Militär teknik och Ukrainakriget

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 26 februari 2023 9:18 Altius-600 är en lätt spanings-UAV, som liksom Switchblade kan avfyras ur en tub. Vingar, propeller och roderytor fälls ut efter avfyrandet. Vapnet kan avfyras både från markbaserade och flygande plattformar.
Bild

Tillverkaren arbetar med att ta fram en version av Altius-600 (och den större Altius-700) med en stridsladdning, Altius-600M//700M. Vapnet förvandlas då till en liten kryssningsmissil som ex.vis iranska Shahed-136. Det är oklart hur stora stridsladdningar dessa varianter kommer att kunna bära. Altius-700M sägs av tillverkaren har provats med en stridsladdning på 35 pund, knappt 16 kg. Den mindre Altius-600M troligtvis betydligt mindre, 3 - 4 kg.


Det finns emellertid inget som talar för att någon av de typer av UAV-er som nämns ovan, undantaget Switchblade, kommer att levereras till Ukraina med någon form av beväpning.
The Warzone beskriver i en artikel hur tillverkaren nu börjat med fältprov för den vapenbärande Altius-600M
Our First Look At An ALTIUS-600M Loitering Munition Detonating

Sprängladdningen på exemplaret som visas på Youtube-klippet i artikeln verkar inte vara så kraftig, men det är nog mer en markeringsladdning än en skarp laddning för fältbruk.

Tyvärr tillhör The Warzone de sajter som inte har reflekterat över varför man har kommentarsfält och vad de är tänkta att fylla för funktion. I synnerhet som man - i bästa fall - drar till sig knäppgökar som den här
It's ok...made a better one outta balsa wood, ground matches, and my step brothers best radio plane rotor when I was uhh 12...the guidance system, was kinda hit or miss?
Heder åt Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski, som tagit bort kommentarsfälten från tidningens webbupplaga.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Diripsi »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 21:14 Heder åt Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski, som tagit bort kommentarsfälten från tidningens webbupplaga.
Fast där var ju i alla fall merparten av kommentarerna ganska vettiga trots allt. Det var en milsvid skillnad mot GP som fortfarande har samma kommentarssystem, där är det ju nästan bara högerextreminister som skriver.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 05 april 2023 6:45 The United States Has Given Ukraine All The Heavy Trucks, Tankers And Recovery Vehicles the Ukrainians Need To Breach Russian Defenses
Forbes skrev:So the Ukrainian general staff isn’t taking any chances. It’s bolstering the battlefield “enablers” that give attacking tanks and infantry the greatest chance of defeating an entrenched foe.

Starting last fall, American aid packages included a greater proportion of enablers. In the last six months, the United States along with Germany has pledged to Ukraine around 35 heavy equipment transporters: heavy-duty big rigs that can haul a 70-ton tank.

The Americans also have pledged 69 fuel tankers and 105 fuel trailers, plus various medium supply trucks and two batches of armored bridgelayers. They and the Germans also donated two kinds of explosive line-charges that can clear minefields and blast obstacles.
USA:s försvarsdepartement har beskrivit detta mer ingående i en kommuniké: Biden Administration Announces Additional Security Assistance for Ukraine

En hel del är sådant president Biden kan beordra fram ur USA:s försvarsmakts förråd (drawdown of equipment from DoD inventories), men ganska mycket är tyvärr sådant som måste upphandlas och nytillverkas (USAI is an authority under which the United States procures capabilities from industry).

The Warzone beskriver detta närmare: Ukraine Situation Report: Latest US Aid Package Includes New Drone Defenses
  • Nine counter-Unmanned Aerial System 30mm gun trucks;
  • 10 mobile c-UAS laser-guided rocket systems;
Eftersom det här är system som ska handlas upp finns inga detaljer om vad det är fråga om, med försvasdepartermentet bekräftade att det är fråga om AGR-20 Advanced Precision Kill Weapon System (APKWS). Det är ju som bekant fråga om den gamla ostyrda raketen Hydra 70 som förvandlats till en laserstyrd missil. Såhär går det till när man bygger om missilen:
Bild

Det är ju egentligen en korträckviddig jakt/attackmissil, men i Vampire-systemet har den adapterats som en luftvärnsmissil:
Bild

Som synes ett ganska kompakt system, dock endast med fyra missiler i vapenkassetten. Om det ska användas på slagfältet behöver möjligen en mer robust fordonsplattform. Det är iofs. inte säkerställt om det faktiskt är Vampire-systemet som avses ovan.

Det mest kostnadseffektiva sätter att bekämpa iranska "plastleksaker" är ändå fordonsburna automatkanonsystem (gun trucks). Det är samma här, vilket system som ska upphandlas framgår inte. I vilket fall som helst visar Northrop-Grumman upp sitt MACE-system på detta videoklipp, baserat på M230 Bushmaster 30mm automatkanon. Bortsett från fordonplattformarna som används här påminner det funktionellt om Rheinmetalls Skynex, fast med lägre prestanda (lägre eldhastighet, kortare skottvidd):
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 10:17 En artikel i The Warzone berättar om överförandet av, i detta fallet, polska MiG-29 till Ukraina.
Ukraine Situation Report: Polish MiG-29s Delivered

Tydligen är det inte aktuellt med fler flygplan än 14 st. från Polen.
Ukraine will receive 10 more MiG-29 fighters from Poland
Babel skrev:President of Poland Andrzej Duda declared during a press conference with Volodymyr Zelensky that his country has already handed over four MiG-29 fighter jets to Ukraine, is preparing to send four more, and will send another six soon. That is, Ukraine will receive a total of 14 such fighters from the Polish side.

According to him, the planes can be transferred quite soon. He also added that Poland still has MiG-29s that have been modernized and adapted to NATO standards, so it is possible that Ukraine will receive the entire fleet of these aircraft from Poland in the future.

In total, the Polish Air Force has 28 MiG-29 fighters.
Tydligen är det aktuellt med fler stridsflygplan från Polen. Resterande plan är dock moderniserade med västerländsk utrustning och kräver därför samtycke.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 05 april 2023 16:27
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 10:17 En artikel i The Warzone berättar om överförandet av, i detta fallet, polska MiG-29 till Ukraina.
]Ukraine Situation Report: Polish MiG-29s Delivered

Tydligen är det inte aktuellt med fler flygplan än 14 st. från Polen.
Ukraine will receive 10 more MiG-29 fighters from Poland
Babel skrev:President of Poland Andrzej Duda declared during a press conference with Volodymyr Zelensky that his country has already handed over four MiG-29 fighter jets to Ukraine, is preparing to send four more, and will send another six soon. That is, Ukraine will receive a total of 14 such fighters from the Polish side.

According to him, the planes can be transferred quite soon. He also added that Poland still has MiG-29s that have been modernized and adapted to NATO standards, so it is possible that Ukraine will receive the entire fleet of these aircraft from Poland in the future.

In total, the Polish Air Force has 28 MiG-29 fighters.
Tydligen är det aktuellt med fler stridsflygplan från Polen. Resterande plan är dock moderniserade med västerländsk utrustning och kräver därför samtycke.
Tydligen så har inte Enceladus-kollektivet läst The Warzone-artikeln som jag refererade till ovan:
The Warzone skrev:Last month, Pawel Szrot, head of the president’s office in Warsaw, said Poland would “certainly not” deliver more than 14 of the jets, around 28 of which serve with the Polish Air Force today. Losing less than half of the Polish MiG-29s would have a much-reduced effect on overall capabilities than losing the entire fleet. The imminent arrival of South Korean-made FA-50 Fighting Eagle light combat aircraft would further temper the cutback, although they are not a direct replacement.
Det var den jag byggde mitt uttalande på! Vad som utlovas " in the future" är inte så intressant eller "aktuellt" just nu, eller hur? Åtminstone inte innan Polen fått sina FA-50 levererade: Poland’s New FA-50 Light Fighter Emerges
twpworld skrev:“We still have MiG-29s that have been modernized and are now adapted to NATO standards,” said the President and added how Poland still needs these planes.

Duda pointed out that Poland will be able to transfer its MiG-29s, which have been modernized for NATO purposes, to Ukraine “when they are gradually phased out through new aircraft coming into our possession.”
FA-50 liknar onekligen F-16 en hel del, även om det är mindre till storleken. Det är också delvis utvecklat i samarbete mellan sydkoreanska KAI och Lockheed-Martin:
Bild
På teckningen ovan är planet beväpnat med ett stort antal olika Nato-vapen
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 20:50 Ukraina har under kriget erövrat ett antal ryska minröjningsfordon av typen UR-77 Meteorit.
Bild

Ett sådant här explosivt minröjningssystem bygger på att man med en raket skjuter iväg en sk. minröjningsorm, sprängmedel i form av en lång slang. När denna lagt sig på marken detoneras "ormen" och ev. landminor inom ett begränsat i anslutning till "ormen" förstörs, så att en korridor genom ett minfält skapas. Det här är egentligen ett defensivt vapen, men i Syrien lärde sig ryssarna att man kan använda det offensivt för att spränga sönder både det ena och det andra (hela gator i bebyggelse, ex.vis - helt i enlighet med hur ryssarna för krig). Nu får ryssarna smaka på sin egen medicin.
En artikel i The Warzone beskriver hur UR-77 används som offensivt vapen i Ukraina: Mine-Clearing System Seen Being Used As Devastating Urban Artillery In Ukraine
The mine-clearing vehicle that fires an explosive line charge was apparently captured from the Russians, and has now been turned against them.
Det här videoklippet sägs visa hur de ryska banditerna spränger sönder och samman stadsbebyggelse i Syrien med en UR-77, och det är väl vad man kan vänta sig av rysk mentalitet. Ska det smälla så ska det smälla ordentligt.

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Rysk propaganda gör gällande att de lyckats skjuta ned en GBU-39 glidflygbomb bomb, avfyrad med en GLSDB-raket.
Bild

Ivrigt propagerad av putinistiska indiska Eurasian Times: "First Kill! US GLSDB-Guided Missile ‘Shot Down’ By Russian Military In Ukraine, RuMoD Says"
Den referensen lämnar jag inte, däremot ett Reuters-telegram om detta: Russia says it intercepted GLSDB smart bomb in Ukraine for first time

En av Eurasian Times skribenter, putinisten Vijainder K Thakur skrev ju om GLSDB tidigare, vilket jag refererade här: viewtopic.php?p=411644#p411644

Det är svårt att säga om Ukrainas försvarsmakt faktiskt disponerar några GLSBD. Det kan i så fall bara röra sig om några få provexemplar, eftersom vapensystemet inte finns förbandssatt någonstans. Det är svårt att bedöma sanningsvärdet i de ryska påståendena men alla flygande vapensystem (utom möjligen arillerigranater) är ju i någon mening möjliga att bekämpa. I vart fall kan man säga att ryssarna aldrig tidigare direkt konfronterats med Nato-vapen, och det har naturligtvis utlöst en febril aktivitet för att försöka förbättra de egna vapensystemen. Eller som Eurasian Times låter sin ryska källa säga:
Eurasian Times skrev:Military expert Alexei Leonkov explained to RIA Novosti that Ukraine needs GLSDB to move HIMARS multiple launch rocket systems further from the front line, where they are vulnerable to the Russian army.

Speaking about the advantages of the bombs, in addition to the increased range, Leonkov noted the high accuracy of hitting stationary targets at a lower cost compared to the HIMARS shells available with Ukraine. In addition, the GLSDB is capable of small maneuvers in its flight path.

The Russian Armed Forces have not yet encountered such ammunition on the battlefield, but the ability to deal with such objects is built into the Tor-M2 and Pantsir -S1 air defense systems, Leonkov concluded.
Jag tror ryssarna är potentiellt mer oroade över de större JDAM-ER glidflygbomberna GBU- 31/32/38 och vill försöka lära sig hur man bekämpar dem.

Sedan fortsätter putinisterna i Eurasian Times att sprida rysk propaganda:
Eurasian Times skrev:According to an Indian military expert, Russia is now achieving greater success at annihilating HIMARS systems than earlier after the increased deployment of its 120-kilometer range Tornado-S MLRS systems, which expose HIMARS systems to counter-battery fire.
Raketartilleri-systemet Tornado-S beskrev jag här: viewtopic.php?p=410062#p410062
På pappret har det ungefär samma presanda som HIMARS, men ryssarna har troligtvis förhållandevis få sådana system. Annars skulle vi se en helt annan bild på slagfältet. Dessutom vet både Ryssland och Ukraina att raketartillerisystem av detta slag är tänkta att användas mot fasta mål. Att bekämpa fiendens rörliga raketartillerisystem med dessa är oerhört svårt (om det ens är möjligt).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ett hyggligt sevärt nyhetsinslag om luftkriget över Ukraina, från SvT: Tidigare stridspilot: ”Ingen kommer att få luftherravälde”

Det som den intervjuade Mikael Grev säger på slutet stämmer ganska bra överens med vad jag tog upp här:
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 16 november 2022 13:21 En mycket intressant artikel från brittiska forskningsinstitutet RUSI: The Russian Air War and Ukrainian Requirements for Air Defence om vikten av att Ukrainas luftförsvar inte får degradera. Angreppen med diverse missiler och UAV-er är illa nog, men det allra viktigaste är att fortsatt hindra det ryska flygvapnet från att etablera sig i ukrainskt luftrum och börja bomba sönder Ukraina som man gjorde i Syrien.
RUSI skrev:
  • The West must avoid complacency about the need to urgently bolster Ukrainian air-defence capacity. It is purely thanks to its failure to destroy Ukraine’s mobile SAM systems that Russia remains unable to effectively employ the potentially heavy and efficient aerial firepower of its fixed-wing bomber and multi-role fighter fleets to bombard Ukrainian strategic targets and frontline positions from medium altitude, as it did in Syria.
  • It follows that if Ukrainian SAMs are not resupplied with ammunition, and ultimately augmented and replaced with Western equivalents over time, the VKS (ryska flygvapnet, min anm.) will regain the ability to pose a major threat.
  • In the short term, Ukraine also needs large numbers of additional man-portable air-defence systems (MANPADS) and radar-guided anti-aircraft guns, such as the Gepard, to sustain and increase its ability to intercept the Shahed-136s and protect its remaining power infrastructure and repairs to damaged facilities.
Som jag har sagt åtskilliga gånger, det går alldeles för långsamt att förstärka det ukrainska luftförsvaret.
Det gäller att se till att Ukraina kan upprätthålla en "kritisk massa" i flyg och luftförsvar, så så pass att det ryska bombflyget inte ska kunna operera obehindrat i ukrainskt luftrum och lägga ut bombmattor som i Syrien. Därför är det en av de viktigaste insatserna från Ukrainas allierade att se till att detta inte inträffar. Annars kommer alla större ukrainska städer att se ut som Mariupol när Surovikin - eller vilken rysk generalsbuse som vid tillfället för befälet - är klar med det jobbet. Putin sparkar dem ju en efter en, som bekant: Rysk general sparkad: ”Var en galen idiot"

Se vidare intervjun med den ukrainske flygvapenöversten Volodymyr Logachov : viewtopic.php?p=412823#p412823
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

Greece to send more arms to Ukraine, but sets limits
ABC News skrev:Panagiotopoulos, speaking in Parliament on the eve of Reznikov’s visit, said Greece would not provide any military assistance that could compromise its own defense, and stressed that major arms procurement plans remain unchanged despite a recent thaw in tension with neighbor and fellow NATO member Turkey.

[...]

“The rumors are running rampant: That we will send fighter jets, and S-300s, and this and that. For goodness' sake,” he told lawmakers. “We give what we can give, but nothing that would weaken in the slightest our own defense capabilities given our own national security challenges.”
Ukrainas försvarsminister Oleksіj Reznіkov har åkt till Grekland. Enligt rykten planeras ett massivt stödpaket. S-300, Mirage 2000 och Leopard 1 har nämnts.

China, Russia propaganda wither as cameras multiply, US admiral says
Defense News skrev:Among recent examples, he said, was Russian harassment of a U.S. Air Force intelligence, surveillance and reconnaissance drone, which splashed into the Black Sea after an in-air collision in March. Footage captured by the MQ-9 Reaper — and quickly made public — showed two Russian Su-27 jets flying erratically, dumping fuel and the crash that ultimately forced it down.

“The affected party or a monitoring party, essentially, now is able to take that and say, ‘This is what’s really going on. China, do you stand by it? Xi Jinping, do you stand by it? This is you, right?’” said Studeman, commander of the Office of Naval Intelligence. “There’s a statement: Sunlight is the best disinfectant. That applies right here.”
Det brukar sägas att solljus är det bästa desinfektionsmedlet. Förutom påstådda utomjordingar gäller detta tydligen också rysk och kinesisk propaganda.

Ukraine Update: What happens next in Russia's invasion of Ukraine may be down to a single word: Ammo
Daily Kos skrev:These numbers—around 3,000 rounds a day—represent the current sustainable rate of fire for Ukraine. Expect it to be around 5,000 in the next few months. This can be supplemented by tapping into the stockpiles of shells that were available before the invasion began, not just in Ukraine, but the U.S. and all the European allies. It’s likely that Ukraine could sustain its current rate of fire, or even increase it, indefinitely.

On the other hand, Russia’s production capacity has been various rated at 20,000 to 70,000 shells a month. And that was before any effects that sanctions may have had on these factories’ maintenance. That means at best, Russia can build, in a month, what it was firing in less than four days. Even if Russia has managed to double their pre-war capacity, they are still seriously hurting for ammo.
De ryska ockupanterna lever på lånad tid. Ryssland kan inte producera mer ammunition än Europa. Enligt Kofman är Ukrainas ammunitionsbrist kortvarig.

The cost of the Ukraine war for one Russian regiment
BBC skrev:Initially, when the 331st was part of an Airborne Forces task force pushing towards Kyiv, we had difficulty identifying its vehicles in video of the fighting. A painted "V" was used to identify units from all of the various units in that task force, and an inverted triangle symbol with a "3" in the centre was also used by one other regiment apart from the 331st.

As the fighting wore on, soldiers in the 331st added a further ad hoc marking to the V on their vehicles' sides - an exclamation mark painted next to the V. They may have done this precisely so their commanders could distinguish their armour from the other regiments'.

[...]

Meanwhile, in Kostroma's graveyard there is plenty of evidence of the price of failure in Russia's invasion. Buried too is the regiment's reputation as "the best of the best", and its dreams of easy victory.
Igenkänningsmärken används flitigt på ryska fordon. Bokstaven Z, som inte ens finns i det ryska alfabetet, har ju blivit en propagandasymbol för invasionen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 07 april 2023 6:19 Greece to send more arms to Ukraine, but sets limits
ABC News skrev:Panagiotopoulos, speaking in Parliament on the eve of Reznikov’s visit, said Greece would not provide any military assistance that could compromise its own defense, and stressed that major arms procurement plans remain unchanged despite a recent thaw in tension with neighbor and fellow NATO member Turkey.

[...]

“The rumors are running rampant: That we will send fighter jets, and S-300s, and this and that. For goodness' sake,” he told lawmakers. “We give what we can give, but nothing that would weaken in the slightest our own defense capabilities given our own national security challenges.”
Ukrainas försvarsminister Oleksіj Reznіkov har åkt till Grekland. Enligt rykten planeras ett massivt stödpaket. S-300, Mirage 2000 och Leopard 1 har nämnts.
Vad som framgår av den refererade artikeln är väl att det inte finns någon sanning i de ryktena. Grekland har inte så mycket att avstå, utöver de stridsfordon som tidigare utlovats.

Beträffande S-300 är nog de grekiska fötterna rätt så kalla fortfarande.

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 07 april 2023 6:19 The cost of the Ukraine war for one Russian regiment
BBC skrev:Initially, when the 331st was part of an Airborne Forces task force pushing towards Kyiv, we had difficulty identifying its vehicles in video of the fighting. A painted "V" was used to identify units from all of the various units in that task force, and an inverted triangle symbol with a "3" in the centre was also used by one other regiment apart from the 331st.

As the fighting wore on, soldiers in the 331st added a further ad hoc marking to the V on their vehicles' sides - an exclamation mark painted next to the V. They may have done this precisely so their commanders could distinguish their armour from the other regiments'.

[...]

Meanwhile, in Kostroma's graveyard there is plenty of evidence of the price of failure in Russia's invasion. Buried too is the regiment's reputation as "the best of the best", and its dreams of easy victory.
Igenkänningsmärken används flitigt på ryska fordon. Bokstaven Z, som inte ens finns i det ryska alfabetet, har ju blivit en propagandasymbol för invasionen.
Nä, just det. Z är ju begynnelsebokstaven i ordet Zapad som betyder väster, och som använts som kodord för flera ryska manövrer. Vid det ryska överfallet på Ukraina i februari 2022 trodde tydligen flera ryska förband att man faktiskt befann sig på manöver.

Motsvarigheten till det latinska Z ser ju ut ungefär som en 3-a. Med kyrilliska bokstäver skrivs ordet ovan som Запад. Men det kan ju ingen människa begripa. Om man inte är alldeles rysk förstås!

PS: Nu ska jag göra som Enceladus-kollektivet och uttrycka mig i frågande form: Kommer Ukraina att hålla fast vid det kyrilliska alfabetet efter kriget, eller kommer de att närma sig polackerna (som de kulturellt är mer släkt med än ryssarna) och försöka gå över till det latinska alfabetet? Men det är förstås svårt, det skulle nästan kräva en Atatürk, som tvingade turkarna att gå över från det arabiska till det latinska alfabetet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 18 mars 2023 8:41 Ja, Slovakien var ju tvungen att anlita rysk expertis när de moderniserade sina MiG-29-or.
Russians may have sabotaged Slovak fighter jets, says defence minister
EURACTIV skrev:“Even the police were investigating it, based on our suspicions. There were parts in the engines of the aircraft that Slovak technicians accessed, and then there were parts that Russian technicians only accessed. The defects appeared only in those parts accessed by Russians,” Naď said.

While the investigation did not prove intention, the Defence Ministry “felt a loss of confidence in the Russian technicians at Sliač because mistakes kept appearing in places only they could get to,” the minister added.

[...]

“We took over an engine from them that was supposed to last 350 hours. And in the end, it only flew 70 hours. What can we make of that? Maybe there was poor workmanship, let’s call it that. I don’t know,” he said in an interview for Denník N.
Dessa förmenta experter påminner mer om amatörer - eller sabotörer.
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 01 april 2023 22:58 Och hur lång leveranstid är det på dem då? Det är exakt det här problemet som besvärar Ukraina - mycket av stödet avser utrustning som måste nytillverkas - med åtföljande leveranstider.
Ukraine will buy 150 KTO Rosomak: this is how these Polish vehicles of Finnish origin are
Counting Stars skrev:Polish government spokesman Piotr Müller announced on Wednesday that in the recent meeting of the President of Ukraine, Volodimir Zelenski, with the Polish Prime Minister, Mateusz Morawiecki, in Warsaw, both agreed to the sale to Ukraine dw 150 KTO Rosomak armored vehicles and 100 Piorun portable missile launchers. The Polish military journal Polska Zbrojna announced today that, in addition, the Polish arms company Polska Grupa Zbrojeniowa and the Ukrainian company ARTeM will jointly manufacture 125mm tank ammunition, the caliber of the guns of the T-72 and the PT-91 Twardy.

[...]

Poland has more than 900 vehicles of this type and several versions have been implemented, which you can see below.
Ukraina köper fler exemplar av det polsk-finska splitterskyddade trupptransportfordonet Rosomak. Polen har många exemplar att avvara för sitt grannland!

US Army’s new weapons depot in Poland is largest NATO facility buy in decades
Stars and Stripes skrev:In Powidz, a logistics hub that has become central to U.S. military efforts on the alliance’s eastern flank, a project six years in the making came to fruition Wednesday as top U.S. and Polish officials lauded the strategic impact of the site.

“There will be seven gigantic warehouses stationed here on Polish soil full of heavy equipment, over 2,700 pieces from tanks to Bradley (Fighting) Vehicles, all of it belonging to the U.S. armored brigade combat team,” Mark Brzezinski, the U.S. ambassador to Poland, said during an opening ceremony.

[...]

The $360 million facility, which was funded by NATO, is the largest single infrastructure investment for the alliance in 30 years, the Army said.
Polen har nämligen privilegiet att kunna tömma sitt förråd utan att riskera en invasion.

Enligt en ny uppskattning får Ryssland slut på reparerbara stridsvagnar i sitt förråd om två år, inklusive de äldsta exemplaren från 1950-talet:



Antalet visuellt bekräftade ryska förluster utgör nu 10 000 enheter, varav 1 928 stridsvagnar, 79 flygplan, 81 helikoptrar, 7 strids- och 200 spaningsdrönare.

New Batch of Classified Documents Appears on Social Media Sites
The New York Times skrev:A new batch of classified documents that appear to detail American national security secrets from Ukraine to the Middle East to China surfaced on social media sites on Friday, alarming the Pentagon and adding turmoil to a situation that seemed to have caught the Biden administration off guard.

[...]

The latest documents were found on Twitter and other sites on Friday, a day after senior Biden administration officials said they were investigating a potential leak of classified Ukrainian war plans, include an alarming assessment of Ukraine’s faltering air defense capabilities. One slide, dated Feb. 23, is labeled “Secret/NoForn,” meaning it was not meant to be shared with foreign countries.

[...]

Kyle Walter, the head of research at Logically, a British firm that tracks disinformation, said many prominent voices on Russian Telegram channels were calling the original, apparently unaltered photo showing Russian and Ukrainian casualties a “Western influence” operation.
En stor mängd hemliga dokument som rör USA:s nationella säkerhet med kopplingar till Ukraina, Mellanöstern och Kina har publicerats på social medier. Ukraina avfärdar läckan som rysk propaganda. Ryska militärbloggare hävdar tvärtom att det stora antalet stupade ryssar i originalversionen är västerländsk propaganda. Däremot finns det uppgifter om Ukrainas luftförsvar som Ryssland inte borde känna till - om nu detta inte är psykologisk krigföring.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 06 januari 2023 17:18 Har Ukraina lyckats anpassa BUK-systemet till att avfyra Sea Sparrow-missiler är det en uppenbar framgång, bl. just eftersom det finns så många. Ja, det är som Kofman säger i NYT-artikeln ovan, Ukraina använder “a zoo of different air defense systems”.
Ukraine to integrate Sea Sparrow missile into Soviet-era Buk launchers
Defence Blog skrev:The new Western-made missiles will allow optimization of the Buk missile system level, performance and reliability improvement. This step will increase the ammunition capacity of Ukrainian air defense systems, whose missiles are running out due to constant missile attacks from Russia and the use of Iranian-made Shahed kamikaze drones.
Enligt de läckta dokumenten, om de nu stämmer, tryter Ukrainas ammunition för luftvärnssystemet Buk. Därav "Project FrankenSAM" som går ut på att anpassa Buk-systemet till att avfyra Sea Sparrow-missiler. Det brukar ju sägas att nöden är uppfinningarnas moder, och Ukraina behöver verkligen luftvärn.

The Russians Aren’t Just Running Out Of Tanks—They’re Running Out Of Tank Crews, Too
Forbes skrev:The T-55 and T-62 are from a generation of Soviet tanks before the introduction of automatic gun-loaders, sophisticated fire-controls and crew layouts that allow a gunner and commander independently to search for targets.

The upside is that a four-person crew could learn to operate its old tank fast—as in, after just a few weeks of training. The downside, of course, is that the crew still is riding in an obsolete tank. A T-55 or T-62 is easier to use because it’s old, crude tech.

Old, crude tech that might not last long in combat—and which might end up getting new tankers killed faster.
Vad tar slut först, stridsvagnarna eller deras besättning?

Explosion occurs near aircraft plant of Russian Defence Ministry in Voronezh
Ukrainska Pravda skrev:The Voronezh Aircraft Plant fulfils orders from the Russian Ministry of Defence, including the maintenance of the so-called Doomsday Plane, a flying command post of the Russian president.
Enligt Wikipedia är det bara USA och Ryssland som har så kallade domedagsplan. Blir Ryssland ersatt av Kina i framtiden?

Russia swings to $29 bln first-quarter budget deficit
Reuters skrev:Elina Ribakova, a Senior Fellow at Bruegel and the Peterson Institute for International Economics, said the deficit will be closer to 4% or 5% of GDP, with Russia's finance technocrats the main obstacle to an even wider gap from opening up.

"To me the most important indicator as to whether there will be a manageable deficit is whether we will see personnel changes in the ministry of finance or the central bank," she said.

"As long as that technocratic bloc is there, I think they will lean against producing a deficit about 6%," she said.
Putins teknokrater kan möjligen rädda Rysslands ekonomi från en krasch, men inte tillverkningen av ammunition.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 08 april 2023 2:49
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 01 april 2023 22:58 Och hur lång leveranstid är det på dem då? Det är exakt det här problemet som besvärar Ukraina - mycket av stödet avser utrustning som måste nytillverkas - med åtföljande leveranstider.
Ukraine will buy 150 KTO Rosomak: this is how these Polish vehicles of Finnish origin are
Counting Stars skrev:Polish government spokesman Piotr Müller announced on Wednesday that in the recent meeting of the President of Ukraine, Volodimir Zelenski, with the Polish Prime Minister, Mateusz Morawiecki, in Warsaw, both agreed to the sale to Ukraine dw 150 KTO Rosomak armored vehicles and 100 Piorun portable missile launchers. The Polish military journal Polska Zbrojna announced today that, in addition, the Polish arms company Polska Grupa Zbrojeniowa and the Ukrainian company ARTeM will jointly manufacture 125mm tank ammunition, the caliber of the guns of the T-72 and the PT-91 Twardy.

[...]

Poland has more than 900 vehicles of this type and several versions have been implemented, which you can see below.
Ukraina köper fler exemplar av det polsk-finska splitterskyddade trupptransportfordonet Rosomak. Polen har många exemplar att avvara för sitt grannland!
Rosomak, finska Patrias AMV, i Sverige känd som pansarterrängbil 360
Bild

Men den där artikeln säger ändå inget om de pansarterrängbilar Ukraina har beställt ska nytillverkas, eller om det är begagnade fordon ur Polens eget bestånd.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 08 april 2023 13:51
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 06 januari 2023 17:18 Har Ukraina lyckats anpassa BUK-systemet till att avfyra Sea Sparrow-missiler är det en uppenbar framgång, bl. just eftersom det finns så många. Ja, det är som Kofman säger i NYT-artikeln ovan, Ukraina använder “a zoo of different air defense systems”.
Ukraine to integrate Sea Sparrow missile into Soviet-era Buk launchers
Defence Blog skrev:The new Western-made missiles will allow optimization of the Buk missile system level, performance and reliability improvement. This step will increase the ammunition capacity of Ukrainian air defense systems, whose missiles are running out due to constant missile attacks from Russia and the use of Iranian-made Shahed kamikaze drones.
Enligt de läckta dokumenten, om de nu stämmer, tryter Ukrainas ammunition för luftvärnssystemet Buk. Därav "Project FrankenSAM" som går ut på att anpassa Buk-systemet till att avfyra Sea Sparrow-missiler. Det brukar ju sägas att nöden är uppfinningarnas moder, och Ukraina behöver verkligen luftvärn.
Dert har väl egentligen inte hänt något nytt nyhetsmässigt här sedan vi hade detta uppe 6/1: viewtopic.php?p=411037#p411037

Den refererade artikeln är från 8/1. Att Ukraina har vissa svårigheter att skaffa fram materiel till sina äldre sovjetiska vapensystem är ju väl känt. Här är det i så fall en lycklig slump som möjliggör integrering (jmfr. AGM-88 HARM antiradar-missil) av RIM-7 Sea Sparrow-missilen.

Här ser vi vad som möjligen kan vara en ukrainsk 9K37 BUK-M1 (Ukraina har huvudsakligen denna äldre version av detta vapensystem):
Bild

I detta fallet beväpnad med missil 9M38M1 (överst i bilden, de övriga är 9M317 and 9M317ME)

Bild

BUK är ett mycket kompetent LV-system. Det skjuter ned trafikflygplan (ex.vis Malaysia Airlines Flight 17 ) som ingenting.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ukraina sålde tydligen ett antal BUK-system till Georgien 2008. Det vill de nu köpa tilbaka, vilket Georgien inte går med på. Något som de indiska putinisterna i Eurasian Times trumpetar ut skadeglatt: Desperate Ukraine Wants Its Buk Missile Defense System Back That Kyiv ‘Gave For Free’ To Georgia In 2008
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Och RIM-7 Sea Sparrow ser ut såhär när den avfyras till sjöss.

Bild

Här är ett videoklipp som beskriver en del om de två olika vapensystemen:

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

Leaked Documents Reveal Depth of U.S. Spy Efforts and Russia’s Military Struggles
The New York Times skrev:The documents portray a battered Russian military that is struggling in its war in Ukraine and a military apparatus that is deeply compromised. They contain daily real-time warnings to American intelligence agencies on the timing of Moscow’s strikes and even its specific targets. Such intelligence has allowed the United States to pass on to Ukraine crucial information on how to defend itself.

[...]

The documents could also hurt diplomatic ties in other ways. The newly revealed intelligence documents also make plain that the United States is not spying just on Russia, but also on its allies. While that will hardly surprise officials of those countries, making such eavesdropping public always hampers relations with key partners, like South Korea, whose help is needed to supply Ukraine with weaponry.

[...]

The documents show that nearly every Russian security service appears penetrated by the United States in some way. For example, one entry, marked top secret, discusses the Russian General Staff’s plans to counter the tanks NATO countries were providing to Ukraine, including creating different “fire zones” and beginning training of Russian soldiers on the vulnerabilities of different allied tanks.
De läckta dokumenten tyder på att USA på ett eller annat sätt har penetrerat nästan alla delar av den ryska säkerhetstjänsten. Exempelvis kände USA på förhand till det ryska försvarsdepartementets planer på robotattacker mot olika platser i Ukraina. Detta kan förklara varför den ryska blitzen synbarligen har misslyckats: Ukraina exporterar el för första gången på ett halvår.

USA uppges också spionera på högt uppsatta militärer och politiska ledare i Ukraina – ett tecken på att USA inte har en tydlig bild av Ukrainas planer för kriget. Dessutom förekommer underrättelseuppgifter om möjliga vapenleverantörer till Ukraina, bland annat Sydkorea och Israel, vilket kan få diplomatiska konsekvenser och leda till ett minskat informationsutbyte mellan länderna. Vidare sägs Mossad ha uppmuntrat protesterna mot Bibis rättsliga reformer.
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 08 april 2023 21:06 Dert har väl egentligen inte hänt något nytt nyhetsmässigt här sedan vi hade detta uppe 6/1
Leaked documents warn of weaknesses in Ukraine’s defenses
Washington Post skrev:Air defense, to protect sensitive sites, military personnel and equipment and civilians, is also critical. According to one of the documents, a late February assessment from the Defense Department’s Joint Staff, Ukraine’s “ability to provide medium range air defense to protect the [front lines] will be completely reduced by May 23. UKR assessed to withstand 2-3 more wave strikes” from attacking Russian missiles and drones.

“As 1st Layer Defense munitions run out, 2nd and 3rd Layer expenditure rates will increase, reducing the ability to defend against Russian aerial attacks from all altitudes,” the classified document says.

[...]

One document also briefly mentions the need to expedite a program called “FrankenSAM.” While Ukrainian officials said they were not familiar with the program, the term could refer to an improvised system of different components to fire surface-to-air missiles. Such weapons have already been described, like U.S.-made Sea Sparrow missiles that have been adapted to use with the Soviet-era Buk air defense system.
Som sagt, nöden är uppfinningarnas moder. Ukraina behöver mer luftvärn. Ukraina påstås dock ha ett kvantitativt övertag i både stridsvagnar och artilleri. Fjärde bilden säger att Ryssland har 419 stridsvagnar på slagfältet med 2 048 tidigare förluster. För Ukraina är motsvarande siffror 802 respektive 468. Femte bilden nämner fyra scenarier då Israel kan tänkas skicka vapen till Ukraina. Nämnda vapensystem är Barak-8 SAM, SPYDER SAM samt Spike ATGM.

Russians Accused of Doctoring Leaked Western Documents on Ukraine War
New Delhi Times skrev:An altered chart lists Russian fatalities at 16,000 to 17,500, far below the plausible estimates of up to 200,000 killed, wounded or missing by numerous analysts and lowered from the 35,500 to 43,500 listed on an earlier leaked version. The doctored chart also lists the estimate of Ukrainian soldiers killed at 61,000 to 71,500, up from 16,000 to 17,500 in an earlier photograph of the document posted online.

“The altered numbers expose them [the Russian intelligence services] completely. And it shows that the main reason of this was to convince the Russian public that only 17,000 [Russian] soldiers died,” said Andrey Piontkovsky, senior fellow at the Institute of Modern Russia, headquartered in New York.

[...]

Some Russian military bloggers are pointing fingers in the other direction, asserting the documents were leaked by Western intelligence to mislead Russian commanders ahead of the upcoming counteroffensive by the Ukrainians.
Det finns flera versioner av de läckta dokumenten, med motstridiga uppgifter. Originalet antas vara från USA och modifikationerna från proryska aktörer.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 09 april 2023 9:24
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 08 april 2023 21:06 Dert har väl egentligen inte hänt något nytt nyhetsmässigt här sedan vi hade detta uppe 6/1
Leaked documents warn of weaknesses in Ukraine’s defenses
Washington Post skrev:Air defense, to protect sensitive sites, military personnel and equipment and civilians, is also critical. According to one of the documents, a late February assessment from the Defense Department’s Joint Staff, Ukraine’s “ability to provide medium range air defense to protect the [front lines] will be completely reduced by May 23. UKR assessed to withstand 2-3 more wave strikes” from attacking Russian missiles and drones.

“As 1st Layer Defense munitions run out, 2nd and 3rd Layer expenditure rates will increase, reducing the ability to defend against Russian aerial attacks from all altitudes,” the classified document says.

[...]

One document also briefly mentions the need to expedite a program called “FrankenSAM.” While Ukrainian officials said they were not familiar with the program, the term could refer to an improvised system of different components to fire surface-to-air missiles. Such weapons have already been described, like U.S.-made Sea Sparrow missiles that have been adapted to use with the Soviet-era Buk air defense system.
Som sagt, nöden är uppfinningarnas moder. Ukraina behöver mer luftvärn.
Det mesta av vad som sägs i WP-texten är ju väl känt sedan tidigare.
Washington Post skrev:Following that bleak appraisal, and faced still with the peril in which Ukraine finds itself, the United States and NATO allies have rushed the government in Kyiv myriad air defense systems, creating a patchwork of capabilities to augment its mostly Soviet and Russian-built systems.
[...]

But the purported classified assessments are far more specific and paint a much more dire picture of Ukraine’s ability to defend its skies. They conclude that systems sent by the West are limited in number, sometimes a mismatch for Russian capabilities and often struggle to keep up with the high volume of Russian salvos.

[...]
One chart contained in the leak shows the burn rate of Ukrainian air defense projectiles and specifies the time frames for depletion, predicting that SA-11 (NATO-beteckning för ovan nämnda 9K37 BUK-M1, min amn.) systems will be out of commission by April 13, U.S.-made NASAMs by April 15, and SA-8s [NATO-beteckning för 9K33 Osa, som närmast kan jämföras med franska Crotale) by May. On another chart, the prediction that particular types of ammunition will run dry suggests that Ukrainian defenders should prioritize their efforts by targeting Russian jets and helicopters but hold fire on smaller threats such as drones.

While the U.S. and the West have scoured for limited stockpiles of Soviet-era munitions, Ihnat (överste Yuriy Ihnat, talesperson för Ukrainas flygvapen) acknowledged the peril of the dwindling inventory described in the documents, saying the munitions are made by Russia, which complicates resupply. “There is nowhere else to get it, so sooner or later it will run out,” he said.

While robust air defense on both sides has limited the use of air power in the war, the documents lay bare the consequences of what could happen if Ukraine’s ability is eroded. Russian aircraft could move more freely to conduct strikes or move troops, their missiles could fly on more expedient and direct routes and aircraft can play a more central role in attacking troops during counteroffensives, according to the documents.

[...]
Conversely, a less protected Ukrainian force will face challenges in massing troops for such missions and could see diminished use of vital assets like close air support and aerial surveillance, and ultimately suffer an “inability to prevent Russian air superiority.”
Det är exakt det här perspektivet som RUSI varnade för redan förra hösten, och som jag tog upp senast här: viewtopic.php?p=412864#p412864
även om man inte på något sätt behöver köpa de datum som uppges i texten ovan - de kan mycket väl vara propaganda från ryskt håll. Mästerspionen Kim Philby (1912-1988) skulle ju ha något att göra när han hade flytt till Moskva, och ägnade sig ex.vis åt att förfalska amerikanska dokument, på sin tid.

Om Ukrainas luftförsvar sviktar och VKS (det ryska flygvapnet, som till största delen är intakt) får friare händer i ukrainskt luftrum så får Ryssland ett både taktiskt och strategiskt övertag, i och med att de kan angripa både ukrainska truppenheter på slagfältet, och infrastruktur i de ukrainska städerna, med mera korträckviddiga attackvapen som ex.vis Kh-29, Kh-36, Kh-59 eller UPAB-1500 (den sistnämnda är en tung glidflygbomb, jämförbar med den största JDAM-ER-bomben baserad på GBU-31, men som USA inte har förbandssatt). Som jag sade tidigare, en av de viktigaste insatserna från Ukrainas allierade att se till att detta inte inträffar. Annars kommer alla större ukrainska städer att se ut som Mariupol när Surovikin - eller vilken rysk generalsbuse som vid tillfället för befälet - är klar med det jobbet.

Utöver detta kan det ryska jaktflyget, i detta scenario, hålla undan det ukrainska flygvapnet, och hindra det från att understödja de ukrainska markstyrkorna. Om det inte vore för det ukrainska luftvärnet så skulle det ryska jaktflyget i princip ha kapacitet att utplåna det ukrainska flygvapnet med sina Vympel R-37 och R-77 jaktmissiler.

Svårigheterna som Ukrainas luftförsvar står inför kan sammanfattas i tre punkter:
  • Ukraina saknar ett tillräckligt väl utbyggt skiktat luftförsvar: viewtopic.php?p=409884#p409884
    Därför tvingas man använda dyra (missil)resurser i det översta skiktet för att bekämpa billiga mål (Shahed-136), som egentligen bäst (och mest kostnadseffektivt) bekämpas med materiel i det understa skiktet (ex. automatkanonsystem). "Hold fire on smaller threats such as drones" är inget tilltalande perspektiv.
  • Ukraina förbrukar stora mängder luftförsvarsmateriel (bl.a. som en följd av ovanstående), och de egna förråden av (sovjetisk) materiel, som har varit kärnan i det hittills framgångsrika luftförsvaret, sinar och kan inte ersättas. De NATO-system Ukraina opererar kräver en konstant tillförsel av ammunition, eftersom Ukraina inte hinner bygga upp några förråd av dessa.
  • Ukraina är ett stort land till ytan, och allt kan inte försvaras, utan man måste prioritera:
    Washington Post skrev:Details within the documents also underscore vulnerabilities that are the reality of limited air defense in a conventional war: targets that must be defended at the cost of others. One map shows yellow dots where air defense systems are near critical infrastructure. Red dots show where such sites are unprotected. A projection for May shows red dots populating more of the map, presumably to show where destroyed or depleted systems are anticipated.
Den ryska, tänkta strategin är i vart fall uppenbar:
Washington Post skrev:Ihnat and the Pentagon have said one of Russia’s strategies is to overwhelm and exhaust air defense systems with persistent strikes.

The documents illustrate both the urgency of air defense and its inherent scarcity, said Tom Karako, director of the Missile Defense Project at the Center for Strategic and International Studies, who reviewed some of them for The Post.

“This is what it looks like,” he said. “It’s always limited. It’s always finite. And in some respects, it’s amazing that [the Ukrainians] had sufficient capacity to hang out as long” as they have. “Air defense can’t win this conflict,” Karako said. “But its absence could lose it.”
Man kan väl säga att det, grovt sett, var vad som hände i slutet av WW2. I början av 1945 hade de allierade fullständigt krossat det tyska luftförsvaret (luftvärn + jaktflyg) och då fick även rustningsminister Albert Speer inse att kriget var "tekniskt förlorat". När de allierade arméerna trängde in i västra Tyskland var det tyska försvaret desorganiserat, och kunde upprätthållas enbart genom SS-terrorapparat och att A. Hitler faktiskt fortfarande var i livet.


Tyvärr illustrerar ovanstående rätt väl begreppet "för lite och för sent".
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 09 april 2023 16:29, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag nämnde den ryska glidflygbomben UPAB-1500, vilket visar att ryssarna är väl så framkörda på konceptet som USA.
Russia adopts new-generation guided bomb
Bild
UPAB-1500 tillverkas i olika storlekar och utföranden[

Tillsammans med diverse missiler är denna ett viktigt taktiskt vapen för VKS. Här är en intervju med Oleh Katkov, chefredaktör för ukrainska Defense Express, i ämnet:
Ukrainian military expert explains threat from gliding air bombs, and how to counter it

Att bekämpa flygburna, taktiska vapen med luftvärn är oerhört svårt. Som Oleh Katkov säger så krävs att man istället bekämpar de ryska vapenbärande flygplanen. Men det kan inte Ukrainas flygvapen idag, man har för få och för gamla flygplan och dessutom för dålig beväpning för jaktuppdrag, jämfört med ryssarnas Vympel R-37 och R-77.
Yahoo New skrev:Shooting down gliding bombs is a non-starter. Our main task is to fight against the (aircraft that drop them) themselves. The only scenario that will allow us to repel enemy aviation with all of these high-precision weapons is to obtain modern Western fighters. We need not just Mirage-2000 or Panavia Tornado, but full-fledged 4+ generation fighters such as F-16, F/A-18, Eurofighter, Rafale, or Gripen. Only they have the corresponding range of radar stations that can detect the enemy at a greater distance and launch AIM-120 AMRAAM missiles with effective air combat ranges. Even if we have only a few of these aircraft, it will enable us to repel enemy aviation to some extent.

[..... ]
There is no need to underestimate the enemy’s intellectual abilities — they learn, adapt, and adjust. The tactic that they wanted to implement initially was to gain full air superiority through a huge number of tactical aircraft and their technological level. Because when we talk about Ukrainian fighters, these are machines with an average age of far more than 30 years and significantly less range for detecting targets and launching air-to-air missiles. The enemy’s tactic did not work only because of the saturated air defense. Otherwise, every Ukrainian city would have been in the same situation as Mariupol when it was simply bombed with FAB-3000 bombs from Tu-22 (strategic bombers.

But the Russian Aerospace Forces are a huge number of warplanes with pilots who have combat experience honed in Syria. Since the enemy still cannot feel free in the Ukrainian airspace, they are looking for new ways: these UMPCs or other gliding bombs mean they don’t have to enter the zone of activity of (Ukraine’s) air defense systems.
FAB-3000, som nämns i texten, och som ryssarna bombade sönder Mariupol med, är en frifallande bomb på 3 ton - närmast i stil med ett vapen från WW2. Med andra ord ett knallpulver helt i ryssarnas smak.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar