En ängbyvagn i Täby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3020
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En ängbyvagn i Täby
Ja som sagt det är inte lätt att hitta en lösning som känns ok i alla avseenden.
Här är några grundkrav vi haft i beslutet om utformningen
Samkörbar med vagn 17
Ej krav på Trafikbiträde
Återmontering av Invändiga knappar
Färgsättning/utförande som ängbyvagn
En fråga vi brottas med är om vi ska spärra skjutfönstren på sidan eller återmontera rören som förhindrar att man kan luta sig ut.
Eller finns det någon annan lösning?
Stefan
Här är några grundkrav vi haft i beslutet om utformningen
Samkörbar med vagn 17
Ej krav på Trafikbiträde
Återmontering av Invändiga knappar
Färgsättning/utförande som ängbyvagn
En fråga vi brottas med är om vi ska spärra skjutfönstren på sidan eller återmontera rören som förhindrar att man kan luta sig ut.
Eller finns det någon annan lösning?
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: En ängbyvagn i Täby
Det finns en annan lösning.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Det är framförallt onödigt. Spåravståndet är ju större idag.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 23 augusti 2022 9:37 Ja rören ser om något inte särskillt autentiska ut.
Är det uteslutet att använda samma metod som "i Brännkyrkahallen" vid passage av Liljeholmsbron.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Ja men det lär sitta långt inne att acceptera.daniel_s skrev: ↑tisdag 23 augusti 2022 11:44Det är framförallt onödigt. Spåravståndet är ju större idag.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 23 augusti 2022 9:37 Ja rören ser om något inte särskillt autentiska ut.
Är det uteslutet att använda samma metod som "i Brännkyrkahallen" vid passage av Liljeholmsbron.
Det är också lätt att förväxla vad myndigheterna krävt och vad de godkännt.
Re: En ängbyvagn i Täby
Riskhantering vid förändringar ska ske med hänsyn till aktuella och förväntade risker. Både pilmarkeringarna och stålpinnarna är åtgärder mot historiska risker. Regelverket är inte heller samma som 1957 eller 1986. Som sagt ser jag en annan lösning som jag tänker redogöra för i annat sammanhang, vi får se om vederbörande är intresserade av den! Nu föreslår jag att vi vänder blad och diskuterar inredningsmaterial, destinationsskyltning mm!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Det ska vara mörkbrun pegamoid på innerväggarna under fönstren i de två salongerna och även under fönstren på insidan av de utvändiga förarhyttsdörrarna, den var rätt trasig och nött när vagnen kom till Lidingö och väggfälten kläddes av och målades med rödbrun färg istället ute på Lidingö.
Re: En ängbyvagn i Täby
Aha! Mycket intressant, är sådan pegamoid säkrad?
Vad ska det vara för färg på vikdörrarnas insida egentligen?
Vad ska det vara för färg på vikdörrarnas insida egentligen?
Re: En ängbyvagn i Täby
Dörrarnas insidor var ASEA-gröna från början. Och en lösning med öppningsbara fönster är ju öppningsstopp efter ca 120 mm. Utan galler.
Hoppas också att man passar på att återställa 373:ans frontrutor där de var öppningsbara med sitt karakteristiska utseende för Ängbyvagnarna. (Den delade frontrutan vagnen hade var ju någon sentida montering som udda-lösning på just denna vagn).
Hoppas också att man passar på att återställa 373:ans frontrutor där de var öppningsbara med sitt karakteristiska utseende för Ängbyvagnarna. (Den delade frontrutan vagnen hade var ju någon sentida montering som udda-lösning på just denna vagn).
Re: En ängbyvagn i Täby
Nej, öppningsstopp är ingen lösning på den här redan illa ventilerade vagntypen. Jag lovar att det går att lösa utan sådanaMarkus E skrev: ↑tisdag 23 augusti 2022 19:22 Dörrarnas insidor var ASEA-gröna från början. Och en lösning med öppningsbara fönster är ju öppningsstopp efter ca 120 mm. Utan galler.
Hoppas också att man passar på att återställa 373:ans frontrutor där de var öppningsbara med sitt karakteristiska utseende för Ängbyvagnarna. (Den delade frontrutan vagnen hade var ju någon sentida montering som udda-lösning på just denna vagn).
Frontrutorna ska givetvis vara i det utförande som just den här vagnen hade vid den tidsperiod den representerar. Man kan liksom inte välja det utförande man tycker är snyggast på varje enskild detalj, då blir det inte musealt korrekt för fem öre (en annan sak är att man kan behöva göra vissa kompromisser av säkerhetsskäl m m). Sen är också originalkonstruktionen ganska olämplig då det rinner in vatten och förstör allting, det var ju därför de ändrade den från början...
- Stefan Widén
- Inlägg: 3020
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En ängbyvagn i Täby
Härligt när man får olika uppfattningar om hur det skall vara.
Jag har fått att väggfälten var gröna, samma som sätena.
Frontrutorna kommer att vara i samma utförande som den hade sista tiden med skillnaden att den plåt med hål för rutorna som skruvades på med 200? små skruvar kommer att integreras med korgen. Dvs svetsas in. Anledningen till att den skruvades var givetvis att man behövde riva hela inredningen i hytten för att våga svetsa den. Nu kan vi fullfölja det man tänkte göra vid "kommande revision" (Kul om någon vet om det gjordes på någon krockad vagn) Nu vart det ju helruta i stället men det känns för modernt.
Aseagrönt på allt invändigt är det som planerats.
Stefan
Jag har fått att väggfälten var gröna, samma som sätena.
Frontrutorna kommer att vara i samma utförande som den hade sista tiden med skillnaden att den plåt med hål för rutorna som skruvades på med 200? små skruvar kommer att integreras med korgen. Dvs svetsas in. Anledningen till att den skruvades var givetvis att man behövde riva hela inredningen i hytten för att våga svetsa den. Nu kan vi fullfölja det man tänkte göra vid "kommande revision" (Kul om någon vet om det gjordes på någon krockad vagn) Nu vart det ju helruta i stället men det känns för modernt.
Aseagrönt på allt invändigt är det som planerats.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: En ängbyvagn i Täby
Ja, givetvis skall frontrutorna vara korrekta utifrån vald tidsperiod vagnen representerar. Och eftersom man väljer SS-färgsättning så bör frontrutorna, med öppningsbarhet, återställas till detta (ursprungligt utseende. Den fasta delade frontrutan tillkom i samband med överförandet till Lib och revisionen 1986, när vagnen även fick den då nya utvändiga färgsättningen.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3020
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En ängbyvagn i Täby
Har tittat på de bilder jag samlat och har en från Nockeby ca 1980 och då var de öppningsbara rutorna borta.
Men oavsett vet vi att det inte var en bra konstruktion och för att inte bygga en en stor felkälla får vi tulla på det museala.
Det viktigaste med efterarbetet är att dokumentera allt man gjort och alla de beslut som tagits osv. Och som jag sagt så just med A24 så är det inte helt enkelt att få till lösningar som både är museala och fungerar.
Vi kommer ex inte att linda in kabelpaketen under med bommulsband och schellack.
Vissa säkerhetsdetaljer har vi berört osv.
Vi har tagit fram en renoveringsplan som vagnägaren har godkänt och då är vi trygga på den punkten. Sen kan man givetvis göra vissa justeringar av planen i efterhand av nya utmaningar som uppstår under återbyggnaden.
Men oavsett vet vi att det inte var en bra konstruktion och för att inte bygga en en stor felkälla får vi tulla på det museala.
Det viktigaste med efterarbetet är att dokumentera allt man gjort och alla de beslut som tagits osv. Och som jag sagt så just med A24 så är det inte helt enkelt att få till lösningar som både är museala och fungerar.
Vi kommer ex inte att linda in kabelpaketen under med bommulsband och schellack.
Vissa säkerhetsdetaljer har vi berört osv.
Vi har tagit fram en renoveringsplan som vagnägaren har godkänt och då är vi trygga på den punkten. Sen kan man givetvis göra vissa justeringar av planen i efterhand av nya utmaningar som uppstår under återbyggnaden.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: En ängbyvagn i Täby
Precis Stefan!
Obs att frontrutorna byggdes om flera gånger under åren med SS/SL-färgsättning, med tiden blev det också olika på olika vagnar. Det arrangemanget som 373 hade på Lidingö infördes redan under tiden på Nockebybanan, vissa vagnar fick det, andra fick hel frontruta, några fortsatte att se ut som 373 här ser ut år 1974: https://digitaltmuseum.se/021018463371
Obs att frontrutorna byggdes om flera gånger under åren med SS/SL-färgsättning, med tiden blev det också olika på olika vagnar. Det arrangemanget som 373 hade på Lidingö infördes redan under tiden på Nockebybanan, vissa vagnar fick det, andra fick hel frontruta, några fortsatte att se ut som 373 här ser ut år 1974: https://digitaltmuseum.se/021018463371
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: En ängbyvagn i Täby
Då när jag körde på 12:an misstänker att det var slutet av 70-talet till början av 80-talet som dom motor- samt manövervagnarna som kom tillbaka från revision med hel frontruta.daniel_s skrev: ↑tisdag 23 augusti 2022 22:29 Precis Stefan!
Obs att frontrutorna byggdes om flera gånger under åren med SS/SL-färgsättning, med tiden blev det också olika på olika vagnar. Det arrangemanget som 373 hade på Lidingö infördes redan under tiden på Nockebybanan, vissa vagnar fick det, andra fick hel frontruta, några fortsatte att se ut som 373 här ser ut år 1974: https://digitaltmuseum.se/021018463371
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Markus E skrev: ↑tisdag 23 augusti 2022 22:01 Ja, givetvis skall frontrutorna vara korrekta utifrån vald tidsperiod vagnen representerar. Och eftersom man väljer SS-färgsättning så bör frontrutorna, med öppningsbarhet, återställas till detta (ursprungligt utseende. Den fasta delade frontrutan tillkom i samband med överförandet till Lib och revisionen 1986, när vagnen även fick den då nya utvändiga färgsättningen.
Inte många rätt där? De öppningsbara framrutorna på 373 försvann redan vid en revision vid slutet av 60-talet och vad färgsättningen beträffar så använde SL SS färgsättning på alla linje 12/120 vagnar så länge de reviderades vilket var åtminstone in på 80-talet, sedan vidtog A30/B30-ombyggnaden. Det gick aldrig några A24/B24 på 12/120 i någon annam färgsättning än den på bilden i tråden.
Och vad är ursprungligt utseende för 373? Albertkoppel i ena änden och elektrisk Bosch vindrutetorkare på bara ena framrutan, vita markeringar i fronten för att synas under mörkläggning, båtlanternor som körriktningsvisare och stora frontlyktor med plant glas istället för syrålkastare med kromsarg? Det var inte länge A24 såg ut så.
Re: En ängbyvagn i Täby
https://digitaltmuseum.se/021018463371/ ... 12-nockeby visar 373:an 1974 på Nockebybanan med ursprungliga öppningsbara frontrutor. Faktum kvarstår att kombinationen SS-färgsättning MED SS-emblem (vilket jag antar vagnen får) och fasta frontrutor har aldrig funnits. Det ursprungliga syftet med de öppningsbara frontrutorna var för att föraren skulle komma åt växelspett och lägga om växlar, samma lösning som nuv A1/A11/A12 har t ex... Förstår Stefan W:s synpunkt om underhållsproblem, men tycker fortfarande det är synd att man inte passar på att återställa dessa, då de gör mycket för vagntypens karakteristika.
Re: En ängbyvagn i Täby
Frontrutorna på bilden från 1974 är inte de ursprungliga. Som sagt, så är det ombyggt flera gånger.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Inredningen kanske också borde bli helt original med bruna skinnsoffor, lampkupor och träribbor på golven?
Re: En ängbyvagn i Täby
373:an har aldrig haft varken bruna skinnsoffor eller lampkupor. Sofforna var gröna samt nakna glödlampor utan kupor i taket. Huruvida golvet var träribbor från början är jag tveksam till men något osäker på. Dock nästan säker på att det var räfflad gummimatta från början i Ängbyvagnarna.