Sida 1 av 6

En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 08 augusti 2022 7:21
av NerdBoy
Igår åkte jag på Norrortsleden och såg något bekant skymta vid Bengtssons smide.

Bild

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 08 augusti 2022 8:29
av daniel_s
Ja, du vet hur man säger! Hellre en ängbyvagn i Täby än en tia i Handen!

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 08 augusti 2022 9:28
av Stefan Widén
Ja visst är det en häftig syn... och i nästa Mfss kommer förklaringen... för de som inte redan listat ut det.

Stefan

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: torsdag 11 augusti 2022 19:55
av C12C3C3C12
En nattvagn på dagen. 373 hade dödmansgrepp i båda ändar, hade den då och då när jag var utbytt på natt-in tjänst.

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: fredag 12 augusti 2022 16:04
av Stefan Widén
Ja och den ska få har kvar sina autentiska "dörrstängare" som Säk.grepp :D

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: fredag 12 augusti 2022 20:37
av daniel_s
Stefan Widén skrev: fredag 12 augusti 2022 16:04 Ja och den ska få har kvar sina autentiska "dörrstängare" som Säk.grepp :D
Dörrstängaren i B-änden byggdes in på Lidingöbanan. Det är tunnelvagnsveven i A-ändan som är rätt sort egentligen!

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: lördag 13 augusti 2022 16:00
av C12C3C3C12
daniel_s skrev: fredag 12 augusti 2022 20:37
Stefan Widén skrev: fredag 12 augusti 2022 16:04 Ja och den ska få har kvar sina autentiska "dörrstängare" som Säk.grepp :D
Dörrstängaren i B-änden byggdes in på Lidingöbanan. Det är tunnelvagnsveven i A-ändan som är rätt sort egentligen!
Jomenvisst glömde bort att skriva att dom A24:orna som gick med manövervagn hade T-baneveven i ledarhytterna, i B-ändan på A24:an var den gamla veven kvar. Nattvagnarna hade T-baneveven i båda ändar. Det skulle tydligen ha varit 4 "nattvagnar", kommer bara ihåg 373 samt 390.

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: lördag 13 augusti 2022 21:24
av daniel_s
379 och 387 var väl de andra två.

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: söndag 21 augusti 2022 22:18
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev: fredag 12 augusti 2022 16:04 Ja och den ska få har kvar sina autentiska "dörrstängare" som Säk.grepp :D

Nja, det hade den inte på linje 12 / 120, det fick den först på Lidingö. På Nockebybanan var det begagnade vevar från främst tunnelvagnar typ C2 som gällde, de blev väl några vevar över när C2 parkopplades i samma veva! :cheesygrin:

Vilket utförande av säkerhetsgrepp som 373 ska ha framöver kan man ha många tankar och åsikter kring men min uppfattning i dessa sammanhang är att den saken avgörs bäst av den som bekostar eller utför arbetet!

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: söndag 21 augusti 2022 22:33
av Stefan Widén
Hechtwagen skrev: söndag 21 augusti 2022 22:18
Stefan Widén skrev: fredag 12 augusti 2022 16:04 Ja och den ska få har kvar sina autentiska "dörrstängare" som Säk.grepp :D

Nja, det hade den inte på linje 12 / 120, det fick den först på Lidingö. På Nockebybanan var det begagnade vevar från främst tunnelvagnar typ C2 som gällde, de blev väl några vevar över när C2 parkopplades i samma veva! :cheesygrin:

Vilket utförande av säkerhetsgrepp som 373 ska ha framöver kan man ha många tankar och åsikter kring men min uppfattning i dessa sammanhang är att den saken avgörs bäst av den som bekostar eller utför arbetet!
Det vi kan vara överens om alla är att A24 är nog den vagntyp som genomgått mest förändringar under sina driftår. Sen skillnaderna mellan SS och Lidingövagnarna. Så :D efter autentisk va just en effekt av detta. Vagnen hade pedaler och kontrollar utan säkerhetsgrepp före revisionen och kommer i det fallet återfå den utrustningen.

Stefan

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: söndag 21 augusti 2022 23:00
av daniel_s
Stefan Widén skrev: söndag 21 augusti 2022 22:33 Vagnen hade pedaler och kontrollar utan säkerhetsgrepp före revisionen och kommer i det fallet återfå den utrustningen.

Stefan
50% fel! Den hade det i B-änden, men i A-änden hade den kvar nockebybane-säkerhetsgreppet som bestod av en fjädrande tunnelvagnsvev.

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 22 augusti 2022 7:27
av Stefan Widén
daniel_s skrev: söndag 21 augusti 2022 23:00
Stefan Widén skrev: söndag 21 augusti 2022 22:33 Vagnen hade pedaler och kontrollar utan säkerhetsgrepp före revisionen och kommer i det fallet återfå den utrustningen.

Stefan
50% fel! Den hade det i B-änden, men i A-änden hade den kvar nockebybane-säkerhetsgreppet som bestod av en fjädrande tunnelvagnsvev.
När den kom så var det väl så men det byggde vi om om inte jag minns fel... Ska kika på hur kontrollrarna ser hur. Om inte annat så lär vi bygga om så det blir så. Vagn 17 har så iaf.

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 22 augusti 2022 9:14
av daniel_s
Nej vi ändrade inte på det på Djurgården, däremot körde vi hela tiden vagnen med B-änden först då A-änden saknade växelomläggning mm, så det kan vara därför du inte minns hur A-änden såg ut.

Vagn 17 är ju en äkta lidingövagn och har haft den konstruktionen med pedal (som av någon anledning kallades ”mopeden”) sedan 1950-talet.

För övrigt finns det ju kontrollrar som aldrig är ombyggda som går att använda, men den diskussionen ska vi nog ta i annat forum!

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 22 augusti 2022 13:42
av Hechtwagen
daniel_s skrev: måndag 22 augusti 2022 9:14 Nej vi ändrade inte på det på Djurgården, däremot körde vi hela tiden vagnen med B-änden först då A-änden saknade växelomläggning mm, så det kan vara därför du inte minns hur A-änden såg ut.

Vagn 17 är ju en äkta lidingövagn och har haft den konstruktionen med pedal (som av någon anledning kallades ”mopeden”) sedan 1950-talet.

För övrigt finns det ju kontrollrar som aldrig är ombyggda som går att använda, men den diskussionen ska vi nog ta i annat forum!
Vagn 17 har haft "mopeden" sedan 40-talet.

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 22 augusti 2022 13:47
av Hechtwagen
En annan museal fråga angående 373s blivande utförande!
Ska man försöka göra detta åtminstone hyfsat autentiskt och vagnen nu görs utan öppningsbara framrutor och med stemmanströmavtagare så ska det ju matchas ned "SL" emblem i det första utflrandet och inte med "SS" emblem.

Sedan så förutsätter jag att det blir en konverterad frimärksautomat istället för konduktör, jag har sett automaten i förrådet rrdan... :cheesygrin:

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 22 augusti 2022 13:50
av daniel_s
Hechtwagen skrev: måndag 22 augusti 2022 13:47 En annan museal fråga angående 373s blivande utförande!
Ska man försöka göra detta åtminstone hyfsat autentiskt och vagnen nu görs utan öppningsbara framrutor och med stemmanströmavtagare så ska det ju matchas ned "SL" emblem i det första utflrandet och inte med "SS" emblem.

Sedan så förutsätter jag att det blir en konverterad frimärksautomat istället för konduktör, jag har sett automaten i förrådet rrdan... :cheesygrin:
Japp, så ska det vara! Det blir mycket fint! Men konduktören kan i mån av plats få åka med i all fall, med giltigt färdbevis förstås!

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 22 augusti 2022 15:36
av Hechtwagen
En tanke bara men man hade ju kunnat ta en redan riktad och svetsad korg från A30 324 istället för att skrota den och flyttat över A34- bitarna till så hade man sparat stora mängder arbete nu!

Och glöm nu inte att det ska limmas fast korksmulor på insidan av vagnskorgen efter att den lackats invändigt, inte bara för ljud och värmeisolering utan även för att minska kondensbildningen.

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 22 augusti 2022 18:19
av Stefan Widén
Hechtwagen skrev: måndag 22 augusti 2022 15:36 En tanke bara men man hade ju kunnat ta en redan riktad och svetsad korg från A30 324 istället för att skrota den och flyttat över A34- bitarna till så hade man sparat stora mängder arbete nu!

Och glöm nu inte att det ska limmas fast korksmulor på insidan av vagnskorgen efter att den lackats invändigt, inte bara för ljud och värmeisolering utan även för att minska kondensbildningen.
Att ta en A30 korg tror jag inte vart så smart med tanke på allt som vart ombyggt. Saneringsarbetena på korgen lär inte gå på så mycket.

Korken på insidan är något vi funderat på om vi ska köra orginal...dvs går det att få tag på eller om vi ska ersätta med andra varianter.

Vagnen kommer inte få biljettautomater utan vara från typ slutet 60 talet ( det finns ju som sagt ett antal olika tidfönster att sikta in sig på). Kondisarna ska vara kvar och alla invändiga knappar ska återmonteras men med skillnaden att föraren frilägger och därmed kan man använda Knapparna. klämmande kanter och fotoceller kommer att vara kvar och därmed har vi inte gjort någon föränding i säkerhetsdelen vilket även gör att vagnen är samkörbar med vagn 17.


Som alla förstår så är det en utmaning att välja rätt nivå på denna vagn men jag är övertygad om att månnga kommer att känna igen sig.

Några som åkte senare kommer att missa ex biljettautomaterna osv. Mao alla kommer inte att bli helt nöjda .... men det får vi ta.

Stefan

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 22 augusti 2022 20:34
av Harald
Ska det vara slutet av 60-talet så ska det egentligen inte vara något säkerhetsgrepp alls, men det kanske blir problem med Transportstyrelsen då.

Re: En ängbyvagn i Täby

Postat: måndag 22 augusti 2022 22:10
av Hechtwagen
Harald skrev: måndag 22 augusti 2022 20:34 Ska det vara slutet av 60-talet så ska det egentligen inte vara något säkerhetsgrepp alls, men det kanske blir problem med Transportstyrelsen då.

Tror inte det blir något problem med transportstyrelsen, det finns gott om spårvagnar i Sverige utan säkerhetsgrepp. Men varför ta bort något som finns och fungerar?