Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Förslaget att bygga en ny sträckning genom innerstan för att i princip fördubbla kapaciteten på röda linjen har poppat upp ett par gånger här. Därför startade jag tråden för att diskutera roliga alternativ. Fler linjer i innerstan avlastar innerstadsbussarna/spårvägar och möjliggör högre kapacitet längre ut på linjen eftersom att grenarna inte behöver dela spår. Det är just därför jag tycker om Mexico City's tunnelbana, inga grenar här
Så det ser ut nu (ungefär): Och den nya sträckningen. Linje 14: Liljeholmen, Marieberg, Fridhemsplan, Sabbatsberg, Östermalmstorg. Och så finns ju gula linjen också. Det är väl egentligen 'light-metron' som borde gå via Marieberg, inte 'heavy-metron', men jag utgår från att gula linjen byggs som planerat.
Har ni andra förslag för röda eller andra linjers sträckning genom innerstan?
Men, i alla fall, här kommer mitt förslag på röda linjens alternativsträckning.Så det ser ut nu (ungefär): Och den nya sträckningen. Linje 14: Liljeholmen, Marieberg, Fridhemsplan, Sabbatsberg, Östermalmstorg. Och så finns ju gula linjen också. Det är väl egentligen 'light-metron' som borde gå via Marieberg, inte 'heavy-metron', men jag utgår från att gula linjen byggs som planerat.
Har ni andra förslag för röda eller andra linjers sträckning genom innerstan?
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Ja, mer spår på gatorna.
Din här utritade ovanjordslinje genom Grön- och Årstadal är ju iofs ett steg i rätt riktning
Din här utritade ovanjordslinje genom Grön- och Årstadal är ju iofs ett steg i rätt riktning
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Eftersom jag har varit i Mexico city 1978-79 så vill jag bara säga att staden är jättestor, den centrala punkten då var Zócala för mig eftersom 2 spårvagnslinjer började och slutade där. Den blå linjen L2 på kartan är gummihjuls-metro enligt fransk modell som byggdes till olympiaden där. Vid den södra slutstationen tog jag PCC-vagnen till dess slutstation, den är nu uppgraderad till "light rail" med moderna vagnar.
Med sagt så har den staden ingen central punkt som lilla staden Stockholm har d.v.s. T-centralen - Sergels Torg. Att flytta någon gren därifrån är vansinne.
Med sagt så har den staden ingen central punkt som lilla staden Stockholm har d.v.s. T-centralen - Sergels Torg. Att flytta någon gren därifrån är vansinne.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 11 september 2022 22:10, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Eller så är det just så man skall göra. Kanske är det så att just T-centralen är orsaken till centraliseringen i Stockholm. Betänk hur det såg ut innan tunnelbanorna byggdes i Stockholm, då var det ju ett flertal naturliga centra i staden, såsom Hornstull, Fridhemsplan, Norra Bantorget, Odenplan, Norrmalmstorg/Stureplan och några till. Alla har ju i princip förlorat sina roller som nav, förutom Fridhemsplan. Odenplan har ju endast nyligen fått tillbaka sin stolthet lite halvt.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 11 september 2022 20:29...
Med sagt så har den staden ingen central punkt som lilla staden Stockholm har d.v.s. T-centralen - Sergels Torg. Att flytta någon gren därifrån är vansinne.
Genius on call
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Exakt, det skulle minska trycket på T-Centralen om två linjer tog en annan väg.
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Det där om Odenplan förstår jag inte. Det är precis lika "centrum-mässigt" där som det var före citybanans tillkomst. Visst byter där en del folk men det är ju under jord, så det påverkar inte centrummässigheten. Den enda skillnaden för folklivet i Vasastan som jag kan märka är att det har försvunnit en 7-11 och en pressbyråkiosk på Norrbackagatan. Ja och att alla skoaffärer i närheten av Odenplan nu är borta, men det är väl för att man nu så lätt kan ta pendeltåget till city....
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Att sprida ut och möjliggöra fler bytespunkter istället för att ha några centrala kan ha sina poänger. Finns inget självändamål att "alla" byten ska på en och samma punkt och det blir bättre för flertalet. Ta Odenplan som exempel som är en bättre bytespunkt för många än tidigare alternativ.
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Före pendeltågen drogs via Odenplan så åkte jag aldrig via Odenplan. Men numera tar jag den vägen flera gånger/vecka. Pendeltåget till Årstaberg och sedan tvärbanan därifrån till Liljeholmen.
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Självklart blir det fler resor via Odenplan, det är en bra bytespunkt! Det är dock obegripligt vilka punkter du egentligen reser mellan.
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Tja, om man gillar motion så är det ju bättre än att åka via Alvik, tack för förtydligandet!
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Ja, det är egentligen fascinerande hur mycket detta med stadens nav har ändrats i hyfsad "närtid".Odd skrev: ↑söndag 11 september 2022 22:08Eller så är det just så man skall göra. Kanske är det så att just T-centralen är orsaken till centraliseringen i Stockholm. Betänk hur det såg ut innan tunnelbanorna byggdes i Stockholm, då var det ju ett flertal naturliga centra i staden, såsom Hornstull, Fridhemsplan, Norra Bantorget, Odenplan, Norrmalmstorg/Stureplan och några till. Alla har ju i princip förlorat sina roller som nav, förutom Fridhemsplan. Odenplan har ju endast nyligen fått tillbaka sin stolthet lite halvt.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 11 september 2022 20:29...
Med sagt så har den staden ingen central punkt som lilla staden Stockholm har d.v.s. T-centralen - Sergels Torg. Att flytta någon gren därifrån är vansinne.
Korsningen Kungsgatan/Sveavägen ses idag som en självklar stor korsning, men innan rivningarna på Norrmalm så var det mer eller mindre en T-korsning där Sveavägen slutade.
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Och lika lätt till MoS...
Professionell tyckare
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Eller nätet... Shoemed ligger för övrigt kvar på Odengatan. Så det här snacket om att alla butiker försvinner köper jag inte.
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
En förbifart för pendeln hade ju också vart najs. Antingen en mer central sträckning via Fridhemsplan eller en längre ut i Bromma. Vad sägs om en linje Huddinge/Stuvsta/Älvsjö - Röda linjens grenar - Ålstensgatan - Brommaplan - Bromma flygplats - Mariehäll/Annedal - Hallonbergen - Järvastaden - Silverdal - Helenelund?
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Det är ganska svårt att inte åka via Odenplan om resan börjar där!
Gångtunnel under Odenplan skjuts på framtiden
Dessvärre har den planerade shoppingtunneln skjutits på framtiden. Nu åker en del pendeltågsresenärer istället till Solna...
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Tja, det finns ju två möjligheter för det.Fyrgeit skrev: ↑tisdag 13 september 2022 16:23 En förbifart för pendeln hade ju också vart najs. Antingen en mer central sträckning via Fridhemsplan eller en längre ut i Bromma. Vad sägs om en linje Huddinge/Stuvsta/Älvsjö - Röda linjens grenar - Ålstensgatan - Brommaplan - Bromma flygplats - Mariehäll/Annedal - Hallonbergen - Järvastaden - Silverdal - Helenelund?
1. Slopa Gulalinjen och i stället lägga pengarna på en pendeltågstunnel mellan Älvsjö och Solna, via Fridhemsplan och Norra Station, en sorts kombination av Gulalinjen och den Rosagrönprickiga linjen.
2. En del av pendeltågen går via Centralstationen/Karlberg i stället för T-centralen/Odenplan. Exempelvis tågen mellan Uppsala och Älvsjö. Med lite fantasi och några kilometer tunnel till så kan den linjen terminera på gamla flottiljområdet i Tullinge, det område som egentligen hade varit mycket bättre som ersättare för Bromma Flygplats, men som man av någon outgrundlig anledning började bygga bostäder på i stället.
Eller båda två. Troligen skulle dessa helt finansieras av en omprioritering av befintliga och kommande planerade byggen.
Vi vet ju alla att ekonomin inte har några gränser för Stockholms landstings trafikväsende, vissa pengahål är så svarta (eller gula) att man inte ser botten i dem, ändå fortsätter man skyffla ner pengar i dem.
När det gäller Tunnelbana 2, som tråden ursprungligen handlade om, så framhåller jag min åsikt, den skall splittas upp i två delar genom stan. Det var min åsikt om det.
Genius on call
Re: Alternativ sträckning för röda linjen i innerstan
Med tanke på hur relativt tomt det är på MoS så verkar inte dessa pendeltågsresenärer åka till Solna för att shoppa i alla fall.