En ängbyvagn i Täby

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Harald »

Firman som Karl Scharfenberg var medgrundare till hette Scharfenberg-Kupplung AG. Tillverkningen har efter diverse uppköp nu hamnat i Votih-kocernen. Det är de som har rätten till varumärket Scharfenberg. Förbindelsen till Runnvika/Dellner är nog ingen mer än att de när Scharfenbergs patent hade gått ut började tillverka liknande koppel.
https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Scharfenberg
https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

Ja lite spännande sidohistoria, ska fråga Dellner när jag träffar dem om de vet om de har någon koppling. Kan vara så som Harlad skriver men fick uppfattningen på mässan att de hade någon koppling med Scharfenberg.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Harald skrev: måndag 29 augusti 2022 20:24 Firman som Karl Scharfenberg var medgrundare till hette Scharfenberg-Kupplung AG. Tillverkningen har efter diverse uppköp nu hamnat i Votih-kocernen. Det är de som har rätten till varumärket Scharfenberg. Förbindelsen till Runnvika/Dellner är nog ingen mer än att de när Scharfenbergs patent hade gått ut började tillverka liknande koppel.
https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Scharfenberg
https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung
Tror Dellner tillverkade koppel på licens från Scharfenberg och är rätt säker på att Lidingöbanornas vagnar hade Dellnerkoppel från 1947 års levetanser och frammåt Eftersom alla ängbyvagnskoppel går att koppla med varandra så är dellnerkopplen inte bara liknande utan i princip helt identiska med scharfenbergkopplen
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev: måndag 29 augusti 2022 23:11
Harald skrev: måndag 29 augusti 2022 20:24 Firman som Karl Scharfenberg var medgrundare till hette Scharfenberg-Kupplung AG. Tillverkningen har efter diverse uppköp nu hamnat i Votih-kocernen. Det är de som har rätten till varumärket Scharfenberg. Förbindelsen till Runnvika/Dellner är nog ingen mer än att de när Scharfenbergs patent hade gått ut började tillverka liknande koppel.
https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Scharfenberg
https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung
Tror Dellner tillverkade koppel på licens från Scharfenberg och är rätt säker på att Lidingöbanornas vagnar hade Dellnerkoppel från 1947 års levetanser och frammåt Eftersom alla ängbyvagnskoppel går att koppla med varandra så är dellnerkopplen inte bara liknande utan i princip helt identiska med scharfenbergkopplen
Det är möjligt att det var så från början, men någon gång på typ 80-talet hörde jag talas om något slag av misshälligheter mellan Dellner och den tyska tillverkaren, och enligt ett inlägg i äldre Postvagnen lär det finnas en skiljedom mellan dem.
https://www.tydal.nu/postvagnen/247659.htm
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

Mysteriet tätnar. Tack för att du gräver lite Harlad.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av C12C3C3C12 »

C12C3C3C12 skrev: söndag 28 augusti 2022 20:35 Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.
För att förklara mig, med 60-talet menas återställning till kondisutförande, ingenting annat.

Med välputsade koppel menas den elektriska delen som vi kopplingsövervakare alltid putsade vid tillkoppling på t-banan.

Vad det gällde koppling på 12:an gjorde hallen det på 12:an. Jag var med en gång att koppla isär vagnar på 12:an, det var vid en urspårning, tror att det var en bas med.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

Så nu har jag en koppelteori.....

Vi har ju hört att leveransen med scharfenbergskoppel från Tyskland ligger på havets botten. Båten vart torpederad.

Vagnarna till Lidingö levererades 44-52 och vi vet att kopplen skulle till de vagnarna.

Kan det vara så att Scharfenberg inte kunde leverera nya utan att det var då som Dellner kom in och tog över tillverkningen?
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev: onsdag 31 augusti 2022 18:44 Så nu har jag en koppelteori.....

Vi har ju hört att leveransen med scharfenbergskoppel från Tyskland ligger på havets botten. Båten vart torpederad.

Vagnarna till Lidingö levererades 44-52 och vi vet att kopplen skulle till de vagnarna.

Kan det vara så att Scharfenberg inte kunde leverera nya utan att det var då som Dellner kom in och tog över tillverkningen?
Lidingös vagnar levereades 1945-52, det var SS A24 som fick sina koppel sänkta till viss del, det är därför det sitter Albertkoppel på A24 på bilderna från invigningen av Ängbybanan, scharfenbergkopplen räckte bara till de vagnsändar som var kopplade mot andra vagnsändar.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

C12C3C3C12 skrev: tisdag 30 augusti 2022 10:39
C12C3C3C12 skrev: söndag 28 augusti 2022 20:35 Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.
För att förklara mig, med 60-talet menas återställning till kondisutförande, ingenting annat.

Med välputsade koppel menas den elektriska delen som vi kopplingsövervakare alltid putsade vid tillkoppling på t-banan.

Vad det gällde koppling på 12:an gjorde hallen det på 12:an. Jag var med en gång att koppla isär vagnar på 12:an, det var vid en urspårning, tror att det var en bas med.
Och just vad det gäller detdär koppelputsandet så går linjespänningen, cirka 700 volt, över multstiften i kopplen på ängbyvagnarna varför det är förenat med livsfara att putsa dem på det vis som gjordes i tunnelbanan. På pendeln i Stoclholm putsades det aldrig några multstift vid ihopkoppling, förmodligen hade putsandet i tunnelbanan endast ett rituellt värde, de stiften vrider sig dessutom vid ihopkoppling för att säkerställa god kontakt.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev: onsdag 31 augusti 2022 19:23 Och just vad det gäller detdär koppelputsandet så går linjespänningen, cirka 700 volt, över multstiften i kopplen på ängbyvagnarna varför det är förenat med livsfara att putsa dem på det vis som gjordes i tunnelbanan. På pendeln i Stoclholm putsades det aldrig några multstift vid ihopkoppling, förmodligen hade putsandet i tunnelbanan endast ett rituellt värde, de stiften vrider sig dessutom vid ihopkoppling för att säkerställa god kontakt.
Ja, nånting skulle väl kopplingsövervakaren göra för att rättfärdiga sin existens :) I Göteborg, där det ju kopplades en gång per varv på linje 7, putsades aldrig några stift. Som du skriver så roterar ju stiften när de trycks in. Någon kopplingsövervakare fanns inte heller utan föraren på tåget som det skulle kopplas till kontrollerade att kopplen var centrerade och gav sedan signal för tillkoppling.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av daniel_s »

Nja det blir ganska lätt problem framförallt med klarsignalkretsen på Cx-vagnarna, det är en lite speciell kretslösning med seriekopplade reläspolar som drar rätt lite ström och den är uppenbarligen känslig för oxid på stiften. Det räcker nog att putsa typ en gång i månaden men det funkar ju liksom inte att hålla reda på när den dagen är, därför bör man putsa oftare. A24 har nog faktiskt en något mer robust konstruktion och har ju för övrigt dubbla manöverspänningen mot Cx.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: onsdag 31 augusti 2022 21:24 Nja det blir ganska lätt problem framförallt med klarsignalkretsen på Cx-vagnarna, det är en lite speciell kretslösning med seriekopplade reläspolar som drar rätt lite ström och den är uppenbarligen känslig för oxid på stiften. Det räcker nog att putsa typ en gång i månaden men det funkar ju liksom inte att hålla reda på när den dagen är, därför bör man putsa oftare. A24 har nog faktiskt en något mer robust konstruktion och har ju för övrigt dubbla manöverspänningen mot Cx.
Spänningen är olidlig när man putsar ängbyvagnskopplet!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev: onsdag 31 augusti 2022 19:23
Och just vad det gäller detdär koppelputsandet så går linjespänningen, cirka 700 volt, över multstiften i kopplen på ängbyvagnarna varför det är förenat med livsfara att putsa dem på det vis som gjordes i tunnelbanan. På pendeln i Stoclholm putsades det aldrig några multstift vid ihopkoppling, förmodligen hade putsandet i tunnelbanan endast ett rituellt värde, de stiften vrider sig dessutom vid ihopkoppling för att säkerställa god kontakt.
Lätt censuerat här...

Ja du Gäddvagnen, du har rätt, glömde bort den lilla detaljen med dom 2 stora stiften som satt längst ned, bäst att dra ner bågen innan man tafsar på dom. Som sagt var, hallen skötte eventuell tillkoppling, skulle vi göra det vid påskjutning alt bogsering skötte vi bara tillkopplingen ingenting annat. Tunnelbanans stift vred sig 45 grader vid tillkoppling. Blev i alla fall lärd på tunnelbanan att putsa stiften, i kopplingsskåpet stod ett ett halvrör för det...
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

Så nu har jag fått bekräftat att Runvika mekaniska, som sedan vart Dellner, har tillverkat kopplen som ersättning för de som hamnade på havets botten, De fick det på licens. Därefter insåg de att de kunde förbättra konstruktionen vilket lett fram till dagens företag.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev: torsdag 01 september 2022 9:01 Så nu har jag fått bekräftat att Runvika mekaniska, som sedan vart Dellner, har tillverkat kopplen som ersättning för de som hamnade på havets botten, De fick det på licens. Därefter insåg de att de kunde förbättra konstruktionen vilket lett fram till dagens företag.

Nja.. De hette Dellner fram till 1952, det var då de bytte till Runnvika mekaniska Verkstad i några år och sedan tillbaka till Dellner med olika efterled.

Ängbyvagnarna har således sannolikt inga runnvikakoppel utan bara Scargenberg och Dellner.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

Har jag tur och kan hitta ID på kopplet kan de kanske gräva tillbaka i sina arkiv.... de verkar ha sparat mycket.

Ska kolla på vagn 17 oxå isf...
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev: torsdag 01 september 2022 22:33 Har jag tur och kan hitta ID på kopplet kan de kanske gräva tillbaka i sina arkiv.... de verkar ha sparat mycket.

Ska kolla på vagn 17 oxå isf...

Och så har du tre vagnar till med samma koppel att inventera! Kör på nu och bli den ledande auktoriteten på ängbyvagnskoppel! :cheesygrin:

Kan ju även passa på att påpeka att 373 från början och tills den fick sina tunnelvagnsvevar hade svarvade ganska höga träknoppar på kontrollervevarna och inte den lägre bakelitknoppen som i och försig är bättre på alla sätt och vis, jag röstar för bakelitknopparna!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

Ja vi har ju dessutom alla lösa koppel och jag har bytt i ena änden så har nog blandats en hel del genom åren på alla vagnar.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Några nya bilder såhär ett år senare? :cheesygrin:
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev: onsdag 31 augusti 2022 19:23
C12C3C3C12 skrev: tisdag 30 augusti 2022 10:39
C12C3C3C12 skrev: söndag 28 augusti 2022 20:35 Som part i målet skulle jag nog föredra som dom var på 60-80-talet naturligtsvis med knappar och lampor för kondisen samt föraren, det blir väl som jag kommer ihåg dom när dom gick på L13 samt L14.
För att förklara mig, med 60-talet menas återställning till kondisutförande, ingenting annat.

Med välputsade koppel menas den elektriska delen som vi kopplingsövervakare alltid putsade vid tillkoppling på t-banan.

Vad det gällde koppling på 12:an gjorde hallen det på 12:an. Jag var med en gång att koppla isär vagnar på 12:an, det var vid en urspårning, tror att det var en bas med.
Och just vad det gäller detdär koppelputsandet så går linjespänningen, cirka 700 volt, över multstiften i kopplen på ängbyvagnarna varför det är förenat med livsfara att putsa dem på det vis som gjordes i tunnelbanan. På pendeln i Stoclholm putsades det aldrig några multstift vid ihopkoppling, förmodligen hade putsandet i tunnelbanan endast ett rituellt värde, de stiften vrider sig dessutom vid ihopkoppling för att säkerställa god kontakt.
Det var nog inte aktuellt att putsa stifterna särskilt dom 2 feta utan att dra ner bågen, misstänker att dom lade till en vagn eller kopplade av en vid Brännkyrka hallen utan krusiduller. Som det var i hallen för gamla Trofast var ju vagnarna var ju vagnarna stadigt kopplade utom vid underhåll.

Vid den där urspåringen jag råkade utför kom ju en bas som talade om vad som skull göras.
Skriv svar