Nytt styre för Region Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av kildor »

Nu har förhandlingarna efter valet blivit klara, och det blir ett styre med S+MP+C med stöd av V i Region Stockholm:
https://www.regionstockholm.se/nyheter- ... esenterat/

Man har också publicerat en politisk plattform för "Mittenkoalitionen":
https://mb.cision.com/Public/79/3648421 ... f40e3e.pdf

Där finns mängder av målsättningar och vaga löften inom lokaltrafikområdet. Några axplock:

* Region Stockholm ska påbörja en utredning av taxorna. I utredningen ingår även att titta på ett lågtrafikkort, samt ett cappingsystem som är under utredning där inriktningen är att påbörja ett försök när det bedöms som lämpligt ur ett ekonomiskt perspektiv.
* ...hindren för benchmarking och egen regi tas bort. Innan egenregianbud eller drift i egen regi ska aktualiseras, behöver en analys som påvisar större effektivitet eller andra påtagliga fördelar göras. Ett återtagande i egen drift ska vara tidsbegränsat, och om de åstundade fördelarna inte realiserats ska verksamhetsområdet upphandlas på nytt.
* Möjligheten att ta med cykel i kollektivtrafiken ska stärkas.
* ...utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala
* Möjligheten att använda SL-kortet i regionaltågstrafiken behöver utredas
* För att få ned restiderna och öka framkomligheten på bussarna ska påstigning genom bussarnas alla dörrar införas med start på stombussarna
* Ett pilotprojekt med en spärrfri bytespunkt ska genomföras på en tunnelbanestation utanför de mest trafikerade och belastade delarna av kollektivtrafiken.
* Avvecklingen av tågvärdar kan bara ske om tryggheten och tillgängligheten kan garanteras. I avvaktande av en ny utredning pausas den pågående avvecklingen av tågvärdarna.
* För pendelbåtstrafiken är det viktigt med långsiktighet under fasen för framtagande av nya linjer. Redan utredda linjers införande, så som Sundbyberg-Gamla stan, Norra Ulvsunda - Hägersten samt Ropsten -Täby ska påbörjas under mandatperioden. Pågående försökslinjerna 83 och 84 permanentas.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Klart: Socialdemokraterna leder nytt styre i region Stockholm
Mitt i skrev:Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet tar över i Region Stockholm med stöd av Vänstern. T-bana till Bromma flygplats, mer pendelbåtar och färre patienter per läkare är på gång.
I tidningarna står det att tunnelbana till Bromma flygplats ska prioriteras, men det nämns inte alls i trådstarten. Den länkade överenskommelsen skriver följande:
Mittenkoalitionen skrev:Just nu pågår en historisk utbyggnad av tunnelbanan, som fortsatt ska värnas. Kollektivtrafikens utbyggnad behöver fortsätta. Kollektivtrafikplanens åtgärder är en del i fortsättningen av kollektivtrafikens framtidsbygge. En fördjupad utredning av framtida kollektivtrafikåtgärder behövs utifrån planen. Även kompletterande utredningar gällande framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad ska göras utifrån den trafikslagsövergripande mål- och systemanalys som genomförs. Exempelvis utredning av projekt så som tunnelbana till Bromma flygplats, Hjulsta-Barkarby, Älvsjö-Hagsätra, Fagersjö och någon form av spårbunden trafik till Tyresö.
Gissningsvis avses en avgrening av gröna linjen. Med planerade utbyggnader, i synnerhet avgreningen till Arenastaden, kan en ytterligare avgrening av gröna linjen ifrågasättas av kapacitetsskäl. Går det att konvertera Arenastadsgrenen till samma sorts minitunnelbana som mellan Älvsjö och Fridhemsplan?

10-minuterstrafik på pendeltågen lyser med sin frånvaro i dokumentet, trots att det var ett viktigt vallöfte. Dagens 15-minuterstrafik på Södertäljelinjen och Mälarbanan är under all kritik med tanke på det stora antalet resenärer. Både i Stockholm och andra städer är standarden högre på jämnstora linjer. Förvisso kan trafikutbudet förbättras med olika varianter av 7,5-minuterstrafik utan att införa 10-minuterstrafik. Även LB kan behöva 10-minuterstrafik på helger.

Ett annat stycke - som även utelämnades i trådstarten - avser Arlanda:
Mittenkoalitionen skrev:Stationsavgiften på Arlanda försvårar att ta sig på ett klimatvänligt sätt till Arlanda. En åtgärd som snabbt skulle kunna ge effekt och öka andelen spårresenärer är borttagandet av stationsavgiften. Det finns flera olika sätt att lösa detta och Region Stockholm ska verka gentemot staten för att så sker. Region Stockholm ska inte ta kostnaden.
Enligt en tidigare utredning behövs 15-minuterstrafik på grund av ökad efterfrågan. De ökade intäkterna överstiger kostnaden att förlänga tågen från Upplands Väsby till Arlanda. Detta förutsätter dock att trafikupplägget inte ändras och att det går att vända tåg vid Arlanda. Skulle 20-minuterstrafik också räcka till?

I övrigt märks det att Centerpartiet har fått igenom stora delar av sitt valprogram: fokus på pendelbåtar, stationsavgiften i Arlanda samt nattrafik till Uppsala. I debatten inför valet föreslog Centerpartiet även nattliga tvärförbindelser, vilka nästan helt saknas i dagsläget. Förhoppningsvis lyfts frågan i trafikplaneringen. Den enda vettiga nattrafiken till Uppsala är med pendeltåg. Jag har en bekant som försökte åka mellan Uppsala och Upplands Väsby nattetid. Aldrig mer!

Capping och SL-kort på regionaltåg är väl redan på gång. Cykel i kollektivtrafiken samt påstigning genom alla dörrar finns i begränsad utsträckning, men bör förstås utökas. Jag hoppas att cyklister som reser nattetid inte glöms bort! På somrar behöver pendeltågen ha anslutning till de nattliga Gotlandsbåtarna. När det gäller pendeltågens tågvärdar så är en intressant idé att skilja på långa och korta tåg. SL behöver incitament att kopiera Köpenhamns kloka princip!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: lördag 15 oktober 2022 6:23...
I tidningarna står det att tunnelbana till Bromma flygplats ska prioriteras, men det nämns inte alls i trådstarten. Den länkade överenskommelsen skriver följande:
Mittenkoalitionen skrev:Just nu pågår en historisk utbyggnad av tunnelbanan, som fortsatt ska värnas. Kollektivtrafikens utbyggnad behöver fortsätta. Kollektivtrafikplanens åtgärder är en del i fortsättningen av kollektivtrafikens framtidsbygge. En fördjupad utredning av framtida kollektivtrafikåtgärder behövs utifrån planen. Även kompletterande utredningar gällande framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad ska göras utifrån den trafikslagsövergripande mål- och systemanalys som genomförs. Exempelvis utredning av projekt så som tunnelbana till Bromma flygplats, Hjulsta-Barkarby, Älvsjö-Hagsätra, Fagersjö och någon form av spårbunden trafik till Tyresö.
Gissningsvis avses en avgrening av gröna linjen. Med planerade utbyggnader, i synnerhet avgreningen till Arenastaden, kan en ytterligare avgrening av gröna linjen ifrågasättas av kapacitetsskäl. Går det att konvertera Arenastadsgrenen till samma sorts minitunnelbana som mellan Älvsjö och Fridhemsplan?
...
Klart det inte går. Det tunneltåget har redan gått, så att säga, och kan möjligen räddas om man omedelbart avbryter blindtarmen gulalinjens byggnation och räddar det som räddas kan för eventuell återanvändning av framtida spårförbindelse från Älvsjö-Fridhemsplan-Karolinska-Solna, med pendeltåg eller tunnelbana.

Det tar dock en stund innan det sjunker in hos de som beslutar.

Ett alternativ är ju att man fortsätter hälla in skattepengar i penningslukande projekt med positiv samhällsskada.

Jag vet att vissa personer hoppas att automatdrift och plattformsgrindar är lösningen på alla kapacitetsproblem, men det är det inte. Det är på sin höjd kostnadsbesparande men med en extremt marginell, eventuell, kapacitetshöjande effekt!
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: lördag 15 oktober 2022 6:23 I tidningarna står det att tunnelbana till Bromma flygplats ska prioriteras, men det nämns inte alls i trådstarten.
Som sagt, det finns mängder av lösa målsättningar och vaga löften i dokumentet. Rubriken i "Mitt i" får det att låta som att just tunnelbana till Bromma skulle vara något särskilt löfte, men det nämns ju bara som en i mängden av saker som ska "utredas". Arlandaavgiften är ju också en fluff-punkt - regionen vill ta bort den men låta staten stå för kostnaden...

Men du har ju helt rätt i att 10-minuterstrafiken på pendeltågen saknas helt i dokumentet. Bra i och för sig att man inte låser sig vid en viss turtäthet, men man säger ju heller ingenting om utökad turtäthet på pendeltågen. Bara en vag formulering om att man allmänt i SL-trafiken ska verka för fler avgångar där det är möjligt. Det är väl sexigare och smartare att bre på med vaga löften och målsättningar om massiva utbyggnader i framtiden som knappt kommer hinna utredas under mandatperioden än att utfärda specifika löften om förbättringar i befintlig trafik som faktiskt går att genomföra på kort sikt.

En annan "formulering" är att "en dialog mellan Region Stockholm, Stockholms stad och Lidingö stad har initieras med anledning av kollektivtrafikförsörjningen av Norra Djurgårdsstaden och förlängningen av Spårväg City till Ropsten.". Vidare står det att "arbetet med Roslagsbanans utbyggnad och spårväg Syd fullföljas". Det senare är väl iof ett förtydligande och ställningstagande då åtminstone något av de övriga partierna i valrörelsen sa att man ville stoppa Roslagsbanans förlängning.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Vad är syftet med ett lågtrafikkort i Stockholm när trafiken utanför rusningen reduceras så pass mycket att det inte sällan fortfarande är trängsel? Jag skulle förstå det i Köpenhamn, Hamburg eller Berlin, men inte i Stockholm.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: lördag 15 oktober 2022 12:42 Vad är syftet med ett lågtrafikkort i Stockholm när trafiken utanför rusningen reduceras så pass mycket att det inte sällan fortfarande är trängsel? Jag skulle förstå det i Köpenhamn, Hamburg eller Berlin, men inte i Stockholm.
Får väl anta att man samtidigt anpassar trafiken till större volym.
Utanför högtrafik finns ju stor kapacitet för banor och fordon.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av /jes »

Inga spekulationer om vem som blir trafikregionråd?? :D
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Hans Wibacke »

/jes skrev: lördag 15 oktober 2022 22:07 Inga spekulationer om vem som blir trafikregionråd?? :D
Tomas Eriksson, mp
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Inga spekulationer om nästa mandatperiods faktiska trafikpolitik?

1. Beslutas och finansieras nya utbyggnader av tunnelbanan, t.ex. Hjulsta-Barkarby eller Älvsjö-Hagsätra?
2. Beslutas och finansieras förlängningen av Spårväg City till Ropsten?
3. Beslutas och finansieras andra spårvägar, t.ex. Älvsjö-Globen eller Helenelund-Täby?
4. Tillåts cyklar på Roslagsbanan och permanentas försöket på Tvärbanan?
5. Införs SL-kort på regionaltåg utan begränsningar eller bara med periodbiljetter?
6. Införs ett lågtrafikkort, och anpassas i så fall trafikutbudet?
7. Införs capping, och i så fall under vilka perioder?
8. Införs påstigning genom alla dörrar på alla stombusslinjer, och även på busslinjer som i praktiken är stombusslinjer?
9. Vad händer med pendeltågens tågvärdar?
10. Får pendeltågen nattrafik hela nätterna på helger som tunnelbanan, och vilket utbud blir det till Uppsala, Bålsta och Nynäshamn?
11. Får pendeltågen mer än 15-minuterstrafik utanför rusningen?
12. Får Lidingöbanan 10-minuterstrafik på helger?
13. Slopas stationsavgiften på Arlanda, och blir det i så fall tätare trafik?
14. Förlängs regionaltågen från Norrköping till Uppsala som planerat?
15. Får Östberga en tillfällig stombusslinje, och i så fall vilket utbud och vilka ändhållplatser?
16. Får röda linjen äntligen tätare trafik i rusningen?
17. Får Tvärbanan nattrafik, inklusive Kistagrenen?
18. Blir det flexibla nattstopp på vissa nattbusslinjer?
19. Blir det några nattliga tvärförbindelser som utlovat?
20. Blir det nya uppgångar på vissa pendeltågs- eller tunnelbanestationer?
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

Hans Wibacke skrev: söndag 16 oktober 2022 0:06
/jes skrev: lördag 15 oktober 2022 22:07 Inga spekulationer om vem som blir trafikregionråd?? :D
Tomas Eriksson, mp
Iinte helt otänkbart, Tomas är redan ”miljö och kollektivtrafikregionråd”
något slags vice till Tamsons som nu får gå i opposition.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 16 oktober 2022 3:55 Inga spekulationer om nästa mandatperiods faktiska trafikpolitik?

5. Införs SL-kort på regionaltåg utan begränsningar eller bara med periodbiljetter?
14. Förlängs regionaltågen från Norrköping till Uppsala som planerat?
Inte innan MTR löst personalbristen.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: söndag 16 oktober 2022 20:03
Hans Wibacke skrev: söndag 16 oktober 2022 0:06
/jes skrev: lördag 15 oktober 2022 22:07 Inga spekulationer om vem som blir trafikregionråd?? :D
Tomas Eriksson, mp
Iinte helt otänkbart, Tomas är redan ”miljö och kollektivtrafikregionråd”
något slags vice till Tamsons som nu får gå i opposition.
Det är väl Anton Fendert som är MP:s toppkandidat i detta val?
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: måndag 17 oktober 2022 19:29 [

Det är väl Anton Fendert som är MP:s toppkandidat i detta val?
Kanske det kanske. Vi får nog besked inom några dagar
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Kantorn »

Jag tycker man kan skippa förlängningen Hjulsta-Barkarby. I stället grena av linje 10 (med nytt nummer på grenen så klart) till Bromma Flygplats. Nog borde blå linjes kapacitet kunna höjas med ganska exakt 50%? Tåg varannan minut, var tredje tåg till Bromma Flygplats eller vad det nu kommer att heta, Hjulsta (eller Barkarby om man så måste) och Barkarby över Kista. Då blir det inte mer kapacitetsbrist på gröna linjen.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev: måndag 17 oktober 2022 19:29
Lennart Petersen skrev: söndag 16 oktober 2022 20:03
Hans Wibacke skrev: söndag 16 oktober 2022 0:06
Tomas Eriksson, mp
Iinte helt otänkbart, Tomas är redan ”miljö och kollektivtrafikregionråd”
något slags vice till Tamsons som nu får gå i opposition.
Det är väl Anton Fendert som är MP:s toppkandidat i detta val?
Ja, det var en slarvig gissning från min sida. Tomas Eriksson ställde väl inte ens upp i valet. Hursomhelst, Anton Fendert blir nytt trafikregionråd, skrev Svd redan i söndags. Och här en bild på nya gänget.

Det är nog bra med ett nytt namn som inte är belastat med det tidigare blågröna styret.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 15 oktober 2022 9:19 Men du har ju helt rätt i att 10-minuterstrafiken på pendeltågen saknas helt i dokumentet. Bra i och för sig att man inte låser sig vid en viss turtäthet, men man säger ju heller ingenting om utökad turtäthet på pendeltågen. Bara en vag formulering om att man allmänt i SL-trafiken ska verka för fler avgångar där det är möjligt. Det är väl sexigare och smartare att bre på med vaga löften och målsättningar om massiva utbyggnader i framtiden som knappt kommer hinna utredas under mandatperioden än att utfärda specifika löften om förbättringar i befintlig trafik som faktiskt går att genomföra på kort sikt.
Då vill nya SL-basen sänka taxan för äldre och unga
Mitt i skrev:Vad är det viktigaste du vill göra?

– Det är att öka andelen som åker i kollektivtrafiken. Den ska bli effektivare och få fler avgångar. Vi vill också bygga den ut så att det blir lättare att resa kollektivt på tvären i regionen.
Här talar det nya trafikregionrådet om ambitionen att utöka antalet avgångar. På tiden! Västtrafik har ungefär lika många tågavgångar som SL, men cirka sex gånger färre resenärer. Köpenhamns S-tåg har två till tre gånger fler avgångar än Stockholms pendeltåg, men något färre resenärer. SL sticker verkligen ut.

Kod: Markera allt

Turtäthet [tåg/h]   S-tåg   P-tåg

Högtrafik              42      16
Mellantrafik vardag    39      12
Mellantrafik helg      24      12
Lågtrafik              15       8
Nattrafik               8       0
Det är som natt och dag...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: onsdag 19 oktober 2022 8:27

Kod: Markera allt

Turtäthet [tåg/h]   S-tåg   P-tåg

Högtrafik              42      16
Mellantrafik vardag    39      12
Mellantrafik helg      24      12
Lågtrafik              15       8
Nattrafik               8       0
Det är som natt och dag...
Eller som äpplen och päron.

S-tog är inte jämförbart med pendeltåg. Stationstätheten och användningsområdet liknar mer Stockholms tunnelbana, men hamnar väl egentligen någonstans emellan pendeltåg och tunnelbana. Hade S-tog varit jämförbart med pendeltåget så hade det varit S-tog på hela norra Själland. Men där går regionaltåg.

Kort sagt - det är om inte omöjligt så ruggigt svårt att jämföra två städers lokaltrafik. Men med statistik kan man ljuga hur mycket som helst och få fram vad man vill.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev: onsdag 19 oktober 2022 11:21 S-tog är inte jämförbart med pendeltåg. Stationstätheten och användningsområdet liknar mer Stockholms tunnelbana, men hamnar väl egentligen någonstans emellan pendeltåg och tunnelbana. Hade S-tog varit jämförbart med pendeltåget så hade det varit S-tog på hela norra Själland. Men där går regionaltåg.
Är det trafikslaget eller efterfrågan som ska styra utbudet? Resultatet av nuvarande politik är att alla vill ha tunnelbana - se exempelvis "gula linjen"...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 19 oktober 2022 16:42
Kantorn skrev: onsdag 19 oktober 2022 11:21 S-tog är inte jämförbart med pendeltåg. Stationstätheten och användningsområdet liknar mer Stockholms tunnelbana, men hamnar väl egentligen någonstans emellan pendeltåg och tunnelbana. Hade S-tog varit jämförbart med pendeltåget så hade det varit S-tog på hela norra Själland. Men där går regionaltåg.
Är det trafikslaget eller efterfrågan som ska styra utbudet? Resultatet av nuvarande politik är att alla vill ha tunnelbana - se exempelvis "gula linjen"...
Ingetdera. :cheesygrin: Det är behovet som skall styra utbudet.
När man låter trafikslaget vara styrande, då blir det aldrig rätt, vilket ju är tydligt med just matarlinjen Gulalinjen.
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: onsdag 19 oktober 2022 16:42
Kantorn skrev: onsdag 19 oktober 2022 11:21 S-tog är inte jämförbart med pendeltåg. Stationstätheten och användningsområdet liknar mer Stockholms tunnelbana, men hamnar väl egentligen någonstans emellan pendeltåg och tunnelbana. Hade S-tog varit jämförbart med pendeltåget så hade det varit S-tog på hela norra Själland. Men där går regionaltåg.
Är det trafikslaget eller efterfrågan som ska styra utbudet? Resultatet av nuvarande politik är att alla vill ha tunnelbana - se exempelvis "gula linjen"...
Du jämförde mellan två trafikslag som inte är jämförbara. Det är alltid fel. Det är som att jämföra äpplen och päron. I olika städer behövs olika trafikslag olika mycket.
Professionell tyckare
Skriv svar