Sida 1 av 1

München

Postat: söndag 02 oktober 2022 13:38
av C12C3C3C12
Under Oktoberfest körde man med att som kunde rulla misstänker jag, dom hade dom gamla blåmålade U-Bahn-vagnarna i trafik, kul att höra kontakterna slå när dom drog på. Dessutom hade dom BR 420 sista versionen, var väl generation 8 i ordinarie trafik. Det som DB lurade på Stockholm var den 1:a generationen.

Re: München

Postat: tisdag 04 oktober 2022 13:41
av Kantorn
C12C3C3C12 skrev: söndag 02 oktober 2022 13:38 Under Oktoberfest körde man med att som kunde rulla misstänker jag, dom hade dom gamla blåmålade U-Bahn-vagnarna i trafik, kul att höra kontakterna slå när dom drog på. Dessutom hade dom BR 420 sista versionen, var väl generation 8 i ordinarie trafik. Det som DB lurade på Stockholm var den 1:a generationen.
Eftersom du nämner dem så har jag hört att X420 skrotades långt innan livslängden var slut, till förmån för X60 som i sin tur dröjde. Nu vill jag inte ha någon diskussion om det, eftersom det inte är det tråden handlar om, men om någon kan bekräfta eller dementera detta vore jag lite glad.

Re: München

Postat: tisdag 04 oktober 2022 20:26
av Lennart Petersen
Kantorn skrev: tisdag 04 oktober 2022 13:41
C12C3C3C12 skrev: söndag 02 oktober 2022 13:38 Under Oktoberfest körde man med att som kunde rulla misstänker jag, dom hade dom gamla blåmålade U-Bahn-vagnarna i trafik, kul att höra kontakterna slå när dom drog på. Dessutom hade dom BR 420 sista versionen, var väl generation 8 i ordinarie trafik. Det som DB lurade på Stockholm var den 1:a generationen.
Eftersom du nämner dem så har jag hört att X420 skrotades långt innan livslängden var slut, till förmån för X60 som i sin tur dröjde. Nu vill jag inte ha någon diskussion om det, eftersom det inte är det tråden handlar om, men om någon kan bekräfta eller dementera detta vore jag lite glad.
Det var väl så att X420 aldrig ägdes av SL utan av ett dotterbolag till DB . Så ödet för 420 låg väl i DB händer, men det var ju en tidig version som hade gjort sitt i Tyskland.