M29 i Göteborg 3 september 2022.
Postat: måndag 03 oktober 2022 18:08
Det blev en tripp med M29 idag i Göteborg, dessa spårvägens nya Grand Old Ladies nu när M28 inte går i trafik längre.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Trevligt med upprustningen! Sedan upptäcks det år 2037 att vagnarna som rustades för att hålla till år 2027 är fullständigt slut och då tas M29 ur trafik för gott flera år efter att sista M32 försvinnit.KurtL skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 21:46 Forumets medlemmar har väl noterat att M29 kommer att rustas så att de kan gå i trafik kanske 5 år till. Jag minns när jag som tonåring och spårvagnsnörd upptäckte att vagnar levererades till ett stickspår i Gamlestaden och sedan drogs via Ånäsvägen till Stampgatan, nästan vid min skola. Detta alltså drygt 50 år sedan.
/Kurt
Synd man inte orkade gå igenom M28 och rusta de minst dåliga...KurtL skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 21:46 Forumets medlemmar har väl noterat att M29 kommer att rustas så att de kan gå i trafik kanske 5 år till. Jag minns när jag som tonåring och spårvagnsnörd upptäckte att vagnar levererades till ett stickspår i Gamlestaden och sedan drogs via Ånäsvägen till Stampgatan, nästan vid min skola. Detta alltså drygt 50 år sedan.
/Kurt
De där lysrören som fanns på den tiden var ju ärligt talat inte mycket att ha; jag misstänker starkt att det helt enkelt var billigare med glödlampor, även om det gick åt många!Hechtwagen skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 12:27.
En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
ja, enda GS-spårvagnarna med lysrör före M29 var Långedragslinjens M21, som väl fick sina lysrör vid ombyggnaden till enriktningsvagnar i början av 1950-talet. Kanske upplevde GS att dessa lysrör i ett eller flera avseenden var ofördelaktiga, och undvek därför lysrör de närmaste två decennierna?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 12:27 En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
C2 hade lysrör som höll nästan 40 år och även många stationer på TUB1.daniel_s skrev: ↑söndag 16 oktober 2022 12:07De där lysrören som fanns på den tiden var ju ärligt talat inte mycket att ha; jag misstänker starkt att det helt enkelt var billigare med glödlampor, även om det gick åt många!Hechtwagen skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 12:27.
En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
Det var väl först omkring 1967 (X1, C6) som det kom lysrör av modern typ som höll länge och som inte förstördes om man glömde polvända dem osv?