Sida 1 av 1

C6-final?

Postat: onsdag 28 september 2022 17:37
av /jes
Idag hade jag turen att få åka C6 till Ropsten där det också väntade en C30. "Gammalt tåg" sa några på plattformen. Vadå, vagnen var hur fräsch som helst både ut- och invändigt.

Det har sagts att C6 nog inte skulle komma ut till hösten i år men än rullar de. Hur många tåg är ute och slutdatum låter vänta på sig?

Re: C6-final?

Postat: torsdag 29 september 2022 21:33
av Den fria mannen
Jag åkte C6 idag från Slussen mot Mörby centrum på morgonen. Den avgång som jag tog brukar normalt bestå av C20 (men det har väl också varit C30 någon enstaka gång). Jag tycker mig ha läst ett tidigare inlägg i detta forum där det sades att C6 skulle tas ur trafik nu i september. Det är en dag kvar av månaden...

Re: C6-final?

Postat: fredag 30 september 2022 13:47
av Persson
C6-finalen har skjutits på framtiden flera gånger. Enligt vad jag hört från insatta källor finns det ännu inte tillräckligt många C30 för att man ska klara trafiken utan C6. I nuläget finns det C6:or kvar så att det räcker till två fulllängdståg (som rullar så gott som dagligen) samt några vagnar i reserv. Vissa dagar kopplas dessa C6:or samman med C14/C15 till ett blandtåg. Så länge det rullar ett antal Cx-tåg måste ju också utbildningen för nya förare omfatta dessa vagntyper och några omlopp gå med Cx för att ge tillfällen till elevkörning. Så det dröjer antagligen ett antal veckor eller månader till innan C6 definitivt tas ur trafik.

Re: C6-final?

Postat: onsdag 05 oktober 2022 16:04
av Kristofer
Jag har hört rykten som antyder att strömförsörjningen inte klarar alltför många C30 i trafik samtidigt på Röda linjerna. Om det finns någon som helst grund för dessa rykten vet jag dock inte.

Re: C6-final?

Postat: onsdag 05 oktober 2022 18:08
av daniel_s
Kristofer skrev: onsdag 05 oktober 2022 16:04 Jag har hört rykten som antyder att strömförsörjningen inte klarar alltför många C30 i trafik samtidigt på Röda linjerna. Om det finns någon som helst grund för dessa rykten vet jag dock inte.
Det låter iofs dumt, det är samma mängd skrot som ska upp i samma hastighet och det är väl samma acceleration som på C20. (C20 har inte luftkonditionering men det spelar ingen roll så här års.)

Jämfört med C6 drar däremot både C20 och C30 signifikant mer ström, men om det är problem med frånslag så ger knappast någon tillräcklig förbättring att behålla två ynka tågsätt med C6 i stället för C30 ur den synpunkten. Mer effektivt är i så fall att med mjukvaruförändringar begränsa strömuttaget på bekostnad av accelerationen. På C6 är det inbyggt i själva utformningen av maskinerna, så de är helt automatiskt mer strömsnåla.

Re: C6-final?

Postat: onsdag 05 oktober 2022 18:36
av Harald
Vi har ju diskuterat detta förr. Till att börja med så är det samma mängd energi som går åt för att få upp samma mängd skrot i samma hastighet (förutsatt att förlusterna är lika förstås), men det är inte energin som är problemet utan den momentana effekten. Precis som du skriver så har C6 effektbegränsningen i höga hastigheter inbyggd i konstruktionen, och det är i höga hastigheter man behöver begränsa effekten eftersom den är proportionell mot hastigheten vi en given acceleration. Hög acceleration i hög hastighet kräver hög effekt och ger liten tidsvinst. Hög acceleration i låg hastighet kräver mindre effekt och ger större tidsvinst. Alltså är det det man ska satsa på.