Militär teknik och Ukrainakriget

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En intressant artikel i The Warzone om att Ukraina redan har fått tillgång till (ett fåtal) JDAM-ER glidflygbomber
Winged JDAM Smart Bombs Are Now Operational In Ukraine

Dessa bomber finns inte förbandssatta inom USA:s försvarsmakt och har alltså inga formella beteckningar (JDAM GBU- 31/32/38 avser versionerna utan vingar)
Bild

När general James B. Hecker, chef för USA:s flygvapenstyrkor i Europa, tillfrågades betecknade han vapnet som GBU-62(ER). Här är det fråga om ett vapenprogram där US Navy har konverterat samma gamla bombtyp som för JDAM (Mk 82/83/83) för att istället bygga sjöminor (av bottentyp, dvs. minorna läggs ut på förhållandevis grunt vatten, sjunker till botten och utlöses där när ett fientligt fartyg passerar över) möjliga att läggas ut från flygplan, i en serie de kallar Quickstrike-J. Fastän den vingade JDAM-versionen inte intresserat Pentagon och US Air Force har flottan provat det vingade kitet i en sjömina som de kallar Quickstrike-ER eller GBU-62.

The Warzone spekulerar i om USA kan ha tagit Quickstrike-ER-minor och ersatt minladdningen med en "vanlig" flygbomb, och på så sätt fått fram ett fåtal operativa vapen för Ukrainas flygvapen.

Ukrainska Defense Express för en del resonemang om glidflygbombers skottvidd i denna artikel:
How Far Ukraine's Integrated JDAM-ER Can Reach When Fired Off Soviet Aircraft

För vapen utan egen framdrivning gäller som sagt att skottvidden är beroende av höjd och fart för det vapenbärande flygplanet, när bomben fälls, men också sådana vapenspecifika parametrar som glidtal (hur långt ett flygande föremål rör sig framåt medan det sjunker 1 m) och sjunkhastighet. De sistnämnda är välkända begrepp för alla segelflygare.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 07 mars 2023 15:53, redigerad totalt 4 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Glidflygbomber är ingen ny teknik, den användes av både Tyskland och USA under WW2. Problemen då var navigationen/målstyrningen, detta har förstås förbättras avsevärt i modern id.

Ryssland har givetvis också anammat detta och i dagarna har ukrainska medier rapporterat att ryssarna attackerat Chernihiv med sin glidflygbomb
UPAB-1500: The russia Uses New Gliding Bombs Against Ukraine

Bild

En saftig best med en uppgiven stridsladdning på drygt 1 ton. Men med påfallande små aerodynamiska bärplan, vilket förefaller stämma överens med den uppgivna skottvidden på 40-50 km (ungefär hälften av en JDAM-ER). Och då måste bomben fällas från hög höjd 12-15.000 m. Chernihivs position (nordost om Kiev) och den uppgivna skottvidden tyder på att bomben i denna attack har fällts från ett ryskt stridsflygplan som rört sig i ryskt eller belarusiskt luftrum. Vilket väl också var att förvänta.

Typisk rysk konstruktion, ska det smälla så ska det smälla ordentligt, och då snålar man inte. Inget finlir här, inte. Taktiska kärnvapen? Mindre är 100 kiloton (5 ggr. Nagasakibomben) är blahablaha! (det finns inga uppgifter om att UPAB-1500 faktiskt kan bestyckas med kärnvapen, men tekniskt vore det fullt möjligt).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 24 februari 2023 7:06 Det pratas ganska mycket från talarstolarna, men görs betydligt mindre. För lite och för sent!

Move faster to help Ukraine, som Storbritanniens PM säger!
Ukraine is building up its forces for an offensive
The Economist skrev:The flow of arms has accordingly turned from a trickle to a flood. Of all the military aid pledged by the Pentagon since the war began, 40%—over $8bn—has come in the three months since December 9th (see chart). One European defence official says that the infusion of arms agreed in Germany in January alone amounts to two-thirds of the total sent to Ukraine in all of 2022. Most of the donations are not as sexy as tanks, but are still crucial—the latest American package includes armoured bridge-laying vehicles, for instance, which would be vital for any offensive in the south or east.

Ukraine’s army is being transformed as a result. The bulk of its hardware is still of Soviet origin. But whereas the ratio of Ukrainian to Western kit stood at five to one at the end of last year, that is expected to fall to five to two as the aid flows in. In other words, almost a third of Ukraine’s army will soon have NATO-standard equipment. General Valery Zaluzhny, Ukraine’s top officer, hopes that he will eventually have three new army corps at his disposal, each with six brigades, and each comprising more than 20,000 men.

A Russian offensive that began in late January was intended, in part, to force Ukraine to commit these reserves, thereby making it much harder to mount a counter-offensive. In recent days, Russian soldiers and mercenaries have advanced deeper into Bakhmut, a town in Donetsk province that has been under Russian assault since last summer. But the battle for the town has resulted in far greater Russian losses than Ukrainian ones. And more importantly General Zaluzhny has avoided the obvious trap.
Enligt ovanstående artikel har västs militära stöd till Ukraina trappats upp ordentligt den senaste tiden.

UK will miss out on EU’s ‘massive’ increase in arms spending for Ukraine
The Guardian skrev:A “massive order” of ammunition, ranging from small arms to 155mm artillery rounds, is being prepared in Brussels but only EU and Norwegian manufacturers will be able to take advantage.

France, Germany and Italy, the home of Europe’s biggest arms manufacturers, are likely to be the biggest beneficiaries to the detriment of the UK, which is the world’s seventh largest arms exporter.

“Essentially, this is a zero-sum game and the proposal will bolster European defence industry at the costs of those outside the union,” a diplomatic source in Brussels said.
EU:s försvarsindustri vill naturligtvis passa på att ta marknadsandelar. Norge inkluderas i samarbetet, men UK och Schweiz lämnas utanför.

Intelligence Suggests Pro-Ukrainian Group Sabotaged Pipelines, U.S. Officials Say
The New York Times skrev:The brazen attack on the natural gas pipelines, which link Russia to Western Europe, fueled public speculation about who was to blame, from Moscow to Kyiv and London to Washington, and it has remained one of the most consequential unsolved mysteries of Russia’s year-old war in Ukraine.

Ukraine and its allies have been seen by some officials as having the most logical potential motive to attack the pipelines. They have opposed the project for years, calling it a national security threat because it would allow Russia to sell gas more easily to Europe. Ukrainian government and military intelligence officials say they had no role in the attack and do not know who carried it out.

[...]

Officials who have reviewed the intelligence said they believed the saboteurs were most likely Ukrainian or Russian nationals, or some combination of the two. U.S. officials said no American or British nationals were involved.

The pipelines were ripped apart by deep sea explosions in September, in what U.S. officials described at the time as an act of sabotage. European officials have publicly said they believe the operation that targeted Nord Stream was probably state sponsored, possibly because of the sophistication with which the perpetrators planted and detonated the explosives on the floor of the Baltic Sea without being detected. U.S. officials have not stated publicly that they believe the operation was sponsored by a state.

[...]

The lawmaker was also told that more than 1,000 pounds of “military grade” explosives were used by the perpetrators.
Enligt nya underrättelseuppgifter från USA kan det ha varit en icke-statlig organisation med pro-ukrainska sympatier som genomförde sabotaget av Nord Stream 1 och 2 förra året. Kan en icke-statlig organisation verkligen ha genomfört sabotaget utan omfattande hjälp från någon stat?

U.S. military eyes mounting Western air-to-air missiles on Ukrainian MiGs
POLITICO skrev:Officials are looking into whether AIM-120 advanced medium-range air-to-air missiles, designed to be fired from Western fighter jets such as the U.S.-made F-16, can be mounted on Ukraine’s existing MiGs, according to two Defense Department officials and another person involved in the discussions.

[...]

But integrating the AIM-120s with MiGs would be the first time the U.S. has provided the capability to fire air-to-air missiles from aircraft, however. Ukraine already has a number of the missiles, which were provided by European countries, including the U.K. and Belgium, which are fired from Western-provided air defense systems such as the National Advanced Surface-to-Air Missile System.

[...]

The main problem is that the American and Soviet systems are so different that the missile and aircraft can’t communicate with each other.
Kan västerländska radarsökande jaktrobotar ersätta Ukrainas behov av västerländska stridsflygplan, åtminstone på kort sikt?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: tisdag 07 mars 2023 19:11
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 24 februari 2023 7:06 Det pratas ganska mycket från talarstolarna, men görs betydligt mindre. För lite och för sent!

Move faster to help Ukraine, som Storbritanniens PM säger!
Ukraine is building up its forces for an offensive
The Economist skrev:The flow of arms has accordingly turned from a trickle to a flood. Of all the military aid pledged by the Pentagon since the war began, 40%—over $8bn—has come in the three months since December 9th (see chart). One European defence official says that the infusion of arms agreed in Germany in January alone amounts to two-thirds of the total sent to Ukraine in all of 2022. Most of the donations are not as sexy as tanks, but are still crucial—the latest American package includes armoured bridge-laying vehicles, for instance, which would be vital for any offensive in the south or east.

Ukraine’s army is being transformed as a result. The bulk of its hardware is still of Soviet origin. But whereas the ratio of Ukrainian to Western kit stood at five to one at the end of last year, that is expected to fall to five to two as the aid flows in. In other words, almost a third of Ukraine’s army will soon have NATO-standard equipment. General Valery Zaluzhny, Ukraine’s top officer, hopes that he will eventually have three new army corps at his disposal, each with six brigades, and each comprising more than 20,000 men.

A Russian offensive that began in late January was intended, in part, to force Ukraine to commit these reserves, thereby making it much harder to mount a counter-offensive. In recent days, Russian soldiers and mercenaries have advanced deeper into Bakhmut, a town in Donetsk province that has been under Russian assault since last summer. But the battle for the town has resulted in far greater Russian losses than Ukrainian ones. And more importantly General Zaluzhny has avoided the obvious trap.
Enligt ovanstående artikel har västs militära stöd till Ukraina trappats upp ordentligt den senaste tiden.
Låt bli att förfalska citaten. Så här skrev jag:
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 24 februari 2023 7:06 Löftet om Abrams-stridsvagnar var med all säkerhet ett sätt för Joe Biden att påverka Olaf Scholz att få tummen ur. Biden-administrationen måste ha vetat att det inte fanns några möjligheter att skeppar några sådana till Ukraina i år, oavsett om de måste nytillverkas eller om det är fråga om äldre, rekonditionerade exmplar. Som jag framhållit tidigare måste USA dessutom överväga vilken utrustning i stridsvagnarna som är för känslig för att få falla i ryska händer, i förekommande fall. Stridsvagnens gasturbindrift ställer också till underhållstekniska problem.

Frågan är hur många nya stridsvagnar Ukraina faktiskt kommer at få tillgång till under de närmaste månaderna/halvåret. Det pratas ganska mycket från talarstolarna, men görs betydligt mindre. För lite och för sent! Move faster to help Ukraine, som Storbritanniens PM säger!
Min kommentar rörde alltså specifikt stridsvagnarna, om vilket The Economist-artikeln (fantastiskt med en referens till till en artikel som inte ligger bakom en hackad betalvägg) säger:
The Economist skrev:]On January 25th Olaf Scholz, Germany’s chancellor, ended weeks of dithering by promising to send the Leopard 2a6, an advanced variant of the tank. Many thought that would unleash a torrent of donations from the dozen other European countries which operate Leopards. It has been more of a trickle. So far, the coalition has pledged just two battalions of the most modern Leopards (a Ukrainian tank battalion is supposed to have 31 tanks). Denmark, Germany and the Netherlands are also purchasing at least 100 older, but refurbished, Leopard 1a5s for Ukraine, making up another three battalions.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: tisdag 07 mars 2023 19:11 U.S. military eyes mounting Western air-to-air missiles on Ukrainian MiGs
POLITICO skrev:Officials are looking into whether AIM-120 advanced medium-range air-to-air missiles, designed to be fired from Western fighter jets such as the U.S.-made F-16, can be mounted on Ukraine’s existing MiGs, according to two Defense Department officials and another person involved in the discussions.

[...]

But integrating the AIM-120s with MiGs would be the first time the U.S. has provided the capability to fire air-to-air missiles from aircraft, however. Ukraine already has a number of the missiles, which were provided by European countries, including the U.K. and Belgium, which are fired from Western-provided air defense systems such as the National Advanced Surface-to-Air Missile System.

[...]

The main problem is that the American and Soviet systems are so different that the missile and aircraft can’t communicate with each other.
Kan västerländska radarsökande jaktrobotar ersätta Ukrainas behov av västerländska stridsflygplan, åtminstone på kort sikt?
Det finns en hel del att säga om Ukrainas behov av stridsflygplan. En del sades nyligen av general James B. Hecker, chef för USA:s flygvapenstyrkor i Europa: In Ukraine fight, integrated air defense has made many aircraft ‘worthless’: US Air Force general
Breaking Defense skrev:Ukrainian air defenses are composed of a hodgepodge of Soviet-era weapons and more modern Western systems supplied by countries like the US, Germany and the United Kingdom, with each requiring their own specialized training. Ukrainians decide where to position assets, Hecker said, and have been able to effectively defend their airspace despite challenges inherent in fielding several different types of weapon systems.

For as effective as they’ve been, Hecker admitted that America’s help for Ukrainians in integrating different systems in missile and air defense is “not as well as you’d [have] hoped.”

The US and other NATO countries have for months kicked around the idea of sending multi-role F-16 Fighting Falcons to Ukraine, which the country hopes will join future multi-billion hardware transfers alongside other platforms like the M1 Abrams tank. So far, the US has been reluctant to take that step with F-16s, though the UK said it has offered to train Ukrainian pilots on Western aircraft. Ukraine is in need of more aircraft to replenish its losses, though Hecker said their efficacy, especially in close air support roles, could be in doubt due to current air defenses.

“To be honest, I don’t know exactly how many they have left,” Hecker said of Ukraine’s total aircraft inventory, adding that a rough estimate would be about 60.
Det är korrekt att Ukraina har fått en viss mängd AIM-120 AMRAAM-missiler, dock alla avsedda för NASAMS luftvärnssystemet, som vi skrev om redan här: viewtopic.php?p=408720#p408720

Det blir nog inte så lätt att försöka integrera AIM-120 AMRAAM som jaktmissil i Ukrainas sovjetiska flygplanstyper, Som framgår av Politico-artikel är det dessutom i regel avsevärt svårare att integrera en jaktmissil än en attackmissil.

Utöver det så har AIM-120 AMRAAM en förhållandevis begränsad skottvidd, 160 km. för AIM-120D enligt öppna källor. Sedan AIM-54 Phoenix togs ur bruk 2004 har USA inga långräckviddiga jaktmissiler medan Ryssland har Vympel R-77 och Vympel R-37M, som jag skrev om här:
viewtopic.php?p=411070#p411070

Det brådskar alltså för USA, som faktiskt ligger efter här: AMERICA HAS 6 NEW AIR-TO-AIR MISSILES HEADED FOR SERVICE
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Kapten Rein Pella påtalar begränsningarna i möjligheterna att producera artillerigranater: Ukraina gör av med fler granater än Europa producerar (SR)
Sveriges Radio skrev:
  • EU-ländernas vilja att skicka mer ammunition till Ukraina beror ytterst på hur stora möjligheterna är att tillverka den ammunition som efterfrågas eftersom efterfrågan är betydligt större än vad produktionskapaciteten faktiskt är enligt Rein Pella, lärare vid Försvarshögskolan.
  • Bakgrunden är ett förslag om att skänka ammunition ur egna lager och också av redan beställd ammunition, men att EU-länder i gengäld skulle kompenseras ekonomiskt.
  • Enligt Rein Pella förbrukar Ukraina mellan 5 000 och 7 000 granater per dygn men att årsproduktionen i Europa är 300 000 per år, samtidigt som produktionstakten skulle kunna ökas till 450 000 granater per år innan nya ammunitionsfabriker måste byggas.
Ukraina behöver snabbt ammunition från EU-ländernas förråd (SR)
Sveriges Radio skrev:
  • Det är avgörande att EU:s medlemsländer nu snabbt ger Ukraina artillerigranater direkt från sina egna lager, enligt EU:s utrikeschef Josep Borrell.
  • Hans förslag är att EU-länderna ska få dela på en miljard euro för att bygga upp lagren igen och därefter öka produktionen.
  • Ukrainas tycker inte förslaget är tillräckligt. Landet behöver en miljon artillerigranater och det kräver mer pengar.
Jag behöver egentligen inte kommentera detta mer än vad jag redan har gjort.

PS. I SR-inslaget kallas Rein Pella major, men på alla bilder jag har sett så har han kaptens gradbeteckning på sin uniform:
Bild
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 08 mars 2023 14:12

PS. I SR-inslaget kallas Rein Pella major, men på alla bilder jag har sett så har han kaptens gradbeteckning på sin uniform:
Bild
Gammalt foto kanske , enligt principen ”man tager om man så haver”
Vad jag kan se på en sökning med många källor så anges han titel och grad till major vilket låter troligt.
Senast redigerad av Lennart Petersen den onsdag 08 mars 2023 21:30, redigerad totalt 2 gång.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 08 mars 2023 14:12 Ukraina behöver snabbt ammunition från EU-ländernas förråd (SR)
Sveriges Radio skrev:
  • Det är avgörande att EU:s medlemsländer nu snabbt ger Ukraina artillerigranater direkt från sina egna lager, enligt EU:s utrikeschef Josep Borrell.
  • Hans förslag är att EU-länderna ska få dela på en miljard euro för att bygga upp lagren igen och därefter öka produktionen.
  • Ukrainas tycker inte förslaget är tillräckligt. Landet behöver en miljon artillerigranater och det kräver mer pengar.
Ukraine urges EU ministers to back joint ammunition buying plan
Reuters skrev:Ukrainian Defence Minister Oleksii Reznikov urged his European Union counterparts on Wednesday to support a plan to buy 1 million artillery shells to help Kyiv fight Russia's invasion and replenish their own stocks.

[...]

Reznikov said he supported a proposal by Estonia for EU countries to club together to buy 1 million 155-millimetre shells for Ukraine this year at a cost of 4 billion euros ($4.22 billion).

He said Ukraine wanted 90,000 to 100,000 artillery rounds per month. Ukraine is burning through shells faster than its allies can make them, officials have warned, prompting a renewed search for ammunition and ways to ramp up production.
Ja, Ukraina vill ha cirka 90 000 artillerigranater per månad, eller 3 000 artillerigranater per dag.

Iran's alleged ammunition for Russia's war in Ukraine: The secret journey of the cargo ships accused of supplying invasion
Sky News skrev:The ships were also carrying a range of other ammunition, the source said, including approximately 300,000 shells, such as 40mm grenades for grenade launchers, 107mm anti-tank rockets, and mortar shells of different sizes - 60mm, 81mm and 120mm - as well as artillery rockets (130mm, 122mm and 152mm) and armour shells (115mm and 125mm).

[...]

General Sir Richard Barrons, a former senior British military officer, said an influx of 300,000 shells from Iran, while helpful for Russia, would not last long given the rate of fire.

By contrast, should China decide to make its vast munition stockpiles available to President Putin's war machine that would be "very, very difficult for Ukraine", he added.
Ryssland får inte heller tillräckligt mycket från Iran.

Season of offensives: What to expect from the spring campaign in Ukraine
The Kyiv Independent skrev:“To be honest, they (Russians) are probably doing the Ukrainian forces a really big favor right now,” said Kofman.

“The best thing Russian forces could have done is to launch an offensive with low likelihood of success, use up a lot of their artillery ammunition, and exhaust themselves.”

[...]

According to Kofman, Russia’s initial wave of mobilization has already been largely spent, part of which was sent straight to the front without training in the late autumn, the rest of which has filled out Russian brigades after a little more preparation.

“There isn't a second Russian army of another 150,000 troops on the horizon,” he said.
Utan Xis hjälp är det förmodligen kört för Putin.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 07 mars 2023 22:41
Enceladus skrev: tisdag 07 mars 2023 19:11 U.S. military eyes mounting Western air-to-air missiles on Ukrainian MiGs

[...]

[...]

Det blir nog inte så lätt att försöka integrera AIM-120 AMRAAM som jaktmissil i Ukrainas sovjetiska flygplanstyper, Som framgår av Politico-artikel är det dessutom i regel avsevärt svårare att integrera en jaktmissil än en attackmissil.
En intressant artikel från The Warzone som mer i detalj går igenom integrationsproblemen med AIM-120 AMRAAM-missilen på ukrainska stridsflygplan (som ex.vis MiG-29): Arming Ukrainian Fighters With AIM-120 Missiles Is A Complex Proposition

Efter att ha läst igenom artikeln är jag böjd att hålla med ett inlägg i kommentarsfältet: "I just don't see how this is realistically possible".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Klusterammunition skrev jag om redan här: viewtopic.php?p=410959#p410959

I regel tänker man sig att de mindre laddningar som en klusterbomb sprider ut (alltså själva klustret) är antipersonella splitterladdningar, men det finns andra typer av laddningar också. Här är en intressant artikel från The Warzone: Ukraine Wants U.S. Cluster Bombs But Not For What You Think

som beskriver en propå från Ukraina om att få tillgång till den amerikanska klusterbomben CBU-100/Mk 20 "Rockeye".
Bild
Varje sådan bomb rymmer 247 Mk 118 antipansargranater:
Bild
I sin tänkta användning sprängs bombkapseln på en förinställd höjd och klustret av granater sprids ut mer eller mindre okontrollerat över målområdet (som kan vara en fientlig pansarkolonn). En del av granaterna kommer naturligtvis att vara blindgångare. Biden-administrationen har hittills varit ovillig att förse Ukraina med klusterammunition.

Men Ukraina är inte intresserad av CBU-100-bomben (frågan är om ens något flygplan i Ukrainas flygplan skulle kunna bära den) utan tänker sig att ta isär denna och använda Mk 118-granaterna en och en i mindre UAV-farkoster (drönare). Mk 118 är ett litet och lätt vapen, vikt ungefär 500 gr.
Bild

En sådan granat borde utan vidare kunna bäras av de australiensiska pappflygplanen som vi skrev om ovan. Använt såhär bryter man inte ens mot Oslokonventionen om klusterammunition (som Ukraina iofs. inte har ratificerat). Mk 118 blir ju nu inte värre än en handgranat i det avseendet.

Et avsevärt mindre sofistikerat vapen än ex.vis BONUS-granaten, men också avsevärt billigare. Ett originellt uppslag!
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 08 mars 2023 21:48, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

I ovanstående artikel skriver också The Warzone att Ukraina återigen
( se vidare Biden administration weighs Ukrainian requests for access to US stockpile of controversial cluster munitions (CNN) )
aktualiserat frågan om att få tillgång till amerikansk klusterammunition i artillerigranater:
The Warzone skrev:The lawmakers told Reuters that Ukraine is also re-upping its ask for 155mm Dual-Purpose Conventional Improved Munition (DPICM) artillery cluster shells, each of which disperses 88 submunitions when fired. These weapons have been in use with the U.S. military since the 1970s and can be equipped with shaped or fragmentation charges, which are ideal for anti-armor and anti-personnel operations respectively.

Ukraine has touted DPICM’s potential use against personnel specifically. Lawmakers told Reuters that Ukraine could see the benefit of employing DPICMs to halt the “human wave attacks” that Russia has been waging in its staunch counteroffensive in eastern Ukrainian cities like Bakhmut.

There is no indication at this time, however, that the White House is poised to sign off on the sending of cluster bombs to Ukraine. Such weapons are banned in over 100 countries under the 2008 Convention on Cluster Munitions, not including the U.S., because of the harm they pose to civilians, especially long after they have been launched.
Det är förmodligen artillerigranat M483 som avses här. Den sprider ut ett kluster på 88 splitterladdningar:
Bild
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Slovakia and Poland 'ready' to send MiG-29 fighter jets to Ukraine
The Kyiv Independent skrev:Slovakia's Defense Minister Jaroslav Nad confirmed on March 9 that Slovakia and Poland are prepared to send MiG-29 fighter jets to Ukraine in a joint effort.

"I think it's time to make a decision. People in Ukraine are dying," Nad wrote, adding that it was "inhumane and irresponsible" to politicize the war.

Nad informed AP on March 1 that his country was considering the transfer of 10 of its 11 Soviet-era MiG-29 fighter jets, with the last one going to a museum.
Ukrainas behov av stridsflygplan kan ju diskuteras. Eftersom västerländska modeller dröjer så får sovjetiska stridsflygplan duga inom den närmaste tiden.

Poland sent 10 Leopard 2 tanks along with trained crews to Ukraine
Militarnyi skrev:The Polish government handed over the last 10 of 14 Leopard 2A4 tanks to Ukraine and completed the training of Ukrainian soldiers.

[...]

He noted that the tank battalion transferred to Ukraine included 8 tanks from Canada and Norway each and 6 tanks from Spain.

The Minister of Defense also emphasized that the Ukrainian servicemen undergoing exercises on Leopard 2 tanks at the training ground in Świętoszów have already completed their training.
Däremot har Ukraina redan fått västerländska stridsvagnar för minst en bataljon.

Russians launch six Kinzhal hypersonic missiles at once for first time on Ukraine
Ukrainska Pravda skrev:"The enemy used a wide spectrum of weapons. Why are they doing this? In order to distract air defence units. They carried out an attack with various types of aircraft and vessels of the Black Sea Fleet from all fronts, from three seas, basically – the Black Sea, the Sea of Azov and the Caspian Sea.

This also includes missiles for which Ukrainian air defence currently does not have any assets to shoot down: S-300 anti-aircraft missiles which the occupiers launch almost every day on frontline areas fly on a ballistic trajectory (13 such missiles were launched today), and Kinzhal [hypersonic] missiles – they launched six of them this time.

I cannot remember that many Kinzhal missiles being launched at once during this war. The enemy does not have a lot of these missiles, we are talking about dozens (as per information from intelligence, they have up to 50 of them)... The enemy has also launched six Kh-22s, missiles of the most devastating capacity (they have 950-kilogram warheads)."
Ryssland börjar förbruka sina modernaste ballistiska missiler som också kan bära kärnvapen. Fruktar Putin inte längre en konfrontation med Nato?

SBU special forces hit Russian Tor-M2 and S-300V4 air defense systems with what appears to be the first footage of Switchblade 600 kamikaze drones
Ukraine Weapons Tracker skrev:In the East, a Russian 9A83M2 TELAR of the advanced S-300V4 air defence system and a 9A331M TLAR of the Tor-M2 air defence system were taken out of action by unknown loitering munitions from the Ukrainian SBU "Alpha" SSO.
Ukraina har publicerat en video som ryktas visa kamikazedrönaren Switchblade 600 för första gången. Den tycks vara klart mer potent än Switchblade 300.

Antalet visuellt bekräftade ryska förluster uppgår till 9 567 enheter, varav 1 819 stridsvagnar, 77 flygplan, 79 helikoptrar, 7 strids- och 190 spaningsdrönare.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

India’s Road To ‘Super Power’ Status: Why Anti-Satellite Missiles, Conventional Nukes Are Critical For Delhi’s Fortunes
The EurAsian Times skrev:The ongoing Russia-Ukraine war, which ought not to have occurred, has brought into focus the need for a formidable deterrent. Ukraine willingly surrendered its nukes after the break up of the Soviet Union to gain the spotlight for a few milliseconds and, in the process, placed its future in the inky blue darkness of military blackmail by its neighbor, Russia.

Unfortunately for Ukraine, the clock cannot be turned back. A ‘nuclear’ Ukraine could not have been subjected to such humiliation. Nuclear deterrent, therefore, has become the currency of not only power but peace as well.

India may have faced a similar problem, but the excellent foresight demonstrated by Indira Gandhi as PM gave the green signal to Indian nuclear scientists to go ‘nuclear.’ It resulted in condemnation in international fora, sanctions, and, more importantly, the birth of a ‘Nuclear Pakistan.’
Kärnvapenspridning är en sorglig konsekvens av Rysslands invasion av Ukraina. Nu hyllas Indiens beslut att bli en kärnvapenmakt.

Saudi Arabia To ‘Join’ UK-Led 6th-Gen Fighter Jet Program; London Says KSA Pursuing Future Cooperation
The EurAsian Times skrev:That being said, the Saudi Arabian and UK partnership’s extent and magnitude could not be determined from bin Salman’s announcement; it was unclear whether they intended to collaborate solely on FCAS, as Sweden has done, or whether they also aimed to collaborate on related Tempest/Global Combat Air Program (GCAP) initiatives with Italy and Japan.
Saudiarabien följer utvecklingen i Iran - och vill förstås ha världens bästa stridsflygplan. Hur troligt är det att Ukraina får detta plan i framtiden?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: torsdag 09 mars 2023 20:16 SBU special forces hit Russian Tor-M2 and S-300V4 air defense systems with what appears to be the first footage of Switchblade 600 kamikaze drones
Ukraine Weapons Tracker skrev:In the East, a Russian 9A83M2 TELAR of the advanced S-300V4 air defence system and a 9A331M TLAR of the Tor-M2 air defence system were taken out of action by unknown loitering munitions from the Ukrainian SBU "Alpha" SSO.
Ukraina har publicerat en video som ryktas visa kamikazedrönaren Switchblade 600 för första gången. Den tycks vara klart mer potent än Switchblade 300.
Ja, det är den ju. Switchblade-typerna 300 och 600 är i första hand ett korträckviddigt antipansar-vapen. Typ 300 har en stridsladdning motsvarande en 40 mm granat, medan den större typ 600 i princip har samma stridsladdning som pansarvärnsmissilen Javelin. Särskilt Switchblade 600 får betraktas som ett experimentellt vapensystem, då det dessförinnan bara tilldelats vissa amerikanska specialförband.

Bild
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: torsdag 09 mars 2023 20:16 Russians launch six Kinzhal hypersonic missiles at once for first time on Ukraine
Ukrainska Pravda skrev:"The enemy used a wide spectrum of weapons. Why are they doing this? In order to distract air defence units. They carried out an attack with various types of aircraft and vessels of the Black Sea Fleet from all fronts, from three seas, basically – the Black Sea, the Sea of Azov and the Caspian Sea.

This also includes missiles for which Ukrainian air defence currently does not have any assets to shoot down: S-300 anti-aircraft missiles which the occupiers launch almost every day on frontline areas fly on a ballistic trajectory (13 such missiles were launched today), and Kinzhal [hypersonic] missiles – they launched six of them this time.

I cannot remember that many Kinzhal missiles being launched at once during this war. The enemy does not have a lot of these missiles, we are talking about dozens (as per information from intelligence, they have up to 50 of them)... The enemy has also launched six Kh-22s, missiles of the most devastating capacity (they have 950-kilogram warheads)."
Ryssland börjar förbruka sina modernaste ballistiska missiler som också kan bära kärnvapen. Fruktar Putin inte längre en konfrontation med Nato?
I vilken utsträckning Kinzhal har använts tidigare har ju diskuterats åtskilliga gånger: viewtopic.php?p=408195#p408195

Frågan är varför ryssarna sätter in en vapen med så mycket overkill. Det taktiska värdet är ju förhållandevis begränsat. Man kan tänka sig två motiv, som för all del kan överlappa:
  1. Många andra missiltyper börjar ta slut
  2. "Titta här vad vi kan, den här kan ni inte bekämpa"
Den gamla knallpåken Raduga Kh-22 går ju rätt bra att använda också. Den har ryssarna möjligen rätt gott om: Russia may have hundreds of Kh-22 missiles - Air Force spokesman

Ett avsevärt problem är att ryssarna byggt upp en en så stor palett av taktiska eller halvstrategiska (non-strategic) dual-use-missiler, dvs. missiler som kan förses med konventionell stridsladdning eller kärnvapenstridsladdning. What has the war on Ukraine revealed about Russia's non-strategic missiles?

Och är det fråga om kärnstridsladdningar så är det ju ändå, taktiskt eller ej, inga små laddningar vi talar om. Ryssarna är ju av den uppfattningen att ska det smälla så ska det smälla ordentligt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

USA har ingenting liknande, där har man få taktiska kärnladdningar och förutom flygbomben B61 endast kryssningsmissilen AGM-86 ALCM

Bild

ett subsoniskt (underljudsfart) vapen med en stridsladdning på maximalt 150 kiloton, som vapenbärare.

Beträffande den hypersoniska (mach 12) ryska Kinzhal-missilen
Bild
Ett ryskt attackplan av typ Mikojan MiG-31K, bestyckad med vad som påstås vara en hypersonisk Kinzhal-missil.

Så utvecklade USA redan omkring 1960 ett motsvarande vapen, den ökända Skybolt-missilen
Bild

Skybolt blev oerhört dyr att utveckla, och den tidens teknik lade också hinder i vägen för att bygga ett pålitligt navigeringssystem. President John F. Kennedy ville spara pengar och hans försvarsminister Robert McNamara ansåg att sådana flygplansburna ballistiska missiler inte behövdes, nu när man hade landbaserade Minuteman-missiler och ubåtsbaserade Polaris-missiler. Det blev dödsstöten för projektet, och systemet kom aldrig att tillverkas eller förbandssättas. Ryssarna av idag är uppenbarligen av en annan uppfattning!

Nedläggningsbeslutet skapade också en avsevärd kontrovers mellan USA och UK. UK hade nämligen tänkt utveckla sin egen flygburna kärnvapenmissil, Blue Steel, men lät sig övertalas att satsa på Skybolt istället. När den senare sedan lades ned stod britterna där med lång näsa. Det blev slutet för det brittiska kärnvapenbärande stridsflyget.

Idag har USA inga operativa hypersoniska vapen. USA:s Kongress har sammanställt denna översikt: U.S. Hypersonic Weapons and Alternatives
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 10 mars 2023 0:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: torsdag 09 mars 2023 20:57 India’s Road To ‘Super Power’ Status: Why Anti-Satellite Missiles, Conventional Nukes Are Critical For Delhi’s Fortunes
The EurAsian Times skrev:The ongoing Russia-Ukraine war, which ought not to have occurred, has brought into focus the need for a formidable deterrent. Ukraine willingly surrendered its nukes after the break up of the Soviet Union to gain the spotlight for a few milliseconds and, in the process, placed its future in the inky blue darkness of military blackmail by its neighbor, Russia.

Unfortunately for Ukraine, the clock cannot be turned back. A ‘nuclear’ Ukraine could not have been subjected to such humiliation. Nuclear deterrent, therefore, has become the currency of not only power but peace as well.

India may have faced a similar problem, but the excellent foresight demonstrated by Indira Gandhi as PM gave the green signal to Indian nuclear scientists to go ‘nuclear.’ It resulted in condemnation in international fora, sanctions, and, more importantly, the birth of a ‘Nuclear Pakistan.’
Kärnvapenspridning är en sorglig konsekvens av Rysslands invasion av Ukraina. Nu hyllas Indiens beslut att bli en kärnvapenmakt.
Någon reell kärnvapenspridning har vi väl inte sett än.

Självklart hyllar indierna sig själva - speciellt ett nationalistorgan som EurAsian Times.

Mycket skulle kunna skrivas om det indiska nukleära programmet (som går tillbaka till 1950-talet) och indiernas falskspel mot USA och Canada, som försåg Indien med forskningsreaktorn CIRUS, avsedd enbart för fredliga ändamål och som indierna istället använde för att tillverka vapenplutonium till sin första kärnladdning "Smiling Buddha" 1974.

Men det får räcka så.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 mars 2023 8:30 När den egna försvarsmakten inte längre kan, vill eller har råd att köpa måste man exportera.
The cost of neutrality: Swiss defense industry ‘just losing our market’ amid Ukraine conflict
Breaking Defense skrev:The official, secretary general of the ASD Swiss defense industry federation Matthias Zoller, told Breaking Defense that in a recent meeting with Swiss economics minister Guy Parmelin, a dozen CEOs of defense companies had given recent examples of situations in which they had expected to have been asked for requests for proposals from abroad and didn’t get them.

“Some even got letters asking if their company could guarantee that they could share and deliver weapons in case NATO allies had to invoke Article 5 of its founding treaty … but no Swiss company can give this guarantee because Swiss law not only prohibits giving to other countries but also prohibits delivering to countries involved in an internal or external armed conflict,” Zoller said.

[...]

“Nobody is asking Switzerland to deliver arms directly to Ukraine. We understand that this is not compatible with neutrality,” Frédéric Journès, the French Ambassador to Switzerland told the German-language paper NZZ am Sonntag on Sunday. “This is about the re-export of Swiss weapons and ammunition that are in the stocks of our European partners. If these are blocked, that is a problem for Europe.”

[...]

The larger question of the nuance of neutrality is one with which the Swiss population also appears to be struggling. A poll published last week showed 50 percent approved allowing foreign governments to re-export Swiss military equipment to Ukraine, while 46 percent were against and 4 percent undecided. The same poll showed a strong majority in support of the nation’s neutrality with 58 percent believing the country is still neutral and 68 percent believing this stance has a future.

[...]

There are roughly 1,000 Swiss defense manufacturers and suppliers, many owned by US and European primes, that sell some $2.57 billion worth of equipment annually and provide 14,000 jobs, according to ASD. The Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) reports that Switzerland was the world’s 12th biggest arms exporter in 2019 just behind Italy, Israel and the Netherlands.
Problemet är att Schweiz inte längre kan både äta kakan och ha den kvar.

Russia can fight in Ukraine for two more years at current intensity, Lithuania says
Reuters skrev:"The resources which Russia has at the moment would be enough to continue the war at the present intensity for two years", Lithuania's intelligence chief Elegijus Paulavicius told reporters.

"How long Russia is be able to wage the war will also depend on the support for Russia's military from states such as Iran and North Korea", he added.

[...]

Lithuania's intelligence services said sanctions had not harmed Russia's ability to fund its military as it redirects resources to them from public welfare.

Russia uses "long chains of intermediaries" to procure sanctioned Western technologies, and its army is being adapted for long-term confrontation with the West and will prioritize efforts to rebuild its military presence in the Baltic Sea region, where it will remain "a threat and a source of instability".

"This will depend greatly on the duration and the outcome of the war in Ukraine – the longer and the costlier the war, the more time it will take," the report said.
Schweiz kan fortfarande rädda sin försvarsindustri, men klockan tickar.
Senast redigerad av Enceladus den fredag 10 mars 2023 3:16, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 09 mars 2023 23:42 Någon reell kärnvapenspridning har vi väl inte sett än.
Iran is gearing up to attack Britain and the West
The Telegraph skrev:For most of the past decade, British security officials, when asked to rank hostile states that threaten our national wellbeing, have put Russia in first place, with China coming a close second. Other threats, such as those posed by Iran and North Korea, as well as the continuing challenge presented by militant Islamist groups, have been deemed less immediate while still worthy of close monitoring.

The suggestion, therefore, that the Islamic Republic of Iran is now regarded as posing the second most potent threat to Britain in security circles shows just how much progress the ayatollahs have made in developing their military strength while the rest of the world has been distracted by the tragic events unfolding in Ukraine.

[...]

The latest discoveries must certainly lay to rest any prospect of reviving the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA), the flawed nuclear deal the West hoped would limit Iran’s nuclear ambitions. With experts warning that Iran could have enough material for a nuclear warhead within two weeks, it also means Britain and its allies need to give serious consideration to how they deal with the emerging threat to their security. Indeed, apart from its nuclear aspirations, Iran has been working hard to develop an arsenal of ballistic weapons capable of hitting targets in the heart of Europe.
Enligt IAEA har Iran anrikat uran till en renhet på 83,7 procent. Utvecklingen på denna front är en tickande bomb...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: torsdag 09 mars 2023 23:57
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 09 mars 2023 23:42 Någon reell kärnvapenspridning har vi väl inte sett än.
Iran is gearing up to attack Britain and the West
The Telegraph skrev:For most of the past decade, British security officials, when asked to rank hostile states that threaten our national wellbeing, have put Russia in first place, with China coming a close second. Other threats, such as those posed by Iran and North Korea, as well as the continuing challenge presented by militant Islamist groups, have been deemed less immediate while still worthy of close monitoring.

The suggestion, therefore, that the Islamic Republic of Iran is now regarded as posing the second most potent threat to Britain in security circles shows just how much progress the ayatollahs have made in developing their military strength while the rest of the world has been distracted by the tragic events unfolding in Ukraine.

[...]

The latest discoveries must certainly lay to rest any prospect of reviving the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA), the flawed nuclear deal the West hoped would limit Iran’s nuclear ambitions. With experts warning that Iran could have enough material for a nuclear warhead within two weeks, it also means Britain and its allies need to give serious consideration to how they deal with the emerging threat to their security. Indeed, apart from its nuclear aspirations, Iran has been working hard to develop an arsenal of ballistic weapons capable of hitting targets in the heart of Europe.
Enligt IAEA har Iran anrikat uran till en renhet på 83,7 procent. Utvecklingen på denna front är en tickande bomb...
Iran har väl varit en potentiell kärnvapenmakt länge. Vad IAEA:s fynd betyder är svårbedömt. Klart är i alla fall att Iran i så fall måste nå en anriktningsgrad på över 90% uran-235 och en mängd på åtminstone 20 kg. för en laddning. Accepterar man en tyngre laddning kan man nöja sig med något lägre renhet. Hiroshimabomben 1945 var ex.vis laddad med 60-70 kg. uran med varierande uran-235-halt, men var en oerhört tung klump. På 1950-talet hade USA lyckats krympa ned mekanismen så pass mycket att den rymdes i en 280mm artillerigranat
Bild

(Upshot–Knothole Grable test 1953, 15 kiloton - enda gången USA har provsprängt en kärnvapenladdad granat)
Bild

Höganrikat uran är svårare att framställa, men det är lättare att bygga kärnladdningar med. För vapenplutonium gäller i stort sett det omvända.
Skriv svar