Sida 2 av 2

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: fredag 02 december 2022 15:04
av Enceladus
Odd skrev: fredag 02 december 2022 14:03 Då är inte Stockholms "unika" tunnelbana "unik" längre :cheesygrin:
Stockholms tunnelbana har en unik status i Stockholm. Öresundstågen har inte en unik status i Köpenhamn. Vad är det som är svårt att förstå? I Stockholm är det trafikslaget som avgör trafikutbudet. I Köpenhamn har allt en hög standard - både Öresundstågen och Köpenhamns metro. Naturligtvis vill Malmö ha så många linjer som möjligt med Köpenhamns höga standard, speciellt när Skånetrafiken inte ens orkar förlänga de nattliga Öresundstågen till Helsingborg.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: fredag 02 december 2022 15:57
av Pluppiplopp
HH förbindelse hade nog inte varit så korkat. Sträckan mellan Helsingborg och Helsingör är knappt 5km tillskillnad från Fehmarn - Rødbyhavn som är över 3 gånger så långt.

Dock så har ju Öresundsbron fördelen att den går mellan två av nordens största städer och Fehmarn tunneln att man slipper en väldigt lång restid.

En tunnel skulle dock skapa en snabbare restid till Europa från Oslo, Göteborg och Stockholm eftersom att man då inte behöver snedda genom Malmö över bron till Köpenhamn.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: fredag 02 december 2022 17:34
av Odd
Enceladus skrev: fredag 02 december 2022 15:04
Odd skrev: fredag 02 december 2022 14:03 Då är inte Stockholms "unika" tunnelbana "unik" längre :cheesygrin:
Stockholms tunnelbana har en unik status i Stockholm. Öresundstågen har inte en unik status i Köpenhamn. Vad är det som är svårt att förstå? I Stockholm är det trafikslaget som avgör trafikutbudet. I Köpenhamn har allt en hög standard - både Öresundstågen och Köpenhamns metro. Naturligtvis vill Malmö ha så många linjer som möjligt med Köpenhamns höga standard, speciellt när Skånetrafiken inte ens orkar förlänga de nattliga Öresundstågen till Helsingborg.
Hehe, ja, det är ju så klart enklare att uppfylla en definition om man själv sätter kriterierna.

SL gjorde samma misstag för ett tag sedan. Deras mål var ett tag att ha världens bästa kollektivtrafik. Så småningom ändrade man det till att ha Europas bästa kollektivtrafik. Sen strök man även det eftersom de inte kunde uppfylla ens sina egna kriterier, som dessutom inte var definierade. Som väl är så håller dom inte på med den dumheten längre och det är logiskt, om man ställer sig att jämföras med andra, då kommer man att missa det man egentligen behöver uppnå, en ändamålsenlig verksamhet.

Genom att du alltid har möjlighet att justera din definition av begreppet ”unik” till att passa det syfte du vill kommunicera, då kommer du alltid att lyckas även om det inte har någon egentlig relevans.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: fredag 02 december 2022 22:47
av C12C3C3C12
Pluppiplopp skrev: fredag 02 december 2022 15:57 HH förbindelse hade nog inte varit så korkat. Sträckan mellan Helsingborg och Helsingör är knappt 5km tillskillnad från Fehmarn - Rødbyhavn som är över 3 gånger så långt.

Dock så har ju Öresundsbron fördelen att den går mellan två av nordens största städer och Fehmarn tunneln att man slipper en väldigt lång restid.

En tunnel skulle dock skapa en snabbare restid till Europa från Oslo, Göteborg och Stockholm eftersom att man då inte behöver snedda genom Malmö över bron till Köpenhamn.
Jag saknar Rödby Färge - Puttgarden. När jag tog bilen till Berlin fikade jag på HH färjan sedan korven med surkål på Fågelleden.

Tycker att en tunnel på HH-leden är en bra idé, glöm inte bort att bron är avstängd för tågtrafiken när det blåser för mycket, samma med Lilla Bält bron.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: fredag 19 maj 2023 11:58
av Harald
Danmarks transportminister prioriterar annat än metro till Malmö.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/dansk ... 1.99995267

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: fredag 19 maj 2023 16:39
av Majkey
Förhoppningsvis får vi aldrig en minimetro mellan Köpenhamn och Malmö för det är ren galenskap. En fjärr/regionaltågstunnel som ansluter till Köpenhamn H norrifrån med ett eventuellt stopp i t.ex. Cristianshavn från Malmö C är det som behövs.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: lördag 20 maj 2023 20:19
av Nils Carl Aspenberg
Man kan bygge en forbindelse på 2 km Helsingør-Helsingborg eller en forbindelse på 20 km mellom Malmø og København. 2 km gir god nok beredskap for trafikkøkning på godstransporten og ved andre avvik.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: lördag 20 maj 2023 21:09
av ADDE
En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: lördag 20 maj 2023 23:05
av Lennart Petersen
ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: lördag 20 maj 2023 23:15
av Lennart Petersen
Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 20 maj 2023 20:19 Man kan bygge en forbindelse på 2 km Helsingør-Helsingborg eller en forbindelse på 20 km mellom Malmø og København. 2 km gir god nok beredskap for trafikkøkning på godstransporten og ved andre avvik.
Med två kilometer tunnel kommer man till Helsingör men inte längre.
För att ta godstrafik den vägen behövs en helt ny bana ner till Köpenhamn som sannolikt inte får godkänt av Danmark.
Avståndet över själva sundet är f.ö ca 5km och naturligtvis behövs det även anslutningstunnlar för att komma ner på djupet för en tunnel
Så glöm det där med ”2km”.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: söndag 21 maj 2023 0:27
av ADDE
Lennart Petersen skrev: lördag 20 maj 2023 23:05
ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.
Jag nämnde inte Kystbanen, och jag sa till och med att de hoppar över Köpenhamn. Min tanke är en ny bana som går via Hillerød till Roskilde.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: söndag 21 maj 2023 2:19
av Lennart Petersen
ADDE skrev: söndag 21 maj 2023 0:27
Lennart Petersen skrev: lördag 20 maj 2023 23:05
ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.
Jag nämnde inte Kystbanen, och jag sa till och med att de hoppar över Köpenhamn. Min tanke är en ny bana som går via Hillerød till Roskilde.
Det får nog betraktas som helt osannolikt att Danmark säger ja till en sådan förbindelse. Den har varit på tal tidigare och Danmark säger absolut nej.
Och ovanpå det så handlar det ju då om enorma investeringar. Och själva tunneln under sundet blir något helt annat än två kilometer. Sundet är bredare än så och är runt 35 mi djupt , med anslutningar blir det då en tunnel på 10-12km .
Men det finns en hel del att göra på befintlig Öresundsförbindelse, t.ex en godstågstunnel från Peberholm så man kan separera person och godstrafik och på Malmösidan kan man bygga fler spår fram till brofästet.
Och den tänkta metron är väl intressant för lokaltrafiken, kan ju byggas för relativt hög hastighet på tunneldelen och så kommer man rakt in i Köpenhamns centrala delar. Den är ju tänkt att ha kortare restid än Öresundstågen.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: söndag 21 maj 2023 15:16
av C12C3C3C12
Lennart Petersen skrev: lördag 20 maj 2023 23:05
ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.
Det finns ju en bana mellan Helsingör till Hilleröd - Lille Nord, har åkt den en gång. Vad som behövs är en bana därifrån till Roskilde, då skippar man Köpenhamn.

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: söndag 21 maj 2023 17:55
av Lennart Petersen
C12C3C3C12 skrev: söndag 21 maj 2023 15:16
Lennart Petersen skrev: lördag 20 maj 2023 23:05
ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.
Det finns ju en bana mellan Helsingör till Hilleröd - Lille Nord, har åkt den en gång. Vad som behövs är en bana därifrån till Roskilde, då skippar man Köpenhamn.
Då behövs fler spår och elektrifiering. Och Hilleröd-Roskilde är ingen liten bit och det lär nog bli blankt nej från Danmark. Själland är tätbebyggt .

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Postat: söndag 21 maj 2023 20:40
av Odd
Öresundstågen går nog att trimma en bit, såväl i restid som i antal passagerare per tåg. Med längre tåg och dubbeldäckare kommer de säkert kunna fördubbla passagerarkapaciteten utan tätare trafik. Restiden mellan Köpenhamns flygplats och Centralstationen är ju dessutom ca 13 minuter idag, om man tycker det är viktigt så går det ju att bygga en tunnel mellan dessa platser i stället, och därmed korta av såväl restid som längd rejält.

Att fantisera om tunnelbana denna sträcka ser jag bara som ett önsketänkande, någon direkt fördel kommer det ju knappast att få, i varje fall inte för pendlarresenärer.