[Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev: onsdag 17 maj 2023 2:24 Då blev det väl en rrrödgrrön rrörra som Kalle Bildt sa.
Calle Bildt, om jag får be!

Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: onsdag 17 maj 2023 2:24
daniel_s skrev: tisdag 16 maj 2023 23:31 [

Faktiskt inte, färgerna var införda men banorna var ännu inte namngivna efter dem. Tidtabellerna hette fortfarande ”Tunnelbana 1” osv.
Då blev det väl en rrrödgrrön rrörra som Kalle Bildt sa.
Hittar nu den som linje 16 Vällingby-Liljeholmen och gick några sommarveckor 1991.
Orsak ska ha varit någon teknisk lösning för att vända tågen.
Det var enkelspårsdrift på Skanstullsbron så man utökade på detta sätt turtätheten norr om Slussen.

Arrangemanget upprepades något år senare (1992 eller möjligen 1993).
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev: tisdag 16 maj 2023 9:30
Enceladus skrev: måndag 15 maj 2023 21:44 Det är inte säkert att pendeltågen och Tvärbanan går då. Finalen av Eurovision varar ofta längre än fyra timmar. Solna får väl vänta tills gula linjen är klar.
Personligen tror jag inte att "Gula linjen" någonsin blir klar. Men då menar jag inte att det långt framskridna arbetet skulle avbrytas. Snarare att man då äntligen insett att det handlar om en gren av Gröna linjen och utformar kartor och annan information i enlighet med verkligheten.
Du har rätt. Det går förstås inte att hålla fast vid något så dumt i längden. Den här ändringen kommer förr eller senare, förhoppningsvis förr.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

M224 skrev: tisdag 16 maj 2023 15:14
Anders Hanquist skrev: tisdag 16 maj 2023 14:58 Om varje gren ska ha en "egen" färg blir ju de gemensamma sträckorna "randiga". Problemet blir då också att få färgerna att räcka till. Problemet med "Gula linjen" är ju dessutom att den bryter mot den princip som tillämpats i Stockholm de senaste cirka 50 åren.
Ja det är ju det som jag tycker är problemet i Stockholm. Allt ska vara som det alltid varit.

Att den gememsamma sträckan blir randig ser jag jag inte som ett problem. Det är det i mängder i städer runt om i Europa. Men jag ger mig.
Jag är den enda här som tänker annorlunda.
Jag tycker inte det stämmer att "allt ska vara som det alltid har varit." Saker ändras hela tiden.

En viktigare fråga är vilket problem det är du vill lösa? Vad är det som skulle bli bättre med ditt förslag tycker du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3094
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 17 maj 2023 9:30
Lennart Petersen skrev: onsdag 17 maj 2023 2:24 Då blev det väl en rrrödgrrön rrörra som Kalle Bildt sa.
Calle Bildt, om jag får be!

Bild
Nä, ”Kalle Bildt” det var skrivet som en lite rolig grej därav stavningen.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av M224 »

twr skrev: onsdag 17 maj 2023 12:14
M224 skrev: tisdag 16 maj 2023 15:14
Anders Hanquist skrev: tisdag 16 maj 2023 14:58 Om varje gren ska ha en "egen" färg blir ju de gemensamma sträckorna "randiga". Problemet blir då också att få färgerna att räcka till. Problemet med "Gula linjen" är ju dessutom att den bryter mot den princip som tillämpats i Stockholm de senaste cirka 50 åren.
Ja det är ju det som jag tycker är problemet i Stockholm. Allt ska vara som det alltid varit.

Att den gememsamma sträckan blir randig ser jag jag inte som ett problem. Det är det i mängder i städer runt om i Europa. Men jag ger mig.
Jag är den enda här som tänker annorlunda.
Jag tycker inte det stämmer att "allt ska vara som det alltid har varit." Saker ändras hela tiden.

En viktigare fråga är vilket problem det är du vill lösa? Vad är det som skulle bli bättre med ditt förslag tycker du?
Inget, glöm allt jag skrivit. Allt jag skriver ifrågasätts. Jag lämnar detta ämne. Behöver inte skriva på detta forum mer känner jag.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av twr »

M224 skrev: onsdag 17 maj 2023 17:53 Inget, glöm allt jag skrivit. Allt jag skriver ifrågasätts. Jag lämnar detta ämne. Behöver inte skriva på detta forum mer känner jag.
Det är synd om du känner så. Stanna kvar tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 274
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Fyrgeit »

M224 skrev: onsdag 17 maj 2023 17:53 Inget, glöm allt jag skrivit. Allt jag skriver ifrågasätts. Jag lämnar detta ämne. Behöver inte skriva på detta forum mer känner jag.
Jag hoppas verkligen inte att du såg ifrågasättandet som ett personligt påhopp. Jag tyckte diskussionen fungerade bra, men jag förstår att det inte är så kul att ha den opopulära åsikten. Med det sagt tycker jag att möjligheten att ifrågasätta/motargumentera är en rätt vital sak för att ett diskussionsforum ska fungera.
Skriv svar