Spårvägssällskapet på Robertsfors - Sikeå

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hans W
Inlägg: 175
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Spårvägssällskapet på Robertsfors - Sikeå

Inlägg av Hans W »

Denna intressanta film som länkats på Järnvägshistoriskt forum visar i första halvan ett antal entusiastiska ynglingar i vit skjorta och slips som provar loken på denna bruksbana som då lagts ner.
www.youtube.com/watch?v=s3DK12e88CQ
Någon som känns igen?
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Spårvägssällskapet på Robertsfors - Sikeå

Inlägg av 643 »

Vi gav oss ut på banan utan att ha ens en antydan till linjekännedom. 8mm-filmen verkar tyvärr
ha förlorat mycket av sin skärpa och färgskala vid inscanningen men jag tror mig kunna urskilja
bl a Richard Grönstedt och Åke Eriksson. Det var inte enbart en diggarresa - studiebesöken hos
olika elektriskt drivna bruksbanor med rötter i 1800-talet var ett led i utbildningen av de som
skulle komma att förverkliga ett svenskt lokaltrafikmuseum. :cheesygrin: I dag har loken och
den lilla personvagnen på filmen återförts till hemmabanan efter många år på annat håll :D
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Spårvägssällskapet på Robertsfors - Sikeå

Inlägg av Torbjörn »

Ja, en mycket intressant film och speciellt den senare delen i färg. Det är förmodligen 16 mm och vem kostade på denna dyra variant då? Då SSS besökte banan 1961 (?), hur länge hade den varit nedlagt med tanke på igensatta vägövergångar och växtligheten? Och intressant att kontaktledningen var intakt med strömförsörjning! Kunde ni köra på hela banan?
Hälsningar
Torbjörn 148
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Spårvägssällskapet på Robertsfors - Sikeå

Inlägg av 643 »

Nutida inscanningar av bilder och filmer innebär tyvärr ofta en kulturförstörelse av monumentala mått - tom jag
som var med vid inspelningstillfället har haft svårt att urskilja vad de vedervärdigt suddiga och missfärgade
bilderna ska göra försök att föreställa - en hel industri har växt upp för att tjäna pengar på att framställa klart
undermåliga digitala efterbildningar av de original som ofta håller hygglig kvalitet. Skrämmande, på min ära!
:roll:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägssällskapet på Robertsfors - Sikeå

Inlägg av Harald »

Originalen blir väl inte förstörda av inskanningen, utan finns kvar och kan skannas med bättre teknik om eller när sådan finns.
Skriv svar