Enceladus skrev: ↑onsdag 24 april 2024 22:38
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 24 april 2024 17:09
Ukrainska Defense Express är också skeptisk till att Paveway skulle ingå i det brittiska paketet (än så länge endast på ukrainska):
Dual-Mode Paveway IV Guided Bombs Headed To Ukraine
The War Zone skrev:As well as these requirements, another drawback of a laser-guided weapon of this kind is the fact its use can be hampered or prevented altogether by poor weather or the use of battlefield obscurants.
Adding a GPS/INS function means that the Paveway IV can also be used to target static targets, in any weather, with very high accuracy, as well as using the original laser guidance mode when applicable.
Furthermore, if laser guidance is not available in the terminal phase, or the laser spot is blocked by clouds for instance, the weapon will automatically switch over to GPS/INS guidance.
The War Zone tycks vara av en annan uppfattning. UK påstås fortsätta att ligga i framkant när det gäller att leverera trendiga vapensystem till Ukraina.
Trendiga vapensystem var ordet, sa Bull.
Ja, den där texten var en av de mera oseriösa jag har läst i The WarZone. Den bubblar av entusiasm som får författaren att ryckas med av sin egen text och vifta undan alla tveksamheter utan några mer ingående resonemang. Samtidigt höjer den bombens kombination av navigationssystem till skyarna, uttrycket tillåts. Samtidigt försöker man spela ner "franska bomben" på ett typiskt amerikanskt sätt:
The WarZone skrev:Less clear is the guidance mode used on Ukraine’s Hammer — also known also under its French name Armement Air-Sol Modulaire (AASM, or Modular Air-to-Ground Armament) — which is a rocket-boosted precision-guided bomb. In its basic form, this also employs GPS/INS guidance, but the weapons can be additionally equipped with imaging infrared or semi-active laser guidance kits.
Unlike the Paveway IV, both the JDAM-ER and Hammer come with range-extending wing kits as standard, with the French weapon additionally having a motor. As a result, in optimal conditions, JDAM-ER and Hammer can strike targets at around 45 miles, although this is much reduced if they are launched from lower levels (which is often required to afford protection against Russian ground-based air defenses).
AASM Hammer har sannolikt en bättre aerodynamik än Paveway, men är inte i närheten av JDAM-ER. Hammers skottvidd beror i stor utsträckning på dess raketmotor.
Ukrainska Defense Express har nu kommit med en engelskspråkig artikel och bibehåller sin skeptiska uppfattning:
Capabilities of the Paveway IV Bombs Britain is Allegedly Planning to Supply Ukraine
Paveway IV:s akillehäl är dess för korta skottvidd. Det ryska luftförsvaret måste kämpas ned i betydligt större omfattning än nu, innan detta vapen kan få någon signifikant betydelse. RUSI var också inne på det temat i en essä för nästan två år sedan, även en del av de förhållanden som beskrivs däri har ändrats sedan dess:
Getting Serious About SEAD: European Air Forces Must Learn from the Failure of the Russian Air Force over Ukraine
Defense Express skrev:What makes Paveway IV different from the American JDAM-ER and French AASM Hammer developments of similar design is the fact it's not a stand-off weapon, i.e. it cannot be launched at the target from afar but requires the aircraft to approach and drop the bomb.
For this reason, the idea to provide this weapon now in its current condition would be pointless as it cannot be reliably used on the Ukrainian battlefield, saturated with air defenses on both sides. That said, if the bomb was upgraded, for example, with an addition of a rocket engine like in AASM Hammer or wings like in JDAM-ER, the option would be viable.
After all, British engineers have previously demonstrated flexibility and even created new devices out of available assets. One instance is the special mobile launcher for AIM-132 ASRAAM air-to-air missiles to enable their start from the ground, or when air-launched Brimstones were fired firstly from improvised, then from special Wolfram launch vehicles.
Det sista stycket är mer allmän entusiasm, det med. Det är faktiskt enklare att sno ihop en eldenhet för en missil, än att göra ett ingrepp i missilen (eller in detta fall den styrbara bomben) själv. En sådan är en noga optimerad enhet, som man inte bara går in och skruvar i för att sedan hoppas på att det ska fungera. Australiensiska Ferra och Boeing fick hålla på rätt länge
innan de fick JDAM-ER att fungera. Det bästa sättet att uppgradera Paveway IV är förmodligen det som sägs ovan, att förse bomben med en raketmotortillsats, som Hammer. Men det är inget man gör med tejp och ståltråd.
Ryssarna fick också joxa länge innan de fick någotsånär ordning på sina UMPK-kit - men den ryska inställningen är ju som vanligt att vräka på och hoppas att det ska leda någon vart. Ungefär som Elon Musk.
I övrigt har jag inte sett någon officiell bekräftelse på detta från brittiska regeringen ännu.