Nya IDTS skyltar TUB 2

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av M224 »

Vad är det för j-a skit SL köpt in egentligen? Tanten hackar ju så mycket så man begriper ju inte vad hon säger. Tåg ... Ropsten ... minuter Tåg mot Mörby... Centr... avgår om... 1... minut. Sen följer något om Roslagsbanans avstängning men det är så obegripligt att ingen kan förstå. :evil:
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av kildor »

Jag har inte reflekterat så mycket över utropen. Men jag tycker att det är bra att de två närmaste avgångarna alltid syns, och att det finns plats för trafikinformation på en egen rad längst ned. Skyltarna verkar uppdateras långsammare än de gamla, speciellt när tågen kommer in. Jag har ett par gånger sett att det fortfarande står 1 min när dörrarna stängs och tåget börjar rulla. Lite intrimning skulle behövas.

Jag tror jag ännu inte sett hur kort tåg skyltas. Men jag tycker det är synd att man nu med nya stora skyltar inte försöker visa tågets längd och läge på plattformen grafiskt, som t.ex. är vanligt i Tyskland.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av Odd »

Vad tycker ni är mest relevant, att visa de två-tre kommande avgångarna i tidsordning, eller visa så långt som möjligt, nästa av varje linje?

Exempel, tågen kommer i följande ordning:
18 Farsta 1 min
19 Hagsätra 3 min
19 Hagsätra 6 min
17 Skarpnäck 8 min

Alternativ 1 (De som skall till Skarpnäck får ingen information men de som skall till Hagsätra ser att det går två tåg):
18 Farsta 1 min
19 Hagsätra 3 min
19 Hagsätra 6 min


Alternativ 2 (De som skall till Hagsätra ser inte att det är två tåg mot Hagsätra efter varandra, men Skarpnäcksresenärerna ser):
17 Skarpnäck 8 min
18 Farsta 1 min
19 Hagsätra 3 min
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av daniel_s »

Det skulle utbryta total förvirring om man ändrade.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av LÅ1 »

Om man kan skriva två minuttider på samma rad, så här:
19 Hagsätra 3 min, 6 min
Det borde vara lätt att förstå.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: lördag 16 juli 2022 13:56 Om man kan skriva två minuttider på samma rad, så här:
19 Hagsätra 3 min, 6 min
Det borde vara lätt att förstå.
Ungefär så ser det ut på SL:s hemsida. Det är ju bra att kunna se hur långt det är till avgången efter. Men det kan bli krångligt att särskilja kortturer till Högdalen och Hökarängen om all information ska få plats.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av M224 »

Det blir kul att se hur de ska hänga dessa höga skyltar på stationer med plattformstak. Redan nu kan jag utan problem nå de nuvarande skyltarna vid ex. Hägerstensåsen. De får hänga dem i taket istället antar jag.
Senast redigerad av M224 den lördag 16 juli 2022 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av daniel_s »

Det där att det står ”1 min” (eller t o m 2 min) fast tåget står inne och avgångstiden är inne är en sjuka som funnits i många år på lokalbanorna på grund av någon bugg i systemet. Hoppas att inte tunnelbanan ärvt det felet!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: lördag 16 juli 2022 21:54 Det där att det står ”1 min” (eller t o m 2 min) fast tåget står inne och avgångstiden är inne är en sjuka som funnits i många år på lokalbanorna på grund av någon bugg i systemet. Hoppas att inte tunnelbanan ärvt det felet!
På andra ställen har man löst det genom att det står "avgår om xx nånting"...
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: söndag 17 juli 2022 10:55
daniel_s skrev: lördag 16 juli 2022 21:54 Det där att det står ”1 min” (eller t o m 2 min) fast tåget står inne och avgångstiden är inne är en sjuka som funnits i många år på lokalbanorna på grund av någon bugg i systemet. Hoppas att inte tunnelbanan ärvt det felet!
På andra ställen har man löst det genom att det står "avgår om xx nånting"...
Vad menar du? :-)

Det ska inte stå att det är tid kvar när det inte är tid kvar!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av daniel_s »

Även bana 1 har nu drabbats av konstiga fördröjningar. Det kan stå 1 min trots att tåget är inne och har avgångstid, och när tåget sedan kör iväg så står destinationen kvar på plattformsskyltarna långt efter det att tåget försvunnit utom synhåll. Så det känns som att man har kopplat detta via något nytt system som är långsamt, eller möjligen att något befintligt system plötsligt har fått stora prestandaproblem.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av kildor »

Jag fick höra utropen från de nya skyltarna på Östermalmståg idag. Det var oavbrutet kontinuerligt pladder om diverse trasiga hissar, banarbeten på Roslagsbanan och kommande avgångar. Det här verkar väldigt ogenomtänkt. Det ligger ju nästan alltid några trafikmeddelanden ute på skyltarna. Man blir ju knäpp om skyltarna ska prata på det här sättet...
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev: lördag 23 juli 2022 18:55 Jag fick höra utropen från de nya skyltarna på Östermalmståg idag. Det var oavbrutet kontinuerligt pladder om diverse trasiga hissar, banarbeten på Roslagsbanan och kommande avgångar. Det här verkar väldigt ogenomtänkt. Det ligger ju nästan alltid några trafikmeddelanden ute på skyltarna. Man blir ju knäpp om skyltarna ska prata på det här sättet...
Det är väl sådant som brukar kallas inkörningsproblem, möjligen permanenta sådana...

Minns att när väntetidsvisningen först infördes (var det typ 1995?) så sade pratorerna först precis det som stod på skylten: Linje tjutre mot Norsborg ankommer om åtta minuter. Linje tjutre mot Norsborg ankommer om arton minuter. Och så vidare en gång i minuten. Redan det trodde man att man skulle bli knäpp av, kanske blev man det också....
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av Odd »

kildor skrev: lördag 23 juli 2022 18:55 Jag fick höra utropen från de nya skyltarna på Östermalmståg idag. Det var oavbrutet kontinuerligt pladder om diverse trasiga hissar, banarbeten på Roslagsbanan och kommande avgångar. Det här verkar väldigt ogenomtänkt. Det ligger ju nästan alltid några trafikmeddelanden ute på skyltarna. Man blir ju knäpp om skyltarna ska prata på det här sättet...
Är inte det där lite ett resultat av de isolerade processer man använder när systemen utvecklas? Det kallas för vattenfallsmetoden, när varje steg i produktutvecklingen är färdig så går det inte att ta sig upp för vattenfallet. Det innebär att om man i efterhand kommer på att "vi visserligen ville att all information skall framgå i högtalarna men det visar sig ju bli helt obegripligt", så blir det i bästa fall en dyr tilläggsbeställning.
waterfall-vs-agile.png
waterfall-vs-agile.png (168.58 KiB) Visad 930 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av kildor »

Nu vet vi ju inte med vilken metod det nya systemet är utvecklat. Och det är tyvärr inte omöjligt att någon som bestämmer faktiskt tycker att alla trafikmeddelanden och avgångar ska ropas ut stup i kvarten...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya IDTS skyltar TUB 2

Inlägg av M224 »

Besökte ÖMT idag igen och hon hackar lika illa än. Helt omöjligt att höra vad hon säger. :roll:
Skriv svar