Val 2022

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Val 2022

Inlägg av kildor »

Lokaltrafiken får sällan någon större uppmärksamhet i valrörelsen. Jag har inte själv aktivt sökt efter information från partierna, men jag har nåtts av reklambudskap från socialdemokraterna i Stockholm som lyfter fram två valfrågor: 10-minuterstrafik på pendeln, och lågtrafiktaxa i SL-trafiken. Det är lite oklart vilka tider och stationer som borde få 10-minuterstrafik (de vill "påbörja införandet"), och för lågtrafiktaxan nämner man inga nivåer, men lite luddigt finansierat genom att "sluta slöseriet till dåligt skötta upphandlingar och dyra konsulter". Som ytterligare "löfte" vill man också "se över möjligheten att inför nattrafik på pendeltågen":

https://socialdemokraternaistockholm.se/kampanj/8858/

Kul att de vill satsa på pendeltågstrafiken, men synd att man låser fast sig i en viss turtäthet istället för att säga var och på vilka tider de vill förbättra trafiken. Lågtrafiktaxa: jag är skeptisk. Det har väl prövats tidigare och jag vill minnas att det inte gav nån större effekt på trängseln. Dessutom har man ju aktivt jobbat med att förenkla prisstrukturen och taxesystemet de senaste åren. Tidsdifferentierad taxa blir ett steg i motsatt riktning. Nattrafik vore bra, men jag misstänker att "översynen" av möjligheten kommer resultera i samma slutsatser som tidigare, dvs dyrt och komplicerat.

Finns det fler vallöften från andra partier och andra regioner?
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

Jag håller inte med om att "lokaltrafiken får sällan någon större uppmärksamhet i valrörelsen". Flera trafikfrågor dominerade valrörelsen 2014. Förbifart Stockholms vara eller icke vara debatterades flitigt. Nästan alla partier presenterade egna förslag för Stockholms fjärde tunnelbanelinje. Moderaterna gjorde fulingen att kalla gröna linjens gren till Arenastaden för "gula linjen", men förlorade ändå valet. Väljarna ville ha en riktig ny tunnelbanelinje, och fick också det.

Liberalerna lovade nattlig pendeltågstrafik inför förra valet, men gjorde sedan ingenting. Det är oklart om det löftet kvarstår. Tamsons trafikpopulism går ju ut på att befintlig trafik ska prioriteras framför utökad trafik, och då kan ju inte nattrafik införas hos fler trafikslag. Nu har Socialdemokraterna ett öppet mål och missar naturligtvis inte chansen att föreslå detta. Sverigedemokraterna pratar istället om att Stockholms pendeltåg "inte fungerar", utan att ange vad som ska ändras.

Nattrafik på pendeltågen är ett populärt förslag. Hundratusentals personer använder pendeltågen dagligen. En stor del skulle använda nattrafiken någon gång, men inte dagligen som dagtrafiken. Skillnaden mellan nattåg och nattbussar är så stor att det ändå är viktigt. På bostadsforum avråds ofta pendeltågsförorter på grund av avsaknaden av vettig nattrafik, även när barnfamiljer är målgruppen. Livet begränsas helt enkelt för mycket utan vettig nattrafik.

För Roslagsbanans del verkar 15-minuterstrafik på söndagar ha högre prioritet, även om nattrafik också finns som önskemål. 30-minuterstrafik dagtid är kort sagt alldeles för dåligt trafikutbud. Dessutom fungerar nattbussar lite bättre för Roslagsbanan än för pendeltågen. När Roslagsbanan går till T-Centralen misstänker jag att missnöjet med nattbussarna kan bli lika stort som hos pendeltågsresenärerna. Då blir skillnaden för stor.

Gamla Folkpartiet kampanjade även tidigare för att införa nattrafik på Nockebybanan. Nockebybanan har ju inte ens nattbussar. Däremot berörs en ganska liten del av regionens befolkning, vilket gör det mödosamt att lyfta fram frågan. Resultatet blev emellertid att trafiken förlängdes i någon timme.

Tyvärr beror trafiken i Stockholm väldigt mycket på vad aktuella politiker råkar prioritera. Sedan kan besluten ligga kvar i decennier. Wennerholm storsatsade på nattrafik i allmänhet. Därmed är dagens nattrafik nästan helt anpassad till hur resandet såg ut för mer än tio år sedan! Exempelvis går linje 147 parallellt med röda linjen och behöver egentligen inte nattrafik, men Wennerholm ville ha en hög standard. Nybyggnationerna längs linje 113 har dock ingen nattrafik alls.

Kristdemokraterna vill bygga en Tvärbanering runt Stockholm. Detta är inget nytt förslag, men det fick ett bra mottagande senaste gången. Många invånare känner att Stockholm behöver någon sorts ringlinje, vilket alla stora städer har. V, MP, S och Fi har gått ut med olika sorters prissänkningar av kollektivtrafikens biljetter, både på regional och nationell nivå. Centerpartiet lovar nya båtsatsningar.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: fredag 05 augusti 2022 22:04 Kul att de vill satsa på pendeltågstrafiken, men synd att man låser fast sig i en viss turtäthet istället för att säga var och på vilka tider de vill förbättra trafiken. Lågtrafiktaxa: jag är skeptisk. Det har väl prövats tidigare och jag vill minnas att det inte gav nån större effekt på trängseln. Dessutom har man ju aktivt jobbat med att förenkla prisstrukturen och taxesystemet de senaste åren. Tidsdifferentierad taxa blir ett steg i motsatt riktning. Nattrafik vore bra, men jag misstänker att "översynen" av möjligheten kommer resultera i samma slutsatser som tidigare, dvs dyrt och komplicerat.
En bra start kan vara samma tider som tunnelbanan. Pendeltågen har ju inte längre färre resenärer, utan snarare tvärtom. Vissa tider på året skulle det behövas 10-minuterstrafik åtminstone till klockan 23. Med nuvarande trafikutbud skulle en lågtrafiktaxa vara nästan meningslös - det är ju överfullt även då!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Val 2022

Inlägg av twr »

Intressant tråd! Finns det fler exempel där partierna är för eller emot enskilda projekt eller har kommit med förslag på nya projekt?

Hur är det med information på partiernas egna hemsidor?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Val 2022

Inlägg av Odd »

Tyvärr fokuserar politiker ofta på hur trafiken skall utföras, i stället för att definiera vilka behov som skall lösas. Det är en stor bidragande orsak till att enskilda projekt drar extremt stora kostnader men med låg nytta, prestige får gå före förnuft.

Det är väl lätt att göra så eftersom det är någon annans pengar.

Stockholm och Göteborg skulle lätt klara av att finansiera sina egna investeringar utan statliga medel. Då skulle det finnas pengar till projekt utanför storstadsområdena där det rent ekonomiskt är svårt att få ihop men där det främjar samhället. Sånt där som ekonomer hatar....
Genius on call
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Val 2022

Inlägg av /jes »

Tiominuterstrafik på pendeln kräver också utökad vagnpark, eller kortare tåg??
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Val 2022

Inlägg av Diripsi »

/jes skrev: torsdag 18 augusti 2022 10:16 Tiominuterstrafik på pendeln kräver också utökad vagnpark, eller kortare tåg??
Nej.
Det handlar inte om utökat trafikutbud i dimensionerande tid (och ingen större ökning övrig tid heller, däremot en mycket bättre trafikupplägg).
Om du inte ens orkar ta reda på pendeltågens nuvarande utbud är det nog bäst att du låter bli att diskutera pendeltågen.
Håll dig till Lidingöbanan är mitt tips.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

Nytt SL-kort för Södertälje och Nykvarn

MP föreslår ett billigare SL-kort för Södertälje och Nykvarn. Jag är inte förvånad över förslaget, men jag tror ändå inte att det är en bra idé. Enhetstaxa innebär att fritidsresor till andra delar av länet i större utsträckning sker med kollektivtrafiken snarare än bilen. Pendeltågens höga beläggning på kvällar och helger tyder på att sådana resor görs i stor utsträckning. Icke desto mindre måste missnöjet i Södertälje och Nykvarn adresseras.

Missnöjet i Nykvarn är uppenbart. SL-kortet gäller inte på Mälartåg och används därför företrädesvis för lokala resor. Fritidsresor till Stockholm kräver i praktiken extrabiljetter, vilket gör det svårare att motivera priset för SL-kortet. Lösningen är dock lika självklar - inför SL-taxa på Mälartåg.

För Södertäljes del kan missnöjet bero på att trafikutbudet inte motsvarar efterfrågan - detta gäller såväl pendeltågen som vissa busslinjer. Södertälje är en snabbt växande kommun, och SL har tyvärr bestämt sig för att prioritera befintlig trafik framför utökad trafik. Tamsons trafikpopulism måste helt enkelt överges.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Val 2022

Inlägg av kildor »

Det där är ju billig valpopulism för att försöka vinna röster i Södertälje. MP låg ju bakom enhetstaxan och nu vill de alltså införa zontaxa igen. Märkligt.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Val 2022

Inlägg av kildor »

Diripsi skrev: torsdag 18 augusti 2022 11:33
/jes skrev: torsdag 18 augusti 2022 10:16 Tiominuterstrafik på pendeln kräver också utökad vagnpark, eller kortare tåg??
Nej.
Det handlar inte om utökat trafikutbud i dimensionerande tid (och ingen större ökning övrig tid heller, däremot en mycket bättre trafikupplägg).
Det är ju högst oklart vad S menar med att införa 10-minuterstrafik på pendeln. Och det är inte heller uppenbart hur du tänker att ett trafikupplägg med 10-minuterstrafik ska se ut. I remissen från 2016, där två olika trafikupplägg presenterades varav ett var 10-minuterstrafik, baserades förslagen på 18 respektive 20 tåg i timmen. För att genomföra det krävs alltså fler fordon eller att vissa avgångar körs med korta tåg. Jes fråga tycker jag därför var högst relevant.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Val 2022

Inlägg av Stefan Widén »

Ett sätt är ju att går runt i stugorna och fråga...

1 När kommer SpvC och LB byggas ihop?

2 När blir 4:an spårväg?

3 När kopplas Spv Syd ihop med tvärbanan?

Några förslag på frågor att ställa :-)

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Val 2022

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Tamsons trafikpopulism måste helt enkelt överges.
Hur kommer det sig att du ständigt försvarar Tamsons politik då? Du brukar försvara mångmiljardprojekt med mycket låg nytta bara med hänvisning till Tamsons politik. Uppenbarligen anser du det omöjligt att någonsin lägga om politiken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Val 2022

Inlägg av kildor »

DN har en artikel idag på ämnet:


Här är trafiksatsningarna i Stockholm som politikerna vill genomföra
https://www.dn.se/sverige/har-ar-trafik ... genomfora/

Den handlar till stor del om östlig förbindelse (för eller emot).
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Val 2022

Inlägg av Diripsi »

kildor skrev: fredag 19 augusti 2022 8:31
Diripsi skrev: torsdag 18 augusti 2022 11:33
/jes skrev: torsdag 18 augusti 2022 10:16 Tiominuterstrafik på pendeln kräver också utökad vagnpark, eller kortare tåg??
Nej.
Det handlar inte om utökat trafikutbud i dimensionerande tid (och ingen större ökning övrig tid heller, däremot en mycket bättre trafikupplägg).
Det är ju högst oklart vad S menar med att införa 10-minuterstrafik på pendeln. Och det är inte heller uppenbart hur du tänker att ett trafikupplägg med 10-minuterstrafik ska se ut. I remissen från 2016, där två olika trafikupplägg presenterades varav ett var 10-minuterstrafik, baserades förslagen på 18 respektive 20 tåg i timmen. För att genomföra det krävs alltså fler fordon eller att vissa avgångar körs med korta tåg. Jes fråga tycker jag därför var högst relevant.
10-minuterstrafik i sig är ju bara 2*6=12 tåg i timmen genom Citybanan, alltså samma som man kör i mellantrafiken i nuläget. Därmed är det fullständigt absurt att påstå att 10-minuterstrafik kräver utökad vagnpark eller kortare tåg.

Förslagen från 2016 som du syftar på är planerade utifrån dagens fordonstillgång. Men givetvis behöver man utöka underhållet om trafikproduktionen ökar.

Egentligen har trafikupplägget för mellantrafiken ingenting att göra med trafikupplägget i högtrafiken. Dagens tankesätt att man måste ha i grunden samma trafikupplägg hela dagen gör att det blir mycket svårare att få till ett bra trafikupplägg.

Jag håller med om att det är oklart vad S menar, men det visar ju bara hur fel det blir när politiker försöker lägga sig i trafikupplägg på detaljnivå. Precis som det blev när nuvarande trafikupplägg infördes efter vad som i praktiken var en omröstning mellan politikerna i de olika kommunerna. Sådana här frågor måste utredas av experter, att låta oinsatta politiker bestämma över själva tidtabellerna blir helt fel. Däremot kan det vara en politisk fråga hur man ska bedömma vilket trafikupplägg som är bäst. Måste det vara samma minuttal hela dagen, eller är det bättre med korta väntetider och mindre trängel? Men framför allt borde man ju fråga resenärerna!
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: fredag 19 augusti 2022 12:08 DN har en artikel idag på ämnet:


Här är trafiksatsningarna i Stockholm som politikerna vill genomföra
https://www.dn.se/sverige/har-ar-trafik ... genomfora/

Den handlar till stor del om östlig förbindelse (för eller emot).
Hittills har det inte funnits utrymme för Östlig förbindelse i den nationella planen eftersom andra vägsatsningar - Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn - har prioriterats. Det är inte förrän om fyra år som det faktiskt går att finansiera projektet. De politiker som har tjatat om motorleden under tidigare mandatperioder är ganska oärliga då deras egna partier har sagt att både Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn har högre prioritet.

Efter att ha utformat två omvälvande infrastrukturprojekt som renodlade vägförbindelser där kollektivtrafiken får en låg konkurrenskraft jämfört med bilen är det absolut nödvändigt att inte upprepa samma misstag en tredje gång. Östlig förbindelse måste inkludera en spårförbindelse - och möjligen inget annat. Lyckligtvis verkar både C och KD kräva att Tvärbanans förlängning ingår i projektet. Men frågan är om det räcker - skadan av de två andra förbindelserna är redan skedd.

Det är bra att Socialdemokraterna nämner trängsel som orsak till att införa 10-minuterstrafik:
DN skrev:– När Citybanan byggdes för flera miljarder kronor var det uttalade syftet att utöka pendeltågstrafiken och möjliggöra för 10-minuterstrafik, men det har inte hänt än. Vi vill påbörja införandet av 10-minuterstrafik för att minska trängseln och få fler att åka pendeltåg. Vi vill också köra tätare avgångar i tunnelbanan för att minska trycket vid rusningstrafik, säger Enligt Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor.
Många beslutsfattare verkar inte vara medvetna om hur stort resandet är utanför rusningen. Förhoppningsvis kan Hamburg väljas som förebild.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: fredag 19 augusti 2022 8:31 Det är ju högst oklart vad S menar med att införa 10-minuterstrafik på pendeln. Och det är inte heller uppenbart hur du tänker att ett trafikupplägg med 10-minuterstrafik ska se ut. I remissen från 2016, där två olika trafikupplägg presenterades varav ett var 10-minuterstrafik, baserades förslagen på 18 respektive 20 tåg i timmen. För att genomföra det krävs alltså fler fordon eller att vissa avgångar körs med korta tåg. Jes fråga tycker jag därför var högst relevant.
Ja, det är oklart vad exakt S vill införa. Jag hoppas som sagt att det blir som i Hamburg, med 10-minuterstrafik även i lågtrafiken. När det gäller remissen från 2016 så förverkligades inget av de två förslagen, utan en tredje variant där Södertäljelinjen och Mälarbanan fick behålla 15-minuterstrafik på helger. Detta är helt oacceptabelt med tanke på det stora resandet, vilket numera är större än på nästan alla tunnelbanelinjer.

Högtrafiken behöver inte nödvändigtvis ha samma trafikupplägg som mellantrafiken och lågtrafiken. Det tidigare presenterade förslaget med 12 tåg/h på Ostkustbanan och 6 tåg/h på Mälarbanan är naturligtvis orimligt. Det borde emellertid gå att köra 18 tåg/h med idel långa tåg. Korta tåg kan dock också övervägas i och med det nya vändspåret i Sollentuna - då blir det kanske lättare att köra korta tåg i mellantrafiken.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Val 2022

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: fredag 19 augusti 2022 13:46 Högtrafiken behöver inte nödvändigtvis ha samma trafikupplägg som mellantrafiken och lågtrafiken. Det tidigare presenterade förslaget med 12 tåg/h på Ostkustbanan och 6 tåg/h på Mälarbanan är naturligtvis orimligt. Det borde emellertid gå att köra 18 tåg/h med idel långa tåg. Korta tåg kan dock också övervägas i och med det nya vändspåret i Sollentuna - då blir det kanske lättare att köra korta tåg i mellantrafiken.
Det där har vi redan diskuterat. Att slösa bort kapaciteten på Citybanan genom att köra korta tåg i högtrafik är ett rent vansinne.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev: fredag 19 augusti 2022 14:05
Enceladus skrev: fredag 19 augusti 2022 13:46 Högtrafiken behöver inte nödvändigtvis ha samma trafikupplägg som mellantrafiken och lågtrafiken. Det tidigare presenterade förslaget med 12 tåg/h på Ostkustbanan och 6 tåg/h på Mälarbanan är naturligtvis orimligt. Det borde emellertid gå att köra 18 tåg/h med idel långa tåg. Korta tåg kan dock också övervägas i och med det nya vändspåret i Sollentuna - då blir det kanske lättare att köra korta tåg i mellantrafiken.
Det där har vi redan diskuterat. Att slösa bort kapaciteten på Citybanan genom att köra korta tåg i högtrafik är ett rent vansinne.
Fyra år efter Citybanans invigning har signalerna äntligen förtätats. Tidigare uppgavs kapaciteten till 18 tåg/h. Dessa kapacitetshöjande åtgärder borde höja kapaciteten till 20 tåg/h. För att komma upp i utlovade 24 tåg/h krävs emellertid fler åtgärder.

Utan att frigöra vagnar från Gnestapendeln begränsas trafiken av nuvarande vagnpark snarare än Citybanans kapacitet. Baserat på de två förslagen i remissen från 2016 går det att köra antingen 18 långa tåg eller 16 långa tåg samt 4 korta tåg. Det är inte alls självklart att det tidigare är bättre, speciellt med tanke på hur snabbt Haninge kommun växer. Med 6 tåg/h är det ganska svårt att få en jämn fördelning på Nynäsbanan, och Södertäljelinjen behöver också sina tåglägen.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Val 2022

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: fredag 19 augusti 2022 14:43Fyra år efter Citybanans invigning har signalerna äntligen förtätats. Tidigare uppgavs kapaciteten till 18 tåg/h. Dessa kapacitetshöjande åtgärder borde höja kapaciteten till 20 tåg/h. För att komma upp i utlovade 24 tåg/h krävs emellertid fler åtgärder.

Utan att frigöra vagnar från Gnestapendeln begränsas trafiken av nuvarande vagnpark snarare än Citybanans kapacitet. Baserat på de två förslagen i remissen från 2016 går det att köra antingen 18 långa tåg eller 16 långa tåg samt 4 korta tåg. Det är inte alls självklart att det tidigare är bättre, speciellt med tanke på hur snabbt Haninge kommun växer. Med 6 tåg/h är det ganska svårt att få en jämn fördelning på Nynäsbanan, och Södertäljelinjen behöver också sina tåglägen.
Kapacitetsgränsen är inte absolut. Även om det är teoretiskt möjligt med 20 tåg i timmen så blir det mycket mer störningskänsligt än 18 tåg i timmen. Med korta tåg blir det ännu värre.

Förstår fortfarande inte vad syftet med ditt förslag skulle vara.
Antar att du vill ha:
8 långa tåg på Nynäsbanan
8 långa tåg på Södertäljelinjen
4 korta tåg på Södertäljelinjen

På vilket sätt skulle det vara bättre än:
8 långa tåg på Nynäsbanan
10 långa tåg på Södertäljelinjen
?
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Val 2022

Inlägg av X12 »

Hur ser det ut med kollektivtrafik som valfråga utanför Stockholmsland då? I Göteborg, Lund, Uppsala?

I Norrköping är i alla fall kollektivtrafiken, inklusive utbyggd spårväg, tyvärr en politiskt död fråga i årets val. Detta till skillnad från 2018 då Ljuralänken diskuterades en hel del. Det enda parti som uttalat sig något om lokaltrafik är Moderaterna som går till val på "nej till bussfiler" som en av sin tre huvudfrågor i årets val.
Skriv svar