Idag återges i bloggen Göteborgs historia en artikel ur Göteborgs-Posten den 28 oktober 1902, som beskriver invigningen av den elektriska spårvägen dagen före. Med på invigningståget som gick ett varv på Ringlinien var bl.a. chefen för Stockholms spårvägar, kapten Hortzberg.
https://goteborgshistoria.com/2022/10/2 ... invigning/
Göteborg: Elektriska spårvägens invigning 1902
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 591
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Göteborg: Elektriska spårvägens invigning 1902
Petimätrisk detalj: Stockholms spårvägar fanns ännu inte och Ernst Hjortzberg, som jag antar att artikeln refererar till, var bara VD för Stockholms Nya Spårvägsbolag. Senare skulle han förvisso bli VD för både Stockholm Södra Spårvägsbolag och Stockholms Spårvägar AB (noga taget bara tjänsteförrättande VD, men dock), men det låg ännu i framtiden.
Tyrkfelsnisse, tryckflesnisse...
Tyrkfelsnisse, tryckflesnisse...
Re: Göteborg: Elektriska spårvägens invigning 1902
Göteborgs-Postens skribent hade nog inte fördjupat sig i detaljerna i huvudstadens spårvägsväsen, utan uppfattade Hjortzberg, som var chef för det största spårvägsbolaget, som chef för spårvägarna i Stockholm.