Val 2022

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: lördag 27 augusti 2022 23:13 Centerpartiet kallar sin satsning för "tunnelbana på vatten", precis som BRT brukar kallas "tunnelbana på gummihjul". I Stockholm associeras tunnelbanan med ett attraktivt trafikutbud under hela dygnet. Är det verkligen konstigt att tunnelbanan ses som en förebild? Kommunerna lägger ju miljarder på att få tunnelbana!
Tunnelbanan unika status kan emellertid vara hotad. Tamsons har startat en kampanj i olika lokaltidningar för att utöka nattrafiken på pendeltågen:

Nynäshamns Posten: Moderaterna vill ha nattpendeltåg till Nynäshamn
Upsala Nya Tidning: Moderaterna: Låt pendeln gå även på natten
Märsta.nu: Vill införa pendeltåg på natten

Enligt Tamsons kommer SL att skicka in en ansökan om nattliga tåglägen till Trafikverket "dagen efter valet" om han vinner valet. Varför denna ansökan inte kan skickas in redan nu är däremot en gåta. Det hade dessutom varit enklare att ansöka om nattliga tåglägen i tid. Nu kanske det blir något godståg i vägen.

I ett färskt Facebook-inlägg skriver Tamsons följande: "Som ett första steg vill vi ha tåg rullandes i systemet till så sent som halv fyra." För bara några dagar sedan påstods det omöjligt att köra hela dygnet. Nu verkar det i alla fall kunna övervägas i framtiden, och då hotas ju tunnelbanans unika status.

Till skillnad från tunnelbanans röda och blå linje - vilka har ett föråldrat signalsystem som inte tillåter motspårskörning i full hastighet - kan pendeltågen ha avbrottsfri trafik (jämför Skånetrafikens Öresundståg). Men det kräver också politiker som vill ha trafiken, och hittills har Stockholm inte haft några sådana.

Det är även intressant att Tamsons lovar nya avgångar specifikt till Uppsala och Nynäshamn (därför valdes just dessa tidningar). Annars är det inte självklart hur den utökade trafiken ska se ut. Jag antar att det blir 30-minuterstrafik till Södertälje, Västerhaninge, Kungsängen och Upplands Väsby. Däremot kan Gnesta, Bålsta, Märsta, Arlanda, Uppsala och Nynäshamn få ett mer begränsat utbud (eller inget alls). Några gissningar från forumets expertpanel?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Val 2022

Inlägg av /jes »

Tågplaneprocessen ser lite annorlunda ut numera.

Citat: "17 oktober Sista datum för kompletterande ansökan om tågläge och tjänster till Tågplan 2023."

Svårt att bedriva konkurrenskraftig godstrafik med de långa ledtider som har gällt hittills. Den slutgiltiga tågplanen för 2023 publiceras den 14 november. Söker man tåglägen sent får man förstås ta vad som bjuds.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Val 2022

Inlägg av Odd »

Den typen av förenklingar är ju riskabla eftersom den underliggande definitionen skiljer sig åt.

Exempelvis, den definition av BRT som används av den svenska bussbranchen och av Bussmagasinet, har i stort sett inget att göra med vad BRT avser när begreppet infördes och vad som avses i länder som tidigt införde det som kallas för BRT. I Sverige är BRT det som vi tidigare kallade för stombussar, busslinjer med prioritering i trafikljus och delvis egna körfält och med en marknadsföringsprofil att utgöra stommen i ett bussnät. Alltså långt ifrån den definition som används på de få ställen i världen som byggt riktig BRT, med lokaltågsliknande hållplatser, i stort sett helt planfria korsningar och där man under vissa tider av trafikdygnet kör så tätt att det inte sällan är flera bussar samtidigt på en hållplats och att de därför kör om varandra.

Den urholkning, eller begreppsglidning, av begreppet BRT gör alltså att det i stort sett inte betyder något när man refererar till det.

Liknande är det för tunnelbana. Det vi kallar för tunnelbana är väldigt vitt och brett, allt ifrån 250 meter långa tåg som körs på 25 kV kontaktledningsspänning i 160 km/h, eller 40 meter långa tåg som är 2:30 meter breda och 2.50 meter höga med en maxhastighet på 50 km/h till tåg som körs i blandtrafik och med plattformar mitt i gatan. Så vilken definition skall man använda om definitionen som används inte är definierad?
Genius on call
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Val 2022

Inlägg av 4330 »

Odd skrev: söndag 28 augusti 2022 10:10 Den typen av förenklingar är ju riskabla eftersom den underliggande definitionen skiljer sig åt.

Exempelvis, den definition av BRT som används av den svenska bussbranchen och av Bussmagasinet, har i stort sett inget att göra med vad BRT avser när begreppet infördes och vad som avses i länder som tidigt införde det som kallas för BRT. I Sverige är BRT det som vi tidigare kallade för stombussar, busslinjer med prioritering i trafikljus och delvis egna körfält och med en marknadsföringsprofil att utgöra stommen i ett bussnät. Alltså långt ifrån den definition som används på de få ställen i världen som byggt riktig BRT, med lokaltågsliknande hållplatser, i stort sett helt planfria korsningar och där man under vissa tider av trafikdygnet kör så tätt att det inte sällan är flera bussar samtidigt på en hållplats och att de därför kör om varandra.

Den urholkning, eller begreppsglidning, av begreppet BRT gör alltså att det i stort sett inte betyder något när man refererar till det.

Liknande är det för tunnelbana. Det vi kallar för tunnelbana är väldigt vitt och brett, allt ifrån 250 meter långa tåg som körs på 25 kV kontaktledningsspänning i 160 km/h, eller 40 meter långa tåg som är 2:30 meter breda och 2.50 meter höga med en maxhastighet på 50 km/h till tåg som körs i blandtrafik och med plattformar mitt i gatan. Så vilken definition skall man använda om definitionen som används inte är definierad?
Det är inte så noga, bara man slipper spårväg. Tycker BRT-ivrarna.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

M-initiativ till Östlig förbindelse
Moderaterna i Region Stockholm skrev:Moderaterna lovar att återinföra en Östlig förbindelse i Nationell plan. För att samla fler bakom satsningen vill Moderaterna i Region Stockholm pröva en Östlig förbindelse tillsammans med möjligheten att bygga ut spårtrafiken i Stockholmsregionen.
Enligt opinionsundersökningar har Moderaterna tappat synnerligen många väljare i Stockholmsområdet. Nu lovar partiet att förverkliga Östlig förbindelse - med både bilväg och spårväg. Partiet försöker förmodligen att locka så många väljare som möjligt - Nacka har ju en förhållandevis hög kollektivtrafikandel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Val 2022

Inlägg av Odd »

Det är väl kanske lite sent att komma med ett sådant utspel nu, om man vill påverka opinionen. Nu bor jag ju sedan ett tag tillbaka inte i Stockholm längre, men jag väljer vad jag röstar på baserat på vad partierna har gjort under mandatperioden, inte vad de lovar i valrörelsen. Politiker har ju alltid möjligheten att skylla ifrån sig och smita från sina vallöften genom att skylla på att man måste kompromissa.
kolhydraterna.png
kolhydraterna.png (679.95 KiB) Visad 1160 gånger
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Val 2022

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Val 2022

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: tisdag 30 augusti 2022 19:30 Det är väl kanske lite sent att komma med ett sådant utspel nu, om man vill påverka opinionen. Nu bor jag ju sedan ett tag tillbaka inte i Stockholm längre, men jag väljer vad jag röstar på baserat på vad partierna har gjort under mandatperioden, inte vad de lovar i valrörelsen. Politiker har ju alltid möjligheten att skylla ifrån sig och smita från sina vallöften genom att skylla på att man måste kompromissa.
Handlar mer om realpolitik än om att "smita". Om man inte får egen majoritet är det svårt att få igenom alla sina vallöften så länge man inte är ett enfrågeparti eller dylikt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Val 2022

Inlägg av Odd »

Kalla det vad du vill men det utnyttjas i alla fall. Winners curse drabbar även politiska partier och det är därför som maktbärande majoritetsregeringar har det så svårt att klara av återval.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

Fler utspel om kollektivtrafiken från partierna:

V: Månadskortet ska kosta 375 kronor
Centerpartiet vill satsa på nattrafik mellan Uppsala och Stockholm
Debatt: Bygg en östlig förbindelse – med spår

Det verkar som att nästan alla partier nu vill ha nattrafik på pendeltågen. Inte alls konstigt om det kostar så lite som det påstås.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Val 2022

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: fredag 02 september 2022 15:50 Kalla det vad du vill men det utnyttjas i alla fall. Winners curse drabbar även politiska partier och det är därför som maktbärande majoritetsregeringar har det så svårt att klara av återval.
"Smita" och "utnyttjas", är ditt namn på realpolitik. Vi andra ser det som det är - om man inte får egen majoritet så kommer man inte få igenom alla sina förslag.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

Ännu ett utspel från Centerpartiet:

Debatt: Pendeln till Arlanda ska gå på SL-kortet
Mitt i skrev:Det ökade antalet resenärer innebär både ökade kostnader (i form av ett utökat trafikutbud) och ökade biljettintäkter för SL. Biljettintäkterna ökar med 50 miljoner kronor årligen men kostnaderna för den utökade trafiken landar på ungefär lika mycket. För SL blir det ett nollsummespel.
Jag antar att detta är orsaken till att Tamsons avfärdade 10-minuterstrafik under nästa mandatperiod. Om trafiken ska utökas till Arlanda så är det svårt att samtidigt införa 10-minuterstrafik till Märsta. Men på längre sikt borde Ostkustbanan kunna ha 5-minuterstrafik - resandet är väl redan större än på Mörbylinjen?
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

Nu uttalar sig SD om sin trafikpolitik för Stockholmsregionen:

Östlig förbindelse – Motorleden SD:s viktigaste valfråga
Mitt i skrev:Men en annan kollektivtrafiksatsning får nobben: Roslagsbanan in till city. Det är slöseri, menar han.
Föga förvånande står Östlig förbindelse högst i kurs. Däremot är det knäpptyst om några spårsatsningar, och Roslagsbanans förlängning till City anses vara "slöseri". En Östlig förbindelse utan spår skulle vara en katastrof för Stockholmsregionen, men lyckligtvis är det i princip omöjligt att SD får ensam majoritet.
Mitt i skrev:Inrätta trygghetsvagnar där första vagnen på tunnelbana och pendeltåg bemannas av ordningsvakter under kvällar och helger.
Vidare pratar SD om trygghetsvagnar i spårtrafiken. Samtidigt är SD numera det enda partiet som inte förespråkar utökad nattrafik på pendeltågen. :roll:
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

KORTKORT ur partiprogrammet Vänsterpartiet i Upplands-Bro
UBRO skrev:Vänsterpartiet vill att det anläggs en gång- och cykelväg från Bro till Erikssundsbron samt från Bro till Bålsta, införa kommunal busstrafik med nolltaxa i tätorterna och införa kvarts- och nattrafik på pendeltågen till Bro (och Bålsta).
Nu är det väl bara SD som inte har uttalat sig om nattlig pendeltågstrafik. Ironiskt nog vill samma parti införa "trygghetsvagnar" då tågen inte går. :roll:
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

Hör hela debatten: Det vill politikerna med kollektivtrafiken
Sveriges Radio skrev:För eller mot en östlig förbindelse, pendelbåtar och fler avgångar nattetid var några av sakerna som togs upp när regionpolitikerna möttes för debatt om kollektivtrafiken.
Debatten inleddes med att en vårdarbetare i Sollentuna berättade att han inte kan åka kommunalt till och från jobbet på grund av sina arbetstider. Trots att inget har hänt på länge - tvärtom, den sista avgången på vardagar har försvunnit - är nu alla partier tydligen överens om att införa nattrafik på pendeltågen, även SD.

Liberalerna menar vidare att det är en skam att det har tagit så lång tid. Socialdemokraterna vill ha nattrafik alla dagar, precis som Öresundståg. Centerpartiet understryker vikten av nattrafik till Uppsala. Partiet vill också ha tvärgående nattbussar samt nattrafik på en eventuell spårväg mellan Sollentuna och Täby.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Val 2022

Inlägg av BSB101 »

Med tanke på att SDs slogan är "Bilistens enda vän" (eller något åt det hållet) så är det naturligt att man inte vill ha massa kollektivtrafik som hindrar bilisternas framfart. Sedan kan man fråga sig om det är i spårtrafikens första vagn som trygghetssatsningar ger bäst effekt? Jag tvivlar.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Val 2022

Inlägg av Enceladus »

Så vill partierna satsa på SL-trafiken i Stockholm
DN skrev:Utökad nattrafik, elektriska bussar och förarlösa t-banetåg. Så vill regionpolitikerna utveckla kollektivtrafiken i Stockholm.
I denna artikel frågas de åtta partierna hur de vill utveckla kollektivtrafiken inom följande områden: tunnelbanan, bussar, pendeltåg, spårväg samt pendelbåt.

Tunnelbanan: förarlösa tåg, plattformsbarriärer, cyklar utanför rusningstrafik, Hagsätra-Älvsjö, Hjulsta-Barkarby, station i Marieberg, fler avgångar i rusningstid, tunnelbana till Bromma, tunnelbana till Fagersjö, tunnelbana till Älta/Tyresö, tunnelbana till Orminge, tunnelbana till Arninge, röd linje från Fruängen till Älvsjö.

Bussar: elektrifierad bussflotta, självkörande bussar, livekameror, anropsstyrd trafik, påstigning vid alla dörrar på stomlinjer, flexibla nattstopp, fler tvärförbindelser, snabbussbåge Haninge-Sollentuna, stärkt busstrafik till Arlanda, egna körfält och signalprioritering, BRT-linjer.

Pendeltåg: trygghetsteam och kameror, SL-kort på Mälartåg, gör Älvsjö, Barkarby, Solna och Helenelund till regionaltågsstationer, två uppgångar på alla stationer, god mobiltäckning, fler avgångar, inte minst till Uppsala och Gnesta, 10-minuterstrafik, nattrafik, nya pendeltågsstationer i Rågsved och Huvudsta.

Spårväg: sammankoppling av Tvärbanan, Spårväg City och Lidingöbanan via Östlig förbindelse, eventuellt Tvärbanering till Solna, Spårväg Syd till Skarpnäck och Haninge, Tvärbanan från Helenelund till Täby, Tvärbanan från Kista till Vällingby, nattrafik, Roslagsbanan till Rimbo, Tvärbanan från Solna till Ursvik/Mörby.

Pendelbåt: elektrifiera Djurgårdsfärjan och Ekerölinjen, alkoholservering på pendelbåt, nya linjer till Bromma, Täby och Solna, fler linjer i SL:s biljettsystem.

Den som är intresserad av detaljerna hänvisas till artikeln!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Val 2022

Inlägg av ADDE »

Mina tankar kring partiernas uttalanden:

Tunnelbanan:
-Förarlöst drift och plattformsbarriärer tycker jag är framtiden! Vi får bort den mänskliga faktorn och med plattformsbarriärer en säkrare trafikmiljö. Förlängningar Hagsätra-Älvjsö håller jag helt med om, gärna med ihopslagning med den nya linjen som fortsätter mot Fridhemsplan. Likaså Hjulsta-Barkarby. En extra station i Marieberg kan ge en viss bättre nytta för nya tunnelbanelinjen, men Egentligen tycker jag man ska skrota Älvsjö-Fridhemsplan och göra en spårväg av Linje 77+134 istället. Mycket billigare och ger den nytta som behövs. Även förlängningar till Tyresö och Orminge är rimliga idéer. Däremot ser jag tvivelaktigheter för en utbyggnad mot Bromma parkstad samt från Fruängen till Älvsjö. Gällande Bromma parkstad, vart ska den linjen komma ifrån? En 3:e gren av gröna linjen västerut eller en förlängning av den nya tunnelbanan från Älvsjö? Från fruängen tycker jag inte den ska göra en böj och dras in till Älvsjö. Vi kommer ha spårväg syd som tar hand om den korridoren. Förläng iställe tunnelbanan från Fruängen till Kungens kurva via Segeltorp istället. Vid det här laget kommer annars Älvsjö förvanldas till "Söderorts T-centralen" med 3 tunnelbanelinjer, 2 möjliga spårvägar och en pendeltågsstation och regionaltågsstation samtidigt som man missar andra områden såsom Fagersjö eller Segeltorp. Just Fagersjö nämndes också som tunnelbaneförlägning, men hur ska den dras? Blir det inte billigare att anlägga en pendeltågsstation här istället?

Bussar:
De flesta är överens om elektrificerad bussflotta. En konkret förslag jag gillar är en busslinje Haninge-Sollentuna via förbifarten. Förläng linjen så den går mellan Tyresö och Vaxholm via täby & Arninge så har vi en fulländad ringlinje. Och se till så den stannar till vid trafikplats Lovön med bytesmöjligheter med lokalbussarna på Ekerö.

Pendeltåg:
SL-kort giltig på Mälartåg, absolut! Stationer i SOlna, Helenelund, Barkarby och Älvsjö för tågen? Ja kanske! Jag gillar Ls förslag mycket. Utökad trafik är ett måste! En ny station i Huvudsta är förvisso beslutad men en station i Rågsved? Inte om tunnelbanan ska till Älvsjö. (Båda förslagen kommer från V) Däremot hade det varit bra med en pendeltågsstation i Fagersjö istället, Ingen tunnelbana dit, tycker jag.

Spårvägar & lokalbanor:
I stort sätt överens om att bygga språväg city till Ropsten samt en tvärbanering förbi Ropsten och här är jag helt med! Några vill tidiarelägga bygget av Spårväg Syd!

Några andra förslag jag ställer mig bakom är en förlägning av spårväg syd till Skarpnäck och till Haninge, Men även från Kista till Täby (dock inte rakt över Edsviken, utan via Edsberg tycker jag). Samt att äntligen har ett parti (C) föreslagit en spårväg från Kista via Tensta och spånga till Vällingby, Något jag har saknat. Förlängningar av Tvärbanan från Solna till Ursvik eller Mörby ställer jag mig tveksam till, vill hellre se en gren från Helenelund som går till Mörby och Djursholms Ösby till Näsby Park.

V föreslår även Roslagsbanans förlängning till Rimbo! Absolut!

Pendelbåt:
Många idéer kring nya linjer. Gillar KDs förslag att låta privata linjer ansluta sig. Läste någon annan stans att man vill införa SL-biljetter hos Waxholmsbolaget året runt men det togs inte upp här, i varje fall så bör det införas också.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Val 2022

Inlägg av Fyrgeit »

ADDE skrev: torsdag 08 september 2022 15:02 Samt att äntligen har ett parti (C) föreslagit en spårväg från Kista via Tensta och spånga till Vällingby, Något jag har saknat.
Många blåbusslinjer hade väl kunnat bli spårvägar. (Kanske inte Norrtäljebussarna)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Val 2022

Inlägg av Odd »

Fyrgeit skrev: torsdag 08 september 2022 21:10
ADDE skrev: torsdag 08 september 2022 15:02 Samt att äntligen har ett parti (C) föreslagit en spårväg från Kista via Tensta och spånga till Vällingby, Något jag har saknat.
Många blåbusslinjer hade väl kunnat bli spårvägar. (Kanske inte Norrtäljebussarna)
Kanske. Men däremot skulle trafikuppgiften i många fall kunna tas över av nya och befintliga sträckningar med lämpliga trafikslag. Ibland kan det innebära fortsatt trafik med buss, ibland skulle det vara bättre med spårväg, eller tunnelbana, eller något mittimellan.

Det är som jag brukar säga, det viktiga är att det löses, inte hur det löses.
Genius on call
Skriv svar