[Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3093
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: måndag 15 maj 2023 17:46 Solna hoppas på Eurovision 2024
Mitt i skrev:Senast Eurovision song contest hölls i Sverige, efter Måns Zelmerlövs vinst 2016, föll valet på Globen. Men det är inte aktuellt nästa år då arenan ska renoveras.

Dessförinnan, 2013, efter Loreens seger med Euphoria, snuvade Malmö åt sig arrangemanget. Malmös politiska ledning, och även Göteborgs, har dock uttryckt tveksamhet inför ett kostsamt ESC-värdskap.
Enligt en artikel i DN är det viktigt att arenan som väljs har tak som skyddar mot regn. Då återstår Friends Arena, Avicii Arena (Globen) samt Tele2 Arena. Men nästa år hålls Globen stängd för renovering. Dessutom brukar Eurovision sluta sent på natten, vilket gör att tunnelbanans unika status behövs.

Dessvärre är gula linjen är inte klar än. I den länkade DN-artikeln gissar arenaexperten Dan Persson att valet faller på Tele2 Arena, d.v.s. att Solna snuvas på Eurovision. Därmed aktualiseras behovet av gula linjen - tänk om Sverige vinner igen snart!
Ska väl inte vara några problem med Friends. Man hanterar ju redan nu en fullsatt atena med ca 50tusen åskådare och trafiken brukar fungera.
Pendeln kör i skytteltrafik och som vill kan promeneta till T-Solna , bussar och tvärbana sväljer också en del.
Enceladus
Inlägg: 9850
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: måndag 15 maj 2023 19:50 Ska väl inte vara några problem med Friends. Man hanterar ju redan nu en fullsatt atena med ca 50tusen åskådare och trafiken brukar fungera.
Pendeln kör i skytteltrafik och som vill kan promeneta till T-Solna , bussar och tvärbana sväljer också en del.
Det är inte säkert att pendeltågen och Tvärbanan går då. Finalen av Eurovision varar ofta längre än fyra timmar. Solna får väl vänta tills gula linjen är klar.
Lennart Petersen
Inlägg: 3093
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: måndag 15 maj 2023 21:44
Lennart Petersen skrev: måndag 15 maj 2023 19:50 Ska väl inte vara några problem med Friends. Man hanterar ju redan nu en fullsatt atena med ca 50tusen åskådare och trafiken brukar fungera.
Pendeln kör i skytteltrafik och som vill kan promeneta till T-Solna , bussar och tvärbana sväljer också en del.
Det är inte säkert att pendeltågen och Tvärbanan går då. Finalen av Eurovision varar ofta längre än fyra timmar. Solna får väl vänta tills gula linjen är klar.
Man sätter in extratåg vid ett sådant arrangemang.
Och ett fullsatt Friends har ju f.ö haft svenska eurovision utan problem. Alla kom nog hem tror jag.
Enceladus
Inlägg: 9850
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: måndag 15 maj 2023 21:49 Man sätter in extratåg vid ett sådant arrangemang.
Och ett fullsatt Friends har ju f.ö haft svenska eurovision utan problem. Alla kom nog hem tror jag.
Nej, Friends Arena har aldrig haft Eurovision. Melodifestivalen har betydligt färre deltagare och pågår inte lika länge. Arenaexperten tror på Tele2 Arena.
Lennart Petersen
Inlägg: 3093
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: måndag 15 maj 2023 21:54
Lennart Petersen skrev: måndag 15 maj 2023 21:49 Man sätter in extratåg vid ett sådant arrangemang.
Och ett fullsatt Friends har ju f.ö haft svenska eurovision utan problem. Alla kom nog hem tror jag.
Nej, Friends Arena har aldrig haft Eurovision. Melodifestivalen har betydligt färre deltagare och pågår inte lika länge. Arenaexperten tror på Tele2 Arena.
Det var den svenska delen jag syftade på, och det är ju ett förspel till Eurovision.
Och med fullsatt Friends, mer än fullsatt kan det ju inte bli.
Samma med fullsatta fotbollsmatcher. Inräknat T-Solna så finns det större kapacitet än från Gullmarsplan och arenorna där är mindre.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Anders Hanquist »

Enceladus skrev: måndag 15 maj 2023 21:44 Det är inte säkert att pendeltågen och Tvärbanan går då. Finalen av Eurovision varar ofta längre än fyra timmar. Solna får väl vänta tills gula linjen är klar.
Personligen tror jag inte att "Gula linjen" någonsin blir klar. Men då menar jag inte att det långt framskridna arbetet skulle avbrytas. Snarare att man då äntligen insett att det handlar om en gren av Gröna linjen och utformar kartor och annan information i enlighet med verkligheten.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av M224 »

Anders Hanquist skrev: tisdag 16 maj 2023 9:30
Enceladus skrev: måndag 15 maj 2023 21:44 Det är inte säkert att pendeltågen och Tvärbanan går då. Finalen av Eurovision varar ofta längre än fyra timmar. Solna får väl vänta tills gula linjen är klar.
Personligen tror jag inte att "Gula linjen" någonsin blir klar. Men då menar jag inte att det långt framskridna arbetet skulle avbrytas. Snarare att man då äntligen insett att det handlar om en gren av Gröna linjen och utformar kartor och annan information i enlighet med verkligheten.
Varför är det så viktigt att alla grenar i Stockholms tunnelbana måste ha samma färg? I Köpenhamn har varje gren sin egen färg. Mycket tydligare än att massa grenar åt olika håll har samma färg.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: tisdag 16 maj 2023 11:10 Varför är det så viktigt att alla grenar i Stockholms tunnelbana måste ha samma färg? I Köpenhamn har varje gren sin egen färg. Mycket tydligare än att massa grenar åt olika håll har samma färg.
Intressant tanke men hur många färger kan man ha innan det blir oöverskådligt? I Paris använder de varje färg flera gånger men med något olika symboler för metro, tram och RER, så skulle man förstås kunna göra här också, men jag undrar om det skulle bli så mycket tydligare att gröna linjegrenen går till Hässelby respektive Södertälje medan den gula går till Solna respektive Österskär!
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

M224 skrev: tisdag 16 maj 2023 11:10
Anders Hanquist skrev: tisdag 16 maj 2023 9:30
Enceladus skrev: måndag 15 maj 2023 21:44 Det är inte säkert att pendeltågen och Tvärbanan går då. Finalen av Eurovision varar ofta längre än fyra timmar. Solna får väl vänta tills gula linjen är klar.
Personligen tror jag inte att "Gula linjen" någonsin blir klar. Men då menar jag inte att det långt framskridna arbetet skulle avbrytas. Snarare att man då äntligen insett att det handlar om en gren av Gröna linjen och utformar kartor och annan information i enlighet med verkligheten.
Varför är det så viktigt att alla grenar i Stockholms tunnelbana måste ha samma färg? I Köpenhamn har varje gren sin egen färg. Mycket tydligare än att massa grenar åt olika håll har samma färg.
Huvudsaken är att det finns ett logiskt system som tillämpas konsekvent. Vi har ett sådant system, och då framgår det att det är Gröna linjen som går till Arenastaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9850
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 16 maj 2023 12:48 Huvudsaken är att det finns ett logiskt system som tillämpas konsekvent. Vi har ett sådant system, och då framgår det att det är Gröna linjen som går till Arenastaden.
Nockebybanan hälsar med sitt linjenummer från tunnelbanans nummerserie, trots att lediga linje 32 passar utmärkt. I Stockholm är stringens inte önskad!
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 16 maj 2023 13:04
twr skrev: tisdag 16 maj 2023 12:48 Huvudsaken är att det finns ett logiskt system som tillämpas konsekvent. Vi har ett sådant system, och då framgår det att det är Gröna linjen som går till Arenastaden.
Nockebybanan hälsar med sitt linjenummer från tunnelbanans nummerserie, trots att lediga linje 32 passar utmärkt. I Stockholm är stringens inte önskad!
Det är inte en rättvisande jämförelse. Ja, linjenumren är inte helt förutsägbara, men det finns inget som är uppenbart ologiskt. En motsvarighet skulle varit om tågen skyltades om från 12 till 32 på halva vägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Anders Hanquist »

Om varje gren ska ha en "egen" färg blir ju de gemensamma sträckorna "randiga". Problemet blir då också att få färgerna att räcka till. Problemet med "Gula linjen" är ju dessutom att den bryter mot den princip som tillämpats i Stockholm de senaste cirka 50 åren.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av M224 »

Anders Hanquist skrev: tisdag 16 maj 2023 14:58 Om varje gren ska ha en "egen" färg blir ju de gemensamma sträckorna "randiga". Problemet blir då också att få färgerna att räcka till. Problemet med "Gula linjen" är ju dessutom att den bryter mot den princip som tillämpats i Stockholm de senaste cirka 50 åren.
Ja det är ju det som jag tycker är problemet i Stockholm. Allt ska vara som det alltid varit.

Att den gememsamma sträckan blir randig ser jag jag inte som ett problem. Det är det i mängder i städer runt om i Europa. Men jag ger mig.
Jag är den enda här som tänker annorlunda.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: tisdag 16 maj 2023 15:14
Anders Hanquist skrev: tisdag 16 maj 2023 14:58 Om varje gren ska ha en "egen" färg blir ju de gemensamma sträckorna "randiga". Problemet blir då också att få färgerna att räcka till. Problemet med "Gula linjen" är ju dessutom att den bryter mot den princip som tillämpats i Stockholm de senaste cirka 50 åren.
Ja det är ju det som jag tycker är problemet i Stockholm. Allt ska vara som det alltid varit.

Att den gememsamma sträckan blir randig ser jag jag inte som ett problem. Det är det i mängder i städer runt om i Europa. Men jag ger mig.
Jag är den enda här som tänker annorlunda.
Möjligen, men betyder det i så fall att du borde få guldstjärna eller hemanmärkning? :wink:

Jag hittar inte så många sådana system vid en snabb koll men du kanske kan hjälpa mig.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev: tisdag 16 maj 2023 15:49
M224 skrev: tisdag 16 maj 2023 15:14
Anders Hanquist skrev: tisdag 16 maj 2023 14:58 Om varje gren ska ha en "egen" färg blir ju de gemensamma sträckorna "randiga". Problemet blir då också att få färgerna att räcka till. Problemet med "Gula linjen" är ju dessutom att den bryter mot den princip som tillämpats i Stockholm de senaste cirka 50 åren.
Ja det är ju det som jag tycker är problemet i Stockholm. Allt ska vara som det alltid varit.

Att den gememsamma sträckan blir randig ser jag jag inte som ett problem. Det är det i mängder i städer runt om i Europa. Men jag ger mig.
Jag är den enda här som tänker annorlunda.
Möjligen, men betyder det i så fall att du borde få guldstjärna eller hemanmärkning? :wink:

Jag hittar inte så många sådana system vid en snabb koll men du kanske kan hjälpa mig.
Oslo
Köpenhamn
Düsseldorf
Amsterdam
Bryssel
Berlin
Hamburg
München
Nürnberg
Köln

Är några städer jag kommer på som linjer med olika färg som delar sträcka. Något som tydligen är omöjligt i Stockholm...
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 270
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Fyrgeit »

M224 skrev: tisdag 16 maj 2023 16:10 Är några städer jag kommer på som linjer med olika färg som delar sträcka. Något som tydligen är omöjligt i Stockholm...
Inte alls omöjligt, bara ologiskt i Stockholms fall. Stockholm har ett logiskt system, där varje linje representerar ett dubbelspår (eller enkelspår). Det enda som bryter mot detta mönstret är Roslagsbanan, som har flera linjer för att visa vilka stationer som passeras av de olika slags turerna (kommer kalla dem 'turer' fr.o.m nu, jfr engelskans 'services'), men den visar inte ens alla, så Roslagsbanan hade lika gärna kunna visats som en linje med tre grenar.

Att visa alla turer i olika färger hade lett till en del problem. Att Arenastadsgren troligtvis inte kommer få lika hög turtäthet som Hässelbygrenen, och att Farstagrenen och Skarpnäcksgrenen kommer få ungefär samma turtäthet, kommer troligtvis leda till 6 olika slags turer:

Farsta strand - Hässelby strand
Farsta strand - Åkeshov
Farsta strand - Arenastaden
Skarpnäck - Hässelby strand
Skarpnäck - Åkeshov
Skarpnäck - Arenastaden

Ska alla dessa få separata färger? Så som det är i den provisoriska tunnelbanekartan, med olika färger på grenarna i norr och dubbla linjer för grenarna i söder är totalt ologiskt.

Att kartor som till exempel Oslo har olika färger som delar sträcka är för att hela tunnelbanan annars skulle få samma färg. Linjerna i Stockholm är ju separata banor med få kopplingar mellan dem.
Lennart Petersen
Inlägg: 3093
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Lennart Petersen »

Fyrgeit skrev: tisdag 16 maj 2023 21:25 [

Att kartor som till exempel Oslo har olika färger som delar sträcka är för att hela tunnelbanan annars skulle få samma färg. Linjerna i Stockholm är ju separata banor med få kopplingar mellan dem.
Som lite kuriosa så har det ju en kort period gåtg en genomgående linje mellan röd-grön bana. Det var väl före färgläggningens tid.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: tisdag 16 maj 2023 22:38
Fyrgeit skrev: tisdag 16 maj 2023 21:25 [

Att kartor som till exempel Oslo har olika färger som delar sträcka är för att hela tunnelbanan annars skulle få samma färg. Linjerna i Stockholm är ju separata banor med få kopplingar mellan dem.
Som lite kuriosa så har det ju en kort period gåtg en genomgående linje mellan röd-grön bana. Det var väl före färgläggningens tid.
Faktiskt inte, färgerna var införda men banorna var ännu inte namngivna efter dem. Tidtabellerna hette fortfarande ”Tunnelbana 1” osv.
Lennart Petersen
Inlägg: 3093
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: tisdag 16 maj 2023 23:31 [

Faktiskt inte, färgerna var införda men banorna var ännu inte namngivna efter dem. Tidtabellerna hette fortfarande ”Tunnelbana 1” osv.
Då blev det väl en rrrödgrrön rrörra som Kalle Bildt sa.
Hittar nu den som linje 16 Vällingby-Liljeholmen och gick några sommarveckor 1991.
Orsak ska ha varit någon teknisk lösning för att vända tågen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6476
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Odd »

Problemet är väl inte att linjerna och bansystemen är randiga, prickiga, rutiga, knottriga eller gula. Problemet uppstår när man har valt en modell, men bara nästan.
Genius on call
Skriv svar