Skulle tågen behöva mindre underhåll om de städas i trafiken "mitt bland resenärer"?Märsta.nu skrev:Robotar för användning av vissa arbetsuppgifter har sina fördelar då de kan fungera var som helst och behöver aldrig vila. MTR testar därför en robot runt om på pendeltågsstationer i länet, mitt bland resenärer. Städroboten kan både dammsuga och skura samtidigt som de frigör tid för städteamet att lägga på andra uppgifter. Nästa steg är att testa robotarna i trafiken för att skapa en mer behaglig och tryggare upplevelse.
MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Städrobot testas i pendeltågstrafiken
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Definiera underhåll. Men normalt sett sker inte städning och (annat) underhåll samtidigt. Så det går utmärkt att robotstäda vagnarna även när de står i depån (eller annan uppställningsplats). Under pågående trafik är det ingen idé att städa.
Tågen behöver hur som helst en viss mängd städning, i synnerhet när de har varit ute i nattrafik.
Tågen behöver hur som helst en viss mängd städning, i synnerhet när de har varit ute i nattrafik.
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
daniel_s skrev: ↑söndag 17 juli 2022 23:46 Definiera underhåll. Men normalt sett sker inte städning och (annat) underhåll samtidigt. Så det går utmärkt att robotstäda vagnarna även när de står i depån (eller annan uppställningsplats). Under pågående trafik är det ingen idé att städa.
Tågen behöver hur som helst en viss mängd städning, i synnerhet när de har varit ute i nattrafik.
Nu handlar väl detta om nån slags maskin som städar på plattformar och i stationslokaler. Torde ju inte vara aktuellt för städning i tågsätten.Enceladus skrev: ↑söndag 17 juli 2022 23:33 Städrobot testas i pendeltågstrafiken
Skulle tågen behöva mindre underhåll om de städas i trafiken "mitt bland resenärer"?Märsta.nu skrev:Robotar för användning av vissa arbetsuppgifter har sina fördelar då de kan fungera var som helst och behöver aldrig vila. MTR testar därför en robot runt om på pendeltågsstationer i länet, mitt bland resenärer. Städroboten kan både dammsuga och skura samtidigt som de frigör tid för städteamet att lägga på andra uppgifter. Nästa steg är att testa robotarna i trafiken för att skapa en mer behaglig och tryggare upplevelse.
Andra uppgifter för städteamet specificeras inte, men antar att det blir att stå vid sidan och röka och prata skit...
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Vad jag hörde på radion ska man städa ombord på tågen med passagerare. Nästa steg ska tydligen vara att se hur man kan använda dessa städrobotar i det "trygghetsskapande arbetet". Det första jag tänkte är att någon sommarvikarie har missuppfattat något pressmeddelande från SL/MTR.
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Robotisering av städning är väl en naturlig utveckling, nästan. Hemmastädrobotar kan ju idag säga till när de hittar föremål som inte är där de skall vara, strumpor, leksaker osv. Det skulle inte förvåna mig om fordonstillverkarna så småningom integrerar vissa automatiserade städrutiner i sina vagnar
Genius on call
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Varför inte gå till MTR självt som har ett pressmeddelandeBSB101 skrev: ↑tisdag 19 juli 2022 17:14 Vad jag hörde på radion ska man städa ombord på tågen med passagerare. Nästa steg ska tydligen vara att se hur man kan använda dessa städrobotar i det "trygghetsskapande arbetet". Det första jag tänkte är att någon sommarvikarie har missuppfattat något pressmeddelande från SL/MTR.
https://www.mtrnordic.se/om-oss/nyheter ... tivtrafik/
Och det handlar alltså om försök med städning av pendeltågsstationer i nuläge.
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Ja det är väl en rimlig utveckling. Städning av vagnar bör lämpa sig utmärkt för en robot som söker av och gör rent golvytorna .Odd skrev: ↑tisdag 19 juli 2022 18:26 Robotisering av städning är väl en naturlig utveckling, nästan. Hemmastädrobotar kan ju idag säga till när de hittar föremål som inte är där de skall vara, strumpor, leksaker osv. Det skulle inte förvåna mig om fordonstillverkarna så småningom integrerar vissa automatiserade städrutiner i sina vagnar
Den som övervakar kan komplettera där det eventuellt behövs.
Och sannolikt sker det nog i depå utan resenärer.
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Hoppas de fixar en robot som kan sanera de sjukt äckliga sittdynorna på C30...
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Kul ide. T ex robotdammsugare har jag sett en del och dom fungerar ju bra. Sen om det är en bra idé att börja städa på t ex T-centralen i rusningstrafik eller dagtid helger, är ju en annan sak. Men på "halvtomma" stationer i lågtrafik och/eller långt ute på linjerna, så fungerar det nog bra.
Förvånande att det varit så tyst här om sätena och städningen i C30 (sånt brukar ju skapa livliga diskussioner annars). Typ hälften av turerna jag också åkt med C30, så har det varit ofräscht i vagnarna över lag - mängder med skitiga säten och luktar sunkigt. Snopet med nya fina tåg och så är det dom som är skitigast...
Haha, håller helt med där.
Förvånande att det varit så tyst här om sätena och städningen i C30 (sånt brukar ju skapa livliga diskussioner annars). Typ hälften av turerna jag också åkt med C30, så har det varit ofräscht i vagnarna över lag - mängder med skitiga säten och luktar sunkigt. Snopet med nya fina tåg och så är det dom som är skitigast...
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Är det bättre tyg i C20U? De jag åker med ser iaf betydligt renare ut än C30. Men det kan ju vara annan publik och/eller annan städmetod på Soptunna 2
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Tyg hör inte hemma på säten i tunnelbanor. Majoriteten av världens städer som har tunnelbanor har förstått det. Stockholm är i vanlig ordning ett undantag ifrån regeln.
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Dumheter. Finns ingen anledning till att det skulle fungera sämre i tunnelbanan än på bussar.
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Förvisso sant men åk tunnelbana på helgkvällar o nätter så ser du hur folk beter sig. På bussar är det mer städat. Ser aldrig någon som ställt en pappmugg med kaffe kvar i på golvet eller på ett säte i en buss. Vardagsmat på tunnelbanan.
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
På en buss välter ju kaffemuggen omedelbart men på spårfordon brukar det gå bra att ställa koppar på allt som är plant - tyvärr finns det inga plana ytor förutom sätena så då får det väl bli där då…
Sen är det naturligt att det blir en viss nedsmutsning, det ska inte behöva medföra att det SER smutsigt ut.
Det går utmärkt att ha tygdynor, det har vi ju haft i 35 år eller så, men de ska i mörk färg med en lämplig struktur samt vara lätt utbytbara med snabblås eller dylikt, det ska ta 10 sekunder att byta ut en dyna och sen får man klä om den på verkstan.
C20:s och antagligen C30:s säten är en idiotisk konstruktion som bygger på vanföreställningen att städaren ska byta klädseln vid behov, detta är dock inte rimligt i praktiken. Därför försöker man tvätta dynorna på plats vilket dock aldrig blir bra.
Jag hittade förresten en sån där ful gul dyna på bana 1 idag, här ser man tydligt varför färgen är olämplig. På en mörkbrun dyna hade man aldrig sett det där.
Sen är det naturligt att det blir en viss nedsmutsning, det ska inte behöva medföra att det SER smutsigt ut.
Det går utmärkt att ha tygdynor, det har vi ju haft i 35 år eller så, men de ska i mörk färg med en lämplig struktur samt vara lätt utbytbara med snabblås eller dylikt, det ska ta 10 sekunder att byta ut en dyna och sen får man klä om den på verkstan.
C20:s och antagligen C30:s säten är en idiotisk konstruktion som bygger på vanföreställningen att städaren ska byta klädseln vid behov, detta är dock inte rimligt i praktiken. Därför försöker man tvätta dynorna på plats vilket dock aldrig blir bra.
Jag hittade förresten en sån där ful gul dyna på bana 1 idag, här ser man tydligt varför färgen är olämplig. På en mörkbrun dyna hade man aldrig sett det där.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Man ska ha plysch på dynor i kollektivtrafiken om man ska ha tyg, kolla på plyschen som satt i SL X10 och iSLs nuvarande blå bussar, den tvättas.. .....aldrig......men ser ändå mer presentabel ut än tyget i en tre fyra veckor gammal C20U.
Ska det vara så komplicerat?
Ska det vara så komplicerat?
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
C30 2317...
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Detta fick mig ju också att tänka på hur det är att ha en mugg i en bil utan mugghållare (även om det finns en plan hård yta att ställa på - som t ex en del bilar har på instrumentpanelen) eller matkassar som står upp i skuffen. Vad lite som behövs för dom ska välta. Rätt otroligt när man jämför med hur det är att ha samma mugg eller kasse stående i ett spårfordon (skillnaden i acc/broms och kurvtagningskapacitet är så enorm verkligen).daniel_s skrev: ↑onsdag 20 juli 2022 13:01 På en buss välter ju kaffemuggen omedelbart men på spårfordon brukar det gå bra att ställa koppar på allt som är plant - tyvärr finns det inga plana ytor förutom sätena så då får det väl bli där då…
Sen är det naturligt att det blir en viss nedsmutsning, det ska inte behöva medföra att det SER smutsigt ut.
Det går utmärkt att ha tygdynor, det har vi ju haft i 35 år eller så, men de ska i mörk färg med en lämplig struktur samt vara lätt utbytbara med snabblås eller dylikt, det ska ta 10 sekunder att byta ut en dyna och sen får man klä om den på verkstan.
C20:s och antagligen C30:s säten är en idiotisk konstruktion som bygger på vanföreställningen att städaren ska byta klädseln vid behov, detta är dock inte rimligt i praktiken. Därför försöker man tvätta dynorna på plats vilket dock aldrig blir bra.
Jag hittade förresten en sån där ful gul dyna på bana 1 idag, här ser man tydligt varför färgen är olämplig. På en mörkbrun dyna hade man aldrig sett det där.
4E15760A-F3A7-41A7-8A43-E0EAA55F4970.jpeg
Nu går ju inte en bil att jämföra med en buss heller p g a storleks och viktskillnaden - men bussen ligger ju ändå närmare bilen än spårfordon, så att säga. Friktionen stål mot stål är verkligen inte hög jämfört med gummi mot asfalt. Men det är ju bra stor skillnad på rullmotstånd också.
Dock har jag sett både muggar ståendes och utspillt kaffe på golvet i bussar också - eller på dom plana ytor en del bussar har över motorn (många chaufförer kör så mesigt att en mugg kan stå kvar där också). Men den brukar ju inte stå kvar flera timmar, som den ofta gör på tunnelbanan - så därav ser man det inte alls lika ofta.
Sen att dölja smutsen gör ju inte att den försvinner - sätet blir ju ändå lika äckligt ändå. Men det är klart "det man inte vet lider man inte av". Dock tycker jag det är en bättre ide att se till att sätena är rena än att försöka dölja skiten. Plastsäten är det ju inget fel på heller enl mitt tycke (testade ju det när jag var i t ex New Yorks tunnelbana). Men vill man ha något mjukare, så finns det ju tyg som är lättare att göra rent
- typ galonsäten, som finns/fanns i en del äldre fordon.
Plysch är ju ett sånt där material man tror ska ta åt sig skiten lättare än "vanligt" tyg. Men det är ju tvärtom uppenbarligen - det håller sig fräschareHechtwagen skrev: ↑onsdag 20 juli 2022 22:40 Man ska ha plysch på dynor i kollektivtrafiken om man ska ha tyg, kolla på plyschen som satt i SL X10 och iSLs nuvarande blå bussar, den tvättas.. .....aldrig......men ser ändå mer presentabel ut än tyget i en tre fyra veckor gammal C20U.
Ska det vara så komplicerat?
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
beror inte på tågen, utan på resenärerna som åker med dem, merparten (främst i den västra delen av röda linjen) av icke skidåkande nationer, vet inte hur en dusch fungerar.C20_rules skrev: ↑onsdag 20 juli 2022 2:45
Förvånande att det varit så tyst här om sätena och städningen i C30 (sånt brukar ju skapa livliga diskussioner annars). Typ hälften av turerna jag också åkt med C30, så har det varit ofräscht i vagnarna över lag - mängder med skitiga säten och luktar sunkigt. Snopet med nya fina tåg och så är det dom som är skitigast...
Hade C30 satts in på blåa linjen hade det varit katastrof...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
Jasså? Hur kommer det sig då att C20 som går på röda o blå linjen är mycket bättre städade? Det verkar öht inte som att golven på C30 rengörs. Så en del del av problemet är nog depån i Norsborg.
Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken
C30 2317 på linje 14 i Fruängen...