Region Stockholms nya styre vill fortsätta utbyggnaden av spårtrafiken. DN undersökte vilka områden som flest vill ha tunnelbana till. Älvsjö, Täby och Tyresö var de vanligaste svaren. Älvsjö får tunnelbana - förhoppnings av samma typ som i Köpenhamn - men Täby och Tyresö är fortfarande utan.DN skrev:I DN/Ipsos svarar flest – 16 procent – att Älvsjö är det område som det är viktigast att bygga ut tunnelbanan till. På andra plats kommer Täby med 12 procent, mycket tätt följt av Bollmora/Tyresö, 11 procent.
[...]
I det nya S-, C- och MP-styrets plattform för Region Stockholm står att kollektivtrafikens utbyggnad behöver fortsätta. Kompletterande utredningar gällande framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad ska göras. Exempelvis ska projekt som tunnelbana till Bromma flygplats, Hjulsta–Barkarby, Älvsjö–Hagsätra, Fagersjö och någon form av spårbunden trafik till Tyresö utredas.
Den bästa lösningen för Täby och Tyresö skulle nog vara att förlänga Roslagsbanan från T-Centralen till Tyresö och ge den samma status som tunnelbanan (framför allt 10-minuterstrafik, nattrafik och lång mellantrafik på helger). Annars kommer stockholmarna att rösta på de politiker som lovar mer tunnelbana.
För Fagersjö skulle nog pendeltåg vara bäst med sin korta restid till Stockholm City, men då måste även pendeltågen få samma status som tunnelbanan.
Att förlänga Hjulstagrenen till Barkarby är en relativt billig utbyggnad, men jag skulle hellre se vidare förlängningar till Viksjö och Hässelby villastad än en slinga som blir en återvändsgränd. Både Viksjö och Hässelby villastad har redan ett stort befolkningsunderlag och kan förtätas ytterligare.
Jag är inte säker på om jag föredrar att förlänga Hagsätragrenen till Älvsjö eller nya tunnelbanan till Hagsätra. Det tidigare är bättre som ett enskilt projekt, men det senare möjliggör fler framtida utbyggnader. Högdalen är ett möjligt alternativ om det är nya tunnelbanan som förlängs. Ett tidigare nämnt förslag är att nya tunnelbanan tar över gröna linjen från Hagsätra till Rågsved medan gröna linjen förlängs från Rågsved till Huddinge.
Tunnelbana till Bromma flygplats behöver ta hänsyn till kapaciteten. Gröna linjen kan inte ha grenar till både Arenastaden och Bromma flygplats. En avgrening av blå linjen skulle fungera om nya tunnelbanan finge långa plattformar, men det gör den tyvärr inte. Kan nya tunnelbanan förlängas från Fridhemsplan?