Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hans W
Inlägg: 175
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av Hans W »

Jag har ännu inte varit på nya museet, måste bli av snart. Men funderar över omslagsbilden på senaste MfSS.
Hästens seldon är där fästade i en ögla vid plattformskanten. Detta är väl fel? Seldonen var väl fästa i en ”svängel”(kan ej rätt begrepp) som i sin tur satt i vagnens centrala draganordning?
ferrovialist
Inlägg: 6
Blev medlem: tisdag 14 februari 2017 22:29

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av ferrovialist »

Du har helt rett. Jeg har nyligen sett SNS 12 i det nye museet, og funderte på samme sak. I det gamle museet i Söderhallen var den korrekt utrustet med en slik draganordning som du beskriver. Kan den ha blitt borte under flyttingen?

Roy B.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av Stefan Widén »

Om inte jag minns fel var den inte korrekt selad på gamla museet heller.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av daniel_s »

Är inte den här bilden från gamla museet? Här är ju allting fel, för att vara diplomatisk…
1A829E18-101C-4890-961F-4F5EAEC37141.png
1A829E18-101C-4890-961F-4F5EAEC37141.png (308.35 KiB) Visad 818 gånger
Hans W
Inlägg: 175
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av Hans W »

Bilden som Daniel lade ut är väl rätt med svängel.
Se även dessa bilder:
Bild
Bild

Kan man hoppas att museet letar fram en svängel och monterar, kan köpas här:
https://www.driveout.se/product/svangel
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av daniel_s »

Det kan vara så att jag ser fel på bilden men jag tycker att det ser ut som att dragkedjan sitter ihop med vagnens bromskedja. Dessutom undrar jag om inte kedjan börjar lite väl tidigt och riskerar att skava mot hästens ben.

De bilder du försöker ha med i ditt inlägg kan jag inte se Hans!
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: tisdag 06 september 2022 19:29 Det kan vara så att jag ser fel på bilden men jag tycker att det ser ut som att dragkedjan sitter ihop med vagnens bromskedja. Dessutom undrar jag om inte kedjan börjar lite väl tidigt och riskerar att skava mot hästens ben.

De bilder du försöker ha med i ditt inlägg kan jag inte se Hans!
Jag ser dem. Det är inte några autentiska bilder från hästspårvagnstiden, utan bilder tagna 1936 och 1922. Det är svårt att hitta någon autentisk bild av en enspänd vagn där man tydligt ser draget, men på den här ser man i alla fall en svängel: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=76627
Här finns vagnen utan häst i det första spårvägsmuseet: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=50585
Här ser man hur draget var anordnat på en tvåspänd vagn: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=38007
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av Stefan Widén »

Ja vi kan konstatera att man inte lagt ner stor vikt vid att få det rätt, varken på nya eller gamla museet.
Förhoppningsvis kommer denna tråd och kanske andra ge en ökad kunskap om hästspårvagnstiden. Har en person som just grottar i arkiven och plockar fram relevant från hästspårvagnsdriften och vi lär oss mer hela tiden.

Målet är att vi 2027 ska veta allt om hästspårvagnarna.

En sak som jag vet diskuterats här och i en annan tråd och det är benämningen på den som framför vagnen och enligt 1880 års reglemente benämns han kusk

Här är en saxning från det

A. Beträffande trafikpersonalen.
§ 1
Såsom konduktör eller kusk på spårvagn må icke användas andra än välfrejdade,
pålitlige, nyktre, ordentlige och i öfrigt för ändamålet lämplige män ,som fyllt 18 år, och
hvad särskilt beträffar kuskar, ega erforderlig förmåga att köra.


Hårda bud även då.. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: tisdag 06 september 2022 19:29 Det kan vara så att jag ser fel på bilden men jag tycker att det ser ut som att dragkedjan sitter ihop med vagnens bromskedja. Dessutom undrar jag om inte kedjan börjar lite väl tidigt och riskerar att skava mot hästens ben.

De bilder du försöker ha med i ditt inlägg kan jag inte se Hans!
Att dragkedjan sitter ihop med bromskedjan är för att vagnen ska ska bromsa om hästen skenar, så kallad skenbroms.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av 643 »

Ett studium av bilder och filmer från platser där man i dag bedriver trafik med hästspårvagnar kan ge fingervisningar men
saknar egentligt bevisvärde. Douglas på Isle of Man, Tyska Döbeln, lokaltrafikmuséet i Crich, England t ex. År 1936 byggde man
ett provisoriskt kort spår på Djurgårdsslätten och lät passagerare åka med, detta trots att det inte var något jubileumsår - 1962
däremot var det 85-årsjubileum, äldre elspårvagnar kördes i trafik Eriksbergsplan - Djurgården, diverse fordon visades uppställda
utanför Norrhallen OCH hästspårvagnen SNS 12 gick i trafik Eriksbergsplan - Slussplan (!) :D
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av Harald »

643 skrev: söndag 11 september 2022 13:06 Ett studium av bilder och filmer från platser där man i dag bedriver trafik med hästspårvagnar kan ge fingervisningar men
saknar egentligt bevisvärde. Douglas på Isle of Man, Tyska Döbeln, lokaltrafikmuséet i Crich, England t ex. År 1936 byggde man
ett provisoriskt kort spår på Djurgårdsslätten och lät passagerare åka med, detta trots att det inte var något jubileumsår - 1962
däremot var det 85-årsjubileum, äldre elspårvagnar kördes i trafik Eriksbergsplan - Djurgården, diverse fordon visades uppställda
utanför Norrhallen OCH hästspårvagnen SNS 12 gick i trafik Eriksbergsplan - Slussplan (!) :D
Jag har ju länkat till en bild där man ser att en tvåspänd vagn hade en svängel fäst i vagnen och i varje ände på den en svängel för var häst. Jag länkade också till en bild av en enspänd vagn som är lite otydlig. Man ser dock något som kan vara en svängel, och det finns väl ingen anledning att tro annat än att även en enspänd vagn hade en svängel.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av Stefan Widén »

Ja att man hade svänglar på seldonet oavsett om det var en eller tvåspänd. och svängels satt fast i vagnens draganordning med en bult med kedja så kusken kunde rycka den om det strulade med hästen...

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av 643 »

Bilden på den sista hästspårvagnen på Mariebergsgatan finns i fyra varianter vilka alla
verkar ha sålts som vykort. Det vi väl aldrig får veta är vad hästen som drog den NÄST
sista vagnen hette... :cheesygrin: Kan detta vara första gången det har suttit nations-
flaggor på en svensk spårvagn eller var det redan 1901 när en SSB-vagn under prov-
körning hade en flagga i trolleystången?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hästspårvagn på spårvägsmuseet felselad?

Inlägg av Hechtwagen »

643 skrev: måndag 12 september 2022 10:33 Bilden på den sista hästspårvagnen på Mariebergsgatan finns i fyra varianter vilka alla
verkar ha sålts som vykort. Det vi väl aldrig får veta är vad hästen som drog den NÄST
sista vagnen hette... :cheesygrin: Kan detta vara första gången det har suttit nations-
flaggor på en svensk spårvagn eller var det redan 1901 när en SSB-vagn under prov-
körning hade en flagga i trolleystången?
Det var väl två hästar som drog även den näst sista vagnen?
Skriv svar