Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Enceladus »

Malmö vill se metrolinje till Köpenhamn
Infrastrukturnyheter skrev:I Köpenhamn diskuteras just nu en utbyggnad av stadens metrosystem. Det handlar om den nya linjen M5 till den framtida konstgjorda halvön Lynetteholmen. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig i frågan och förordar ett alternativ som öppnar upp för en anslutning av Öresundsmetron till Malmö.

[...]

I Malmö går planerna på en metro mellan städerna framåt. Kommunstyrelsen fattade nyligen beslut om en fördjupad översiktsplan med fokus på metrons exakta sträckning, stationer och förlängning in i staden. Översiktsplanen utgör ramen för kommande utredningar som krävs för att Öresundsmetron ska bli verklighet. Samtidigt har Trafikverket fått i uppdrag att utreda framtida kapacitet för trafiken över Öresund i den nya nationella infrastrukturplanen 2022-2033. Centralt i det arbetet är nya öresundsförbindelser.
Malmö nöjer sig inte med avbrottsfri trafik mellan Hyllie, Triangeln och Malmö C i form av Öresundståg från Köpenhamn till Lund. Nu vill kommunen ha mer trafik som alltid går, denna gång med tunnelbana.

Helsingborgs stad vill förverkliga fast HH-förbindelse
Infrastrukturnyheter skrev:Helsingborgs stad går nu ut med en RFI, Request for Information, för att undersöka hur marknaden skulle lösa byggandet av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. En RFI är ett formaliserat sätt för Helsingborgs stad att fråga aktörer på marknaden om deras intresse och vad de har att erbjuda för att kunna komma vidare i planeringen av en fast HH-förbindelse.
Samtidigt föreslår Helsingborg en annan Öresundsförbindelse. I nuläget finns det avbrottsfri trafik med båt mellan Helsingborg och Helsingör, men ambitionerna är ännu högre. Vill Öresundsregionen kanske ha en ringlinje Köpenhamn–Malmö–Helsingborg–Helsingör–Köpenhamn som alltid går?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av roggek »

Malmö...Tunnelbana...Fniss... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Odd »

roggek skrev: onsdag 26 oktober 2022 20:06 Malmö...Tunnelbana...Fniss... :cheesygrin:
Eftersom begreppet "tunnelbana" internationellt sett är ett vitt och brett begrepp, innefattandes allt från pyttesystemen Budapests M1 och Glasgows tunnelbana, till det som vi i Sverige kallar för pendeltåg, såsom exempelvis Hong Kongs tunnelbana och Sydneys nya tunnelbana, så kan detta i praktiken implementeras som en del av Öresundstågen med en ny tunnelförbindelse. Sen kallar man den för "tunnelbana".
Genius on call
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av thorwald »

Hoppas att tunnelbanan för Malmö's del verkligen blir av. Det intresanta med denna utveckling är att den både stärker Skånes utveckling utöver att den binder samman ännu bättre Malmö med Stor-Köpenhamn, kanske man efter detta skulle hellre tala om en integrerad Öresunds region.
Härifrån sett så blir man bara glad över integreringen av Öresundsregionen då vi själv här arbetar för en annan stor region, nämligen regionen över finska viken och Esbo-Tallinn tunneln. (OBS-1. Tallinn är en förkortning av Taanin linn alltså Danskarnas hus eller slott. Taani, danskar på estniska. OBS-2. Havstunneln i fråga startar från Otnäs i Esbo stad, inte Helsingfors)
Alltså lycka till Malmö :cheesygrin:
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av M224 »

Hoppas verkligen att detta blir av. När Stockholm började bygga tunnelbana 1941 var med god framförhållning.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av kildor »

Det verkar helt vansinnigt att satsa på en till dyr Öresundsförbindelse när den nuvarande bara trafikeras av som mest 7 resandetåg per timme och riktning.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: torsdag 27 oktober 2022 22:56 Det verkar helt vansinnigt att satsa på en till dyr Öresundsförbindelse när den nuvarande bara trafikeras av som mest 7 resandetåg per timme och riktning.
Redundans tycks vara ett främmande koncept i Mälardalen, men inte i Öresundsregionen:
Malmö stad skrev:– Det är viktigt att vi ökar redundansen. Vi kan inte bli beroende av enbart Öresundsbron, säger Eneroth till Sydsvenskan.
För tre veckor sedan inträffade en händelse i Europa som illustrerade vikten av redundant infrastruktur över vatten...
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Breitspurbahn »

Blir inte det en fasligt lång tunnel? Jag tycker tunneldelen mellan Tekniska och Universitetet känns lång; är ju ingenting mot detta.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av kildor »

Jo, det blir en lång och väldigt dyr tunnel. Redundans i all ära - men vi har ju t.ex. inte dubbla Ölandsbroar i händelse av att det blir stopp. Vi pratar om väldigt dyr infrastruktur där det redan finns en förbindelse som inte används fullt ut. 6-7 tåg i timmen är inte mycket för att vara spårtrafik.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Lennart Petersen »

kildor skrev: fredag 28 oktober 2022 12:30 Jo, det blir en lång och väldigt dyr tunnel. Redundans i all ära - men vi har ju t.ex. inte dubbla Ölandsbroar i händelse av att det blir stopp. Vi pratar om väldigt dyr infrastruktur där det redan finns en förbindelse som inte används fullt ut. 6-7 tåg i timmen är inte mycket för att vara spårtrafik.
Men det är inte bara petsontåg utan även omfattande godstrafik. Det mesta av godstrafik på tåg från Sverige och Norge mot kontinenten går över Öresundsbron. Trafiken ökar hela tiden och någpn gång i en framtid kan man köra i taket.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av BSB101 »

kildor skrev: fredag 28 oktober 2022 12:30 Jo, det blir en lång och väldigt dyr tunnel. Redundans i all ära - men vi har ju t.ex. inte dubbla Ölandsbroar i händelse av att det blir stopp. Vi pratar om väldigt dyr infrastruktur där det redan finns en förbindelse som inte används fullt ut. 6-7 tåg i timmen är inte mycket för att vara spårtrafik.
Att vi inte har byggt redundans på ställe B är ett väldigt svagt argument för att vi inte ska bygga det på ställe A. Olika förutsättningar och att göra som man alltid gjort är sällan en lämplig väg framåt.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av kildor »

Jag tycker att redundans är ett svagt argument för att motivera en investering i 50-miljardersklassen och valde helt enkelt att exemplifiera det. Och det finns ju fler exempel. Men det är ju fritt fram att hitta bättre argument eller exempel som stödjer en annan ståndpunkt.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Pluppiplopp »

Dumt att bara ha två stationer i Malmö. Man borde ju bygga ut hela linjen eftersom att det faktiskt kan bli lönsamt. Malmö har ju planer på spårvagnar eller lättåg som ska åka runt på gatorna. Men ärligt talat, tjänar man så mycket på att bygga så mycket spårvagn? Det känns mer rimligt att dra först några kortare linjer som sedan byggs ut.

Exempel:
Turning Torso - Virentofta

Bunkeflostrand - Åkarp

Eller liknande distanser åtminstone även fast jag tror mer på den förstnämnda, då jag inte vet exakt hur Pågatågen går.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Odd »

Det är väl ändå främst kapaciteten och behovet som skall styra om fler förbindelser behövs, och om det då byggs med samma systemlösning, dvs att gods- och persontåg kan trafikera den nya sträckan, då får man redundansen på köpet. Att bara bygga en "tunnelbana" uppfyller inget av målen i så fall.

Om det skall till en ny fast förbindelse över sundet så ser jag det som självklart att det sker med en järnvägsförbindelse för gods- och passagerartrafik.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Hechtwagen »

Vill haaaaaaaa!
Men någon annan ska betala....
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Pluppiplopp »

Odd skrev: onsdag 16 november 2022 8:20 Det är väl ändå främst kapaciteten och behovet som skall styra om fler förbindelser behövs, och om det då byggs med samma systemlösning, dvs att gods- och persontåg kan trafikera den nya sträckan, då får man redundansen på köpet. Att bara bygga en "tunnelbana" uppfyller inget av målen i så fall.

Om det skall till en ny fast förbindelse över sundet så ser jag det som självklart att det sker med en järnvägsförbindelse för gods- och passagerartrafik.
Jag tänkte att något liknande faktiskt vore bra. Men eftersom det isåfall skulle finnas 2 spår i vardera riktningen borde man drs snabbtåg på ena och långsammare tåg på den andra. Fördelen med nybyggt är ju att då kan du ju skräddarsy ett spår specifikt för det den ska användas till. Kanske för snabbtåg i 300 en vacker dag mellan Berlin och Stockholm?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Enceladus »

I nästa tidtabell får Öresundstågen 10/10/20/20-minuterstrafik under mellantrafiken alla dagar om året i samband med att Helsingborg får 30-minuterstrafik.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Odd »

Så Öresundstågen har en ännu unikare status än Stockholms tunnelbana?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 02 december 2022 13:53 Så Öresundstågen har en ännu unikare status än Stockholms tunnelbana?
Nej, SAOL definierar unik som "ensam i sitt slag". Avbrottsfri trafik är standard i Köpenhamn, och i Skåne har Pågatågen längre trafikeringstider norr om Lund.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Odd »

Då är inte Stockholms "unika" tunnelbana "unik" längre :cheesygrin:
Genius on call
Skriv svar