Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 02 december 2022 14:03 Då är inte Stockholms "unika" tunnelbana "unik" längre :cheesygrin:
Stockholms tunnelbana har en unik status i Stockholm. Öresundstågen har inte en unik status i Köpenhamn. Vad är det som är svårt att förstå? I Stockholm är det trafikslaget som avgör trafikutbudet. I Köpenhamn har allt en hög standard - både Öresundstågen och Köpenhamns metro. Naturligtvis vill Malmö ha så många linjer som möjligt med Köpenhamns höga standard, speciellt när Skånetrafiken inte ens orkar förlänga de nattliga Öresundstågen till Helsingborg.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Pluppiplopp »

HH förbindelse hade nog inte varit så korkat. Sträckan mellan Helsingborg och Helsingör är knappt 5km tillskillnad från Fehmarn - Rødbyhavn som är över 3 gånger så långt.

Dock så har ju Öresundsbron fördelen att den går mellan två av nordens största städer och Fehmarn tunneln att man slipper en väldigt lång restid.

En tunnel skulle dock skapa en snabbare restid till Europa från Oslo, Göteborg och Stockholm eftersom att man då inte behöver snedda genom Malmö över bron till Köpenhamn.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 02 december 2022 15:04
Odd skrev: fredag 02 december 2022 14:03 Då är inte Stockholms "unika" tunnelbana "unik" längre :cheesygrin:
Stockholms tunnelbana har en unik status i Stockholm. Öresundstågen har inte en unik status i Köpenhamn. Vad är det som är svårt att förstå? I Stockholm är det trafikslaget som avgör trafikutbudet. I Köpenhamn har allt en hög standard - både Öresundstågen och Köpenhamns metro. Naturligtvis vill Malmö ha så många linjer som möjligt med Köpenhamns höga standard, speciellt när Skånetrafiken inte ens orkar förlänga de nattliga Öresundstågen till Helsingborg.
Hehe, ja, det är ju så klart enklare att uppfylla en definition om man själv sätter kriterierna.

SL gjorde samma misstag för ett tag sedan. Deras mål var ett tag att ha världens bästa kollektivtrafik. Så småningom ändrade man det till att ha Europas bästa kollektivtrafik. Sen strök man även det eftersom de inte kunde uppfylla ens sina egna kriterier, som dessutom inte var definierade. Som väl är så håller dom inte på med den dumheten längre och det är logiskt, om man ställer sig att jämföras med andra, då kommer man att missa det man egentligen behöver uppnå, en ändamålsenlig verksamhet.

Genom att du alltid har möjlighet att justera din definition av begreppet ”unik” till att passa det syfte du vill kommunicera, då kommer du alltid att lyckas även om det inte har någon egentlig relevans.
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av C12C3C3C12 »

Pluppiplopp skrev: fredag 02 december 2022 15:57 HH förbindelse hade nog inte varit så korkat. Sträckan mellan Helsingborg och Helsingör är knappt 5km tillskillnad från Fehmarn - Rødbyhavn som är över 3 gånger så långt.

Dock så har ju Öresundsbron fördelen att den går mellan två av nordens största städer och Fehmarn tunneln att man slipper en väldigt lång restid.

En tunnel skulle dock skapa en snabbare restid till Europa från Oslo, Göteborg och Stockholm eftersom att man då inte behöver snedda genom Malmö över bron till Köpenhamn.
Jag saknar Rödby Färge - Puttgarden. När jag tog bilen till Berlin fikade jag på HH färjan sedan korven med surkål på Fågelleden.

Tycker att en tunnel på HH-leden är en bra idé, glöm inte bort att bron är avstängd för tågtrafiken när det blåser för mycket, samma med Lilla Bält bron.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Harald »

Danmarks transportminister prioriterar annat än metro till Malmö.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/dansk ... 1.99995267
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Majkey »

Förhoppningsvis får vi aldrig en minimetro mellan Köpenhamn och Malmö för det är ren galenskap. En fjärr/regionaltågstunnel som ansluter till Köpenhamn H norrifrån med ett eventuellt stopp i t.ex. Cristianshavn från Malmö C är det som behövs.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Man kan bygge en forbindelse på 2 km Helsingør-Helsingborg eller en forbindelse på 20 km mellom Malmø og København. 2 km gir god nok beredskap for trafikkøkning på godstransporten og ved andre avvik.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av ADDE »

En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Lennart Petersen »

Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 20 maj 2023 20:19 Man kan bygge en forbindelse på 2 km Helsingør-Helsingborg eller en forbindelse på 20 km mellom Malmø og København. 2 km gir god nok beredskap for trafikkøkning på godstransporten og ved andre avvik.
Med två kilometer tunnel kommer man till Helsingör men inte längre.
För att ta godstrafik den vägen behövs en helt ny bana ner till Köpenhamn som sannolikt inte får godkänt av Danmark.
Avståndet över själva sundet är f.ö ca 5km och naturligtvis behövs det även anslutningstunnlar för att komma ner på djupet för en tunnel
Så glöm det där med ”2km”.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av ADDE »

Lennart Petersen skrev: lördag 20 maj 2023 23:05
ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.
Jag nämnde inte Kystbanen, och jag sa till och med att de hoppar över Köpenhamn. Min tanke är en ny bana som går via Hillerød till Roskilde.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev: söndag 21 maj 2023 0:27
Lennart Petersen skrev: lördag 20 maj 2023 23:05
ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.
Jag nämnde inte Kystbanen, och jag sa till och med att de hoppar över Köpenhamn. Min tanke är en ny bana som går via Hillerød till Roskilde.
Det får nog betraktas som helt osannolikt att Danmark säger ja till en sådan förbindelse. Den har varit på tal tidigare och Danmark säger absolut nej.
Och ovanpå det så handlar det ju då om enorma investeringar. Och själva tunneln under sundet blir något helt annat än två kilometer. Sundet är bredare än så och är runt 35 mi djupt , med anslutningar blir det då en tunnel på 10-12km .
Men det finns en hel del att göra på befintlig Öresundsförbindelse, t.ex en godstågstunnel från Peberholm så man kan separera person och godstrafik och på Malmösidan kan man bygga fler spår fram till brofästet.
Och den tänkta metron är väl intressant för lokaltrafiken, kan ju byggas för relativt hög hastighet på tunneldelen och så kommer man rakt in i Köpenhamns centrala delar. Den är ju tänkt att ha kortare restid än Öresundstågen.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lennart Petersen skrev: lördag 20 maj 2023 23:05
ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.
Det finns ju en bana mellan Helsingör till Hilleröd - Lille Nord, har åkt den en gång. Vad som behövs är en bana därifrån till Roskilde, då skippar man Köpenhamn.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: söndag 21 maj 2023 15:16
Lennart Petersen skrev: lördag 20 maj 2023 23:05
ADDE skrev: lördag 20 maj 2023 21:09 En HH-tunnel, kombinerad med en järnvägslinje till Roskilde skulle duga, då man leder om godstågen på denna bana och de får en genare förbindelse till större delen av Sverige samt till Norge samtidigt som de hoppar över Köpenhamns-regionen och Malmö-Lund-områderna. Det kan avlasta öresundsbron och låta passagerartågen åka över bron så som de gör idag.
Men det finns ingen plats för godtrafik på Kystbanen och det finns noll acceptans i Danmark för att leda trafik den vägen.
Det finns ju en bana mellan Helsingör till Hilleröd - Lille Nord, har åkt den en gång. Vad som behövs är en bana därifrån till Roskilde, då skippar man Köpenhamn.
Då behövs fler spår och elektrifiering. Och Hilleröd-Roskilde är ingen liten bit och det lär nog bli blankt nej från Danmark. Själland är tätbebyggt .
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse

Inlägg av Odd »

Öresundstågen går nog att trimma en bit, såväl i restid som i antal passagerare per tåg. Med längre tåg och dubbeldäckare kommer de säkert kunna fördubbla passagerarkapaciteten utan tätare trafik. Restiden mellan Köpenhamns flygplats och Centralstationen är ju dessutom ca 13 minuter idag, om man tycker det är viktigt så går det ju att bygga en tunnel mellan dessa platser i stället, och därmed korta av såväl restid som längd rejält.

Att fantisera om tunnelbana denna sträcka ser jag bara som ett önsketänkande, någon direkt fördel kommer det ju knappast att få, i varje fall inte för pendlarresenärer.
Genius on call
Skriv svar