Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av kildor »

Odd skrev: lördag 23 juli 2022 23:40
kildor skrev: lördag 23 juli 2022 22:26 ...
Det kan ju tyckas onödigt att enkelbiljetterna är avgångsspecifika. Men det förhindrar inte spontanresande om man kan boka en biljett 1 minut före avgång. Och såvitt jag förstår det så går det alltid att boka en enkelbiljett med Mälartåg och de obokade sträckorna på SJ:s regionaltåg (med undantag för vissa perioder då det var covid-restriktioner), dvs de blir inte slutsålda. Vilket även påpekades i den tråden du hänvisar till. Det vore iaf intressant att få det bekräftat om det är så eller inte.
De enkelbiljetterna är alltid bokade. Det går inte att köpa obokad biljett på ett SJ regionaltåg. Du måste i så fall köpa minst en månadsbiljett, det gäller såväl Mälardalen som Västra Götaland.

Och just periodbiljetterna har inte heller varit problemet, utan det är det spontana resandet.
Jag misstänker att vi missförstår varandra. Jag pratar om enkelbiljetter, och jag menar att det går bra att köpa enkelbiljett utan platsreservation på SJ:s regionaltåg i Mälardalen (samt Mälartåg). Och därmed kan du spontanåka trots att de är avgångsspecifika eftersom det går bra att köpa biljetten så sent som 1 minut före avgång. Och om jag förstått det rätt så blir dessa biljetter inte slutsålda (vilket däremot händer på sträckor där platsreservation är ett krav).

Vad menar du med "Det går inte att köpa obokad biljett på ett SJ regionaltåg"?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

kildor skrev: söndag 24 juli 2022 16:07
Odd skrev: lördag 23 juli 2022 23:40
kildor skrev: lördag 23 juli 2022 22:26 ...
Det kan ju tyckas onödigt att enkelbiljetterna är avgångsspecifika. Men det förhindrar inte spontanresande om man kan boka en biljett 1 minut före avgång. Och såvitt jag förstår det så går det alltid att boka en enkelbiljett med Mälartåg och de obokade sträckorna på SJ:s regionaltåg (med undantag för vissa perioder då det var covid-restriktioner), dvs de blir inte slutsålda. Vilket även påpekades i den tråden du hänvisar till. Det vore iaf intressant att få det bekräftat om det är så eller inte.
De enkelbiljetterna är alltid bokade. Det går inte att köpa obokad biljett på ett SJ regionaltåg. Du måste i så fall köpa minst en månadsbiljett, det gäller såväl Mälardalen som Västra Götaland.

Och just periodbiljetterna har inte heller varit problemet, utan det är det spontana resandet.
Jag misstänker att vi missförstår varandra. Jag pratar om enkelbiljetter, och jag menar att det går bra att köpa enkelbiljett utan platsreservation på SJ:s regionaltåg i Mälardalen (samt Mälartåg). Och därmed kan du spontanåka trots att de är avgångsspecifika eftersom det går bra att köpa biljetten så sent som 1 minut före avgång. Och om jag förstått det rätt så blir dessa biljetter inte slutsålda (vilket däremot händer på sträckor där platsreservation är ett krav).

Vad menar du med "Det går inte att köpa obokad biljett på ett SJ regionaltåg"?
Men hur köper jag en sådan biljett? Exempelvis, från Bålsta till Skövde!
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av kildor »

Odd skrev: söndag 24 juli 2022 16:37 Men hur köper jag en sådan biljett? Exempelvis, från Bålsta till Skövde!
Skövde ligger inte i Mälardalen (det var möjligheten till spontanåkande i Mälardalen jag uttalade mig om). Men en resa t.ex. Bålsta-Västerås eller Stockholm-Uppsala utan platsreservation kan du köpa på sj.se.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av kildor »

Sen finns det faktiskt endagsbiljetter till SJ:s regionaltåg:
https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/biljet ... ljett.html

Den biljetten är inte avgångsspecifik, utan det går bra att åka med vilka avgångar som helst mellan de två orter som biljetten gäller för (motsvarar priset för två enkelbiljetter). Fram till i december när SJ fortfarande körde Mälartågen så kunde man köpa och använda en sån biljett i hela Mälardalen. Men nu är det som sagt bara SJ:s regionaltåg och TiB-tågen.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: söndag 24 juli 2022 16:07 Jag misstänker att vi missförstår varandra. Jag pratar om enkelbiljetter, och jag menar att det går bra att köpa enkelbiljett utan platsreservation på SJ:s regionaltåg i Mälardalen (samt Mälartåg). Och därmed kan du spontanåka trots att de är avgångsspecifika eftersom det går bra att köpa biljetten så sent som 1 minut före avgång. Och om jag förstått det rätt så blir dessa biljetter inte slutsålda (vilket däremot händer på sträckor där platsreservation är ett krav).
Avgångsspecifika enkelbiljetter är fortfarande ett ofog som begränsar det spontana resandet. Ponera exempelvis att ankommande tåg är överfullt. Då kan det vara önskvärt att istället ta nästa tåg, men det går ju inte med avgångsspecifika enkelbiljetter. Samtidigt måste biljetten köpas före avgång p.g.a. intäktssäkring.
kildor skrev: söndag 24 juli 2022 16:56 Sen finns det faktiskt endagsbiljetter till SJ:s regionaltåg:
https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/biljet ... ljett.html

Den biljetten är inte avgångsspecifik, utan det går bra att åka med vilka avgångar som helst mellan de två orter som biljetten gäller för (motsvarar priset för två enkelbiljetter). Fram till i december när SJ fortfarande körde Mälartågen så kunde man köpa och använda en sån biljett i hela Mälardalen. Men nu är det som sagt bara SJ:s regionaltåg och TiB-tågen.
Det är olyckligt att Mälartåg inte säljer fler biljettyper, till exempel 10-biljetter eller dygnsbiljetter (båda skulle automatiskt vara ej tågbundna). Men egentligen borde Mälartåg inte ha egna biljetter alls, utan bara hänvisa till respektive RKTM (då ingår också anslutande lokaltrafik). Kombinationsbiljetter måste förstås rabatteras en aning, men det görs redan för SL+UL och nu senast för UL+VL (på sträckan Uppsala-Västerås). Därutöver behövs ett pristak för hela Mälardalen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

kildor skrev: söndag 24 juli 2022 16:43
Odd skrev: söndag 24 juli 2022 16:37 Men hur köper jag en sådan biljett? Exempelvis, från Bålsta till Skövde!
Skövde ligger inte i Mälardalen (det var möjligheten till spontanåkande i Mälardalen jag uttalade mig om). Men en resa t.ex. Bålsta-Västerås eller Stockholm-Uppsala utan platsreservation kan du köpa på sj.se.
kildor skrev: söndag 24 juli 2022 16:56 Sen finns det faktiskt endagsbiljetter till SJ:s regionaltåg:
https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/biljet ... ljett.html

Den biljetten är inte avgångsspecifik, utan det går bra att åka med vilka avgångar som helst mellan de två orter som biljetten gäller för (motsvarar priset för två enkelbiljetter). Fram till i december när SJ fortfarande körde Mälartågen så kunde man köpa och använda en sån biljett i hela Mälardalen. Men nu är det som sagt bara SJ:s regionaltåg och TiB-tågen.
Fast det har jag redan skrivit om att det går, till Hallsberg kan man ta sig med en biljett (visserligen avgångsbunden) men utan att riskera att det är slutsålt. Och det är inte heller problemet.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: söndag 24 juli 2022 20:33 Avgångsspecifika enkelbiljetter är fortfarande ett ofog som begränsar det spontana resandet. Ponera exempelvis att ankommande tåg är överfullt. Då kan det vara önskvärt att istället ta nästa tåg, men det går ju inte med avgångsspecifika enkelbiljetter.
Jo, naturligtvis kan man det. Det är ju samma sak för dig personligen som om tåget vore inställt. Och då har man rätt att ta nästa avgång med samma biljett.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

kildor skrev: söndag 24 juli 2022 21:29
Enceladus skrev: söndag 24 juli 2022 20:33 Avgångsspecifika enkelbiljetter är fortfarande ett ofog som begränsar det spontana resandet. Ponera exempelvis att ankommande tåg är överfullt. Då kan det vara önskvärt att istället ta nästa tåg, men det går ju inte med avgångsspecifika enkelbiljetter.
Jo, naturligtvis kan man det. Det är ju samma sak för dig personligen som om tåget vore inställt. Och då har man rätt att ta nästa avgång med samma biljett.
Eftersom avgången är inställd så får man ju pengarna återbetalda. Så man köper helt enkelt en ny bíljett till nästa avgång.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 24 juli 2022 21:47
kildor skrev: söndag 24 juli 2022 21:29
Enceladus skrev: söndag 24 juli 2022 20:33 Avgångsspecifika enkelbiljetter är fortfarande ett ofog som begränsar det spontana resandet. Ponera exempelvis att ankommande tåg är överfullt. Då kan det vara önskvärt att istället ta nästa tåg, men det går ju inte med avgångsspecifika enkelbiljetter.
Jo, naturligtvis kan man det. Det är ju samma sak för dig personligen som om tåget vore inställt. Och då har man rätt att ta nästa avgång med samma biljett.
Eftersom avgången är inställd så får man ju pengarna återbetalda. Så man köper helt enkelt en ny bíljett till nästa avgång.
Det där låter som krångel i mina öron. Ett annat exempel är att den anslutande lokaltrafiken blir försenad. Varför göra det onödigt svårt att resa med Mälartåg?
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 24 juli 2022 22:35
Odd skrev: söndag 24 juli 2022 21:47
kildor skrev: söndag 24 juli 2022 21:29
Jo, naturligtvis kan man det. Det är ju samma sak för dig personligen som om tåget vore inställt. Och då har man rätt att ta nästa avgång med samma biljett.
Eftersom avgången är inställd så får man ju pengarna återbetalda. Så man köper helt enkelt en ny bíljett till nästa avgång.
Det där låter som krångel i mina öron. Ett annat exempel är att den anslutande lokaltrafiken blir försenad. Varför göra det onödigt svårt att resa med Mälartåg?
Samt onödig belastning av kundtjänst.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev: lördag 23 juli 2022 16:56
Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 15:54 ...En eventuell integrering med Västtrafik kan alltså dröja några decennier till, men förr eller senare blir det upphandlad tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, precis som mellan Göteborg och Malmö. Fördelarna är helt enkelt för stora för att ideologiska argument om marknaden ska överväga.
Det vore rätt bra om Västtrafik i samband med detta kunde inöra timmestrafik mellan Hallsberg och Göteborg. Kanske skulle man snegla lite på Krösatågen och köpa laddhybridtåg och köra en del av trafiken via Kinnekullebanan. Med mer trafik på KK så skulle antal resenärer öka vilket skulle motivera optimeringar på banan som behövs för att den skall bli snabbare. Om Östgötatrafiken förlänger sin pendeltågstrafik från Motala till Hallsberg så skulle alla Vätterlänen få en integrerad trafik.
Det blir timmestrafik nästan hela dagen Hallsberg - Göteborg från december 2022.

Och påtal om fulla regionaltåg, så kan de bli slutsålda. Vilket jag anser är jättebra, så det inte alltid blir skifullt. Sittplats ingår dessutom på vissa relationer, så det går inte att resa utan det på vissa sträckor.

Men förstår inte problemet med spontaniteten? SJ Regionaltåg är sällan slutsålda? SJs här&där-tåg fyller en viktig funktion i Mälardalen, dels som direkttåg från städerna norr om Mälaren ner till Västra Götaland, och som regionaltåg i norra Mälardalen. Hur löser ni långväga uppgifterna om ni ska dela upp trafiken? Det skulle inte locka mig som Västeråsbo att behöva byta från ett regionaltåg till ett annat längs vägen...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

Joakim W skrev: måndag 25 juli 2022 8:15
Odd skrev: lördag 23 juli 2022 16:56...

Det vore rätt bra om Västtrafik i samband med detta kunde inöra timmestrafik mellan Hallsberg och Göteborg. Kanske skulle man snegla lite på Krösatågen och köpa laddhybridtåg och köra en del av trafiken via Kinnekullebanan. ...
Det blir timmestrafik nästan hela dagen Hallsberg - Göteborg från december 2022.
...
Det är ju fantastiska nyheter. Kan man läsa om det nånstans? Har det med leveransen av de nya Västtågen?
Genius on call
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev: måndag 25 juli 2022 9:23
Joakim W skrev: måndag 25 juli 2022 8:15
Odd skrev: lördag 23 juli 2022 16:56...

Det vore rätt bra om Västtrafik i samband med detta kunde inöra timmestrafik mellan Hallsberg och Göteborg. Kanske skulle man snegla lite på Krösatågen och köpa laddhybridtåg och köra en del av trafiken via Kinnekullebanan. ...
Det blir timmestrafik nästan hela dagen Hallsberg - Göteborg från december 2022.
...
Det är ju fantastiska nyheter. Kan man läsa om det nånstans? Har det med leveransen av de nya Västtågen?
Det är SJs regionaltåg som går Stockholm - Hallsberg som förlängs till Göteborg och skapar timmestrafik. Det är iaf sökt så i T23...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av daniel_s »

Ja det borde man ju kunna lita på! För ingen söker ju tåglägen som de sedan inte kör ;-)
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: måndag 25 juli 2022 8:15 Hur löser ni långväga uppgifterna om ni ska dela upp trafiken? Det skulle inte locka mig som Västeråsbo att behöva byta från ett regionaltåg till ett annat längs vägen...
Enligt SL:s kollektivtrafikplan ska det senast 2030 införas 15-minuterstrafik mellan Stockholm och Västerås med lokal taxa. Tills vidare fortsätter SJ att köra här-och-där-tåg mellan Stockholm och Örebro/Göteborg via Västerås, förmodligen med fler avgångar än idag. Egentligen borde Mälartåg och Västtrafik komma överens om att även upphandla här-och-där-tågen, men detta kommer som sagt att dröja ett tag av politiska skäl.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: måndag 25 juli 2022 12:24
Joakim W skrev: måndag 25 juli 2022 8:15 Hur löser ni långväga uppgifterna om ni ska dela upp trafiken? Det skulle inte locka mig som Västeråsbo att behöva byta från ett regionaltåg till ett annat längs vägen...
Enligt SL:s kollektivtrafikplan ska det senast 2030 införas 15-minuterstrafik mellan Stockholm och Västerås med lokal taxa. Tills vidare fortsätter SJ att köra mellan Stockholm och Örebro/Göteborg via Västerås, förmodligen med fler avgångar än idag. Vad är problemet?
Problemet? Att det redan idag är ungefär 15-minuterstrafik i rusningen mellan Stockholm - Västerås, och då fortsätter ett tåg varannan timme (i T23 förhoppningsvis en gång i timmen :wink: ). Min bild är iaf att med "lokal" taxa, skulle tåget gå till Hallsberg, vända där, och sedan så skulle det vara Västtrafik som trafikerar Hallsberg - Göteborg, och då får man byta tåg i Hallsberg ifall man ska vidare till Göteborg. För varför skulle Mälartåg fortsätta till Göteborg?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: måndag 25 juli 2022 12:34
Enceladus skrev: måndag 25 juli 2022 12:24
Joakim W skrev: måndag 25 juli 2022 8:15 Hur löser ni långväga uppgifterna om ni ska dela upp trafiken? Det skulle inte locka mig som Västeråsbo att behöva byta från ett regionaltåg till ett annat längs vägen...
Enligt SL:s kollektivtrafikplan ska det senast 2030 införas 15-minuterstrafik mellan Stockholm och Västerås med lokal taxa. Tills vidare fortsätter SJ att köra mellan Stockholm och Örebro/Göteborg via Västerås, förmodligen med fler avgångar än idag. Vad är problemet?
Problemet? Att det redan idag är ungefär 15-minuterstrafik i rusningen mellan Stockholm - Västerås, och då fortsätter ett tåg varannan timme (i T23 förhoppningsvis en gång i timmen :wink: ). Min bild är iaf att med "lokal" taxa, skulle tåget gå till Hallsberg, vända där, och sedan så skulle det vara Västtrafik som trafikerar Hallsberg - Göteborg, och då får man byta tåg i Hallsberg ifall man ska vidare till Göteborg. För varför skulle Mälartåg fortsätta till Göteborg?
Här-och-där-tågen mellan Stockholm och Örebro/Göteborg via Västerås försvinner inte bara för att Mälartåg börjar köra mellan Stockholm och Västerås. Det är till och med troligt att utbudet utökas mellan Västerås och Göteborg (jämför Ostpendelns utökning efter att Mälartåg började köra till Uppsala).

Egentligen borde Mälartåg fortsätta hela vägen till Göteborg, precis som Öresundstågen gör mellan Köpenhamn och Göteborg, men politikerna i Stockholm är förmodligen för "marknadsvänliga" för att införa allt på en gång.
Odd skrev: söndag 24 juli 2022 15:48 För samhällets bästa och infrastrukturens högsta utnyttjande så bör ju även tågbolag som erbjuder obokade vagnar ha förtur framför de som vägrar. Samtidigt måste det finnas en klar, förutsägbar och tydlig prisstruktur som gör att en resenär kan förutsäga vad en framtida odefinierad resa skall kosta, på samma sätt som det går med stor precision beräkna vad en bilfärd kommer att kosta. SJs system där priserna justeras kontinuerligt är endast bra för SJ.
Tänk om Polismyndigheten hade dynamisk prissättning för passutfärdande. Det skulle inte alls förvåna i dagens marknadsfundamentalistiska Sverige!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 25 juli 2022 12:40 ...
Odd skrev: söndag 24 juli 2022 15:48 För samhällets bästa och infrastrukturens högsta utnyttjande så bör ju även tågbolag som erbjuder obokade vagnar ha förtur framför de som vägrar. Samtidigt måste det finnas en klar, förutsägbar och tydlig prisstruktur som gör att en resenär kan förutsäga vad en framtida odefinierad resa skall kosta, på samma sätt som det går med stor precision beräkna vad en bilfärd kommer att kosta. SJs system där priserna justeras kontinuerligt är endast bra för SJ.
Tänk om Polismyndigheten hade dynamisk prissättning för passutfärdande. Det skulle inte alls förvåna i dagens marknadsfundamentalistiska Sverige!
Lustigt nog så kanske det skulle varit rätt i just detta fall :-D

Nåväl, som enda svar från mig på denna urspåring, möjligheten att boka pass kanske skulle varit avhängd av det gamla passets giltighetsdatum. Det hade kanske inte lindrat kön men det skulle i varje fall gjort att de allra flesta hade kunnat få sina nya pass i tid.
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag skulle åka från Gävle till Stockholm i en X40 vagn 3, I Gävle stod ett 2-delat X40, frågade ombordpersonalen om detta att vagn 2 saknas, fritt översatt: sk*t happend som svar. Med andra ord dom var tydligen vana med det. När jag skulle åka hem med en SJ X55 fick dom inte någon ordning på vagnsnummerna, skulle åka i 1:sta vagnen tror att det var Vagn 4 som ej var skyltad. Ombordpersonalen kämpade förtvivlat med att få ordning på skyltsystemet, dom gav upp, körde manuellt utrop istället.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av C12C3C3C12 »

Odd skrev: måndag 25 juli 2022 14:58
Enceladus skrev: måndag 25 juli 2022 12:40 ...
Odd skrev: söndag 24 juli 2022 15:48 För samhällets bästa och infrastrukturens högsta utnyttjande så bör ju även tågbolag som erbjuder obokade vagnar ha förtur framför de som vägrar. Samtidigt måste det finnas en klar, förutsägbar och tydlig prisstruktur som gör att en resenär kan förutsäga vad en framtida odefinierad resa skall kosta, på samma sätt som det går med stor precision beräkna vad en bilfärd kommer att kosta. SJs system där priserna justeras kontinuerligt är endast bra för SJ.
Tänk om Polismyndigheten hade dynamisk prissättning för passutfärdande. Det skulle inte alls förvåna i dagens marknadsfundamentalistiska Sverige!
Lustigt nog så kanske det skulle varit rätt i just detta fall :-D

Nåväl, som enda svar från mig på denna urspåring, möjligheten att boka pass kanske skulle varit avhängd av det gamla passets giltighetsdatum. Det hade kanske inte lindrat kön men det skulle i varje fall gjort att de allra flesta hade kunnat få sina nya pass i tid.
Ett litet tillägg till denna urspårning som borde ligga i "Ordet är fritt". Då när det var som värst med passtiderna sänkte dom priset på Nationella ID_korten som bara gällde inom Schengen vilket passade mig utmärkt, beställde ett, väntetid 1 vecka. Nu har dom höjt priset till 400 spänn igen. Min personliga åsikt är att Nat ID-kort borde vara billigare än pass.
Skriv svar