Sida 1 av 1

M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: måndag 03 oktober 2022 18:08
av Hechtwagen
Det blev en tripp med M29 idag i Göteborg, dessa spårvägens nya Grand Old Ladies nu när M28 inte går i trafik längre.

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: tisdag 04 oktober 2022 11:18
av /jes
Har inte M29 lysrör i taket?

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: tisdag 04 oktober 2022 11:56
av jesper
/jes skrev: tisdag 04 oktober 2022 11:18 Har inte M29 lysrör i taket?
Det är huvudsakligen lysrör i kupén, men i taket vid framdörrarna är det fortfarande en glödlampa som på bilden.

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: tisdag 04 oktober 2022 12:27
av Hechtwagen
jesper skrev: tisdag 04 oktober 2022 11:56
/jes skrev: tisdag 04 oktober 2022 11:18 Har inte M29 lysrör i taket?
Det är huvudsakligen lysrör i kupén, men i taket vid framdörrarna är det fortfarande en glödlampa som på bilden.

Exakt, det var den jag fotade! Annars är det lysrör i salongen.
En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: tisdag 04 oktober 2022 21:46
av KurtL
Forumets medlemmar har väl noterat att M29 kommer att rustas så att de kan gå i trafik kanske 5 år till. Jag minns när jag som tonåring och spårvagnsnörd upptäckte att vagnar levererades till ett stickspår i Gamlestaden och sedan drogs via Ånäsvägen till Stampgatan, nästan vid min skola. Detta alltså drygt 50 år sedan.
/Kurt

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: torsdag 06 oktober 2022 16:13
av Hechtwagen
KurtL skrev: tisdag 04 oktober 2022 21:46 Forumets medlemmar har väl noterat att M29 kommer att rustas så att de kan gå i trafik kanske 5 år till. Jag minns när jag som tonåring och spårvagnsnörd upptäckte att vagnar levererades till ett stickspår i Gamlestaden och sedan drogs via Ånäsvägen till Stampgatan, nästan vid min skola. Detta alltså drygt 50 år sedan.
/Kurt
Trevligt med upprustningen! Sedan upptäcks det år 2037 att vagnarna som rustades för att hålla till år 2027 är fullständigt slut och då tas M29 ur trafik för gott flera år efter att sista M32 försvinnit.

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: söndag 16 oktober 2022 10:14
av Bussmicke
KurtL skrev: tisdag 04 oktober 2022 21:46 Forumets medlemmar har väl noterat att M29 kommer att rustas så att de kan gå i trafik kanske 5 år till. Jag minns när jag som tonåring och spårvagnsnörd upptäckte att vagnar levererades till ett stickspår i Gamlestaden och sedan drogs via Ånäsvägen till Stampgatan, nästan vid min skola. Detta alltså drygt 50 år sedan.
/Kurt
Synd man inte orkade gå igenom M28 och rusta de minst dåliga...

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: söndag 16 oktober 2022 12:07
av daniel_s
Hechtwagen skrev: tisdag 04 oktober 2022 12:27.
En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
De där lysrören som fanns på den tiden var ju ärligt talat inte mycket att ha; jag misstänker starkt att det helt enkelt var billigare med glödlampor, även om det gick åt många!

Det var väl först omkring 1967 (X1, C6) som det kom lysrör av modern typ som höll länge och som inte förstördes om man glömde polvända dem osv?

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: söndag 16 oktober 2022 13:52
av gek
Hechtwagen skrev: tisdag 04 oktober 2022 12:27 En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
ja, enda GS-spårvagnarna med lysrör före M29 var Långedragslinjens M21, som väl fick sina lysrör vid ombyggnaden till enriktningsvagnar i början av 1950-talet. Kanske upplevde GS att dessa lysrör i ett eller flera avseenden var ofördelaktiga, och undvek därför lysrör de närmaste två decennierna?
Som jag minns Långedragslysrören gav de ett kraftigt men ganska kallt och trist sken, och blinkade påtagligt vid passage av sektionsavskiljare i luftledningen, inte alls lika våldsamt blixtrande som i tunnelbanans vagnar vid den tiden, men mer markant än på GS gamla tvåaxliga vagnar. Och mustangerna och alla senare vagnar i Göteborg var förstås helt blinkfria tack vare omformare och batteri.

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: söndag 16 oktober 2022 17:14
av daniel_s
Tunnelvagnarna hade väl en automatisk omkopplare som slog om polariteten till lysrören efter varje gap, jag misstänker att långedragsvagnarna saknade det och i stället hade manuell polvändning vid tillslag för kvällen genom att strömbrytaren alltid vreds medurs (liknande lösningar var det på lidingöbanornas vagnar och HÖKA-vagnarna i Oslo) och inte för att jag har funderat på det men då blinkade det kanske lite mindre.

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Postat: måndag 17 oktober 2022 17:39
av Hechtwagen
daniel_s skrev: söndag 16 oktober 2022 12:07
Hechtwagen skrev: tisdag 04 oktober 2022 12:27.
En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
De där lysrören som fanns på den tiden var ju ärligt talat inte mycket att ha; jag misstänker starkt att det helt enkelt var billigare med glödlampor, även om det gick åt många!

Det var väl först omkring 1967 (X1, C6) som det kom lysrör av modern typ som höll länge och som inte förstördes om man glömde polvända dem osv?
C2 hade lysrör som höll nästan 40 år och även många stationer på TUB1.