Göteborg: Elektriska spårvägens invigning 1902

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Göteborg: Elektriska spårvägens invigning 1902

Inlägg av Harald »

Idag återges i bloggen Göteborgs historia en artikel ur Göteborgs-Posten den 28 oktober 1902, som beskriver invigningen av den elektriska spårvägen dagen före. Med på invigningståget som gick ett varv på Ringlinien var bl.a. chefen för Stockholms spårvägar, kapten Hortzberg.
https://goteborgshistoria.com/2022/10/2 ... invigning/
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Göteborg: Elektriska spårvägens invigning 1902

Inlägg av Stefan Isaksson »

Petimätrisk detalj: Stockholms spårvägar fanns ännu inte och Ernst Hjortzberg, som jag antar att artikeln refererar till, var bara VD för Stockholms Nya Spårvägsbolag. Senare skulle han förvisso bli VD för både Stockholm Södra Spårvägsbolag och Stockholms Spårvägar AB (noga taget bara tjänsteförrättande VD, men dock), men det låg ännu i framtiden.
Tyrkfelsnisse, tryckflesnisse...
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Göteborg: Elektriska spårvägens invigning 1902

Inlägg av Harald »

Göteborgs-Postens skribent hade nog inte fördjupat sig i detaljerna i huvudstadens spårvägsväsen, utan uppfattade Hjortzberg, som var chef för det största spårvägsbolaget, som chef för spårvägarna i Stockholm.
Skriv svar