Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 270
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av Fyrgeit »

Förslaget att bygga en ny sträckning genom innerstan för att i princip fördubbla kapaciteten på röda linjen har poppat upp ett par gånger här. Därför startade jag tråden för att diskutera roliga alternativ. Fler linjer i innerstan avlastar innerstadsbussarna/spårvägar och möjliggör högre kapacitet längre ut på linjen eftersom att grenarna inte behöver dela spår. Det är just därför jag tycker om Mexico City's tunnelbana, inga grenar här :D
mexico.png
mexico.png (63.29 KiB) Visad 987 gånger
Men, i alla fall, här kommer mitt förslag på röda linjens alternativsträckning.
Så det ser ut nu (ungefär):
Röda alternativväg nu.png
Röda alternativväg nu.png (93.66 KiB) Visad 987 gånger
Och den nya sträckningen. Linje 14: Liljeholmen, Marieberg, Fridhemsplan, Sabbatsberg, Östermalmstorg.
Röda alternativväg sen.png
Röda alternativväg sen.png (116.84 KiB) Visad 987 gånger
Och så finns ju gula linjen också. Det är väl egentligen 'light-metron' som borde gå via Marieberg, inte 'heavy-metron', men jag utgår från att gula linjen byggs som planerat.

Har ni andra förslag för röda eller andra linjers sträckning genom innerstan?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av daniel_s »

Ja, mer spår på gatorna.

Din här utritade ovanjordslinje genom Grön- och Årstadal är ju iofs ett steg i rätt riktning :-)
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Eftersom jag har varit i Mexico city 1978-79 så vill jag bara säga att staden är jättestor, den centrala punkten då var Zócala för mig eftersom 2 spårvagnslinjer började och slutade där. Den blå linjen L2 på kartan är gummihjuls-metro enligt fransk modell som byggdes till olympiaden där. Vid den södra slutstationen tog jag PCC-vagnen till dess slutstation, den är nu uppgraderad till "light rail" med moderna vagnar.

Med sagt så har den staden ingen central punkt som lilla staden Stockholm har d.v.s. T-centralen - Sergels Torg. Att flytta någon gren därifrån är vansinne.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 11 september 2022 22:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6476
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av Odd »

C12C3C3C12 skrev: söndag 11 september 2022 20:29...
Med sagt så har den staden ingen central punkt som lilla staden Stockholm har d.v.s. T-centralen - Sergels Torg. Att flytta någon gren därifrån är vansinne.
Eller så är det just så man skall göra. Kanske är det så att just T-centralen är orsaken till centraliseringen i Stockholm. Betänk hur det såg ut innan tunnelbanorna byggdes i Stockholm, då var det ju ett flertal naturliga centra i staden, såsom Hornstull, Fridhemsplan, Norra Bantorget, Odenplan, Norrmalmstorg/Stureplan och några till. Alla har ju i princip förlorat sina roller som nav, förutom Fridhemsplan. Odenplan har ju endast nyligen fått tillbaka sin stolthet lite halvt.
Genius on call
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av M224 »

Exakt, det skulle minska trycket på T-Centralen om två linjer tog en annan väg.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av daniel_s »

Det där om Odenplan förstår jag inte. Det är precis lika "centrum-mässigt" där som det var före citybanans tillkomst. Visst byter där en del folk men det är ju under jord, så det påverkar inte centrummässigheten. Den enda skillnaden för folklivet i Vasastan som jag kan märka är att det har försvunnit en 7-11 och en pressbyråkiosk på Norrbackagatan. Ja och att alla skoaffärer i närheten av Odenplan nu är borta, men det är väl för att man nu så lätt kan ta pendeltåget till city.... :roll:
BSB101
Inlägg: 2975
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av BSB101 »

Att sprida ut och möjliggöra fler bytespunkter istället för att ha några centrala kan ha sina poänger. Finns inget självändamål att "alla" byten ska på en och samma punkt och det blir bättre för flertalet. Ta Odenplan som exempel som är en bättre bytespunkt för många än tidigare alternativ.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av M224 »

Före pendeltågen drogs via Odenplan så åkte jag aldrig via Odenplan. Men numera tar jag den vägen flera gånger/vecka. Pendeltåget till Årstaberg och sedan tvärbanan därifrån till Liljeholmen.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: måndag 12 september 2022 17:44 Före pendeltågen drogs via Odenplan så åkte jag aldrig via Odenplan. Men numera tar jag den vägen flera gånger/vecka. Pendeltåget till Årstaberg och sedan tvärbanan därifrån till Liljeholmen.
Självklart blir det fler resor via Odenplan, det är en bra bytespunkt! Det är dock obegripligt vilka punkter du egentligen reser mellan.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev: måndag 12 september 2022 18:41
M224 skrev: måndag 12 september 2022 17:44 Före pendeltågen drogs via Odenplan så åkte jag aldrig via Odenplan. Men numera tar jag den vägen flera gånger/vecka. Pendeltåget till Årstaberg och sedan tvärbanan därifrån till Liljeholmen.
Självklart blir det fler resor via Odenplan, det är en bra bytespunkt! Det är dock obegripligt vilka punkter du egentligen reser mellan.
Odenplan-Liljeholmen.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av daniel_s »

Tja, om man gillar motion så är det ju bättre än att åka via Alvik, tack för förtydligandet!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev: måndag 12 september 2022 22:06 Tja, om man gillar motion så är det ju bättre än att åka via Alvik, tack för förtydligandet!
Händer det också men jag har aldrig gillat Alvik.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av Breitspurbahn »

Odd skrev: söndag 11 september 2022 22:08
C12C3C3C12 skrev: söndag 11 september 2022 20:29...
Med sagt så har den staden ingen central punkt som lilla staden Stockholm har d.v.s. T-centralen - Sergels Torg. Att flytta någon gren därifrån är vansinne.
Eller så är det just så man skall göra. Kanske är det så att just T-centralen är orsaken till centraliseringen i Stockholm. Betänk hur det såg ut innan tunnelbanorna byggdes i Stockholm, då var det ju ett flertal naturliga centra i staden, såsom Hornstull, Fridhemsplan, Norra Bantorget, Odenplan, Norrmalmstorg/Stureplan och några till. Alla har ju i princip förlorat sina roller som nav, förutom Fridhemsplan. Odenplan har ju endast nyligen fått tillbaka sin stolthet lite halvt.
Ja, det är egentligen fascinerande hur mycket detta med stadens nav har ändrats i hyfsad "närtid".
Korsningen Kungsgatan/Sveavägen ses idag som en självklar stor korsning, men innan rivningarna på Norrmalm så var det mer eller mindre en T-korsning där Sveavägen slutade.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7472
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev: söndag 11 september 2022 23:08 Ja och att alla skoaffärer i närheten av Odenplan nu är borta, men det är väl för att man nu så lätt kan ta pendeltåget till city.... :roll:
Och lika lätt till MoS...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av M224 »

Eller nätet... Shoemed ligger för övrigt kvar på Odengatan. Så det här snacket om att alla butiker försvinner köper jag inte.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: tisdag 13 september 2022 13:56 Eller nätet... Shoemed ligger för övrigt kvar på Odengatan. Så det här snacket om att alla butiker försvinner köper jag inte.
Det påstod jag ju inte heller, snarare tvärtom.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 270
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av Fyrgeit »

En förbifart för pendeln hade ju också vart najs. Antingen en mer central sträckning via Fridhemsplan eller en längre ut i Bromma. Vad sägs om en linje Huddinge/Stuvsta/Älvsjö - Röda linjens grenar - Ålstensgatan - Brommaplan - Bromma flygplats - Mariehäll/Annedal - Hallonbergen - Järvastaden - Silverdal - Helenelund?
Enceladus
Inlägg: 9845
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: måndag 12 september 2022 18:48
daniel_s skrev: måndag 12 september 2022 18:41
M224 skrev: måndag 12 september 2022 17:44 Före pendeltågen drogs via Odenplan så åkte jag aldrig via Odenplan. Men numera tar jag den vägen flera gånger/vecka. Pendeltåget till Årstaberg och sedan tvärbanan därifrån till Liljeholmen.
Självklart blir det fler resor via Odenplan, det är en bra bytespunkt! Det är dock obegripligt vilka punkter du egentligen reser mellan.
Odenplan-Liljeholmen.
Det är ganska svårt att inte åka via Odenplan om resan börjar där!
M224 skrev: tisdag 13 september 2022 13:56 Eller nätet... Shoemed ligger för övrigt kvar på Odengatan. Så det här snacket om att alla butiker försvinner köper jag inte.
Gångtunnel under Odenplan skjuts på framtiden

Dessvärre har den planerade shoppingtunneln skjutits på framtiden. Nu åker en del pendeltågsresenärer istället till Solna...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6476
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av Odd »

Fyrgeit skrev: tisdag 13 september 2022 16:23 En förbifart för pendeln hade ju också vart najs. Antingen en mer central sträckning via Fridhemsplan eller en längre ut i Bromma. Vad sägs om en linje Huddinge/Stuvsta/Älvsjö - Röda linjens grenar - Ålstensgatan - Brommaplan - Bromma flygplats - Mariehäll/Annedal - Hallonbergen - Järvastaden - Silverdal - Helenelund?
Tja, det finns ju två möjligheter för det.
1. Slopa Gulalinjen och i stället lägga pengarna på en pendeltågstunnel mellan Älvsjö och Solna, via Fridhemsplan och Norra Station, en sorts kombination av Gulalinjen och den Rosagrönprickiga linjen.
2. En del av pendeltågen går via Centralstationen/Karlberg i stället för T-centralen/Odenplan. Exempelvis tågen mellan Uppsala och Älvsjö. Med lite fantasi och några kilometer tunnel till så kan den linjen terminera på gamla flottiljområdet i Tullinge, det område som egentligen hade varit mycket bättre som ersättare för Bromma Flygplats, men som man av någon outgrundlig anledning började bygga bostäder på i stället.

Eller båda två. Troligen skulle dessa helt finansieras av en omprioritering av befintliga och kommande planerade byggen.

Vi vet ju alla att ekonomin inte har några gränser för Stockholms landstings trafikväsende, vissa pengahål är så svarta (eller gula) att man inte ser botten i dem, ändå fortsätter man skyffla ner pengar i dem.

När det gäller Tunnelbana 2, som tråden ursprungligen handlade om, så framhåller jag min åsikt, den skall splittas upp i två delar genom stan. Det var min åsikt om det.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2975
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: tisdag 13 september 2022 17:28
Dessvärre har den planerade shoppingtunneln skjutits på framtiden. Nu åker en del pendeltågsresenärer istället till Solna...
Med tanke på hur relativt tomt det är på MoS så verkar inte dessa pendeltågsresenärer åka till Solna för att shoppa i alla fall.
Skriv svar