Enligt artikeln förlängs trafiken på helgnätter med ungefär två timmar. Det mest anmärkningsvärda är väl den blygsamma kostnaden:
Mitti i skrev:Nattsuddare ska kunna ta pendeln hem på helgerna. Tågen ska inte sluta gå vid 01-02 som nu utan rulla fram till 03.30.
[...]
Utökad trafik och längre öppettider på stationerna beräknas kosta 3,5 miljoner kronor, och kan införas redan i december, när man övergår till ny tidtabell, enligt trafikförvaltningens utredning.
3,5 miljoner kronor är en struntsumma. Det är nog svårt att hitta en satsning som ger lika stor restidsnytta för pengarna. Varför väntade Tamsons så länge?
Jag är tydligen inte ensam om att tänka i dessa banor. Här är artikelns första kommentar:
Masterplanner skrev:Detta förslag kommer nu, precis inför valet, trots att de haft hur många år som helst på sig att inför det. Innebär det att det kommer att vara glömt så snart valet är över?
Inget fel på förslaget i sig, men viktigare är att samtidigt se över trafiken hela dagen på helgerna. På vissa sträckor är det väldigt trångt, trots att det finns gott om ledig kapacitet att köra tätare.
Jag instämmer fullt ut. Pendeltågstrafiken behöver utökas under hela dagen på helger. Det ska inte förekomma ofrivilligt stående resenärer i lågtrafik!
En annan oväntad detalj är att satsningen sägs genomföras redan i nästa tidtabell. Enligt Trafikverkets nyligen publicerade "
Förslag Tågplan 2023" har SL inte ansökt om motsvarande tåglägen. Det här luktar valfläsk efter Moderaternas
tydliga nedgång i Stockholm i opinionsundersökningar...
Slutligen påstår Tamsons att både 10-minuterstrafik och dygnetrunttrafik är omöjliga att införa. Jag är tveksam till båda påståendena, men det kanske stämmer om det gäller nästa tidtabell. Det stora resandet på helgnätter slutar omkring 3:30, så den värsta trängseln på nattbussarna borde i alla fall bli ett minne blott.
Förhoppningsvis får Nynäshamn också en avgång som passar till
de nattliga Gotlandsbåtarna. Trafiken behöver även förlängas på vardagar, åtminstone till klockan 1 som tunnelbanan. Enligt resandestatistiken har ju pendeltågens nattbussar betydligt fler resenärer än tunnelbanans.