Sida 1 av 1

Nytt trafikstyrningssystem för Stockholms tunnelbana till 2035

Postat: söndag 18 september 2022 7:18
av Enceladus
Beslut om att inleda inriktningsfasen avseende Framtida trafikstyrningssystem för tunnelbanan

Som bekant behöver tunnelbanan en "modern trafikstyrningslösning" för att möta det framtida transportbehovet:
Trafikförvaltningen skrev:Trafiknämnden godkände i maj 2019 tjänsteutlåtandet ”Tunnelbanans mål och syfte” (TN 2019-0046) som beskriver att tunnelbanan år 2050 fortsatt utgör en central del av kollektivtrafiksystemets stomtrafik. Där konstateras att en modern trafikstyrningslösning och trafikledningsfunktion för hela tunnelbanan behöver införas ca år 2035, för att möta det framtida transportbehovet.
Moderna system präglas av flexibilitet och automatisering:
Trafikförvaltningen skrev:Nya system har utvecklade lösningar för tågpositionering, avstånd mellan fordon och motspårskörning; lösningar som alla bidrar till mer flexibel trafikering. Det är framför allt den högre digitaliseringsnivån i nya system som möjliggör både automatisering och ett ökat stöd till både förare och operatör. Digitala system kan även utbyta information med andra digitala system, vilket möjliggör synergier.
De gamla systemen på röd och blå linje har begränsad funktionalitet, men kan vidmakthållas. Därför prioriteras ersättning av befintligt system på grön linje:
Trafikförvaltningen skrev:Det genomförda åtgärdsvalet visar på behov av att ersätta trafikstyrningen i hela tunnelbanan för att säkra den långsiktiga driften. Behovet av ersättning uppstår först på grön linje på grund av äldre datorteknik samt att avtal om drift och underhåll löper ut och inte kan förlängas. Ett systembyte innebär att utrustningen i banan och ombord på samtliga fordon behöver bytas.
Slutligen noteras att Stockholm inte kan ignorera utvecklingen i omvärlden, inte minst i Köpenhamn:
Trafikförvaltningen skrev:Den utveckling som pågår i omvärlden möjliggör en ersättningsinvestering som möter förändrade behov och krav i framtiden, exempelvis mer flexibel förmåga att kunna arbeta säkert i spår under trafikdrift samt automatiserat stöd för personal ombord och i ledningscentraler.
Flera partier har föreslagit att nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska ha förarlösa tåg från start. Trafikstarten råkar sammanfalla med införandet av en modern trafikstyrningslösning för hela tunnelbanan.

Re: Nytt trafikstyrningssystem för Stockholms tunnelbana till 2035

Postat: söndag 18 september 2022 9:42
av Odd
Man kan ju hundra om de kan dra lärdomar av detta. Exempelvis (men inte begränsat till):
- tekniska lösningar med väldefinierade och kända gränssnitt mellan komponenter
- reservdelsförsörjning skall ske genom flera möjliga leverantörer eller egen hantering
- Slutna, inlåsta, systemlösningar skall ej användas
- Ansvar att nyrekrytering sker av egen personal för underhåll och drift av valt system
- Sikta på att teknik som väljs skall ha en systemlösningar livslängd på i varje fall 100 år.

Om jag hade fått välja då skulle jag fortsatt med pulskodade spårledningar, fast kanske med fler nivåer, som grund för systemet och att automatkörning eller autonom körning sker med ett lager ovanpå detta.

Re: Nytt trafikstyrningssystem för Stockholms tunnelbana till 2035

Postat: söndag 18 september 2022 16:14
av ADDE
När SL ska utforma underlaget för automatiserad körning så borde de åka på studiebesök och ta lärdomar och erfarenheter av befintliga automatiserade system. Speciellt de där man har konverterat från manuell drift t.ex. i Paris och i London.

Re: Nytt trafikstyrningssystem för Stockholms tunnelbana till 2035

Postat: måndag 19 september 2022 16:23
av Hechtwagen
Då kan "SL" redan nu börja fila på förklaringarna till varför detta blir så mycket dyrare senare genomfört än vad man bestämde från början.