[Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: onsdag 16 november 2022 14:07
ADDE skrev: onsdag 16 november 2022 13:57 Ta röda linjen som förebild till ett upplägg istället för att envisas med 3 linjer när man bara får 2 grenar i vardera ände.
Röda linjen är knappast en förebild. Jämn 7,5-minuterstrafik överallt hade varit bättre än dagens haltande 3/7-minuterstrafik på Mörbygrenen. Nattrafiken är ännu mindre ändamålsenlig med extratåg mellan Teknis och Sätra. 20-minuterstrafik överallt hade återigen varit bättre.
Vad snackar du om? Det är väl den centrala sträckan som har 3/7-minuterstrafik utanför rusningtid. Samtliga grenar har väl 5-minuterstrafik under rusning och mörbygrenen har väl det även utanför...

Hur trafiken ser ut under natten är en annan fråga. Det som är intressantast för mig att lösa är hur trafiken bär fördels under rusningstid. Sen kan man skala ner det utifrån den mönstret.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 23:06
twr skrev: onsdag 16 november 2022 22:29
Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 14:35 På södra sidan bör det vara varannat tåg till Skarpnäck och varannat tåg till Farsta strand, inget snack om saken.
Nej, södra sidan bör inte alls se ut så, eftersom det innebär ett stort överutbud. Linjen från Arenastaden ska vända i Skärmarbrink och i väntan på vändspår där i Gullmarsplan.
Det där har vi ju redan diskuterat.
  1. 12 tåg i timmen på Farstagrenen i högtrafik är i det minsta laget, även om man mot förmodan skulle köra jämn 5-minuterstrafik med väntetider i Skärmarbrink. Och även om du tycker att det är acceptabelt med stående på grenarna så blir det alldeles för hög belastning genom innerstan om man vänder tåg vid Gullmarsplan.
  2. Att vända tåg vid Gullmarsplan oavsett tidpunkt är ett vansinnigt slöseri. Man tar bort halva resenärsunderlaget för tågen bara för att spara 2-3 omlopp vid 10-minuterstrafik. Tågen som går Arenastaden-Gullmarsplan hade lika gärna köras med 1 C30 om det hade gått med signalsystemet, utanför rusningen hade nog 1 C20 räckt.
Att du fortsätter att försvara regionens planer är obegripligt.
Ja, att avgrena Gröna linjen till Arenastaden är redan från början en dålig idé. Det tar inte bort det faktum att 2-3 tågsätt som du skriver om kostar kanske en halv miljard eller mer om man räknar in depå. De pengarna kan användas på andra ställen. Att du inte ser att det är en avvägning är obegripligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Pluppiplopp »

twr skrev: torsdag 17 november 2022 6:49 Ja, att avgrena Gröna linjen till Arenastaden är redan från början en dålig idé. Det tar inte bort det faktum att 2-3 tågsätt som du skriver om kostar kanske en halv miljard eller mer om man räknar in depå. De pengarna kan användas på andra ställen. Att du inte ser att det är en avvägning är obegripligt.
Finns det verkligen ett behov för en gul linje utanför sjukhustrafik och boende i närområdet? Solna Centrum och Solna Station ligger ju båda ganska nära station Södra Hagalund. Hade det inte varit bättre om man drog upp turtätheten med bussar mellan Solna Centrum och Solna station via Södra Hagalund? (Om det finns några, annars varför inte bara dra en?)

Gula linjen verkar ju gå ganska parallellt med pendeltågen på Ostkustbanan vilket får en att undra om någon ens kommer vilja åka tunnelbana till T-Centralen eftersom det tar längre tid än pendeltåget.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Fyrgeit »

Pluppiplopp skrev: onsdag 16 november 2022 22:48
Fyrgeit skrev: onsdag 16 november 2022 12:29 Hade man tänkt fyrdimensionellt hade man byggt pendeltåg ut till västerort också. En tunnelbanelinje kommer ju nå en kapacitetsgräns förr eller senare.
Det hade ju varit det bästa, men nästan alla pendeltågs stationer, Stockholm Odenplan, Stockholm City och Arlanda C exkluderade, är ju byggda vid befintliga spår och inte som tunnelbanan eller spårvagnar där spåret byggs för att fylla ett behov.
Byggdes inte stambanornas spår för att fylla en funktion? :)

Ja, de tidiga tunnelbaneförorterna (söder- och västerort) skulle verkligen må bra av lite pendel. Tänk om man hade börjat köra pendeltåg på tunnelbanans spår med färre stationer, och byggde en ny tunnelbana under jorden, som kan trafikera ännu fler områden.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Pluppiplopp »

Fyrgeit skrev: torsdag 17 november 2022 9:57
Pluppiplopp skrev: onsdag 16 november 2022 22:48
Fyrgeit skrev: onsdag 16 november 2022 12:29 Hade man tänkt fyrdimensionellt hade man byggt pendeltåg ut till västerort också. En tunnelbanelinje kommer ju nå en kapacitetsgräns förr eller senare.
Det hade ju varit det bästa, men nästan alla pendeltågs stationer, Stockholm Odenplan, Stockholm City och Arlanda C exkluderade, är ju byggda vid befintliga spår och inte som tunnelbanan eller spårvagnar där spåret byggs för att fylla ett behov.
Byggdes inte stambanornas spår för att fylla en funktion? :)

Ja, de tidiga tunnelbaneförorterna (söder- och västerort) skulle verkligen må bra av lite pendel. Tänk om man hade börjat köra pendeltåg på tunnelbanans spår med färre stationer, och byggde en ny tunnelbana under jorden, som kan trafikera ännu fler områden.
Ja stambanorna byggdes för att fylla en funktion, men pendeltågs linjerna drogs på redan existerande spår.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: torsdag 17 november 2022 1:45 Vad snackar du om? Det är väl den centrala sträckan som har 3/7-minuterstrafik utanför rusningtid. Samtliga grenar har väl 5-minuterstrafik under rusning och mörbygrenen har väl det även utanför...

Hur trafiken ser ut under natten är en annan fråga. Det som är intressantast för mig att lösa är hur trafiken bär fördels under rusningstid. Sen kan man skala ner det utifrån den mönstret.
Nej, Mörbygrenen har haltande 3/7-minuterstrafik under större delen av dygnet. Den gemensamma sträckan har jämn 3⅓-minuterstrafik, precis som gröna linjen. Både mellan- och nattrafiken har ett annat mönster än rusningstrafiken - ett mönster som är långt ifrån optimalt.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: söndag 13 november 2022 18:08
BSB101 skrev: söndag 13 november 2022 12:30
Odd skrev: söndag 13 november 2022 11:48

Om man räknar baklänges utifrån den knappa information som finns, så hamnar det där någonstans. Det motsvarar ca 3-4 miljarder per km och hamnar nog därmed på pallplats för världens dyraste T-baneutbyggnad.
Vilken knappa information? Vad byggnationen kostar är inte svårt att få reda på men om man driver en tes så kanske verkligheten inte är så viktig?
Det får stå för dig det. Du antar att du inte gissar utan vet de exakta kostnaderna?
Jag vet vilka siffror man tagit beslut om, men du kanske har några andra siffror som du hört om på byn? Visst kan vi sitta och killgissa men jag föredrar att gå till besluten och se vilka budgetsiffror som finns anslagna, detta förfarande borde fler använda sig av.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Fyrgeit »

Enceladus skrev: torsdag 17 november 2022 12:48
ADDE skrev: torsdag 17 november 2022 1:45 Vad snackar du om? Det är väl den centrala sträckan som har 3/7-minuterstrafik utanför rusningtid. Samtliga grenar har väl 5-minuterstrafik under rusning och mörbygrenen har väl det även utanför...

Hur trafiken ser ut under natten är en annan fråga. Det som är intressantast för mig att lösa är hur trafiken bär fördels under rusningstid. Sen kan man skala ner det utifrån den mönstret.
Nej, Mörbygrenen har haltande 3/7-minuterstrafik under större delen av dygnet. Den gemensamma sträckan har jämn 3⅓-minuterstrafik, precis som gröna linjen. Både mellan- och nattrafiken har ett annat mönster än rusningstrafiken - ett mönster som är långt ifrån optimalt.
Fast det har den ju inte?
https://mitt.sl.se//KTT/hpltid/ihtt/202 ... 070767.pdf

Ibland är det 4/6, men i rusning är det jämna 5-minutersintervaller.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: torsdag 17 november 2022 20:02 Fast det har den ju inte?
https://mitt.sl.se//KTT/hpltid/ihtt/202 ... 070767.pdf

Ibland är det 4/6, men i rusning är det jämna 5-minutersintervaller.
Här är tidtabellen för T-Centralen mot Mörby centrum. På vardagar är det ungefär lika mycket jämn 5-minuterstrafik som haltande 3/7-minuterstrafik. På helger är det däremot bara 3/7-minuterstrafik, vilket gör den haltande trafiken till den vanligast förekommande. Oavsett har centrala sträckan inte 3/7-minuterstrafik.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

Fyrgeit skrev: torsdag 17 november 2022 20:02 Ibland är det 4/6, men i rusning är det jämna 5-minutersintervaller.
Enceladus skrev: torsdag 17 november 2022 20:11 Här är tidtabellen för T-Centralen mot Mörby centrum. På vardagar är det ungefär lika mycket jämn 5-minuterstrafik som haltande 3/7-minuterstrafik. På helger är det däremot bara 3/7-minuterstrafik, vilket gör den haltande trafiken till den vanligast förekommande. Oavsett har centrala sträckan inte 3/7-minuterstrafik.
Det är 3.5/6.5-minuterstrafik i mellantrafiken i båda riktningarna alla veckodagar. Tiderna som ni har länkat till är ju avrundade till hela minuter och då blir det olika på varje station.

Här har vi den riktiga tidtabellen, vi kan ta avgångar från Mörby centrum måndag-torsdag som exempel:

Kod: Markera allt

05:00:30
05:15:30
05:30:15
05:45:15
05:55:15
06:04:45
06:14:45
06:19:45
06:24:45
06:29:45
06:34:45
06:39:45
06:44:45
06:49:45
06:54:15
06:59:15
07:04:15
07:09:15
07:14:15
07:19:15
07:24:15
07:29:15
07:34:15
07:39:15
07:44:15
07:49:15
07:54:15
07:59:15
08:04:15
08:09:15
08:14:15
08:19:15
08:24:15
08:29:15
08:34:15
08:39:15
08:44:15
08:49:15
08:54:15
08:59:15
09:04:15
09:09:15
09:14:15
09:19:15
09:24:15
09:30:00
09:33:30
09:40:00
09:43:30
09:50:00
09:53:30
10:00:00
10:03:30
10:10:00
10:13:30
10:20:00
10:23:30
10:30:00
10:33:30
10:40:00
10:43:30
10:50:00
10:53:30
11:00:00
11:03:30
11:10:00
11:13:30
11:20:00
11:23:30
11:30:00
11:33:30
11:40:00
11:43:30
11:50:00
11:53:30
12:00:00
12:03:30
12:10:00
12:13:30
12:20:00
12:23:30
12:30:00
12:33:30
12:40:00
12:43:30
12:50:00
12:53:30
13:00:00
13:03:30
13:10:00
13:13:30
13:20:00
13:23:30
13:30:00
13:33:30
13:40:00
13:43:30
13:50:00
13:53:30
14:00:00
14:03:30
14:09:45
14:13:15
14:19:45
14:23:15
14:29:45
14:33:15
14:39:15
14:44:15
14:49:15
14:54:15
14:59:15
15:04:15
15:09:15
15:14:15
15:19:15
15:24:15
15:29:15
15:34:15
15:39:15
15:44:15
15:49:15
15:54:15
15:59:15
16:04:15
16:09:15
16:14:15
16:19:15
16:24:15
16:29:15
16:34:15
16:39:15
16:44:15
16:49:15
16:54:15
16:59:15
17:04:15
17:09:15
17:14:15
17:19:15
17:24:15
17:29:15
17:34:15
17:39:15
17:44:15
17:49:15
17:54:15
17:59:15
18:04:15
18:09:15
18:14:15
18:19:15
18:24:15
18:29:15
18:34:15
18:39:15
18:44:15
18:49:15
18:54:15
18:59:15
19:03:15
19:09:15
19:13:15
19:19:45
19:23:15
19:29:45
19:33:15
19:39:45
19:43:15
19:49:45
19:53:15
19:59:45
20:03:15
20:09:45
20:13:15
20:19:45
20:23:15
20:29:45
20:33:15
20:39:45
20:43:15
20:51:15
21:01:30
21:11:30
21:21:30
21:31:30
21:44:00
21:59:00
22:04:00
22:14:00
22:29:00
22:44:00
22:59:00
23:14:45
23:29:45
23:44:15
24:00:00
24:30:00
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

twr skrev: torsdag 17 november 2022 6:49
Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 23:06
twr skrev: onsdag 16 november 2022 22:29
Nej, södra sidan bör inte alls se ut så, eftersom det innebär ett stort överutbud. Linjen från Arenastaden ska vända i Skärmarbrink och i väntan på vändspår där i Gullmarsplan.
Det där har vi ju redan diskuterat.
  1. 12 tåg i timmen på Farstagrenen i högtrafik är i det minsta laget, även om man mot förmodan skulle köra jämn 5-minuterstrafik med väntetider i Skärmarbrink. Och även om du tycker att det är acceptabelt med stående på grenarna så blir det alldeles för hög belastning genom innerstan om man vänder tåg vid Gullmarsplan.
  2. Att vända tåg vid Gullmarsplan oavsett tidpunkt är ett vansinnigt slöseri. Man tar bort halva resenärsunderlaget för tågen bara för att spara 2-3 omlopp vid 10-minuterstrafik. Tågen som går Arenastaden-Gullmarsplan hade lika gärna köras med 1 C30 om det hade gått med signalsystemet, utanför rusningen hade nog 1 C20 räckt.
Att du fortsätter att försvara regionens planer är obegripligt.
Ja, att avgrena Gröna linjen till Arenastaden är redan från början en dålig idé. Det tar inte bort det faktum att 2-3 tågsätt som du skriver om kostar kanske en halv miljard eller mer om man räknar in depå. De pengarna kan användas på andra ställen. Att du inte ser att det är en avvägning är obegripligt.
Du glömmer bort att själva vitsen med att föra över Hagsätragrenen till blå linjen är att avlasta tågen på gröna linjen. Med den planerade trafiken kommer det att vara 4-6 minuterstrafik istället för 6-minuterstrafik på grenarna. Det innebär att 60 procent av resenärerna på grenarna inte får någon förbättring i turtäthet. Den enda avlastningen för de mest belastade tågen, som 60 procent av resenärerna kommer att åka med, är att det blir något färre resenärer som går på vid Gullmarsplan, men den stora majoriteten av de som går på vid Gullmarsplan kommer att fortsätta åka med gröna linjen, knappast mer än 25 procent kommer att välja blå linjen.

Du brukar hävda att man kan lösa detta genom att köra 5-minuterstrafik på grenarna och vänta 1 minut i Skärmarbrink men det är ingenting som regionen har planerat. Det är knappast sannolikt att man kommer att köra så heller eftersom man aldrig hittils har kört enligt den principen. Det fungerar heller inte i eftermiddagsrusningen när den stora resandeströmmen går ut från stan.

Om man absolut vill snåla är det mycket bättre att köra 125-sekundersintervaller genom stan istället för 120-sekunders.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Odd »

Jag förstår inte problemet. När det är en turtäthet på under fem minuter (eller så, en lagom gräns) så är ju inte längre tidtabellen lika viktig för trafikanten då man alltid vet att resan tar max restid + fem minuter. Om det nu är så att de båda grenarna, Farsta och Skarpnäck, behöver samma turtäthet (och med behöver så kan det både handla om logistik, resenärsunderlag och praktiskhet) så är det väl bara att köra vartannat tåg åt vardera destinationen. Om det behövs mer åt en destination, då kan man väl köra något fler mot en destination, bara turtätheten inte blir lägre än (låt säga) fem minuter till någon av destinationerna. Visst är det kul med snygga tidtabeller men man behöver ju ta hänsyn till verkligheten också.
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: fredag 18 november 2022 8:15 Jag förstår inte problemet. När det är en turtäthet på under fem minuter (eller så, en lagom gräns) så är ju inte längre tidtabellen lika viktig för trafikanten då man alltid vet att resan tar max restid + fem minuter. Om det nu är så att de båda grenarna, Farsta och Skarpnäck, behöver samma turtäthet (och med behöver så kan det både handla om logistik, resenärsunderlag och praktiskhet) så är det väl bara att köra vartannat tåg åt vardera destinationen. Om det behövs mer åt en destination, då kan man väl köra något fler mot en destination, bara turtätheten inte blir lägre än (låt säga) fem minuter till någon av destinationerna. Visst är det kul med snygga tidtabeller men man behöver ju ta hänsyn till verkligheten också.
Problemet är att twr och regionen inte vill köra varannat tåg åt vardera destinationen utan vill snåla genom att vända var 5:e tåg vid Gullmarsplan.

Det fungerar inte att köra något fler tåg mot en destination än den andra eftersom det blir ojämna intervall då, och det är ingen som har föreslagit det här heller. (Om man har 2-minuterstrafik och vill köra 3 av fem tåg till den ena destinationen så blir det 2/4/4-minuterstrafik och då är det bara 20% av alla resenärer där som får en förbättring, däremot blir det 60% av resenärerna på den andra grenen som får en försämring). I andra riktningen kan man som en nödlösning köra med väntetider före förgreningspunkten i morgonrusningen. Det kan vara motiverat i vissa fall men inte på gröna linjen.

Det finns ingen magisk gräns där turtätheten inte är lika viktig längre. Varje minuts väntetid är negativt för resenären. Vid långa intervall kollar man tidtabellen i förväg och då kan man ibland använda tiden till något annat, i så fall är värdet per minut något lägre men det är fortfarande negativt att inte kunna åka när man vill.

Däremot är det så att värdet av varje extra tur blir lägre ju tätare tågen går. Skillnaden mellan 15- och 20-minuterstrafik är 5 minuter, medan skillnaden mellan 30- och 60-minuterstrafik är 30 minuter, men i båda fallen är skillnaden 1 tur per timme. Men det finns ingen magisk gräns här heller utan värdet av varje tur minskar successivt med högre turtäthet.

Håller definitivt med om att man ska ta hänsyn till verkligheten hellre än att få en snygg tidtabell men i det här fallet är det den snygga tidtabellen som fungerar bäst.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Diripsi »

ADDE skrev: torsdag 17 november 2022 1:42
Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 14:35
ADDE skrev: onsdag 16 november 2022 13:57 Varför 3 linjer när man har 2 grenar mot väst o 2 grenar mot söder i framtiden? Kan man inte göra något enkelt?
18: Hässelby strand-Farsta strand. Jämn 5-minuterstrafik, ingen snack om saken.
17 & "Nya 19": Skarpnäck-Odenplan, jämn 5-minuterstrafik.
17: Odenplan-Arenastaden: 10-minuterstrafik.
"Nya 19": Odenplan-Åkeshov/Vällingby: 10-minuterstrafik.

Ta röda linjen som förebild till ett upplägg istället för att envisas med 3 linjer när man bara får 2 grenar i vardera ände.
Det där går ju inte att bedöma eftersom du inte talar om vilken trafiktid du pratar om. Mellantrafik och högtrafik kräver olika upplägg. Trafikupplägget på södra sidan har inget att göra med trafikupplägget på norra sidan heller. Alla upplägg som syftar till att "göra något enkelt" innebär att man måste prioritera bort att ta hänsyn till väntetider och trängsel.

På södra sidan bör det vara varannat tåg till Skarpnäck och varannat tåg till Farsta strand, inget snack om saken.
Det var nog ett exempel på rusningstid. Det skulle kunna läggas upp med tätare intervaller, t.ex. 4-minuterstrafik på de södra grenarna och därigenom 8-minuterstrafik på Arenastads-grenen.
Ditt förslag innebär att man ska köra i ordningen Solna - Hässelby - Åkeshov/Vällingby - Hässelby. Det blir för hög belastning på Hässelbytåget som kommer efter Solnatåget. Första steget är att ändra ordningen och köra Solna - Åkeshov/Vällingby - Hässelby - Hässelby istället. Då blir det två Hässelbytåg i rad vilket inte gör någon större nytta. Korta av det första Hässelbytåget till Vällingby så att det blir Solna - Åkeshov - Vällingby - Hässelby, vilket är precis det som jag föreslog tidigare:
Diripsi skrev: onsdag 16 november 2022 16:22 Ett upplägg för maxtimmen som jag tror kan fungera är om man kör fyra linjer i 8-minuterstrafik ordningen Solna-Åkeshov-Vällingby-Hässelby. Då blir det hyfsat jämn belastning vilket är det viktigaste, och man slipper hålla på med extra väntetider vid stationerna.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Pluppiplopp »

Nu har jag en fråga här, vad är den egentliga anledningen till att de inte tänkte bygga så att gula linjen går hela vägen till älvsjö? Det känns som en no-brainer men jag tror jag saknar en faktor i ekvationen.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Odd »

Pluppiplopp skrev: måndag 21 november 2022 20:54 Nu har jag en fråga här, vad är den egentliga anledningen till att de inte tänkte bygga så att gula linjen går hela vägen till älvsjö? Det känns som en no-brainer men jag tror jag saknar en faktor i ekvationen.
Enkelt. Politisk prestige.
Det är faktiskt inte svårare än så.
Genius on call
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Pluppiplopp »

Odd skrev: tisdag 22 november 2022 9:13
Pluppiplopp skrev: måndag 21 november 2022 20:54 Nu har jag en fråga här, vad är den egentliga anledningen till att de inte tänkte bygga så att gula linjen går hela vägen till älvsjö? Det känns som en no-brainer men jag tror jag saknar en faktor i ekvationen.
Enkelt. Politisk prestige.
Det är faktiskt inte svårare än så.
Är det prestige att rita korkade linjer? Känns som det borde vara raka motsatsen.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Hechtwagen »

ADDE skrev: torsdag 17 november 2022 1:45
Enceladus skrev: onsdag 16 november 2022 14:07
ADDE skrev: onsdag 16 november 2022 13:57 Ta röda linjen som förebild till ett upplägg istället för att envisas med 3 linjer när man bara får 2 grenar i vardera ände.
Röda linjen är knappast en förebild. Jämn 7,5-minuterstrafik överallt hade varit bättre än dagens haltande 3/7-minuterstrafik på Mörbygrenen. Nattrafiken är ännu mindre ändamålsenlig med extratåg mellan Teknis och Sätra. 20-minuterstrafik överallt hade återigen varit bättre.
Vad snackar du om? Det är väl den centrala sträckan som har 3/7-minuterstrafik utanför rusningtid. Samtliga grenar har väl 5-minuterstrafik under rusning och mörbygrenen har väl det även utanför...

Hur trafiken ser ut under natten är en annan fråga. Det som är intressantast för mig att lösa är hur trafiken bär fördels under rusningstid. Sen kan man skala ner det utifrån den mönstret.
Detdär behövde han tydligen inte svara på? :shock:
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: tisdag 22 november 2022 9:46
ADDE skrev: torsdag 17 november 2022 1:45 Vad snackar du om? Det är väl den centrala sträckan som har 3/7-minuterstrafik utanför rusningtid. Samtliga grenar har väl 5-minuterstrafik under rusning och mörbygrenen har väl det även utanför...

Hur trafiken ser ut under natten är en annan fråga. Det som är intressantast för mig att lösa är hur trafiken bär fördels under rusningstid. Sen kan man skala ner det utifrån den mönstret.
Detdär behövde han tydligen inte svara på? :shock:
Ett tips är att läsa igenom hela tråden innan skribenten citerar ett inlägg. I detta fall är svaret till och med på samma sida!

En allmän fråga: Hur många skribenter har använt den kollektivtrafik som diskuteras? Den centrala sträckan har jämn 3⅓-minuterstrafik utanför rusningtid...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Odd »

Pluppiplopp skrev: tisdag 22 november 2022 9:42
Odd skrev: tisdag 22 november 2022 9:13
Pluppiplopp skrev: måndag 21 november 2022 20:54 Nu har jag en fråga här, vad är den egentliga anledningen till att de inte tänkte bygga så att gula linjen går hela vägen till älvsjö? Det känns som en no-brainer men jag tror jag saknar en faktor i ekvationen.
Enkelt. Politisk prestige.
Det är faktiskt inte svårare än så.
Är det prestige att rita korkade linjer? Känns som det borde vara raka motsatsen.
Nä, men att inte ha förmågan att anpassa projekt till ändrade förutsättningar. Exempelvis att när blindtarmen gulalinjen planerades så gick det inte pendeltåg denna korta sträcka. Med denna nya förutsättning blev sträckningen obsolet (men inte nödvändigtvis linjen i sig).
Genius on call
Skriv svar