Sida 1 av 1

C6:or i september

Postat: söndag 02 oktober 2022 16:40
av 58:an
Två C6-tåg rullar rätt så regelbundet.

Bild

Bild

Bild

Bild

PS
Åkte T.bana 3 häromdagen med blandat C14/C15-tåg.

Re: C6:or i september

Postat: måndag 03 oktober 2022 12:24
av daniel_s
Fina bilder Hasse!

Det var väl inga C6 i tåget du åkte på bana 3?

Re: C6:or i september

Postat: måndag 03 oktober 2022 17:26
av 58:an
Nej, jag tror inte det är någon risk längre?

Re: C6:or i september

Postat: tisdag 18 oktober 2022 14:02
av 58:an
Hej Daniel!
Kanske bör jag ändra mig betr. C6 på bana 3. I morse åkte jag ett 14E som såg ut att ha lånats/flyttats från trean. Sammansättningen var:
1278 1279 2678 2769 1267 1266 1364 1365. Bra blandat alltså. Det gick efter Lih till Nah c:a kl 10. Men ett rent C6-tåg som jag noterade strax därefter såg ut att fortsätta rulla Mör-Lih även i mellantrafiken. /Hasse

Re: C6:or i september

Postat: lördag 12 november 2022 19:38
av Bussmicke
Jag hade tur i slutet av oktober att 2 tåg var ute, på kortturerna efter varandra på 14.

Re: C6:or i september

Postat: lördag 12 november 2022 22:23
av C12C3C3C12
Första C6:an 2651, still going strong.

C6:orna var perfekta för att köra på Norsborgslinjen, rullade fint.

Re: C6:or i september

Postat: lördag 19 november 2022 16:06
av Bussmicke
C12C3C3C12 skrev: lördag 12 november 2022 22:23 Första C6:an 2651, still going strong.
Riktiga grejer, kvalitet!
C12C3C3C12 skrev: lördag 12 november 2022 22:23 C6:orna var perfekta för att köra på Norsborgslinjen, rullade fint.
Ja, jag bodde ju där tidigare.. :cheesygrin: 8)

Re: C6:or i september

Postat: fredag 06 januari 2023 12:53
av C12C3C3C12
Hoppas att dom sparar 2651, eventuellt återställer den till ursprungsutförande vad det gäller förarhytten.

Re: C6:or i september

Postat: lördag 07 januari 2023 11:27
av daniel_s
C12C3C3C12 skrev: fredag 06 januari 2023 12:53 Hoppas att dom sparar 2651, eventuellt återställer den till ursprungsutförande vad det gäller förarhytten.
Det vore väl ändå en väldigt omuseal åtgärd att återställa just hytten och lämna kvar allt annat i sitt moderniserade skick. Bl a är elsystemet ganska ordentligt ändrat. Nä antingen putsar man upp den och behåller den i sitt nuvarande utförande eller så ska den återställas till något tidigare utförande!

Re: C6:or i september

Postat: söndag 08 januari 2023 22:57
av C12C3C3C12
daniel_s skrev: lördag 07 januari 2023 11:27
C12C3C3C12 skrev: fredag 06 januari 2023 12:53 Hoppas att dom sparar 2651, eventuellt återställer den till ursprungsutförande vad det gäller förarhytten.
Det vore väl ändå en väldigt omuseal åtgärd att återställa just hytten och lämna kvar allt annat i sitt moderniserade skick. Bl a är elsystemet ganska ordentligt ändrat. Nä antingen putsar man upp den och behåller den i sitt nuvarande utförande eller så ska den återställas till något tidigare utförande!
Den ser i alla fall likadan utifrån så jag lägger mig. Billigare också. Jag körde på bana 2 när C6:orna kom så har säkert kört den.

Re: C6:or i september

Postat: måndag 20 februari 2023 8:20
av Hechtwagen
Det är Spårvägsmuseets allra värsta mardröm att de ska få en C6 på halsen! Det allra allra sista de vill är att få ytterligare en tunnelvagn att ansvara för!

Det är lite synd att den institution som har till uppgift att förvalta arvet från kolleltivtrafiken i Stockholm inte agerar för att behålla kontinuiteten i bevarande av fordonstyper som slopas.

Mitt tips är att vi släpar ut en C6 och ställer den på en åker i 30 år så lär intresset vara på topp att spara den när det sargade vraket "hittas" år 2053 av några ynglingar som inte ens är födda idag.

AMA

Re: C6:or i september

Postat: måndag 20 februari 2023 8:33
av Odd
Är inte det lite av problemet med historiebevarande.

Jag ser två falanger, och det är inte bara inom detta område.

* Den "antika" falangen, som tycker att den intressanta historian alltid var för länge sedan och det som har hänt i relativ nutid är inte intressant alls. Dessa behöver därför inte anpassa sig och skaffa nya förråd att förvara föremål i.
* Den bevarande falangen, som tycker att allt skall sparas i det skick det är när det identifieras som ett historiskt föremål. Dessa behöver ständigt nya lager som kostar pengar, tid och resurser.

Jag tycker inte någon av dem egentligen är särskilt bra strategier.

Re: C6:or i september

Postat: måndag 20 februari 2023 16:17
av ADDE
Jag är nog ändå glad om ett fungerande C14-par skulle kunna bevaras och som man kan ta fram o köra runt med lite då o då, men det känns som att tåg som jag o min generation har växt upp med känns underrepresenterande när det kommer till bevarande av spår- och järnvägsfordon som fasas ut.

Re: C6:or i september

Postat: torsdag 23 februari 2023 10:36
av Sven Blomberg
Ursäkta en okunnig. Hur är dessa Cx numrerade egentligen. Här i tråden talas om C6 som är på ut. Sedan talas det om C14, som också är på slutet av sin tekniska livslängd. Jag vet att de första hade littera C1.

Re: C6:or i september

Postat: torsdag 23 februari 2023 10:41
av daniel_s
Sven Blomberg skrev: torsdag 23 februari 2023 10:36 Ursäkta en okunnig. Hur är dessa Cx numrerade egentligen. Här i tråden talas om C6 som är på ut. I en annan tråd talas om C13, som också är på slutet av sin tekniska livslängd.
C6 är numrerade i den ursprungliga tunnelvagnsserien (vagnar byggda 1949-1977) som började med 2001, C6:orna hade nr 2651-2790 och 2799-2818.

C13 ingår i ”omkorgningsserien” (vagnar byggda 1977-1989) som började med 1001, C13 hade nr 1166-1259.

Om du undrar mer över vagntyper och nummerserier så kolla in det här sökresultatet på vår faktasida: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... ion=search

Om du undrar varför C6 överlevt de nyare C13 så är det korta svaret att C13 hade elutrustning från 50-talet och inte ansågs värda en ordentlig upprustning när man plötsligt fick pengar för att köpa mycket fler C20. Det finns mer att säga om det men nu handlar ju tråden om C6.