En ängbyvagn i Täby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: En ängbyvagn i Täby
Firman som Karl Scharfenberg var medgrundare till hette Scharfenberg-Kupplung AG. Tillverkningen har efter diverse uppköp nu hamnat i Votih-kocernen. Det är de som har rätten till varumärket Scharfenberg. Förbindelsen till Runnvika/Dellner är nog ingen mer än att de när Scharfenbergs patent hade gått ut började tillverka liknande koppel.
https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Scharfenberg
https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung
https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Scharfenberg
https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En ängbyvagn i Täby
Ja lite spännande sidohistoria, ska fråga Dellner när jag träffar dem om de vet om de har någon koppling. Kan vara så som Harlad skriver men fick uppfattningen på mässan att de hade någon koppling med Scharfenberg.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Tror Dellner tillverkade koppel på licens från Scharfenberg och är rätt säker på att Lidingöbanornas vagnar hade Dellnerkoppel från 1947 års levetanser och frammåt Eftersom alla ängbyvagnskoppel går att koppla med varandra så är dellnerkopplen inte bara liknande utan i princip helt identiska med scharfenbergkopplenHarald skrev: ↑måndag 29 augusti 2022 20:24 Firman som Karl Scharfenberg var medgrundare till hette Scharfenberg-Kupplung AG. Tillverkningen har efter diverse uppköp nu hamnat i Votih-kocernen. Det är de som har rätten till varumärket Scharfenberg. Förbindelsen till Runnvika/Dellner är nog ingen mer än att de när Scharfenbergs patent hade gått ut började tillverka liknande koppel.
https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Scharfenberg
https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung
Re: En ängbyvagn i Täby
Det är möjligt att det var så från början, men någon gång på typ 80-talet hörde jag talas om något slag av misshälligheter mellan Dellner och den tyska tillverkaren, och enligt ett inlägg i äldre Postvagnen lär det finnas en skiljedom mellan dem.Hechtwagen skrev: ↑måndag 29 augusti 2022 23:11Tror Dellner tillverkade koppel på licens från Scharfenberg och är rätt säker på att Lidingöbanornas vagnar hade Dellnerkoppel från 1947 års levetanser och frammåt Eftersom alla ängbyvagnskoppel går att koppla med varandra så är dellnerkopplen inte bara liknande utan i princip helt identiska med scharfenbergkopplenHarald skrev: ↑måndag 29 augusti 2022 20:24 Firman som Karl Scharfenberg var medgrundare till hette Scharfenberg-Kupplung AG. Tillverkningen har efter diverse uppköp nu hamnat i Votih-kocernen. Det är de som har rätten till varumärket Scharfenberg. Förbindelsen till Runnvika/Dellner är nog ingen mer än att de när Scharfenbergs patent hade gått ut började tillverka liknande koppel.
https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Scharfenberg
https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung
https://www.tydal.nu/postvagnen/247659.htm
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En ängbyvagn i Täby
Mysteriet tätnar. Tack för att du gräver lite Harlad.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: En ängbyvagn i Täby
För att förklara mig, med 60-talet menas återställning till kondisutförande, ingenting annat.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 28 augusti 2022 20:35 Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.
Med välputsade koppel menas den elektriska delen som vi kopplingsövervakare alltid putsade vid tillkoppling på t-banan.
Vad det gällde koppling på 12:an gjorde hallen det på 12:an. Jag var med en gång att koppla isär vagnar på 12:an, det var vid en urspårning, tror att det var en bas med.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En ängbyvagn i Täby
Så nu har jag en koppelteori.....
Vi har ju hört att leveransen med scharfenbergskoppel från Tyskland ligger på havets botten. Båten vart torpederad.
Vagnarna till Lidingö levererades 44-52 och vi vet att kopplen skulle till de vagnarna.
Kan det vara så att Scharfenberg inte kunde leverera nya utan att det var då som Dellner kom in och tog över tillverkningen?
Vi har ju hört att leveransen med scharfenbergskoppel från Tyskland ligger på havets botten. Båten vart torpederad.
Vagnarna till Lidingö levererades 44-52 och vi vet att kopplen skulle till de vagnarna.
Kan det vara så att Scharfenberg inte kunde leverera nya utan att det var då som Dellner kom in och tog över tillverkningen?
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Lidingös vagnar levereades 1945-52, det var SS A24 som fick sina koppel sänkta till viss del, det är därför det sitter Albertkoppel på A24 på bilderna från invigningen av Ängbybanan, scharfenbergkopplen räckte bara till de vagnsändar som var kopplade mot andra vagnsändar.Stefan Widén skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 18:44 Så nu har jag en koppelteori.....
Vi har ju hört att leveransen med scharfenbergskoppel från Tyskland ligger på havets botten. Båten vart torpederad.
Vagnarna till Lidingö levererades 44-52 och vi vet att kopplen skulle till de vagnarna.
Kan det vara så att Scharfenberg inte kunde leverera nya utan att det var då som Dellner kom in och tog över tillverkningen?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Och just vad det gäller detdär koppelputsandet så går linjespänningen, cirka 700 volt, över multstiften i kopplen på ängbyvagnarna varför det är förenat med livsfara att putsa dem på det vis som gjordes i tunnelbanan. På pendeln i Stoclholm putsades det aldrig några multstift vid ihopkoppling, förmodligen hade putsandet i tunnelbanan endast ett rituellt värde, de stiften vrider sig dessutom vid ihopkoppling för att säkerställa god kontakt.C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 30 augusti 2022 10:39För att förklara mig, med 60-talet menas återställning till kondisutförande, ingenting annat.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 28 augusti 2022 20:35 Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.
Med välputsade koppel menas den elektriska delen som vi kopplingsövervakare alltid putsade vid tillkoppling på t-banan.
Vad det gällde koppling på 12:an gjorde hallen det på 12:an. Jag var med en gång att koppla isär vagnar på 12:an, det var vid en urspårning, tror att det var en bas med.
Re: En ängbyvagn i Täby
Ja, nånting skulle väl kopplingsövervakaren göra för att rättfärdiga sin existens I Göteborg, där det ju kopplades en gång per varv på linje 7, putsades aldrig några stift. Som du skriver så roterar ju stiften när de trycks in. Någon kopplingsövervakare fanns inte heller utan föraren på tåget som det skulle kopplas till kontrollerade att kopplen var centrerade och gav sedan signal för tillkoppling.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 19:23 Och just vad det gäller detdär koppelputsandet så går linjespänningen, cirka 700 volt, över multstiften i kopplen på ängbyvagnarna varför det är förenat med livsfara att putsa dem på det vis som gjordes i tunnelbanan. På pendeln i Stoclholm putsades det aldrig några multstift vid ihopkoppling, förmodligen hade putsandet i tunnelbanan endast ett rituellt värde, de stiften vrider sig dessutom vid ihopkoppling för att säkerställa god kontakt.
Re: En ängbyvagn i Täby
Nja det blir ganska lätt problem framförallt med klarsignalkretsen på Cx-vagnarna, det är en lite speciell kretslösning med seriekopplade reläspolar som drar rätt lite ström och den är uppenbarligen känslig för oxid på stiften. Det räcker nog att putsa typ en gång i månaden men det funkar ju liksom inte att hålla reda på när den dagen är, därför bör man putsa oftare. A24 har nog faktiskt en något mer robust konstruktion och har ju för övrigt dubbla manöverspänningen mot Cx.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Spänningen är olidlig när man putsar ängbyvagnskopplet!daniel_s skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 21:24 Nja det blir ganska lätt problem framförallt med klarsignalkretsen på Cx-vagnarna, det är en lite speciell kretslösning med seriekopplade reläspolar som drar rätt lite ström och den är uppenbarligen känslig för oxid på stiften. Det räcker nog att putsa typ en gång i månaden men det funkar ju liksom inte att hålla reda på när den dagen är, därför bör man putsa oftare. A24 har nog faktiskt en något mer robust konstruktion och har ju för övrigt dubbla manöverspänningen mot Cx.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: En ängbyvagn i Täby
Lätt censuerat här...Hechtwagen skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 19:23
Och just vad det gäller detdär koppelputsandet så går linjespänningen, cirka 700 volt, över multstiften i kopplen på ängbyvagnarna varför det är förenat med livsfara att putsa dem på det vis som gjordes i tunnelbanan. På pendeln i Stoclholm putsades det aldrig några multstift vid ihopkoppling, förmodligen hade putsandet i tunnelbanan endast ett rituellt värde, de stiften vrider sig dessutom vid ihopkoppling för att säkerställa god kontakt.
Ja du Gäddvagnen, du har rätt, glömde bort den lilla detaljen med dom 2 stora stiften som satt längst ned, bäst att dra ner bågen innan man tafsar på dom. Som sagt var, hallen skötte eventuell tillkoppling, skulle vi göra det vid påskjutning alt bogsering skötte vi bara tillkopplingen ingenting annat. Tunnelbanans stift vred sig 45 grader vid tillkoppling. Blev i alla fall lärd på tunnelbanan att putsa stiften, i kopplingsskåpet stod ett ett halvrör för det...
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En ängbyvagn i Täby
Så nu har jag fått bekräftat att Runvika mekaniska, som sedan vart Dellner, har tillverkat kopplen som ersättning för de som hamnade på havets botten, De fick det på licens. Därefter insåg de att de kunde förbättra konstruktionen vilket lett fram till dagens företag.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Stefan Widén skrev: ↑torsdag 01 september 2022 9:01 Så nu har jag fått bekräftat att Runvika mekaniska, som sedan vart Dellner, har tillverkat kopplen som ersättning för de som hamnade på havets botten, De fick det på licens. Därefter insåg de att de kunde förbättra konstruktionen vilket lett fram till dagens företag.
Nja.. De hette Dellner fram till 1952, det var då de bytte till Runnvika mekaniska Verkstad i några år och sedan tillbaka till Dellner med olika efterled.
Ängbyvagnarna har således sannolikt inga runnvikakoppel utan bara Scargenberg och Dellner.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En ängbyvagn i Täby
Har jag tur och kan hitta ID på kopplet kan de kanske gräva tillbaka i sina arkiv.... de verkar ha sparat mycket.
Ska kolla på vagn 17 oxå isf...
Ska kolla på vagn 17 oxå isf...
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Stefan Widén skrev: ↑torsdag 01 september 2022 22:33 Har jag tur och kan hitta ID på kopplet kan de kanske gräva tillbaka i sina arkiv.... de verkar ha sparat mycket.
Ska kolla på vagn 17 oxå isf...
Och så har du tre vagnar till med samma koppel att inventera! Kör på nu och bli den ledande auktoriteten på ängbyvagnskoppel!
Kan ju även passa på att påpeka att 373 från början och tills den fick sina tunnelvagnsvevar hade svarvade ganska höga träknoppar på kontrollervevarna och inte den lägre bakelitknoppen som i och försig är bättre på alla sätt och vis, jag röstar för bakelitknopparna!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En ängbyvagn i Täby
Ja vi har ju dessutom alla lösa koppel och jag har bytt i ena änden så har nog blandats en hel del genom åren på alla vagnar.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En ängbyvagn i Täby
Några nya bilder såhär ett år senare?
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: En ängbyvagn i Täby
Det var nog inte aktuellt att putsa stifterna särskilt dom 2 feta utan att dra ner bågen, misstänker att dom lade till en vagn eller kopplade av en vid Brännkyrka hallen utan krusiduller. Som det var i hallen för gamla Trofast var ju vagnarna var ju vagnarna stadigt kopplade utom vid underhåll.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 19:23Och just vad det gäller detdär koppelputsandet så går linjespänningen, cirka 700 volt, över multstiften i kopplen på ängbyvagnarna varför det är förenat med livsfara att putsa dem på det vis som gjordes i tunnelbanan. På pendeln i Stoclholm putsades det aldrig några multstift vid ihopkoppling, förmodligen hade putsandet i tunnelbanan endast ett rituellt värde, de stiften vrider sig dessutom vid ihopkoppling för att säkerställa god kontakt.C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 30 augusti 2022 10:39För att förklara mig, med 60-talet menas återställning till kondisutförande, ingenting annat.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 28 augusti 2022 20:35 Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.
Med välputsade koppel menas den elektriska delen som vi kopplingsövervakare alltid putsade vid tillkoppling på t-banan.
Vad det gällde koppling på 12:an gjorde hallen det på 12:an. Jag var med en gång att koppla isär vagnar på 12:an, det var vid en urspårning, tror att det var en bas med.
Vid den där urspåringen jag råkade utför kom ju en bas som talade om vad som skull göras.