[Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Fyrgeit »

Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 13:01 Problemet är ju att det inte går att få jämn trafik överallt om man ska ha tre linjer i 10-minuterstrafik. Ska man ha jämn trafik Åkeshov-Odenplan blir det ojämn trafik Odenplan-Gullmarsplan.
Det kan man visst.

*Räkneexempel*
Säg att det är 2 tåg/h på Hässelbylinjen och 1 tåg/h på Solnalinjen, alltså 3 tåg/h vid Odenplan.

Ett tåg från Hässelby rullar in till Odenplan kl 12:00
Ett tåg från Solna rullar in till Odenplan kl 12:20
Ett till tåg från hässelby rullar in till Odenplan kl 12:40. Det borde ha kommit 12:30, men väntade 10 min i S:t Eriksplan för att få jämna intervaller i Odenplan (alternativt att den väntar 10 min i Odenplan).

Och så går det så varje timme. Förutom att det är 6 gånger så många tåg/h. Då blir väntetiden i S:t Eriksplan 100 sekunder, men de går att sprida ut över stationerna innan.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

Fyrgeit skrev: onsdag 16 november 2022 15:41
Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 13:01 Problemet är ju att det inte går att få jämn trafik överallt om man ska ha tre linjer i 10-minuterstrafik. Ska man ha jämn trafik Åkeshov-Odenplan blir det ojämn trafik Odenplan-Gullmarsplan.
Det kan man visst.

*Räkneexempel*
Säg att det är 2 tåg/h på Hässelbylinjen och 1 tåg/h på Solnalinjen, alltså 3 tåg/h vid Odenplan.

Ett tåg från Hässelby rullar in till Odenplan kl 12:00
Ett tåg från Solna rullar in till Odenplan kl 12:20
Ett till tåg från hässelby rullar in till Odenplan kl 12:40. Det borde ha kommit 12:30, men väntade 10 min i S:t Eriksplan för att få jämna intervaller i Odenplan (alternativt att den väntar 10 min i Odenplan).

Och så går det så varje timme. Förutom att det är 6 gånger så många tåg/h. Då blir väntetiden i S:t Eriksplan 100 sekunder, men de går att sprida ut över stationerna innan.
Klart att man kan men då blir det längre restider istället.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Fyrgeit »

Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 15:45 Klart att man kan men då blir det längre restider istället.
Vissa smällar får man ta, särskilt om det bara är 1.3 min längre restid.

Hade det kunna se ut så här i maxtimman?
gröna maxtimma.png
gröna maxtimma.png (42.21 KiB) Visad 527 gånger
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

Snygg karta, men den säger tyvärr ingenting när du inte talar om vilken ordning tågen ska gå i. Det är i alla fall alldeles för mycket tåg till Solna.

Överhuvudtaget är det alldeles för mycket fokus på antalet tåg.

Angående "bara 1.3 minuters längre restid" så vinns det ingen vettig anledning att köra så. Ska man ha tre linjer i 10-minuterstrafik så är det bättre att köra Åkeshovståget precis före Hässelbytåget. Det blir jämnare belastning och kortare väntetid+restid då, undantaget de som åker lokalt Odenplan-Åkeshov.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

Ett upplägg för maxtimmen som jag tror kan fungera är om man kör fyra linjer i 8-minuterstrafik ordningen Solna-Åkeshov-Vällingby-Hässelby. Då blir det hyfsat jämn belastning vilket är det viktigaste, och man slipper hålla på med extra väntetider vid stationerna.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Fyrgeit »

Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 16:11 Snygg karta, men den säger tyvärr ingenting när du inte talar om vilken ordning tågen ska gå i. Det är i alla fall alldeles för mycket tåg till Solna.
Är det verkligen alldeles för mycket med 5-minuterstrafik i rusning?

Säg att tågen går:
Hässelby, Solna, Åkeshov, Hässelby, Solna
osv

En nackdel med det upplägget är väl att det fungerar suboptimalt om man väntar på "sitt tåg" istället för att byta vid grenstationen. Synd bara att alla inte gör det.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Nattrafiken blir en svår nöt att knäcka. Mellan klockan 1 och 3 är det tre linjer med 30-minuterstrafik:

17 Skarpnäck-Odenplan
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Åkeshov

Mellan klockan 3 och 6 är det två linjer med 30-minuterstrafik samt en lillpendel:

17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Gullmarsplan

SL anser att sträckan Gullmarsplan-Odenplan behöver 10-minuterstrafik mellan klockan 1 och 3 samt 15-minuterstrafik mellan klockan 3 och 6. Vidare anses sträckan Odenplan-Alvik behöva 15-minuterstrafik under hela dygnet - därför förlängs linje 17 från Odenplan till Alvik efter klockan 3. Hur blir det i framtiden?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Odd »

Det hela löses enkelt med en plattform till i Odenplan, som förläggs precis innan man kommer in på ”huvudlinjen”. Under rusningen får trafikanterna helt enkelt gå till rusningsplattformen.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Hagsätragrenen kopplas loss ungefär två år efter att Arenastadsgrenen tillkommer. Detta innebär att gröna linjen behöver två nya trafikupplägg - ett kortvarigt från 2028 och ett långvarigt från 2030. Kommer dessa upplägg att skilja sig väster om Odenplan?
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 16 november 2022 17:49 Det hela löses enkelt med en plattform till i Odenplan, som förläggs precis innan man kommer in på ”huvudlinjen”. Under rusningen får trafikanterna helt enkelt gå till rusningsplattformen.
"Gula linjen" har en begränsad budget och denna lösning ryms tyvärr inte i budgeten. Alla projekt är inte som den gigantiska Slussenterminalen där det öses hur mycket pengar som helst trots att det är hopplöst. Var det inte skribenten som klagade på att "gula linjen" är för dyr?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Odd »

Den är skitdyr, se ovan. Men om dom envisas med att genomföra projektet så måste dom ju löpa hela linan ut, eller stoppa det så snart som möjligt för att rädda vad som räddas kan. Annars blir det ju ersättningsbussar…
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: onsdag 16 november 2022 18:04 Hagsätragrenen kopplas loss ungefär två år efter att Arenastadsgrenen tillkommer. Detta innebär att gröna linjen behöver två nya trafikupplägg - ett kortvarigt från 2028 och ett långvarigt från 2030. Kommer dessa upplägg att skilja sig väster om Odenplan?
Det borde inte ha någon betydelse. Eller ja, fram till 2030 är ju gröna linjens trafikbehov något större, så då kanske man borde köra något mer tåg.

Sen hur man kommer att köra i verkligheten, det är en helt annan sak. Chansen att man plötsligt skulle börja med vettiga trafikupplägg i tunnelbanan är inte stor.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 16 november 2022 18:14
Odd skrev: onsdag 16 november 2022 17:49 Det hela löses enkelt med en plattform till i Odenplan, som förläggs precis innan man kommer in på ”huvudlinjen”. Under rusningen får trafikanterna helt enkelt gå till rusningsplattformen.
"Gula linjen" har en begränsad budget och denna lösning ryms tyvärr inte i budgeten. Alla projekt är inte som den gigantiska Slussenterminalen där det öses hur mycket pengar som helst trots att det är hopplöst. Var det inte skribenten som klagade på att "gula linjen" är för dyr?
Och just därför är linjen inte gul utan en del av Gröna linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

ADDE skrev: onsdag 16 november 2022 13:57 Varför 3 linjer när man har 2 grenar mot väst o 2 grenar mot söder i framtiden? Kan man inte göra något enkelt?
18: Hässelby strand-Farsta strand. Jämn 5-minuterstrafik, ingen snack om saken.
17 & "Nya 19": Skarpnäck-Odenplan, jämn 5-minuterstrafik.
17: Odenplan-Arenastaden: 10-minuterstrafik.
"Nya 19": Odenplan-Åkeshov/Vällingby: 10-minuterstrafik.

Ta röda linjen som förebild till ett upplägg istället för att envisas med 3 linjer när man bara får 2 grenar i vardera ände.
Det är ju just ett upplägg med tre linjer som du beskriver, och det ligger ganska nära det som planeras.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 14:35
Enceladus skrev: onsdag 16 november 2022 14:07 Är det önskvärt att ha jämn trafik på sträckan Odenplan-Åkeshov om det finns tre linjer till Hässelby, Åkeshov respektive Arenastaden? För att få en jämn beläggning behöver tågen mot Hässelby gå strax efter tågen mot Åkeshov. Problemet är väl snarare att sträckan Odenplan-Hässelby är för tung för att vara en gren.
Precis. Och därmed blir det ingen 5-minutertrafik heller.
ADDE skrev: onsdag 16 november 2022 13:57 Varför 3 linjer när man har 2 grenar mot väst o 2 grenar mot söder i framtiden? Kan man inte göra något enkelt?
18: Hässelby strand-Farsta strand. Jämn 5-minuterstrafik, ingen snack om saken.
17 & "Nya 19": Skarpnäck-Odenplan, jämn 5-minuterstrafik.
17: Odenplan-Arenastaden: 10-minuterstrafik.
"Nya 19": Odenplan-Åkeshov/Vällingby: 10-minuterstrafik.

Ta röda linjen som förebild till ett upplägg istället för att envisas med 3 linjer när man bara får 2 grenar i vardera ände.
Det där går ju inte att bedöma eftersom du inte talar om vilken trafiktid du pratar om. Mellantrafik och högtrafik kräver olika upplägg. Trafikupplägget på södra sidan har inget att göra med trafikupplägget på norra sidan heller. Alla upplägg som syftar till att "göra något enkelt" innebär att man måste prioritera bort att ta hänsyn till väntetider och trängsel.

På södra sidan bör det vara varannat tåg till Skarpnäck och varannat tåg till Farsta strand, inget snack om saken.
Nej, södra sidan bör inte alls se ut så, eftersom det innebär ett stort överutbud. Linjen från Arenastaden ska vända i Skärmarbrink och i väntan på vändspår där i Gullmarsplan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 16:22 Ett upplägg för maxtimmen som jag tror kan fungera är om man kör fyra linjer i 8-minuterstrafik ordningen Solna-Åkeshov-Vällingby-Hässelby. Då blir det hyfsat jämn belastning vilket är det viktigaste, och man slipper hålla på med extra väntetider vid stationerna.
Det ger för lite trafik till Västerort på bekostnad av onödigt mycket trafik till Solna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Pluppiplopp »

Fyrgeit skrev: onsdag 16 november 2022 12:29 Hade man tänkt fyrdimensionellt hade man byggt pendeltåg ut till västerort också. En tunnelbanelinje kommer ju nå en kapacitetsgräns förr eller senare.
Det hade ju varit det bästa, men nästan alla pendeltågs stationer, Stockholm Odenplan, Stockholm City och Arlanda C exkluderade, är ju byggda vid befintliga spår och inte som tunnelbanan eller spårvagnar där spåret byggs för att fylla ett behov.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

twr skrev: onsdag 16 november 2022 22:29
Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 14:35 På södra sidan bör det vara varannat tåg till Skarpnäck och varannat tåg till Farsta strand, inget snack om saken.
Nej, södra sidan bör inte alls se ut så, eftersom det innebär ett stort överutbud. Linjen från Arenastaden ska vända i Skärmarbrink och i väntan på vändspår där i Gullmarsplan.
Det där har vi ju redan diskuterat.
  1. 12 tåg i timmen på Farstagrenen i högtrafik är i det minsta laget, även om man mot förmodan skulle köra jämn 5-minuterstrafik med väntetider i Skärmarbrink. Och även om du tycker att det är acceptabelt med stående på grenarna så blir det alldeles för hög belastning genom innerstan om man vänder tåg vid Gullmarsplan.
  2. Att vända tåg vid Gullmarsplan oavsett tidpunkt är ett vansinnigt slöseri. Man tar bort halva resenärsunderlaget för tågen bara för att spara 2-3 omlopp vid 10-minuterstrafik. Tågen som går Arenastaden-Gullmarsplan hade lika gärna köras med 1 C30 om det hade gått med signalsystemet, utanför rusningen hade nog 1 C20 räckt.
Att du fortsätter att försvara regionens planer är obegripligt.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

twr skrev: onsdag 16 november 2022 22:33
Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 16:22 Ett upplägg för maxtimmen som jag tror kan fungera är om man kör fyra linjer i 8-minuterstrafik ordningen Solna-Åkeshov-Vällingby-Hässelby. Då blir det hyfsat jämn belastning vilket är det viktigaste, och man slipper hålla på med extra väntetider vid stationerna.
Det ger för lite trafik till Västerort på bekostnad av onödigt mycket trafik till Solna.
Man kan inte bara räkna antalet tåg utan man måste konstruera ett fungerande trafikupplägg också. Jag kan inte se hur man skulle kunna få ett bättre trafikupplägg för Västerort om man kör 10-minutertrafik till Solna.

Det blir för lite trafik till Västerort oavsett hur man gör, och bland annat därför är ju också hela projektet med "Gula linjen" en vansinnig idé.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av ADDE »

twr skrev: onsdag 16 november 2022 22:25
ADDE skrev: onsdag 16 november 2022 13:57 Varför 3 linjer när man har 2 grenar mot väst o 2 grenar mot söder i framtiden? Kan man inte göra något enkelt?
18: Hässelby strand-Farsta strand. Jämn 5-minuterstrafik, ingen snack om saken.
17 & "Nya 19": Skarpnäck-Odenplan, jämn 5-minuterstrafik.
17: Odenplan-Arenastaden: 10-minuterstrafik.
"Nya 19": Odenplan-Åkeshov/Vällingby: 10-minuterstrafik.

Ta röda linjen som förebild till ett upplägg istället för att envisas med 3 linjer när man bara får 2 grenar i vardera ände.
Det är ju just ett upplägg med tre linjer som du beskriver, och det ligger ganska nära det som planeras.
Ja, visst... Det jag störde mig på var att man planerar att kortvända arenastadstågen vid Gullmarsplan när man kan köra dem ända ut till Skarpnäck.
Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 14:35
ADDE skrev: onsdag 16 november 2022 13:57 Varför 3 linjer när man har 2 grenar mot väst o 2 grenar mot söder i framtiden? Kan man inte göra något enkelt?
18: Hässelby strand-Farsta strand. Jämn 5-minuterstrafik, ingen snack om saken.
17 & "Nya 19": Skarpnäck-Odenplan, jämn 5-minuterstrafik.
17: Odenplan-Arenastaden: 10-minuterstrafik.
"Nya 19": Odenplan-Åkeshov/Vällingby: 10-minuterstrafik.

Ta röda linjen som förebild till ett upplägg istället för att envisas med 3 linjer när man bara får 2 grenar i vardera ände.
Det där går ju inte att bedöma eftersom du inte talar om vilken trafiktid du pratar om. Mellantrafik och högtrafik kräver olika upplägg. Trafikupplägget på södra sidan har inget att göra med trafikupplägget på norra sidan heller. Alla upplägg som syftar till att "göra något enkelt" innebär att man måste prioritera bort att ta hänsyn till väntetider och trängsel.

På södra sidan bör det vara varannat tåg till Skarpnäck och varannat tåg till Farsta strand, inget snack om saken.
Det var nog ett exempel på rusningstid. Det skulle kunna läggas upp med tätare intervaller, t.ex. 4-minuterstrafik på de södra grenarna och därigenom 8-minuterstrafik på Arenastads-grenen.
Skriv svar