Rulltrappsriktning i tunnelbanan

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Rulltrappsriktning i tunnelbanan

Inlägg av M224 »

Imorse gjorde jag misstaget att ta ett tåg som ankommer till Universitetet runt 8:45 och då alla studenter nu är tillbaka så var det väldigt många som gick av. Men av någon irriterande anledning så tar inte SL och MTR hänsyn till detta utan kör två tomma rulltrappor ner och två knökfulla upp! :roll: Detta problem är relativt nytt, före pandemin så kördes tre upp och en ner vilket gjorde att det inte blev en enda stor propp nere på plattformen.
Det här är ett sådant litet problem som gör att man inte längre trivs i den här stan. Frågan man spärrvakten så ser de ut som frågetecken.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Rulltrappsriktning i tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Flytta då! Du får nog ett hyfsat pris om du säljer lägenheten nu. Gasuppvärmda lägenheter i Tyskland lär vara på väg nedåt i pris!

Spärrvakterna har en instruktion om hur trapporna ska köras. De jobbar inte där för att vara tekniska konsulter (även om de i genomsnitt möjligen har flera akademiska poäng än cheferna på Trafikförvaltningen…) och behöver inte kunna förklara allt som deras uppdragsgivare hittar på.

Kan inte säga hur dagens trappor fungerar men kan säga hur det var för 20 år sen. I uppgångar med två rulltrappor brukade den ena vara dubbelriktad och den andra enkelriktad uppåt. På uppgångar med tre trappor var mittentrappan dubbelriktad och de andra två enkelriktade åt var sitt håll. På uppgångar med fyra rulltrappor var alla fyra enkelriktade, två nedåt och två uppåt.

Om man körde en rulltrappa i den riktning som den normalt inte gick i så gick den inte helt sällan sönder. Mekaniska delar blir snedslitna. (Möjligen fanns det förr också rulltrappor med likströmsmotorer som fick rundslag och annat om man backade mot hur kolen var slitna.) Det var väl därför trapporna var spärrade på detta sätt.

Flera av stationerna som jag jobbade på hade tre rulltrappor. Om två av dem var sönder kunde man sitta där med en som bara gick att köra nedåt och föra statistik över hur många förslag man fick om att man skulle vända på den så att den gick uppåt i stället. När den tionde passageraren kom med samma idé så kunde man säga ”men då kommer ju de som ska med tåget upp på gatan igen”.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Rulltrappsriktning i tunnelbanan

Inlägg av M224 »

Nä jag börjar nog med att ta ett par tidigare tåg. Men jag flyttar mer än gärna från Stockholm. Tyvärr är livet inte alltid så lätt som du verkar tro. Rulltrapporna kördes som sagt tre ner och en upp innan pandemin. Men skitsamma.
Skriv svar