[Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
[Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Tiotusentals utlovade bostäder riskerar nu att att inte bli byggda p g a den rådande situationen i ekonomin. Vissa av byggprojekten har statlig finansiering som är villkorat med ett visst byggande, och om detta byggande då försenas, eller uteblir, vilka konsekvenser kan det få. Gulalinjen är nog en av de som ligger mest illa till då den har störst artificiell bevekelsegrund. Den har ju redan från början en dålig samhällsnytta, även med maximalt bostadsbyggande, vad händer då när flera byggprojekt uteblir? Kan det handla om att få betala viten eller skadestånd, eller krav på återbetalning av bidrag? Eller rent av, lägga ner projektet innan det är färdigt?
För det kan ju knappast vara rimligt eller politiskt trovärdigt att fullfölja Gulalinjen när grundförutsättningarna för dess tillkomst försvinner.
För det kan ju knappast vara rimligt eller politiskt trovärdigt att fullfölja Gulalinjen när grundförutsättningarna för dess tillkomst försvinner.
Genius on call
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Jag tycker att gula linjen har otroligt många problem i nuläget. Från enkla saker som att namnet på slutstationen inte är Solna Station utan Arenastaden till mer komplexa grejer som att den kör på gröna linjens spår.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Vad skulle det vara för poäng med att pausa bygget av tunnelbanan till Arenastaden? Arbetet pågår för fullt och byggkontrakt är skrivna. Ett avbrott skulle bara kosta pengar...
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Tja, vi är ju nu 30 år sedan vi senast var i en sån här situation, så det är kanske förståeligt att många är lite ringrostiga kring hur byggbranschen funkar när ekonomin inte går sådär jättebra!
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Det är Gröna linjen som går till Arenastaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Inte än, men vi vet alla att det är så. Men projektet heter ju fortfarande gulalinjen.
Jag ser det som att om man pausar nu, så har man en utmärkt chans att göra någonting rätt, dvs samplanera byggandet med den kommande rosagrönprickiga linjen som är tänkt att gå mellan Älvsjö och Fridhemsplan.
Samtidigt skulle man kunna göra en bättre lösning i Solna, se bilden. T-bana i ytläge med två stationer och uppställningsspår bakom för evenemangstrafik. Skulle inte förvåna mig om man sparade sisådär 3-4 miljarder på det. Det skulle dessutom ge en bättre lösning i framtiden när man kommer fram till att det är bättre att köra pendeltåg på gul/rosagrönprickiga linjen.
Genius on call
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Jag tycker att man borde bygga ihop Gula linjen med Älvsjö linjen och skippa allt delande på grönalinjens spår eftersom att det egentligen inte är så långt mellan Odenplan och Fridhemsplan.Odd skrev: ↑fredag 11 november 2022 9:54Inte än, men vi vet alla att det är så. Men projektet heter ju fortfarande gulalinjen.
Jag ser det som att om man pausar nu, så har man en utmärkt chans att göra någonting rätt, dvs samplanera byggandet med den kommande rosagrönprickiga linjen som är tänkt att gå mellan Älvsjö och Fridhemsplan.
Samtidigt skulle man kunna göra en bättre lösning i Solna, se bilden. T-bana i ytläge med två stationer och uppställningsspår bakom för evenemangstrafik. Skulle inte förvåna mig om man sparade sisådär 3-4 miljarder på det. Det skulle dessutom ge en bättre lösning i framtiden när man kommer fram till att det är bättre att köra pendeltåg på gul/rosagrönprickiga linjen.
soa.jpg
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Då avtalen är skrivna med kommunerna så har väl inte kommunerna lovat X bostäder utan att man ska möjliggöra X bostäder? Detta genom att ta fram detaljplaner. Vissa kommuner har inte ens eget eget bostadsbolag så att lova byggandet av bostäder låter bara dumt.
Sedan kostar det stora pengar att avbryta ingångna kontrakt så rent ekonomiskt är det nog inte så smart, bostäderna lär komma även om det tar lite längre tid.
Sedan kostar det stora pengar att avbryta ingångna kontrakt så rent ekonomiskt är det nog inte så smart, bostäderna lär komma även om det tar lite längre tid.
-
- Inlägg: 3091
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Inte helt ointressant men kostar. Kanske en miljard för separat station för Odenplan plus 2-3 miljarder för linjen Odenplan-Fridhemsplan.Pluppiplopp skrev: ↑fredag 11 november 2022 13:27 [
Jag tycker att man borde bygga ihop Gula linjen med Älvsjö linjen och skippa allt delande på grönalinjens spår eftersom att det egentligen inte är så långt mellan Odenplan och Fridhemsplan.
Skapar en intressant genväg från sydväst mot Odenplan (som tillsammans med RB blir en jätteknut)
Ger mer kapacitet på grön väster om Odenplan.
Kan ge tätare trafik på gul linje Arenastaden-Odenplan men fler får byta.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Med att vitt papper kan man rita de mesta fantastiskt färgglada linjerna.
Men utmaningen att se helheten i relation til kostnaden. OChg det är så lätt idag att gå ut och säga att man ska bygga både det ena och de andra utan att ha just koll på helheten.
Jag får känslan att TFs strateger ihop med respektive kommun tappat fingertoppskänslan för lämpliga utbyggnader. Tjuv och rackarspelet tar ibland över inte minst då man måste involvera statliga pengar.
Jag brukar prata om sunt bondförnuft och om alla hade det som utgångspunkt kunde vi se en långsiktig plan för kommande dragningar som verkligen är baserad på behoven i alla lägen. OCh där det styr valet av ex trafikslag.
Stefan
Men utmaningen att se helheten i relation til kostnaden. OChg det är så lätt idag att gå ut och säga att man ska bygga både det ena och de andra utan att ha just koll på helheten.
Jag får känslan att TFs strateger ihop med respektive kommun tappat fingertoppskänslan för lämpliga utbyggnader. Tjuv och rackarspelet tar ibland över inte minst då man måste involvera statliga pengar.
Jag brukar prata om sunt bondförnuft och om alla hade det som utgångspunkt kunde vi se en långsiktig plan för kommande dragningar som verkligen är baserad på behoven i alla lägen. OCh där det styr valet av ex trafikslag.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Absolut. Det kan ju också bli som ett västligt pendeltåg eftersom att väldigt många av stationerna faktiskt har koppling till pendeltåg. Arenastaden till Solna Station, Odenplan till Stockholm Odenplan sen ut på Fridhemsplan och Liljeholmen för att den ska bli västlig, sen till pendeltågs stationen Årstaberg och sist Älvsjö. Jag har inte varit medlem så länge men jag har varit läsare ganska länge, och jag har sett hur många viljat se ett Västligt pendeltåg.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 11 november 2022 18:33Inte helt ointressant men kostar. Kanske en miljard för separat station för Odenplan plus 2-3 miljarder för linjen Odenplan-Fridhemsplan.Pluppiplopp skrev: ↑fredag 11 november 2022 13:27 [
Jag tycker att man borde bygga ihop Gula linjen med Älvsjö linjen och skippa allt delande på grönalinjens spår eftersom att det egentligen inte är så långt mellan Odenplan och Fridhemsplan.
Skapar en intressant genväg från sydväst mot Odenplan (som tillsammans med RB blir en jätteknut)
Ger mer kapacitet på grön väster om Odenplan.
Kan ge tätare trafik på gul linje Arenastaden-Odenplan men fler får byta.
Och när man snackar pengarna så har man ju den här idén:
Här skulle man ju kunna få lite pengar som man kan bygga koppling mellan Gula och Älvsjö linjen.Odd skrev: ↑fredag 11 november 2022 9:54
Samtidigt skulle man kunna göra en bättre lösning i Solna, se bilden. T-bana i ytläge med två stationer och uppställningsspår bakom för evenemangstrafik. Skulle inte förvåna mig om man sparade sisådär 3-4 miljarder på det. Det skulle dessutom ge en bättre lösning i framtiden när man kommer fram till att det är bättre att köra pendeltåg på gul/rosagrönprickiga linjen.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Sunt bondförnuft är alltid bra att ha, frågan är dock just vad "sunt bondförnuft" är? Att det inte är "sunt bondförnuft" att den kommun som lovar flest detaljplaner får spårtrafik är vi nog alla överens om. Samma med att kommuner som inte lovar några detaljplaner får upprustning och utbyggnad.
Tyvärr har hela samhällsplaneringen havererat och det finns inget som tyder på att det kommer ändras i närtid. När inte ens en kommun lokalt kan samordna så saker byggs ut i rätt takt så finns inte mycket hopp. Vadå skolor och förskolor? Detta bygger vi när bostäderna är färdigbyggda om femton år, tills dess får föräldrarna köra barnen till förskolan/skolan i grannkommundelen.
Tyvärr har hela samhällsplaneringen havererat och det finns inget som tyder på att det kommer ändras i närtid. När inte ens en kommun lokalt kan samordna så saker byggs ut i rätt takt så finns inte mycket hopp. Vadå skolor och förskolor? Detta bygger vi när bostäderna är färdigbyggda om femton år, tills dess får föräldrarna köra barnen till förskolan/skolan i grannkommundelen.
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Varför fokuserar signaturen "Odd" så mycket på detta projekt? Här är Stockholms i särklass sämsta infrastrukturprojekt i modern tid:
Okänd nota för Slussen: ”Kostnader har skenat”
Den gigantiska Slussenterminalen är inte bara extremt dyr - den kräver också dyr busstrafik för att användas. Istället hade blå linjen kunnat få långa plattformar och förlängas till Orminge. Tunnelbanan till Solna är kaffepengar i jämförelse. Och låt oss vara ärliga - Arenastaden med sina evenemang behöver nattrafik.
Okänd nota för Slussen: ”Kostnader har skenat”
Den gigantiska Slussenterminalen är inte bara extremt dyr - den kräver också dyr busstrafik för att användas. Istället hade blå linjen kunnat få långa plattformar och förlängas till Orminge. Tunnelbanan till Solna är kaffepengar i jämförelse. Och låt oss vara ärliga - Arenastaden med sina evenemang behöver nattrafik.
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
TF:s strateger har den fingertoppskänsla som du beskriver. Problemet ligger snarare hos regionens politiker som tänker ungefär som Enceladus gör, och då blir det inte alltid så bra.Stefan Widén skrev: ↑lördag 12 november 2022 11:14 Med att vitt papper kan man rita de mesta fantastiskt färgglada linjerna.
Men utmaningen att se helheten i relation til kostnaden. OChg det är så lätt idag att gå ut och säga att man ska bygga både det ena och de andra utan att ha just koll på helheten.
Jag får känslan att TFs strateger ihop med respektive kommun tappat fingertoppskänslan för lämpliga utbyggnader. Tjuv och rackarspelet tar ibland över inte minst då man måste involvera statliga pengar.
Jag brukar prata om sunt bondförnuft och om alla hade det som utgångspunkt kunde vi se en långsiktig plan för kommande dragningar som verkligen är baserad på behoven i alla lägen. OCh där det styr valet av ex trafikslag.
Stefan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Den stora skillnaden är att Slussen finns i ett redan integrerat system, och att riva Slussen utan att bygga en ny anläggning skulle innebära otroligt mycket större olägenheter än vad ett uteblivet bygge av en överflödig stump i periferin.Enceladus skrev: ↑lördag 12 november 2022 12:49 Varför fokuserar signaturen "Odd" så mycket på detta projekt? Här är Stockholms i särklass sämsta infrastrukturprojekt i modern tid:
Okänd nota för Slussen: ”Kostnader har skenat”
Den gigantiska Slussenterminalen är inte bara extremt dyr - den kräver också dyr busstrafik för att användas. Istället hade blå linjen kunnat få långa plattformar och förlängas till Orminge. Tunnelbanan till Solna är kaffepengar i jämförelse. Och låt oss vara ärliga - Arenastaden med sina evenemang behöver nattrafik.
Blindtarmen gulalinjen är därför ett självklart objekt att skrota när resurserna är knappa. Även om man ”bara” skulle kunna rädda en enda miljard av de 15-20 miljarder som denna stump kostar, så är det värt att spara. Och det är det som är skillnaden mellan en fungerande och en dysfunktionell projektorganisation, där den förra klarar av att avbryta när man ser att det går åt helvete och där den senare bara fortsätter att ösa in pengar trots att det är hopplöst. Tyvärr förekommer det senare oftare där skattebetalare står för större delen av notan och ansvar inte kan utkrävas.
Att Slussen-projektet sköts illa innebär ju inte en frisedel för att missköta andra projekt.
Genius on call
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Kostar tunnelbanan till Arenastaden verkligen 15-20 miljarder? Det låter helt orimligt för en snutt med tre stationer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Det är Slussen-projektet som kostar så mycket. Skribenten ger en träffande beskrivning av projektet:
Odd skrev: ↑lördag 12 november 2022 16:06 Även om man ”bara” skulle kunna rädda en enda miljard av de 15-20 miljarder som denna stump kostar, så är det värt att spara. Och det är det som är skillnaden mellan en fungerande och en dysfunktionell projektorganisation, där den förra klarar av att avbryta när man ser att det går åt helvete och där den senare bara fortsätter att ösa in pengar trots att det är hopplöst. Tyvärr förekommer det senare oftare där skattebetalare står för större delen av notan och ansvar inte kan utkrävas.
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Om man räknar baklänges utifrån den knappa information som finns, så hamnar det där någonstans. Det motsvarar ca 3-4 miljarder per km och hamnar nog därmed på pallplats för världens dyraste T-baneutbyggnad.
Genius on call
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Vilken knappa information? Vad byggnationen kostar är inte svårt att få reda på men om man driver en tes så kanske verkligheten inte är så viktig?
Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?
Det får stå för dig det. Du antar att du inte gissar utan vet de exakta kostnaderna? Vad vi vet är att kostnaden för gula + blåa linjen ökade från 23 till 27 miljarder 2019, varav den största delen av ökningen var pga problem med gulalinjen, vars fördyring är extra problematisk eftersom det privata tillskottet till projektet inte har ökat och att löftena kopplade till projektet inte verkar uppfyllas. Sedan dess har det ökat med (minst) fem miljarder till, och då har man inte ens indexuppräknat slutnotan än. Sedan man lade locket på så har det inte poppat upp några fler fördyringar, eller ens antydning till att det skulle ligga på rätt kurs. Att inte du ser problemet med detta är en gåta.BSB101 skrev: ↑söndag 13 november 2022 12:30Vilken knappa information? Vad byggnationen kostar är inte svårt att få reda på men om man driver en tes så kanske verkligheten inte är så viktig?
Bosse Ringholm, den gamla finansministern, har påpekat problematiken med att det blir så fruktansvärda fördyringar utan att någon sätter ner foten. Han borde veta, han har ju själv gjort en del av dessa klavertramp...
Genius on call