för "röda linjen".

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 26 november 2022 5:50
av daniel_s
Ja och när namnet ”Röda linjen” infördes var den orange på kartorna!

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 26 november 2022 6:29
av Enceladus
Anders Hanquist skrev: fredag 25 november 2022 17:06 Dessutom genomfördes färgbeslutet under helt andra förutsättningar, nämligen att linjen faktiskt bara skulle gå mellan Odenplan och Arenastaden, separat från Gröna linjen.
Det har aldrig funnits något beslut om en separat linje. Idén har nämnts i utredningar, men den avfärdades i ett tidigt stadium och saknade tillräckligt politiskt stöd. Färgbeslutet togs just för att mildra kritiken mot avfärdandet av en separat linje. Lögner brukar tyvärr vinna val.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 26 november 2022 11:05
av Anders Hanquist
Togs verkligen beslutet om en separat färg efter det att det stod klart att grenen skulle kopplas till Gröna linjen vid Odp och trafiken skulle bli genomgående? I så fall blir det hela ju ännu mer absurt. Den versionen har inte jag hört, så det skulle vara intressant med en källa. Som jag förstod det ansåg man då att det skulle bli för glest mot Hässelby om man grenade av.

Och det här med att "vinna val". Tror inte den frågan var avgörande. Vid val är det så mycket som ska vägas samman och de flesta av den stora allmänheten tillhör inte de grupper som diskuterar på sådana här forum. Alltså specialintresserade av just kollektivtrafik.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 26 november 2022 12:00
av daniel_s
Anders Hanquist skrev: lördag 26 november 2022 11:05 Togs verkligen beslutet om en separat färg efter det att det stod klart att grenen skulle kopplas till Gröna linjen vid Odp och trafiken skulle bli genomgående?
Det har ju stått klart ända sedan 90-talet att det är så det ska bli. Dock var det ju lämpligt att tona ned det i det politiska arbetet och därför är det logiskt att ”gula linjen” fått fungera som ett arbetsnamn som med tiden blir överflödigt!

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 26 november 2022 12:16
av twr
Anders Hanquist skrev: lördag 26 november 2022 11:05 Togs verkligen beslutet om en separat färg efter det att det stod klart att grenen skulle kopplas till Gröna linjen vid Odp och trafiken skulle bli genomgående? I så fall blir det hela ju ännu mer absurt. Den versionen har inte jag hört, så det skulle vara intressant med en källa. Som jag förstod det ansåg man då att det skulle bli för glest mot Hässelby om man grenade av.

Och det här med att "vinna val". Tror inte den frågan var avgörande. Vid val är det så mycket som ska vägas samman och de flesta av den stora allmänheten tillhör inte de grupper som diskuterar på sådana här forum. Alltså specialintresserade av just kollektivtrafik.
När enkäten hölls skulle det bli en separat linje. Dock redan då en del av tunnelbana 1, så grön färg skulle ha varit rimligare. Sedan den separat plattformen i Odenplan ströks 2016 är det rent vilseledande att tala om en egen färg.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 26 november 2022 12:23
av Enceladus
twr skrev: lördag 26 november 2022 12:16
Anders Hanquist skrev: lördag 26 november 2022 11:05 Togs verkligen beslutet om en separat färg efter det att det stod klart att grenen skulle kopplas till Gröna linjen vid Odp och trafiken skulle bli genomgående? I så fall blir det hela ju ännu mer absurt. Den versionen har inte jag hört, så det skulle vara intressant med en källa. Som jag förstod det ansåg man då att det skulle bli för glest mot Hässelby om man grenade av.

Och det här med att "vinna val". Tror inte den frågan var avgörande. Vid val är det så mycket som ska vägas samman och de flesta av den stora allmänheten tillhör inte de grupper som diskuterar på sådana här forum. Alltså specialintresserade av just kollektivtrafik.
När enkäten hölls skulle det bli en separat linje. Dock redan då en del av tunnelbana 1, så grön färg skulle ha varit rimligare. Sedan den separat plattformen i Odenplan ströks 2016 är det rent vilseledande att tala om en egen färg.
Begreppet "linje" brukar avse bana i Stockholms tunnelbana. Det skulle bli en separat linje, men en del av gröna banan ("gröna linjen"). Utanför rusningen skulle tågen fortsätta söder om Odenplan. Ingen kallar Kistagrenen eller Solsidan-grenen för egna banor. Den senare har nästan ingen genomgående trafik.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 26 november 2022 12:54
av daniel_s
twr skrev: lördag 26 november 2022 12:16 När enkäten hölls skulle det bli en separat linje.
Spel för gallerierna…

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 26 november 2022 13:04
av twr
daniel_s och Enceladus, ni har naturligtvis rätt och inget jag skrev motsäger det ni skriver. Solsidan är ju ett bra exempel på varför det redan då var vilseledande med en egen färg.

Jag svarade bara på Anders Hanquists fråga. Enkäten hölls när det planerades att under högtrafik köra en matarlinje separat från övrig trafik på gröna linjen. Redan då var det vilseledande, men ändå en gråzon. Sedan 2016 är det däremot en ren bluff.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: söndag 27 november 2022 21:28
av Pluppiplopp
Finns det några chanser på förbättring nu när det har skett ett maktbyte i regionen eller var dessa politiker även med på en gulgrön gren?

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: måndag 28 november 2022 8:32
av Anders Hanquist
Färgen på grenen torde inte vara en stor politisk/ideologisk fråga. Möjligen kan "nya kvastar" göra att det inte känns lika skämmigt att erkänna att färgvalet (gult) var felaktigt eftersom grenen ingår i den gröna tunnelbanan.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: måndag 28 november 2022 8:47
av Pluppiplopp
Ändå konstigt med en grön gren så tidigt på linjen. Västerort kommer nog få väldigt stora trafikproblem i framtiden pga utbyggnader, så den här grenen känns mest som att den skapar problem till framtiden. Och eftersom de ändå ska bygga en gren till Älvsjö tycker jag att det är väldigt mystiskt att ingen tänkte på att bygga ihop dem från början (om de ändå ska ha blindtarmen som praktiskt taget är ett långsammare pendeltåg).

Jag kanske har klagat lite för mycket nu, men det här är en hjärtefråga för mig.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: fredag 16 december 2022 15:59
av Enceladus
Odd skrev: lördag 12 november 2022 16:06 Blindtarmen gulalinjen är därför ett självklart objekt att skrota när resurserna är knappa. Även om man ”bara” skulle kunna rädda en enda miljard av de 15-20 miljarder som denna stump kostar, så är det värt att spara. Och det är det som är skillnaden mellan en fungerande och en dysfunktionell projektorganisation, där den förra klarar av att avbryta när man ser att det går åt helvete och där den senare bara fortsätter att ösa in pengar trots att det är hopplöst. Tyvärr förekommer det senare oftare där skattebetalare står för större delen av notan och ansvar inte kan utkrävas.
Trots de kraftiga överdrifterna har skribenten gjort en träffande beskrivning av den gigantiska Slussenterminalen:

Kostnaderna för Slussen skenar – regionen tillsätter granskning
DN skrev:Kostnaderna för det jättelika Slussenbygget riskerar att fortsätta skena. Enligt en prognos kommer bussterminalen i Katarinaberget att avvika kraftigt från budget – därför tillsätter medfinansiären Region Stockholm en extern granskning av projektet.

– Det är oroväckande utifrån att vi har utökat budgetramen flera gånger om, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

[...]

Enligt Slussenprojektets senaste prognos uppgår kostnadsökningarna till drygt en miljard kronor kronor mer än de 15,8 miljarder som fastslogs 2020.
Detta är otvivelaktigt Stockholms mest misslyckade projekt i modern tid. Projektorganisationen "bara fortsätter att ösa in pengar trots att det är hopplöst". Perfa!

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: fredag 16 december 2022 17:31
av Kristofer
Enceladus skrev: fredag 16 december 2022 15:59 Detta är otvivelaktigt Stockholms mest misslyckade projekt i modern tid. Projektorganisationen "bara fortsätter att ösa in pengar trots att det är hopplöst". Perfa!
Skribenten har inte hört talas om Nya Karolinska sjukhuset? Det känns väl inte heller som ett helt lyckat projekt rent ekonomiskt?

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: lördag 17 december 2022 16:59
av BSB101
Jag var för några år sedan kortvarigt inblandat i Slussenprojektet och av det jag såg så är jag inte förvånad över att man spränger budgeten stort. Så dålig projektstyrning och uppföljning har jag nog aldrig sett.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: söndag 18 december 2022 13:32
av Enceladus
BSB101 skrev: lördag 17 december 2022 16:59 Jag var för några år sedan kortvarigt inblandat i Slussenprojektet och av det jag såg så är jag inte förvånad över att man spränger budgeten stort. Så dålig projektstyrning och uppföljning har jag nog aldrig sett.
En ny artikel om den gigantiska Slussenterminalen:

Miljardsmäll och stor försening hotar bussterminal
Bussmagasinet skrev:Enligt den nuvarande planen ska bussterminalen vara klar i slutet sv nästa år, men i värst fall kan den enligt rapporten bli sex år försenad och då vara klar vid årsskiftet 2029/2030. Enligt trafikförvaltningen är det troligaste en försening på två år. Rapporten bedömer också att bygget blir två miljarder dyrare än den senaste prognosen på 3,3 miljarder.
Hade det inte varit bättre att lägga pengarna på tunnelbana till Orminge samt långa plattformar på blå linjen?

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: söndag 18 december 2022 13:44
av Odd
Enceladus skrev: söndag 18 december 2022 13:32 ...
Bussmagasinet skrev:Enligt den nuvarande planen ska bussterminalen vara klar i slutet sv nästa år, men i värst fall kan den enligt rapporten bli sex år försenad och då vara klar vid årsskiftet 2029/2030. Enligt trafikförvaltningen är det troligaste en försening på två år. Rapporten bedömer också att bygget blir två miljarder dyrare än den senaste prognosen på 3,3 miljarder.
Hade det inte varit bättre att lägga pengarna på tunnelbana till Orminge samt långa plattformar på blå linjen?
Jo. Det var väl till och med så att det fanns planer på att bussterminalen i Slussen skulle flytta ut till nånstans i Nacka. Det är nästan som att de som planerade ombyggnaden av slussen inte hade någon samordning om planerna om tunnelbanesatsningar mot Nackahållet, ty hade de samarbetat så skulle det nog blivit bättre och troligen blivit klart snabbare.

Men att något sådant inte gjorts har väl egentligen samma grundorsak som till att den s k gulalinjen inte stoppades i tid.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: söndag 18 december 2022 21:53
av twr
Odd skrev: söndag 18 december 2022 13:44
Enceladus skrev: söndag 18 december 2022 13:32 ...
Bussmagasinet skrev:Enligt den nuvarande planen ska bussterminalen vara klar i slutet sv nästa år, men i värst fall kan den enligt rapporten bli sex år försenad och då vara klar vid årsskiftet 2029/2030. Enligt trafikförvaltningen är det troligaste en försening på två år. Rapporten bedömer också att bygget blir två miljarder dyrare än den senaste prognosen på 3,3 miljarder.
Hade det inte varit bättre att lägga pengarna på tunnelbana till Orminge samt långa plattformar på blå linjen?
Jo. Det var väl till och med så att det fanns planer på att bussterminalen i Slussen skulle flytta ut till nånstans i Nacka. Det är nästan som att de som planerade ombyggnaden av slussen inte hade någon samordning om planerna om tunnelbanesatsningar mot Nackahållet, ty hade de samarbetat så skulle det nog blivit bättre och troligen blivit klart snabbare.

Men att något sådant inte gjorts har väl egentligen samma grundorsak som till att den s k gulalinjen inte stoppades i tid.
Det är samordnat. Det byggs en bussterminal i Nacka centrum också, i anslutning till tunnelbanan. Vid ett tillfälle besökts att överföra några platser från terminalen i Slussen till terminalen i Nacka centrum. Allt hänger ihop.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: måndag 19 december 2022 18:19
av Majkey
Det är väl bara Värmdöbussar som ska till Slussen då byte till tunnelbanan i Nacka forum blir en restidsförsämring jämfört mot motorvägsbussar? En halv tunnelbanelinje kanske inte riktigt räcker kapacitetsmässigt heller för att försörja hela Nacka och Värmdö.

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Postat: måndag 19 december 2022 20:35
av Enceladus
Majkey skrev: måndag 19 december 2022 18:19 Det är väl bara Värmdöbussar som ska till Slussen då byte till tunnelbanan i Nacka forum blir en restidsförsämring jämfört mot motorvägsbussar? En halv tunnelbanelinje kanske inte riktigt räcker kapacitetsmässigt heller för att försörja hela Nacka och Värmdö.
Med långa plattformar på blå linjens förlängning hade den gigantiska Slussenterminalen inte behövt vara lika gigantisk.