Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

I går drabbades jag och flera medresenärer åter av SJs usla skyltsystem på deras X40 dubbelvåningsmotorvagnar.
Efter att till slut ha funnit en biljett från Stockholm till Skövde, eller rättare sagt, från Sundbyberg till Bålsta med ersättningsbuss och sedan från Bålsta till Skövde med SJs X40-tåg, så satte jag mig på min plats i tåget, i vagn 6. Från början stod tåget endast skyltat 1-2-3 och sedan tre vagnar utan skyltning, med vagn 1 riktat mot Stockholm. Efter förvirringen bland tågpersonalen så hänvisade dom till antagandet att vagnarna närmast Göteborg har nummer 4-5-6. Vagnordning från förarhytt är alltså 6-5-4-3-2-1. Strax innan avgång så skyltades dessa vagnnummer upp.

Nånstans kring Västerås så skyltades sedan tåget om, och plötsligt satt vi alla som hade plats i vagn nr 6, i vagn 3, varvid nya resenärer som skulle sitta i vagn 3 ville ha våra platser. Som väl var så var det inga elaka människor så alla fann sig i situationen och fördelade sig på de olika lediga sittplatserna. Varken förare eller konduktörer kunde vid frågan ge någon förklaring utan skyllde på datorerna. Sedan engagerade dom sig inte mer i det, och jag förstår dom, det skulle bli en rätt omfattande operation att låta folk i främre tågsättet byta plats med dom i bakre tågsättet. Vagnordningen var nu alltså, räknat från förarhytt, 3-2-1-6-5-4. Logiskt?

När jag väl kom fram till Skövde så observerade jag skyltsystemet, och då var det endast skyltat 3-2-1 och sedan tre blanka skyltar.

Jag har varit med om liknande problem förut med dessa vagnar och personalens oengagemang i frågan tyder på att de är vana vid skiten och kan inte göra något åt det, och har därför löst problemet genom att skita i det. Men varför fixar man inte problemet? De skulle ju kunna släcka alla skyltar och i stället sätta manuella vagnsnummer, som förr. Det skulle i varje fall fungera och skulle säkerligen bli billigare då jag kan tänka mig att förseningar som uppstår vid förvirringar kostar en del och att det nog är en och annan biljett som återbetalas pga utebliven sittplats osv. Och framför allt, man ger tillbaka kontrollen över det till tågpersonalen.

Eller så låter man nån kunnig ingenjörsfirma fixa problemet en gång för alla.

Så, nu har jag skrivit av mig om det. Frågor?
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av daniel_s »

Ja, är det första gången du åker X40? :-D

Så där har det ju varit hela tiden ända sedan X40 började "levereras" för typ 20 år sen.

X40 är SJ:s A35, så att säga... :roll:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: lördag 23 juli 2022 10:11 Ja, är det första gången du åker X40? :-D

Så där har det ju varit hela tiden ända sedan X40 började "levereras" för typ 20 år sen.

X40 är SJ:s A35, så att säga... :roll:
Ja, jag brukar undvika dom. X2000 och MTR brukar vara billigare. Men just denna gång var precis allt slutsålt. Jag hade kunnat ta mig till Hallsberg med Mälartågen men därifrån så skulle jag inte garanterat kunna tagit mig vidare pga att alla tåg var fullbelagda. Denna regionala barriär som råkar sammanfalla ungefär med Tivedens forna laglösa land, har jag behandlat i annat inlägg.

Stockholm/Mälardalen ligger så hopplöst efter klustret nedanför Västra Götaland/Jönköping/Kalmar, vars hela område går att åka regionaltåg och lokaltåg på en enda biljettyp, utan förbokning.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: lördag 23 juli 2022 11:32 Stockholm/Mälardalen ligger så hopplöst efter klustret nedanför Västra Götaland/Jönköping/Kalmar, vars hela område går att åka regionaltåg och lokaltåg på en enda biljettyp, utan förbokning.
Stockholm har haft en högermajoritet i 16 år, och under den perioden har devisen varit att marknaden ska lösa alla problem. Nu visar det sig att tågtrafiken fungerar bättre i Sydsverige, där politikerna har tagit ett större ansvar. Därför har även högerpolitiker i Stockholm börjat svänga. Nästa år ska lokal taxa införas på Mälartåg, och enligt SL:s kollektivtrafikplan ska Mälartåg ta över nästan all regionaltågstrafik i Mälardalen, inklusive på Mälarbanan (men inte till Göteborg).

En eventuell integrering med Västtrafik kan alltså dröja några decennier till, men förr eller senare blir det upphandlad tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, precis som mellan Göteborg och Malmö. Fördelarna är helt enkelt för stora för att ideologiska argument om marknaden ska överväga.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 15:54 ...En eventuell integrering med Västtrafik kan alltså dröja några decennier till, men förr eller senare blir det upphandlad tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, precis som mellan Göteborg och Malmö. Fördelarna är helt enkelt för stora för att ideologiska argument om marknaden ska överväga.
Det vore rätt bra om Västtrafik i samband med detta kunde inöra timmestrafik mellan Hallsberg och Göteborg. Kanske skulle man snegla lite på Krösatågen och köpa laddhybridtåg och köra en del av trafiken via Kinnekullebanan. Med mer trafik på KK så skulle antal resenärer öka vilket skulle motivera optimeringar på banan som behövs för att den skall bli snabbare. Om Östgötatrafiken förlänger sin pendeltågstrafik från Motala till Hallsberg så skulle alla Vätterlänen få en integrerad trafik.
Genius on call
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 15:54 Nästa år ska lokal taxa införas på Mälartåg, och enligt SL:s kollektivtrafikplan ska Mälartåg ta över nästan all regionaltågstrafik i Mälardalen, inklusive på Mälarbanan (men inte till Göteborg).
Var läser man mer om detta?
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: lördag 23 juli 2022 17:32
Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 15:54 Nästa år ska lokal taxa införas på Mälartåg, och enligt SL:s kollektivtrafikplan ska Mälartåg ta över nästan all regionaltågstrafik i Mälardalen, inklusive på Mälarbanan (men inte till Göteborg).
Var läser man mer om detta?
Region Stockholms kollektivtrafikplan 2050, del 2, sidan 20
Trafikförvaltningen skrev:Figur 40 Förslag till tågtrafikupplägg 2030. Vita ringar illustrerar vart linjerna stannar. Koncepten som illustreras är tågprodukter med SL-taxa, utöver dessa tillkommer bl.a. Regionexpress som inte har någon inom-läns-funktion men är viktig för den storregionala tillgängligheten.
En förklaring finns på nästa sida:
Trafikförvaltningen skrev:Nytt regionaltågsystem på Mälarbanan. 4 tåg/h: Västerås – Enköping – Bålsta – Barkarby – Sundbyberg – Stockholm C. Utöver regionaltågen tillkommer RegionExpresståg som kör vidare mot Örebro/Göteborg.
Vidare förlängs Mälartågs Norrköpingslinje till Uppsala. Hallsbergslinjen får vänta ett tag till, men även den ska förlängas till Uppsala innan 2050.

I nuläget har de flesta tåg Stockholm, Göteborg eller Malmö som målpunkt, men Sverige har faktiskt fyra storstäder. Om tio år kommer det att märkas tydligare!
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av 4330 »

Jag läser år 2030, inte år 2023?
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: lördag 23 juli 2022 18:48 Jag läser år 2030, inte år 2023?
Kristoffer Tamsons (M): SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Lokal taxa på Mälartåg planeras att införas i Stockholm nästa år. Uppsala och Östergötland har redan gjort det medan de andra tre regionerna har enbart infört lokal taxa för periodbiljetter (numera även periodbiljett zon i Sörmland). Det står ingenstans när Norrköpingslinjen ska förlängas till Uppsala, men förhoppningsvis sker det ungefär samtidigt som lokal taxa införs i Stockholm. Annars riskerar Eskilstunalinjen att bli överfull.

Regionaltåg med SL-taxa på Mälarbanan borde rimligen synkroniseras med regionaltågsstationen i Barkarby samt den nya tunnelbanan.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 19:14
4330 skrev: lördag 23 juli 2022 18:48 Jag läser år 2030, inte år 2023?
Kristoffer Tamsons (M): SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Lokal taxa på Mälartåg planeras att införas i Stockholm nästa år. Uppsala och Östergötland har redan gjort det medan de andra tre regionerna enbart har infört lokal taxa för periodbiljetter (numera även periodbiljett zon i Sörmland). Det står ingenstans när Norrköpingslinjen ska förlängas till Uppsala, men förhoppningsvis sker det ungefär samtidigt som lokal taxa införs i Stockholm. Annars riskerar Eskilstunalinjen att bli överfull.

Regionaltåg med SL-taxa på Mälarbanan borde rimligen synkroniseras med regionaltågsstationen i Barkarby samt den nya tunnelbanan.
Med följd att Movingo på sträckan Uppsala - Stockholm då sänks från dagens Movingo-pris på 2220 kr till dagens SL/UL-pris på 1820 kr (justerat för generella prishöjningar)?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

Nu talas det väl fortfarande endast om periodbiljetter? Men vi som vill åka spontant hänvisas även i fortsättningen till bil om vi vill vara säkra på att kunna åka...
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av kildor »

Inom Mälardalsregionerna går det ju bra att åka tåg spontant redan idag. I relationen Sundbyberg-Skövde är det väl bara regiongränsen mellan Örebro och Västra Götaland (Laxå-Töreboda) som är ett problem.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

kildor skrev: lördag 23 juli 2022 21:37 Inom Mälardalsregionerna går det ju bra att åka tåg spontant redan idag. I relationen Sundbyberg-Skövde är det väl bara regiongränsen mellan Örebro och Västra Götaland (Laxå-Töreboda) som är ett problem.
Det är Tiveden som spökar. Gamla stråtrövartrakter. :-D
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 23 juli 2022 21:37 Inom Mälardalsregionerna går det ju bra att åka tåg spontant redan idag. I relationen Sundbyberg-Skövde är det väl bara regiongränsen mellan Örebro och Västra Götaland (Laxå-Töreboda) som är ett problem.
Mälartågs egna enkelbiljetter är avgångsspecifika. Detta innebär att det bara går att resa spontant i Uppsala och Östergötland. Se vidare vad signaturen "Odd" menar här.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 21:49
kildor skrev: lördag 23 juli 2022 21:37 Inom Mälardalsregionerna går det ju bra att åka tåg spontant redan idag. I relationen Sundbyberg-Skövde är det väl bara regiongränsen mellan Örebro och Västra Götaland (Laxå-Töreboda) som är ett problem.
Mälartågs egna enkelbiljetter är avgångsspecifika. Detta innebär att det bara går att resa spontant i Uppsala och Östergötland. Se vidare vad signaturen "Odd" menar här.
Det kan ju tyckas onödigt att enkelbiljetterna är avgångsspecifika. Men det förhindrar inte spontanresande om man kan boka en biljett 1 minut före avgång. Och såvitt jag förstår det så går det alltid att boka en enkelbiljett med Mälartåg och de obokade sträckorna på SJ:s regionaltåg (med undantag för vissa perioder då det var covid-restriktioner), dvs de blir inte slutsålda. Vilket även påpekades i den tråden du hänvisar till. Det vore iaf intressant att få det bekräftat om det är så eller inte.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

kildor skrev: lördag 23 juli 2022 22:26 ...
Det kan ju tyckas onödigt att enkelbiljetterna är avgångsspecifika. Men det förhindrar inte spontanresande om man kan boka en biljett 1 minut före avgång. Och såvitt jag förstår det så går det alltid att boka en enkelbiljett med Mälartåg och de obokade sträckorna på SJ:s regionaltåg (med undantag för vissa perioder då det var covid-restriktioner), dvs de blir inte slutsålda. Vilket även påpekades i den tråden du hänvisar till. Det vore iaf intressant att få det bekräftat om det är så eller inte.
De enkelbiljetterna är alltid bokade. Det går inte att köpa obokad biljett på ett SJ regionaltåg. Du måste i så fall köpa minst en månadsbiljett, det gäller såväl Mälardalen som Västra Götaland.

Och just periodbiljetterna har inte heller varit problemet, utan det är det spontana resandet.

"Förr" kunde du köpa en så kallad "färdbiljett" på SJ som gällde mellan två destinationer. Med den kunde du åka och fick då finna dig i att antingen sätta dig på en ledig plats och flytta på dig om det kom någon med en bokad biljett, eller boka en särskild platsbiljett som då gav dig en egen, reserverad, biljett. Färdbiljetten gällde under en viss period, minns inte riktigt hur lång tid men jag tror det var en månad från köpdatum eller så.
På den tiden som SJ var "Hela Sveriges Järnväg" så kunde man åka mer eller mindre bekvämt beroende på vad man ville betala, men man riskerade aldrig att bli strandsatt.

Jag förundras fortfarande över att du kan köpa en färdbiljett och spontanåka valfri avgång på japanska Shinkansen-tåg utan att behöva reservera plats, men på Svenska tåg så går det inte.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: lördag 23 juli 2022 23:40 Jag förundras fortfarande över att du kan köpa en färdbiljett och spontanåka valfri avgång på japanska Shinkansen-tåg utan att behöva reservera plats, men på Svenska tåg så går det inte.
Det går att spontanåka i Sydsverige, Uppsala och Östergötland. Där ingår även anslutande lokaltrafik i en enkelbiljett. Om Mälartåg faktiskt sålde 10-biljetter eller dygnsbiljetter så skulle de biljetterna automatiskt vara ej tågbundna, men biljettgiltighet hos anslutande lokaltrafik kräver samarbete med aktuella regioner.
4330 skrev: lördag 23 juli 2022 19:31 Med följd att Movingo på sträckan Uppsala - Stockholm då sänks från dagens Movingo-pris på 2220 kr till dagens SL/UL-pris på 1820 kr (justerat för generella prishöjningar)?
Priset sänks för den som nöjer sig med Mälartåg och lokaltrafik. Jämför sträckan Uppsala-Märsta.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 24 juli 2022 1:53
4330 skrev: lördag 23 juli 2022 19:31 Med följd att Movingo på sträckan Uppsala - Stockholm då sänks från dagens Movingo-pris på 2220 kr till dagens SL/UL-pris på 1820 kr (justerat för generella prishöjningar)?
Priset sänks för den som nöjer sig med Mälartåg och lokaltrafik. Jämför sträckan Uppsala-Märsta.
Ja, och nöjer man sig med Mälartåg och lokaltrafik i (i detta exempel) Uppsala och Stockholm så blir priset idag 1820 kr. Det man tappar på besparingen på 400 kr är att man inte får åka med SJ Regional som Movingo för 2220 kr gäller på. Det kan bli glest på SJ Regional-avgångarna om detta förslag blir verklighet.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: söndag 24 juli 2022 11:40
Enceladus skrev: söndag 24 juli 2022 1:53
4330 skrev: lördag 23 juli 2022 19:31 Med följd att Movingo på sträckan Uppsala - Stockholm då sänks från dagens Movingo-pris på 2220 kr till dagens SL/UL-pris på 1820 kr (justerat för generella prishöjningar)?
Priset sänks för den som nöjer sig med Mälartåg och lokaltrafik. Jämför sträckan Uppsala-Märsta.
Ja, och nöjer man sig med Mälartåg och lokaltrafik i (i detta exempel) Uppsala och Stockholm så blir priset idag 1820 kr. Det man tappar på besparingen på 400 kr är att man inte får åka med SJ Regional som Movingo för 2220 kr gäller på. Det kan bli glest på SJ Regional-avgångarna om detta förslag blir verklighet.
Det är nog avsiktligt. Enligt en tidigare kalkyl uppskattas tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm "bära sina egna kostnader eller ge ett positivt resultat". Jämförelsevis sägs de tre Sörmlandslinjerna till Eskilstuna/Nyköping/Katrineholm "ha en kostnadstäckningsgrad över 70 procent". Bortom tiomilaradien från Stockholm samt på UVEN "bedöms täckningsgraden vara ca 50 procent eller lägre". Vem tjänar på att låta kommersiella aktörer plocka russinen ur kakan?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Felskyltade vagnnummer - SJ X40

Inlägg av Odd »

Naturliga monopol kallas ju just för det eftersom de har de egenskaper där det i samhällets sammanhang skapar mervärde även om enskilda delar ger en budgeterad förlust.

Elnät, Vatten, fjärrvärme, avlopp och sådan infrastruktur som kräver stora investeringar, såsom vägar, järnvägar, flygplatser, hamnar etc, är helt eller delvis naturliga monopol då enskilda aktörer inte skulle klara av en investering själva men där en sådan investering ger ett genomsnittligt mervärde hos befolkningen på ett rättvist sätt.

Just järnvägsinfrastruktur är väl ett exempel på där det lämpar sig väl för central samordning (riks, regional eller att aktörer har samnyttjanderätt på varandras anläggningar, eller en kombination därutav). Själva tågdriften kan ju fortfarande vara privat men måste omfattas av ett enkelt regelverk som minimerar underutnyttjande och maximerar samhällsnytta.

Det finns säkert många olika åsikter om den svenska strukturen av järnvägen. Min är att infrastrukturdelen skall lyda under ett separat "järnvägsdepartement" som gör att man slipper konkurrera budgetmässigt med andra verksamheter. Sen anser jag att anläggningsunderhållet skall delas upp i två principer, stambanorna under en riksförvaltning och övriga järnvägsnätet i regionala uppdelningar som följer banornas lägen och inte nödvändigtvis länsgränser.

Tilldelningen av tågtider (eller vad det heter) tycker jag skall hanteras så att effektiv trafik får förtur framför mindre effektiv trafik. Med effektiv trafik skall det vara att tågen skall vara anpassade att kunna utnyttja banans prestanda väl, både i hastighet och acceleration, men även sådant som att de som erbjuder flest platser på tåget får förtur. Det skall helt enkelt löna sig att kunna sätta in (men inte nödvändigtvis alltid göra det om behovet inte finns) fler platser i tåget. Exempelvis, ett tågbolag som kan köra 12 dubbeldäckade vagnar i ett tåg skall ha förtur till ett tågläge än SJs upplägg med usla 3-vagnars dubbeldäckare. För samhällets bästa och infrastrukturens högsta utnyttjande så bör ju även tågbolag som erbjuder obokade vagnar ha förtur framför de som vägrar. Samtidigt måste det finnas en klar, förutsägbar och tydlig prisstruktur som gör att en resenär kan förutsäga vad en framtida odefinierad resa skall kosta, på samma sätt som det går med stor precision beräkna vad en bilfärd kommer att kosta. SJs system där priserna justeras kontinuerligt är endast bra för SJ.
Genius on call
Skriv svar