Grattis Tunnelbanan 72 år!
Postat: lördag 01 oktober 2022 12:47
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
C1 är spik och sånt. Merparten av C2 också, men 4 st finns kvar!
Jag körde på T-banan när man satte igång med omkorgningen av C2 till C12, en provvagn med nya hytten tror att det var sista levererade C2:an 2450? Om jag kommer ihåg rätt så gick den på L19 med fast destinationsskylt i södra änden, vi på Spånga hade ingen chans att köra den, tillhörde Högdalen. På andra sidan var Liljeholmen först med C6:orna
Nåja det var nästan rätt, det stämmer att C6:an hade kommit då, har ju tidigare skrivit hur vi hade det på Liljeholmen hade det när C6:orna kom, dom överlevde knappast morgonrusningen, det värsta var ju 4 C4:or med 4 C6:or ledande, det var ju värsta dragspelet när man stannade vid stationerna. Det var väl Järvabanan som hade C6-C9. Nyboda hade bara C4 plus C6 som när dom blev kvitt barnsjukdomarna var underbara att köra på L13 till Norsborg. Kom ihåg att jag hade bankännedom då på alla banorna efter att ha flyttat från Ekensberg till Tensta, efter några år på "Gruvbanan" med 8 varv på L10 då och då begärde jag flytt till Spångahallen vilket jag i nåder blev beviljad efter ett tag.daniel_s skrev: ↑söndag 02 oktober 2022 14:44 Nej, det var ju en C4 (2460) som fick nya hytten och det var ju i slutet av 60-talet inför leveransen av C6. Det där hade ingenting med C12 att göra.
När C12 kom var ju för övrigt alla förare redan behöriga på C6-C8 så de borde knappast behöva någon utbildning på C12.