En ängbyvagn i Täby

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av daniel_s »

Markus E skrev: fredag 26 augusti 2022 15:54 373:an har aldrig haft varken bruna skinnsoffor eller lampkupor. Sofforna var gröna samt nakna glödlampor utan kupor i taket. Huruvida golvet var träribbor från början är jag tveksam till men något osäker på. Dock nästan säker på att det var räfflad gummimatta från början i Ängbyvagnarna.

Nej det var träribbor, här är ett exempel: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=51007
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Torbjörn »

Ur SS skrift Ängbybanan, Ängbyvagnarna, Brommahallen 1944. På denna bild framgår det tydligt att det ligger ribbor på golvet.
Torbjörn
DSC_6881[1].JPG
DSC_6881[1].JPG (359.42 KiB) Visad 1264 gånger
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av 643 »

Ordet "aldrig" bör lämpligen användas med stor försiktighet... :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

Och enligt bilden hade vagn hatthyllor även på ängbyvagnarna pch det är något som aldrig var på tal. Så upprepar det jag sagt att A24 är noog den mest ombyggda vagnen i SS/SLs historia. I våra förstudier identifierade vi detta och insåg att vi måste bestämma oss för ett utförande som så många som möjligt känner igen sig i av de "vanliga" resenärerna. Se har vi gruppen med "experter" som kommer att hitta detaljer att anmärka på. Men det får man ta, och så är det vi alla renoveringar. Ibland måste man anpassa till nuvarande läge, ex A1 76, som fick en stor förändring... i samband med dess renovering.

För A 24ornas del slutade allt med en totalombyggnad till A30. Så klart inte autentiskt men att renovera vagnarn så mycket att de skulle hålla för den trafik de utförde de sista åren var inte rimligt.

Och det har vi läst i artiklar i ämnet att just denna ombyggnad, till det priset, kanske var räddningen för både NB och LB.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3064
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev: lördag 27 augusti 2022 3:57 Och enligt bilden hade vagn hatthyllor även på ängbyvagnarna pch det är något som aldrig var på tal. Så upprepar det jag sagt att A24 är noog den mest ombyggda vagnen i SS/SLs historia. I våra förstudier identifierade vi detta och insåg att vi måste bestämma oss för ett utförande som så många som möjligt känner igen sig i av de "vanliga" resenärerna. Se har vi gruppen med "experter" som kommer att hitta detaljer att anmärka på. Men det får man ta, och så är det vi alla renoveringar. Ibland måste man anpassa till nuvarande läge, ex A1 76, som fick en stor förändring... i samband med dess renovering.

För A 24ornas del slutade allt med en totalombyggnad till A30. Så klart inte autentiskt men att renovera vagnarn så mycket att de skulle hålla för den trafik de utförde de sista åren var inte rimligt.

Och det har vi läst i artiklar i ämnet att just denna ombyggnad, till det priset, kanske var räddningen för både NB och LB.

Vad gäller "hatthyllorna" sä försvann de när vagnen byggdes om för att gå på Lidingö på 80-talet. Det finns en uppsättning sådana hyllor i Malmköping från vagn 42/369 , snacka loss dom och sätt i 373...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3064
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Markus E skrev: fredag 26 augusti 2022 15:54 373:an har aldrig haft varken bruna skinnsoffor eller lampkupor. Sofforna var gröna samt nakna glödlampor utan kupor i taket. Huruvida golvet var träribbor från början är jag tveksam till men något osäker på. Dock nästan säker på att det var räfflad gummimatta från början i Ängbyvagnarna.

Hej!
Nu fick du se en bild med såväl träribborna som lampkuporna. Tror till och med du kan få se lite av det bruna skinnet också om du kollar på fällsitsarna som kommer frän hytterna och plattformen på 373 .
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Torbjörn »

En sanning är ofta mycket besvärande.... :D !
Torbjörn Jansson
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av C12C3C3C12 »

Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3064
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

C12C3C3C12 skrev: söndag 28 augusti 2022 20:35 Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.

Min far ville alltid att de skulle vara exakt som vid invigningen!

Det bästa och enklaste och allra mest autentiska hade varit att behålla 373 i det utförande den var när den togs ur trafik på Lidingö. Det var sista gången vagnen var autentisk, efter det så är och förblir den en halvmessyr vad som än sker! Samma med vagn 17 som omedelbart borde återfå sin målning i blått med två vita fartränder, det skulle matcha vagn 17:s övriga tekniska utförande med dörrar, dörrsystem, frontrutor och linjenummerkrukor och vagnen skulle då vara väldigt museal och representativ för Lidingöbanan istället för som nu, ett hopkok och en ofullbordad dröm.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6476
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: söndag 28 augusti 2022 20:54
C12C3C3C12 skrev: söndag 28 augusti 2022 20:35 Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.

Min far ville alltid att de skulle vara exakt som vid invigningen!

Det bästa och enklaste och allra mest autentiska hade varit att behålla 373 i det utförande den var när den togs ur trafik på Lidingö. Det var sista gången vagnen var autentisk, efter det så är och förblir den en halvmessyr vad som än sker! Samma med vagn 17 som omedelbart borde återfå sin målning i blått med två vita fartränder, det skulle matcha vagn 17:s övriga tekniska utförande med dörrar, dörrsystem, frontrutor och linjenummerkrukor och vagnen skulle då vara väldigt museal och representativ för Lidingöbanan istället för som nu, ett hopkok och en ofullbordad dröm.
Fast det är väl bara ett av alla möjligheter man har om hur historiska föremål skall bevaras.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3064
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: söndag 28 augusti 2022 21:20
Hechtwagen skrev: söndag 28 augusti 2022 20:54
C12C3C3C12 skrev: söndag 28 augusti 2022 20:35 Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.

Min far ville alltid att de skulle vara exakt som vid invigningen!

Det bästa och enklaste och allra mest autentiska hade varit att behålla 373 i det utförande den var när den togs ur trafik på Lidingö. Det var sista gången vagnen var autentisk, efter det så är och förblir den en halvmessyr vad som än sker! Samma med vagn 17 som omedelbart borde återfå sin målning i blått med två vita fartränder, det skulle matcha vagn 17:s övriga tekniska utförande med dörrar, dörrsystem, frontrutor och linjenummerkrukor och vagnen skulle då vara väldigt museal och representativ för Lidingöbanan istället för som nu, ett hopkok och en ofullbordad dröm.
Fast det är väl bara ett av alla möjligheter man har om hur historiska föremål skall bevaras.
Ja variablerna är oändliga!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3064
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Markus E skrev: tisdag 23 augusti 2022 19:22 Dörrarnas insidor var ASEA-gröna från början. Och en lösning med öppningsbara fönster är ju öppningsstopp efter ca 120 mm. Utan galler.

Hoppas också att man passar på att återställa 373:ans frontrutor där de var öppningsbara med sitt karakteristiska utseende för Ängbyvagnarna. (Den delade frontrutan vagnen hade var ju någon sentida montering som udda-lösning på just denna vagn).
Här är en bild pä en vagn på 12:an med likadana framrutor som 373, dessa rutor som inte är öppningsbara började monteras vid revisionerna någon gång på 60-talet efter att vagnarna enbart kom att trafikera 12:an där behovet av öppningsbara frontrutor inte fanns. Vad är "sentida" enligt dig? Bild
Bilagor
nedladdning.jpeg-1.jpg
nedladdning.jpeg-1.jpg (3.38 KiB) Visad 1023 gånger
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

Alltid kul när man får ett engagemang kring hur det var eller borde vart och hur det kan bli.

Som ni förstår så har vi gjort en ganska grundlig genomgång med många "experter" och kommit fram till det utförande vagnen kommer att få. Som jag nämnt så haft ett par förutsättningar som vi velat förhålla oss till och där har vi lyckats. En detalj är som sagt skydden för de öppningsbara fönstren och där hade Daniel ett förslag som vi får kika på.

Sen kommer det säkert fler detaljer som vi stöter på och får förhålla oss till.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3064
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev: måndag 29 augusti 2022 9:03 Alltid kul när man får ett engagemang kring hur det var eller borde vart och hur det kan bli.

Som ni förstår så har vi gjort en ganska grundlig genomgång med många "experter" och kommit fram till det utförande vagnen kommer att få. Som jag nämnt så haft ett par förutsättningar som vi velat förhålla oss till och där har vi lyckats. En detalj är som sagt skydden för de öppningsbara fönstren och där hade Daniel ett förslag som vi får kika på.

Sen kommer det säkert fler detaljer som vi stöter på och får förhålla oss till.

Stefan
Glöm inte hatthyllorna! Tror vi alla längtar till den dag vagnen är klar och vi får åka med den igen och lyssna på alla ängbyvagnarnas egna fantasriska ljud!
Och hittar du radiomanöverpanelerna från den allra första radion som SS köpte och som någon okunnig person i sin iver skruvade ur hytterna när vagnen kom till Djurgården eftersom de inte var "original" så skruva gärna in dem igen! Jag kan åta mig att identifiera dem, de matchar frontrutorna perfekt...
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vad jag kommer ihåg från när jag körde på 12:an var att det var en bussradio som var inmonterad på höger sida i förarhytten, endast kanal 1 till TUC var ikopplad. När vi ändå är på den sidan i hytten saknade jag att höger sidorutan inte var öppningsbar så att man kunde prata med trafikanter på plattformen.

Sedan kan vi starta diskussionen om kopplet, det var ju Scharfenbergkoppel innan den blev ombyggd till A30.

Synd att jag aldrig kom på att fota vagnen inifrån :(
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

C12C3C3C12 skrev: måndag 29 augusti 2022 11:12 Vad jag kommer ihåg från när jag körde på 12:an var att det var en bussradio som var inmonterad på höger sida i förarhytten, endast kanal 1 till TUC var ikopplad. När vi ändå är på den sidan i hytten saknade jag att höger sidorutan inte var öppningsbar så att man kunde prata med trafikanter på plattformen.

Sedan kan vi starta diskussionen om kopplet, det var ju Scharfenbergkoppel innan den blev ombyggd till A30.

Synd att jag aldrig kom på att fota vagnen inifrån :(
Scharfenbergskopplet kommer att vara kvar. Det är fö samma firma som levererat kopplen till A35/36, När vi va på Berlinmässtan en bit före pandemin stoltserade de det genom en bild på vagn 17 i montern. Är ju förutsättningen för att kunna köra den med vagn 17. OCh vi vill ju inte får upp A30dosor....
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av C12C3C3C12 »

Stefan Widén skrev: måndag 29 augusti 2022 15:02
C12C3C3C12 skrev: måndag 29 augusti 2022 11:12 Vad jag kommer ihåg från när jag körde på 12:an var att det var en bussradio som var inmonterad på höger sida i förarhytten, endast kanal 1 till TUC var ikopplad. När vi ändå är på den sidan i hytten saknade jag att höger sidorutan inte var öppningsbar så att man kunde prata med trafikanter på plattformen.

Sedan kan vi starta diskussionen om kopplet, det var ju Scharfenbergkoppel innan den blev ombyggd till A30.

Synd att jag aldrig kom på att fota vagnen inifrån :(
Scharfenbergskopplet kommer att vara kvar. Det är fö samma firma som levererat kopplen till A35/36, När vi va på Berlinmässtan en bit före pandemin stoltserade de det genom en bild på vagn 17 i montern. Är ju förutsättningen för att kunna köra den med vagn 17. OCh vi vill ju inte får upp A30dosor....
Hehe nu ska vi inte svära här med dom anskrämliga A30 dosorna, Scharfenbergkoppel ska det med väl putsade koppel vara, så vi inte får kontaktsvårigheter.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

C12C3C3C12 skrev: måndag 29 augusti 2022 15:18
Stefan Widén skrev: måndag 29 augusti 2022 15:02
C12C3C3C12 skrev: måndag 29 augusti 2022 11:12 Vad jag kommer ihåg från när jag körde på 12:an var att det var en bussradio som var inmonterad på höger sida i förarhytten, endast kanal 1 till TUC var ikopplad. När vi ändå är på den sidan i hytten saknade jag att höger sidorutan inte var öppningsbar så att man kunde prata med trafikanter på plattformen.

Sedan kan vi starta diskussionen om kopplet, det var ju Scharfenbergkoppel innan den blev ombyggd till A30.

Synd att jag aldrig kom på att fota vagnen inifrån :(
Scharfenbergskopplet kommer att vara kvar. Det är fö samma firma som levererat kopplen till A35/36, När vi va på Berlinmässtan en bit före pandemin stoltserade de det genom en bild på vagn 17 i montern. Är ju förutsättningen för att kunna köra den med vagn 17. OCh vi vill ju inte får upp A30dosor....
Hehe nu ska vi inte svära här med dom anskrämliga A30 dosorna, Scharfenbergkoppel ska det med väl putsade koppel vara, så vi inte får kontaktsvårigheter.
Har just skickat en förfrågan till Dellner som företaget heter idag. Vi får hoppas de kan hjälpa oss. Vi har sedan vi haft vagnen inte kunnat koppla den då vi inte haft två A24 samtidigt men med vagn 17 så blir ju kopplen viktigare att de är perfekta. Vi lär väl även ge vagn 17s koppel lite kärlek bla återmontera en eldel som skadades vid en krock för ett par år sedan.

I våra våtaste drömmar hade vi ett scenario där vi på invigningen skulle köra med båda vagnarna kopplade och vid Djurgårdsbron göra en isärkoppling och 373 fortsatte till Djurgården och 17 till lidingö..... men nu får vi tänka om för 373 lär bli klar innan ihopkopplingen. :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

För att vara tydlig så Dellner har inte tillverkat A24 kopplet men har någon koppling :D med den firma som tillverkade dem. Kollade lite snabbt på wickan men såg inte exakta relationen ....

Det var uppfinnaren själv Karl Scharfenberg som troligen hade en en firma som tillverkade dem fram till kriget ca... men hittar alltså inte vad firman hette. Dellner starade 1941 med bla koppel och kanske är et så att man köpte patentet/firman i anslutning till kriget.

Vi känner ju till att de tillverkades i Tyskland och att en sändning ligger på havets botten.

Vart en liten utvikning om A24 men kan vara kul det med. Om någon har mer infor så kläm fram med det :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av daniel_s »

Dellner Couplers, som de heter idag, hette på 50-talet Runnvika mekaniska verkstads AB. På 40-talet hette de nog Dellners ingenjörsbyrå.
Skriv svar