Den nedknuffade mannen i T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Den nedknuffade mannen i T-bana

Inlägg av Lennart Petersen »

Svt-Stockholm visar nu övervakningsfilmen när kvinnan knuffar ner en handikappad man på spåret.
Det är otäcka skrämmande bilder. Men samtidigt mycket imponerande om hur övriga trafikanter reagerar så gott som omedelbart. En del hoppar ner på spåret för att hjälpa honom. Och de i bortre ändan rusar till bortre änden för att vifta stopp åt tåget. Föraren får också stopp på tåget i tid , det har ju redan saktat in för att stanna på station.
Lite hjältar i vardagen.
Mannen rapporteras ha fåt en bruten handled,
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Den nedknuffade mannen i T-bana

Inlägg av daniel_s »

Skallskada, sårskada och smärta i bäckenet står det...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... mordforsok

Tur att det var i Hökarängen söderut där sikt- och lutningsförhållandena är gynnsamma och att föraren var uppmärksam.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Den nedknuffade mannen i T-bana

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: tisdag 26 juli 2022 22:56 Skallskada, sårskada och smärta i bäckenet står det...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... mordforsok

Tur att det var i Hökarängen söderut där sikt- och lutningsförhållandena är gynnsamma och att föraren var uppmärksam.
Och titta på sekunderna, det är ju fantastiskt att på bara 4-5 sekunder har inte bara någon enstaka utan många personer på plattformen uppfattat situationen helt rätt och gör föredömliga insatser, viftar stopp till föraren som får stopp (nödstopp?) på gott avstånd , hoppar ner till den nödställde och några tar även ett envarsgripande av kvinnan.
Det kunde inte gått bättre om man regisserat det som något skådespel.
Jämför t.ex med mordet på Anna Lind där folk bara ställde sig för att häpet glo och ingen kom sig för med att ens ta ett signalement på gärningsman som lugnt promenerade ut. Men kameror gör nytta
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Den nedknuffade mannen i T-bana

Inlägg av Harald »

Lennart Petersen skrev: tisdag 26 juli 2022 23:16 viftar stopp till föraren som får stopp (nödstopp?)
Jag vet inte hur det är med C20, men på de äldre tunnelvagnarna ger nödbromsning längre bromssträcka än full driftbromsning. Vid driftbromsning används huvudsakligen den elektriska bromsen som är kraftigare men kan fallera. Vid nödbromsning används endast den mekaniska bromsen, som är säker men svagare.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Den nedknuffade mannen i T-bana

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: onsdag 27 juli 2022 9:45
Lennart Petersen skrev: tisdag 26 juli 2022 23:16 viftar stopp till föraren som får stopp (nödstopp?)
Jag vet inte hur det är med C20, men på de äldre tunnelvagnarna ger nödbromsning längre bromssträcka än full driftbromsning. Vid driftbromsning används huvudsakligen den elektriska bromsen som är kraftigare men kan fallera. Vid nödbromsning används endast den mekaniska bromsen, som är säker men svagare.
C20 har rätt bra luftbroms så där är skillnaden i bromsförmåga obetydlig.

De nutida Cx-vagnarna har nog också lite bättre broms än de du körde, men fortfarande lång tillsättningstid på luftbromsen.

Just vid Höä råkade jag nödbromsa en gång då jag upptäckte två grabbar i spåret. Det var ett tåg med C13 som ledarvagnar och flera C12 bland mellanvagnarna. Jag åkte förbi plattformen med ungefär 5 meter. Barnen klarade sig på ett förunderligt sätt upp på plattformen med någon vagnslängd tillgodo.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Den nedknuffade mannen i T-bana

Inlägg av C20_rules »

Tillsättningstid har ju rätt stor inverkan på bromssträckan, även om man har förhållandevis mycket broms när full bromsverkan väl uppnåtts.
Om man (lite förenklat) räknar på att bromsverkan stiger linjärt under tillsättningen och man kan bromsa 2 m/s² som mest, så kan man ju om man har 0,2 sek tillsättningstid (det är väl inte orimligt för el-bromsen) stanna på ca 97 m från 70 km/h - om tillsättningstiden ökar till 2 sek, så blir bromssträckan 114 m istället.

Detta var ännu mer påtagligt för gamla pendeltågen (X1 och X10) - dom bromsade ju rätt bra (också en 1,5 m/s² iaf vid full driftbroms) men det tog ju typ 3-4 sekunder att uppnå denna bromsverkan. Fast dom (och X60 också för den delen) har ju magnetskenbroms också - den kortar ju ner tillsättningstiden lite vid nödbroms.
Sen var det typ lika lång lossningstid också. Vilket var rätt jobbigt när man åkte med såna där förare som ska hålla på släppa bromsarna innan dom stannar och som allt som oftast då (p g a den långa fördröjningen) "timade" lite fel. Hade man tur, stannade dom bara innan bromsarna va helt loss (och misslyckades med sitt mål att helt eliminera knycken på slutet).
Men hade man otur lossade bromsarna helt innan tåget stod still och med tågs låga rullmotstånd så bara fortsätter det ju "hur långt som helst", även om det bara har 1 km/h kvar när bromsarna är helt loss - tills dom bromsade på nytt (vilket ledde till irriterande krypkörning på slutet och oftast ville dom inte heller öppna dörrarna förrän tåget stod helt still).
X60 har ju snabbare bromsar (även luftbromsen) - vilket istället ledde till lite rolig körning i början, där många förare släppte mot slutet av inbromsningen ungefär med samma timing som om dom körde gamla tågen. Sen lossade bromsarna snabbt och tåget bara fortsatte rulla i ca 7-10 km/h - sen fick dom "nita till" ganska bra på slutet, för att inte köra för långt.

Men för att va åter till ämnet, så var det ju rätt skönt att se att folk är så snabba med att hjälpa till. Man ser ju på filmen också hur kvinnan sen efteråt bara går och sätter sig, som inget hänt. Man kan ju tänka sig hon ville komma undan, men inte - är man sjuk nog att göra en sån där grej, så är man väl inte så beräknelig på något plan. Men det var ju bra så hon kunde gripas enkelt.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Den nedknuffade mannen i T-bana

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev: onsdag 27 juli 2022 9:45
Lennart Petersen skrev: tisdag 26 juli 2022 23:16 viftar stopp till föraren som får stopp (nödstopp?)
Jag vet inte hur det är med C20, men på de äldre tunnelvagnarna ger nödbromsning längre bromssträcka än full driftbromsning. Vid driftbromsning används huvudsakligen den elektriska bromsen som är kraftigare men kan fallera. Vid nödbromsning används endast den mekaniska bromsen, som är säker men svagare.
När jag lärde mig köra tunnelbana 1971 eller-72 frågade jag instruktören bästa sättet att nödbromsa, han sade först fullbroms, mot slutet nödbroms. Det stämmer ju enligt ovanstående.

Hade tågen kommit från andra hållet hade nog inte föraren hunnit bromsa, det är ju nerförsbacke sista biten från Farsta Centrum. Mannen hade i alla fall förstånd att rulla in under plattformskanten där det finns skyddsutrymme.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Den nedknuffade mannen i T-bana

Inlägg av C20_rules »

C12C3C3C12 skrev: onsdag 27 juli 2022 23:03
Harald skrev: onsdag 27 juli 2022 9:45
Lennart Petersen skrev: tisdag 26 juli 2022 23:16 viftar stopp till föraren som får stopp (nödstopp?)
Jag vet inte hur det är med C20, men på de äldre tunnelvagnarna ger nödbromsning längre bromssträcka än full driftbromsning. Vid driftbromsning används huvudsakligen den elektriska bromsen som är kraftigare men kan fallera. Vid nödbromsning används endast den mekaniska bromsen, som är säker men svagare.
När jag lärde mig köra tunnelbana 1971 eller-72 frågade jag instruktören bästa sättet att nödbromsa, han sade först fullbroms, mot slutet nödbroms. Det stämmer ju enligt ovanstående.

Hade tågen kommit från andra hållet hade nog inte föraren hunnit bromsa, det är ju nerförsbacke sista biten från Farsta Centrum. Mannen hade i alla fall förstånd att rulla in under plattformskanten där det finns skyddsutrymme.
Verkar ju ganska logiskt om det är konfigurerat så att nödbroms enbart använder tryckluftsbromsarna (som det är på en del tåg).
Driftbroms aktiverar ju el-bromsen också (som har kort tillsättningstid). Då får man ju en del bromsverkan nästan direkt när man börjar bromsa, även om tryckluftsbromsarna tar tid på sig att bygga upp trycket. Annars blir man ju nästan helt utan broms någon sekund eller 2, innan trycket hunnit byggas upp (det förlänger ju bromssträckan rätt mycket).
Sen när man närmar sig slutet (när el-bromsen också börjar tappa effekt - för den tar ju sämre i låg fart), så har man redan hunnit få upp en del tryck i ledningarna och kan man gå över till enbart tryckluftsbroms och få full bromsverkan från den ganska snabbt vidare mot stopp.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Den nedknuffade mannen i T-bana

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev: onsdag 27 juli 2022 9:45
Lennart Petersen skrev: tisdag 26 juli 2022 23:16 viftar stopp till föraren som får stopp (nödstopp?)
Jag vet inte hur det är med C20, men på de äldre tunnelvagnarna ger nödbromsning längre bromssträcka än full driftbromsning. Vid driftbromsning används huvudsakligen den elektriska bromsen som är kraftigare men kan fallera. Vid nödbromsning används endast den mekaniska bromsen, som är säker men svagare.
Då är det nog så, men oavsett så hanterar föraren det hela perfekt .
Vid 4s tar kvinnan sats, vid 7s ligger mannen på spåret, vid 9s syns tåget ur kurvan och föraren kan ha upptäckte de viftande, mannen på spåret eller både och. Vid 14s har mannen haft sinnesnärvaro att rulla in i nödutrymmet . Vod 18s har tåget stoppat och det är då god marginal .
Många hjälper till, några hoppar ner och hjälper upp den drabbade. Några vaktar kvinnan: ”stick inte iväg”.
Hjältar är mannen själv, föraren, och resenärerna på plattformen Iutom en förstås)
I en tid när många annars i första hand tänker på att filma med mobilen när det händer något.
Skriv svar