Korta tåg på Bålstagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Korta tåg på Bålstagrenen

Inlägg av Fyrgeit »

En vän påstår att majoriteten av tågen förbi Sundbyberg i rusningstid den senaste veckan har varit korta. Jag har inte hört nåt om att pendeln har vagnsbrist. Finns det nån annan anledning?
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Korta tåg på Bålstagrenen

Inlägg av gek »

Det har på sl.se vid flera tillfällen under senaste veckan annonserats om korta tåg och inställda tåg på grund av vagnbrist. Kanske har verkstadspersonalens sommarsemestrar gjort att underhållet av vagnparken släpar efter? Jag tycker också det har varit ovanligt många avstängda dörrar på pendeltågen senaste tiden, och i förra veckan gick samtliga dörrar på det tåg jag åkte med i baklås och måste, på uppmaning av tågvakten, öppnas med nödöppnare. Men detta kanske inte beror på bristande underhåll, utan snarare svaga konstruktioner som ger sig till känna när tågen börjar bli gamla?
/Gunnar Ekeving
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Korta tåg på Bålstagrenen

Inlägg av Joakim W »

gek skrev: onsdag 31 augusti 2022 9:17 Det har på sl.se vid flera tillfällen under senaste veckan annonserats om korta tåg och inställda tåg på grund av vagnbrist. Kanske har verkstadspersonalens sommarsemestrar gjort att underhållet av vagnparken släpar efter? Jag tycker också det har varit ovanligt många avstängda dörrar på pendeltågen senaste tiden, och i förra veckan gick samtliga dörrar på det tåg jag åkte med i baklås och måste, på uppmaning av tågvakten, öppnas med nödöppnare. Men detta kanske inte beror på bristande underhåll, utan snarare svaga konstruktioner som ger sig till känna när tågen börjar bli gamla?
Nu var det längesen jag fick utbildning på X60, och nästan lika längesen jag slutade jobba ombord på de tågen. Men måste man inte återställa nödöppnarhandtaget manuellt? Eller var det bara nödbromsen? Nåja, låter ju inge vidare, hoppas Vislaren kan berätta lite mer!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Korta tåg på Bålstagrenen

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: onsdag 31 augusti 2022 8:12 En vän påstår att majoriteten av tågen förbi Sundbyberg i rusningstid den senaste veckan har varit korta. Jag har inte hört nåt om att pendeln har vagnsbrist. Finns det nån annan anledning?
Vissa tåg till och från Kallhäll brukar vara korta.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Korta tåg på Bålstagrenen

Inlägg av gek »

Joakim W skrev: onsdag 31 augusti 2022 12:01Nu var det längesen jag fick utbildning på X60, och nästan lika längesen jag slutade jobba ombord på de tågen. Men måste man inte återställa nödöppnarhandtaget manuellt? Eller var det bara nödbromsen? Nåja, låter ju inge vidare, hoppas Vislaren kan berätta lite mer!
Eftersom nödöppnarna fungerade var det inget stort problem för mig och andra som skulle stiga av, även om vi fick vänta kanske tre minuter medan tågvakten flera gånger ropade att man hoppades snart kunna avhjälpa dörrproblemen. Men till slut gav han upp och bad oss använda nödöppnarna. Sedan fick tåget tydligen något ytterligare tekniskt fel och kunde överhuvudtaget inte köra från platsen (Stockholm S) trots att personalen uppmanat samtliga passagerare att stiga av och därefter manuellt stängt dörrarna. När jag senare kollade i SL-appen var det fortfarande förseningar p g a trasigt tåg vid Stockholm S.

När X60 kom talades om att mycket av utrustningen var redundant, så att det skulle vara möjligt att köra vidare även vid ganska omfattande fel. Men antagligen finns viss elektronik som kan totalparalysera hela tåg. Mekaniska fel kan förstås också förekomma. Jag tycker det är ganska vanligt att förseningar uppges bero på stillastående tåg, vilket väl i de flesta fall skall tolkas som att själva tåget fallerat, inte att det står stilla exempelvis på grund av nedfallen kontaktledning.

Information från Vislaren är väl inte mycket att hoppas på; skrev inte Vislaren redan förra året att det snart var färdigarbetat hos den enligt Vislaren jättedåliga arbetsgivaren MTR?
/Gunnar Ekeving
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Korta tåg på Bålstagrenen

Inlägg av gek »

Och under eftermiddag - kväll i dag var det ett ganska stort antal inställda tåg p g a "tekniskt fel", vilket jag antar innebär fel på fordonen. Tekniska fel på infrastrukturen brukar ju beskrivas som exempelvis signalfel eller spårfel.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar