MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av Enceladus »

Städrobot testas i pendeltågstrafiken
Märsta.nu skrev:Robotar för användning av vissa arbetsuppgifter har sina fördelar då de kan fungera var som helst och behöver aldrig vila. MTR testar därför en robot runt om på pendeltågsstationer i länet, mitt bland resenärer. Städroboten kan både dammsuga och skura samtidigt som de frigör tid för städteamet att lägga på andra uppgifter. Nästa steg är att testa robotarna i trafiken för att skapa en mer behaglig och tryggare upplevelse.
Skulle tågen behöva mindre underhåll om de städas i trafiken "mitt bland resenärer"?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av daniel_s »

Definiera underhåll. Men normalt sett sker inte städning och (annat) underhåll samtidigt. Så det går utmärkt att robotstäda vagnarna även när de står i depån (eller annan uppställningsplats). Under pågående trafik är det ingen idé att städa.

Tågen behöver hur som helst en viss mängd städning, i synnerhet när de har varit ute i nattrafik. :cheesygrin:
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: söndag 17 juli 2022 23:46 Definiera underhåll. Men normalt sett sker inte städning och (annat) underhåll samtidigt. Så det går utmärkt att robotstäda vagnarna även när de står i depån (eller annan uppställningsplats). Under pågående trafik är det ingen idé att städa.

Tågen behöver hur som helst en viss mängd städning, i synnerhet när de har varit ute i nattrafik. :cheesygrin:
Enceladus skrev: söndag 17 juli 2022 23:33 Städrobot testas i pendeltågstrafiken
Märsta.nu skrev:Robotar för användning av vissa arbetsuppgifter har sina fördelar då de kan fungera var som helst och behöver aldrig vila. MTR testar därför en robot runt om på pendeltågsstationer i länet, mitt bland resenärer. Städroboten kan både dammsuga och skura samtidigt som de frigör tid för städteamet att lägga på andra uppgifter. Nästa steg är att testa robotarna i trafiken för att skapa en mer behaglig och tryggare upplevelse.
Skulle tågen behöva mindre underhåll om de städas i trafiken "mitt bland resenärer"?
Nu handlar väl detta om nån slags maskin som städar på plattformar och i stationslokaler. Torde ju inte vara aktuellt för städning i tågsätten.
Andra uppgifter för städteamet specificeras inte, men antar att det blir att stå vid sidan och röka och prata skit...
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av BSB101 »

Vad jag hörde på radion ska man städa ombord på tågen med passagerare. Nästa steg ska tydligen vara att se hur man kan använda dessa städrobotar i det "trygghetsskapande arbetet". Det första jag tänkte är att någon sommarvikarie har missuppfattat något pressmeddelande från SL/MTR.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av Odd »

Robotisering av städning är väl en naturlig utveckling, nästan. Hemmastädrobotar kan ju idag säga till när de hittar föremål som inte är där de skall vara, strumpor, leksaker osv. Det skulle inte förvåna mig om fordonstillverkarna så småningom integrerar vissa automatiserade städrutiner i sina vagnar
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev: tisdag 19 juli 2022 17:14 Vad jag hörde på radion ska man städa ombord på tågen med passagerare. Nästa steg ska tydligen vara att se hur man kan använda dessa städrobotar i det "trygghetsskapande arbetet". Det första jag tänkte är att någon sommarvikarie har missuppfattat något pressmeddelande från SL/MTR.
Varför inte gå till MTR självt som har ett pressmeddelande
https://www.mtrnordic.se/om-oss/nyheter ... tivtrafik/
Och det handlar alltså om försök med städning av pendeltågsstationer i nuläge.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: tisdag 19 juli 2022 18:26 Robotisering av städning är väl en naturlig utveckling, nästan. Hemmastädrobotar kan ju idag säga till när de hittar föremål som inte är där de skall vara, strumpor, leksaker osv. Det skulle inte förvåna mig om fordonstillverkarna så småningom integrerar vissa automatiserade städrutiner i sina vagnar
Ja det är väl en rimlig utveckling. Städning av vagnar bör lämpa sig utmärkt för en robot som söker av och gör rent golvytorna .
Den som övervakar kan komplettera där det eventuellt behövs.
Och sannolikt sker det nog i depå utan resenärer.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av M224 »

Hoppas de fixar en robot som kan sanera de sjukt äckliga sittdynorna på C30...
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av C20_rules »

Kul ide. T ex robotdammsugare har jag sett en del och dom fungerar ju bra. Sen om det är en bra idé att börja städa på t ex T-centralen i rusningstrafik eller dagtid helger, är ju en annan sak. Men på "halvtomma" stationer i lågtrafik och/eller långt ute på linjerna, så fungerar det nog bra.
M224 skrev: tisdag 19 juli 2022 22:30 Hoppas de fixar en robot som kan sanera de sjukt äckliga sittdynorna på C30...
Haha, håller helt med där.
Förvånande att det varit så tyst här om sätena och städningen i C30 (sånt brukar ju skapa livliga diskussioner annars). Typ hälften av turerna jag också åkt med C30, så har det varit ofräscht i vagnarna över lag - mängder med skitiga säten och luktar sunkigt. Snopet med nya fina tåg och så är det dom som är skitigast...
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av daniel_s »

Är det bättre tyg i C20U? De jag åker med ser iaf betydligt renare ut än C30. Men det kan ju vara annan publik och/eller annan städmetod på Soptunna 2 ;-)
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av M224 »

Tyg hör inte hemma på säten i tunnelbanor. Majoriteten av världens städer som har tunnelbanor har förstått det. Stockholm är i vanlig ordning ett undantag ifrån regeln.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av Diripsi »

M224 skrev: onsdag 20 juli 2022 8:55 Tyg hör inte hemma på säten i tunnelbanor. Majoriteten av världens städer som har tunnelbanor har förstått det. Stockholm är i vanlig ordning ett undantag ifrån regeln.
Dumheter. Finns ingen anledning till att det skulle fungera sämre i tunnelbanan än på bussar.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av M224 »

Diripsi skrev: onsdag 20 juli 2022 12:09
M224 skrev: onsdag 20 juli 2022 8:55 Tyg hör inte hemma på säten i tunnelbanor. Majoriteten av världens städer som har tunnelbanor har förstått det. Stockholm är i vanlig ordning ett undantag ifrån regeln.
Dumheter. Finns ingen anledning till att det skulle fungera sämre i tunnelbanan än på bussar.
Förvisso sant men åk tunnelbana på helgkvällar o nätter så ser du hur folk beter sig. På bussar är det mer städat. Ser aldrig någon som ställt en pappmugg med kaffe kvar i på golvet eller på ett säte i en buss. Vardagsmat på tunnelbanan.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av daniel_s »

På en buss välter ju kaffemuggen omedelbart men på spårfordon brukar det gå bra att ställa koppar på allt som är plant - tyvärr finns det inga plana ytor förutom sätena så då får det väl bli där då…

Sen är det naturligt att det blir en viss nedsmutsning, det ska inte behöva medföra att det SER smutsigt ut.

Det går utmärkt att ha tygdynor, det har vi ju haft i 35 år eller så, men de ska i mörk färg med en lämplig struktur samt vara lätt utbytbara med snabblås eller dylikt, det ska ta 10 sekunder att byta ut en dyna och sen får man klä om den på verkstan.

C20:s och antagligen C30:s säten är en idiotisk konstruktion som bygger på vanföreställningen att städaren ska byta klädseln vid behov, detta är dock inte rimligt i praktiken. Därför försöker man tvätta dynorna på plats vilket dock aldrig blir bra.

Jag hittade förresten en sån där ful gul dyna på bana 1 idag, här ser man tydligt varför färgen är olämplig. På en mörkbrun dyna hade man aldrig sett det där.
4E15760A-F3A7-41A7-8A43-E0EAA55F4970.jpeg
4E15760A-F3A7-41A7-8A43-E0EAA55F4970.jpeg (98.76 KiB) Visad 689 gånger
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av Hechtwagen »

Man ska ha plysch på dynor i kollektivtrafiken om man ska ha tyg, kolla på plyschen som satt i SL X10 och iSLs nuvarande blå bussar, den tvättas.. .....aldrig......men ser ändå mer presentabel ut än tyget i en tre fyra veckor gammal C20U.

Ska det vara så komplicerat?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av M224 »

C30 2317...

Bild
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av C20_rules »

daniel_s skrev: onsdag 20 juli 2022 13:01 På en buss välter ju kaffemuggen omedelbart men på spårfordon brukar det gå bra att ställa koppar på allt som är plant - tyvärr finns det inga plana ytor förutom sätena så då får det väl bli där då…

Sen är det naturligt att det blir en viss nedsmutsning, det ska inte behöva medföra att det SER smutsigt ut.

Det går utmärkt att ha tygdynor, det har vi ju haft i 35 år eller så, men de ska i mörk färg med en lämplig struktur samt vara lätt utbytbara med snabblås eller dylikt, det ska ta 10 sekunder att byta ut en dyna och sen får man klä om den på verkstan.

C20:s och antagligen C30:s säten är en idiotisk konstruktion som bygger på vanföreställningen att städaren ska byta klädseln vid behov, detta är dock inte rimligt i praktiken. Därför försöker man tvätta dynorna på plats vilket dock aldrig blir bra.

Jag hittade förresten en sån där ful gul dyna på bana 1 idag, här ser man tydligt varför färgen är olämplig. På en mörkbrun dyna hade man aldrig sett det där.

4E15760A-F3A7-41A7-8A43-E0EAA55F4970.jpeg
Detta fick mig ju också att tänka på hur det är att ha en mugg i en bil utan mugghållare (även om det finns en plan hård yta att ställa på - som t ex en del bilar har på instrumentpanelen) eller matkassar som står upp i skuffen. Vad lite som behövs för dom ska välta. Rätt otroligt när man jämför med hur det är att ha samma mugg eller kasse stående i ett spårfordon (skillnaden i acc/broms och kurvtagningskapacitet är så enorm verkligen).
Nu går ju inte en bil att jämföra med en buss heller p g a storleks och viktskillnaden - men bussen ligger ju ändå närmare bilen än spårfordon, så att säga. Friktionen stål mot stål är verkligen inte hög jämfört med gummi mot asfalt. Men det är ju bra stor skillnad på rullmotstånd också.

Dock har jag sett både muggar ståendes och utspillt kaffe på golvet i bussar också - eller på dom plana ytor en del bussar har över motorn (många chaufförer kör så mesigt att en mugg kan stå kvar där också). Men den brukar ju inte stå kvar flera timmar, som den ofta gör på tunnelbanan - så därav ser man det inte alls lika ofta.

Sen att dölja smutsen gör ju inte att den försvinner - sätet blir ju ändå lika äckligt ändå. Men det är klart "det man inte vet lider man inte av". Dock tycker jag det är en bättre ide att se till att sätena är rena än att försöka dölja skiten. Plastsäten är det ju inget fel på heller enl mitt tycke (testade ju det när jag var i t ex New Yorks tunnelbana). Men vill man ha något mjukare, så finns det ju tyg som är lättare att göra rent
- typ galonsäten, som finns/fanns i en del äldre fordon.
Hechtwagen skrev: onsdag 20 juli 2022 22:40 Man ska ha plysch på dynor i kollektivtrafiken om man ska ha tyg, kolla på plyschen som satt i SL X10 och iSLs nuvarande blå bussar, den tvättas.. .....aldrig......men ser ändå mer presentabel ut än tyget i en tre fyra veckor gammal C20U.

Ska det vara så komplicerat?
Plysch är ju ett sånt där material man tror ska ta åt sig skiten lättare än "vanligt" tyg. Men det är ju tvärtom uppenbarligen - det håller sig fräschare
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av roggek »

C20_rules skrev: onsdag 20 juli 2022 2:45
Förvånande att det varit så tyst här om sätena och städningen i C30 (sånt brukar ju skapa livliga diskussioner annars). Typ hälften av turerna jag också åkt med C30, så har det varit ofräscht i vagnarna över lag - mängder med skitiga säten och luktar sunkigt. Snopet med nya fina tåg och så är det dom som är skitigast...
beror inte på tågen, utan på resenärerna som åker med dem, merparten (främst i den västra delen av röda linjen) av icke skidåkande nationer, vet inte hur en dusch fungerar. :?
Hade C30 satts in på blåa linjen hade det varit katastrof... :mrgreen:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av M224 »

Jasså? Hur kommer det sig då att C20 som går på röda o blå linjen är mycket bättre städade? Det verkar öht inte som att golven på C30 rengörs. Så en del del av problemet är nog depån i Norsborg.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av M224 »

C30 2317 på linje 14 i Fruängen...

Bild
Skriv svar