Sida 1 av 2

Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: torsdag 27 oktober 2022 11:44
av Enceladus
Rekordstor upphandling om tunnelbanan
Di skrev:Franska Transdev hoppas tillsammans med SMRT från Singapore få operera tunnelbanan i Stockholm med start 2025. Upphandlingen som SL sjösatt värderas till 40-50 miljarder kronor. Den beskrivs som den största icke-militära offentliga upphandlingen i världen.

[...]

”Tunnelbanan är kronjuvelen av kollektivtrafiken i Sverige. Tunnelbanan i Stockholm är rankad som en av världens bästa”, säger Anna Höjer, vd för Transdev Sverige.
Stockholms tunnelbana är tydligen kollektivtrafikens crème de la crème. Den unika statusen är dock inte gratis! Lyckas Transdev knipa kronjuvelen av MTR?

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: torsdag 27 oktober 2022 12:44
av /jes
Gyllene tillfälle att ta över verksamheten i offentlig regi nu med nytt styre i Region Stockholm. Så mycket pengar som kan sparas och användas till sjukvården istället.

Om jag inte minns fel var (S) inte emot vid första upphandlingen 1999 men kan nu börja tänka på ideologin också. Nu är dessutom (V) med på tåget.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: torsdag 27 oktober 2022 13:32
av Hechtwagen
Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: torsdag 27 oktober 2022 15:13
av /jes
Trafikverket har ju 100 % tolerans mot kl-tt-r.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: torsdag 27 oktober 2022 16:31
av Hechtwagen
/jes skrev: torsdag 27 oktober 2022 15:13 Trafikverket har ju 100 % tolerans mot kl-tt-r.

Kan du förtydliga vad du menar?
Trafikverket = Trafikförvaltningen?

Anledningen till att det inte syns så mycket kl-tt-r numera i T-banan är för att MTR får "böta" om det är kl-tt-r där.

SL hade också nolltollerans mot kl-tt-r på 80-talet när bilden ovan togs men vad hände om det kördes kl-ttr- tåg dag ut och dag in? Ingenting! Det var ju inte så att SL fick böta till sig själva.

Om det ekonomiska incitamentet att hålla tunnelbanan fri från kl-tt-r försvinner så ser det snart ut som på 80-talet igen, tro mig.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: torsdag 27 oktober 2022 17:34
av /jes
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 16:31
/jes skrev: torsdag 27 oktober 2022 15:13 Trafikverket har ju 100 % tolerans mot kl-tt-r.

Kan du förtydliga vad du menar?
Trafikverket = Trafikförvaltningen?

Anledningen till att det inte syns så mycket kl-tt-r numera i T-banan är för att MTR får "böta" om det är kl-tt-r där.

SL hade också nolltollerans mot kl-tt-r på 80-talet när bilden ovan togs men vad hände om det kördes kl-ttr- tåg dag ut och dag in? Ingenting! Det var ju inte så att SL fick böta till sig själva.

Om det ekonomiska incitamentet att hålla tunnelbanan fri från kl-tt-r försvinner så ser det snart ut som på 80-talet igen, tro mig.
Trafikverket är en statlig myndighet, ett exempel på en offentlig verksamhet som inte bryr sig om kl-tt-r, tyvärr.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: torsdag 27 oktober 2022 20:28
av daniel_s
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Tågen lät åtminstone mysigare!

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: fredag 28 oktober 2022 18:24
av BSB101
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Vad har kl-tt-r för samband med i vilken regi tågen körs och underhålls? Vilken nivå man lägger på att kl-tt-r bestämmer beställaren och beställaren skulle bli en annan om man valde att köra i egen regi menar du?

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: lördag 29 oktober 2022 1:06
av Stefan Widén
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Ä nu klagar du .... Sthlm är ju känt för sina konstverk....frågar du rätt person är det stor konst, som visas på bilden, i klass med Måna Lisa :D

F:Ö så är det ju som förr, det är trafikförvaltningen som kör tunnelbanan. sen att det är via en entreprenör är ju en sak...

Frågan om privat eller i egen regi är en ständig fråga och det är inte förrän experterna dva professorer och andra proffstyckare börjar för stå att outsorsing kanske inte va det bästa.

Vet fler som förstått det nu inom industrin... Även ekonomernas framfart med att skrota att förråd till förmån för Just in timeleveranser....

Färsvaror kan du få så men ska du ha något mer special som spårvägsmaterial så är det 3-6 månader i bland längre. Och har man då inte förråd.. Hoppas ekonomerna har förstått det nu .

Ur militärt perspektiv är det bättre i egen regi!

Stefan

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: lördag 29 oktober 2022 19:05
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Ja så här såg det ut ofta för 15-20 år sedan. kl-ttr-,förstört och nedskräpat med t.ex tidningen Metro på golven.
Men det behöver ju inte nödvändigt bli så för att man tar över i egen regi.
Det är regionen som anger målet för kvalitet och det är regionen som betalar MTR för att hålla rent och snyggt och kraven är väl definierade.
Jag har inte sett kl-tt-r nu på många år , vare sig i vagnar eller på stationer. Men det finns som ett problem och sanering kostar stora pengar, som kunde användas till annat.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: lördag 29 oktober 2022 19:57
av daniel_s
Lennart Petersen skrev: lördag 29 oktober 2022 19:05
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Ja så här såg det ut ofta för 15-20 år sedan. kl-ttr-,förstört och nedskräpat med t.ex tidningen Metro på golven.
Men det behöver ju inte nödvändigt bli så för att man tar över i egen regi.
Det är regionen som anger målet för kvalitet och det är regionen som betalar MTR för att hålla rent och snyggt och kraven är väl definierade.
Jag har inte sett kl-tt-r nu på många år , vare sig i vagnar eller på stationer. Men det finns som ett problem och sanering kostar stora pengar, som kunde användas till annat.
Nej, det var för 30-40 år sedan det såg ut så. Problemet med tidningen Metro var dock för 15-20 år sedan. Du rör nog ihop tidsperioderna lite :-)

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: söndag 30 oktober 2022 14:55
av Markus E
Omfattningen på kl-tt-r och ambitionen att sanera har inte särskilt mycket att göra med vem som driver tunnelbanan. Historiskt sett så kom den första riktigt stora kl-tt-r-vågen 1985/86 med det hiphop-inspirerade kl-ttr-t/gr-ff-t-. SL drev då tunnelbanan i egen regi, och tog tag i problemet relativt direkt med inställda kl-ttr- tåg, intensifierad sanering, tygsäten, utökad bevakning, omfattande kl-tt-r-skydd m m redan 1986-87. kl-ttr-t var dock så pass omfattande att man inte kunde hålla jämna steg. 1989 tog man nästa steg inspirerade av tunnelbanan i New York att ta bort kl-tt-r inom 24H och ta kl-ttr- tåg ur trafik. Detta efterlevdes mycket väl av SL, även om det kunde brista någon enstaka gång. (Problemen fortsatte dock att vara mycket stora på pendeltågsfronten vilket hade andra förklaringar då dessa kördes i SJ:s regi).

SL bolagiserades 1990 och SL Tunnelbanan AB bildades som ett eget dotterbolag inom koncernen. Det var dock först 1999 som en privat aktör, Connex, senare Veolia, tog över trafiken. Deras övertagande utgjorde ingen skillnad åt någon håll när det gällde kl-ttr-t. Såsom skrivits här handlar ambitionsnivån på kl-tt-r etc om vilka beställarkrav som ställs. Men som sagt, 24-H-regeln med snabb kl-tt-r-sanering sjösattes redan 1989, och det var under SL:s egen regi. Bilden i tråden visar för övrigt en C2:a i ett ganska typiskt skick någon gång mellan 1986-88.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: måndag 31 oktober 2022 8:26
av Hechtwagen
BSB101 skrev: fredag 28 oktober 2022 18:24
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Vad har kl-tt-r för samband med i vilken regi tågen körs och underhålls? Vilken nivå man lägger på att kl-tt-r bestämmer beställaren och beställaren skulle bli en annan om man valde att köra i egen regi menar du?
I teorin så blir det naturligtvis samma utfall men i prakriken så riskerar det att inte bli det, det var nolltolerans mot kl-tt-r även på 80-talet och du ser hur det funkade, helt i egen regi.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: måndag 31 oktober 2022 19:28
av BSB101
Hechtwagen skrev: måndag 31 oktober 2022 8:26
BSB101 skrev: fredag 28 oktober 2022 18:24
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Vad har kl-tt-r för samband med i vilken regi tågen körs och underhålls? Vilken nivå man lägger på att kl-tt-r bestämmer beställaren och beställaren skulle bli en annan om man valde att köra i egen regi menar du?
I teorin så blir det naturligtvis samma utfall men i prakriken så riskerar det att inte bli det, det var nolltolerans mot kl-tt-r även på 80-talet och du ser hur det funkade, helt i egen regi.
Finns alltid risker med allt men att ett återtag i egen regi skulle innebära att kl-tt-r skulle implodera har jag väldigt svårt att se, men du kanske har information som visar på att så skulle bli fallet? Att hänvisa till hur det var för 40 år sedan säger inte så mycket om hur det skulle bli i framtiden.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: måndag 31 oktober 2022 20:08
av Odd
Jag tycker resonemanget är märkligt. Klóttret eller saneringen har ju inget med vem som driver verksamheten, utan hur den bedrivs.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: tisdag 01 november 2022 13:58
av 2763
Odd skrev: måndag 31 oktober 2022 20:08 Jag tycker resonemanget är märkligt. Klóttret eller saneringen har ju inget med vem som driver verksamheten, utan hur den bedrivs.
Man skulle ju, apporpå det, kunna ta en bild från Göteborg från c:a år 2000 och en från idag och få liknande resultat som i Stockholm.

Skillnaden mellan Göteborg och Stockholm i detta fall är att Göteborg, då som nu, drivs helt i offentlig regi.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: tisdag 01 november 2022 15:12
av daniel_s
2763 skrev: tisdag 01 november 2022 13:58
Odd skrev: måndag 31 oktober 2022 20:08 Jag tycker resonemanget är märkligt. Klóttret eller saneringen har ju inget med vem som driver verksamheten, utan hur den bedrivs.
Man skulle ju, apporpå det, kunna ta en bild från Göteborg från c:a år 2000 och en från idag och få liknande resultat som i Stockholm.

Skillnaden mellan Göteborg och Stockholm i detta fall är att Göteborg, då som nu, drivs helt i offentlig regi.
Och det intressanta med den jämförelsen är alltså att verksamhetsformen inte spelar någon roll i det här sammanhanget. (?)

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: tisdag 01 november 2022 15:55
av 2763
daniel_s skrev: tisdag 01 november 2022 15:12 Och det intressanta med den jämförelsen är alltså att verksamhetsformen inte spelar någon roll i det här sammanhanget. (?)
Exakt, skit in - skit ut.

Hade man upphandlat tunnelbanan utan krav på kl-tt-r eller skötsel hade man fått ett avtal därefter.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: tisdag 01 november 2022 17:47
av Markus E
Vill också understryka att när tunnelbanan såg som värst ut med kl-ttr- vagnar etc, så togs SL och för övrigt stora delar av samhället på sängen. Man var helt enkelt inte förberedd på den kl-tt-r-våg som skulle komma efter att Style of Wars visade på SVT i aug 1984. Efter den steg kl-ttr-t markant och formligen exploderade 1986. Det nya kl-ttr-t var ju heller inte längre kl-tt-r av typen "I was here", utan systematiskt taggande och omfattande gr-ff-t-. Som lök på laxen var ju många av vagnarna inte alls anpassade för att SL skulle kunna hålla efter kl-ttr-t. De äldre C2-/C3-vagnarna med målade masonitväggar var hopplösa att få rena, och samtliga t-vagnar hade då galonsäten som var inbjudande att kl-ttr- på. Men som sagt, SL gjorde en rad åtgärder redan med start 1985 (t ex första proven med tygsäten), och på allvar 1986 och framåt som gjorde kl-ttr- svårare och saneringen lättare. Och det stora paradigmskiftet i sammanhanget, att kl-ttr- tåg i tunnelbanan direkt skulle tas ur trafik och/eller saneras, genomfördes av SL redan 1989. Vid denna tidpunkt var i stort sett alla galonsäten utbytta mot plysch, och de målade innerväggarna i vagnarna var borta.

När SL Tunnelbanan AB "tog över" driften i samband med bolagiseringen 1990, så var det i princip samma arv som fördes vidare. Från 1999 när olika privata operatörer har vunnit driften så har Beställaren, dvs SL, ställt de krav som ligger till grund för kostnadsberäkningar, kvalitet och anbudspris. Både när det gäller kl-tt-r och städning har det successivt blivit bättre, men det är i huvudsak avhängigt beställarkraven.

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling

Postat: tisdag 01 november 2022 18:49
av bjorn.lovdahl
Spara pengar på egen regi?
I Västmanland har man ju tagit över busstrafiken i egen regi vilket resulterat till en sämre trafik till ett högre pris