Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av gek »

Tvärbanan i Stockholm är under fem veckor avstängd för underhåll på sträckan Stora Essingen - Sickla. Utöver arbeten vid vägövergångar, bron över Sickla kanal mm byter man spåret i kurvan vid Lustikulla i Liljeholmen. Såvitt jag kunde se när jag åkte förbi i ersättningsbuss byts båda spåren i kurvan. Förra gången spår byttes på denna plats var 2014:
Bild
Som det ser ut på bilden var det nog endast ena spåret som byttes 2014. Men nu är det uppenbarligen dags för byte igen. Är inte åtta år ganska kort livslängd? Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av Odd »

A35 kom väl däromkring? Dessutom körs väl fler tåg.
Vet ej om det är en förklaring.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

gek skrev: torsdag 14 juli 2022 0:00 Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
Undrar om inte Gunnar råkade skriva fel på sista siffran. Det är väl, som Odd säger, A35 som sliter hårt på spåren?! Men A35 trafikerade väl bara Solna-grenen fram tills dess att trafiken till Sickla öppnades? Var det 2017? Innan dess såg man väl knappast någon A35 i Gröndal. Eller minns jag fel? Åker så gott som aldrig kollektivt sedan jag köpte min skoter.

Vi får konsultera Daniel S här, tror jag.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 14 juli 2022 18:31
gek skrev: torsdag 14 juli 2022 0:00 Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
Undrar om inte Gunnar råkade skriva fel på sista siffran. Det är väl, som Odd säger, A35 som sliter hårt på spåren?! Men A35 trafikerade väl bara Solna-grenen fram tills dess att trafiken till Sickla öppnades? Var det 2017? Innan dess såg man väl knappast någon A35 i Gröndal. Eller minns jag fel? Åker så gott som aldrig kollektivt sedan jag köpte min skoter.

Vi får konsultera Daniel S här, tror jag.
Du har helt rätt. Före sammankopplingen hösten 2017 var det enbart A32 söder om Alvik och enbart A35 norr om Alvik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av gek »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 14 juli 2022 18:31
gek skrev: torsdag 14 juli 2022 0:00 Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
Undrar om inte Gunnar råkade skriva fel på sista siffran. Det är väl, som Odd säger, A35 som sliter hårt på spåren?!
Nej, jag menade faktiskt A32, men jag har förstås ingen möjlighet att bedöma riktigheten i påståendet; det handlade nog om att löpboggin orsakade slitage. Jag har inte sett några uppgifter om att motsvarande vagnar i t ex Köln skulle slita ut spåren i förtid (däremot har Kölns vagnar tydligen slitit ut sig själva ovanligt snabbt).

Kurvan vid Sickla udde byttes 2013, efter elva års trafik (i och för sig första åren mest enkelvagnar i som bäst tiominuterstrafik) men jag tror det nämndes att dessa spår avsiktligt byggts på billigaste sätt eftersom de efter några år skulle försvinna i och med "Danviks lösen".
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

gek skrev: torsdag 14 juli 2022 19:22
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 14 juli 2022 18:31
gek skrev: torsdag 14 juli 2022 0:00 Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
Undrar om inte Gunnar råkade skriva fel på sista siffran. Det är väl, som Odd säger, A35 som sliter hårt på spåren?!
Nej, jag menade faktiskt A32, men jag har förstås ingen möjlighet att bedöma riktigheten i påståendet; det handlade nog om att löpboggin orsakade slitage. Jag har inte sett några uppgifter om att motsvarande vagnar i t ex Köln skulle slita ut spåren i förtid (däremot har Kölns vagnar tydligen slitit ut sig själva ovanligt snabbt).

Kurvan vid Sickla udde byttes 2013, efter elva års trafik (i och för sig första åren mest enkelvagnar i som bäst tiominuterstrafik) men jag tror det nämndes att dessa spår avsiktligt byggts på billigaste sätt eftersom de efter några år skulle försvinna i och med "Danviks lösen".
Ja, alltså, trafiken mellan Liljeholmen och Alvik inleddes ju sommaren år 2000 - hur mycket som var enkelvagnståg minns ju nu inte, inte heller turtätheten. Eller om spårbyte ägde rum någon gång mellan 2000 och 2014. Vad jag däremot minns är när tätmassan i spåren lossnade och kletade in vagnshjulen något alldeles för :evil: -ligt (Thomas Johanssons Tvärbanebok, sid. 75 ).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av Johan »

Här i Göteborg behöver vi bara gräva upp hela Redbergsvägen vart 11:e år. (För det var väl 2011 sist?)
Men ni kanske slipper avstängning i flera månader i alla fall?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av Hechtwagen »

Frågan återstår hur ofta tätrafikerade kurvspår på gatuspårvägar behöver nya räler.

I många mindre nogräknade städer hade nog trådens kurva fått nöja sig med rälsbyte var tjugonde år, men vi kansle vill hålla högre standard här än i valfritt stanland?

Ban/signal-underhållet på tvärbanan kostar lika mycket varje år som spårvagnstrafiken men det talas det väldigt lite om.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: torsdag 14 juli 2022 20:41 Frågan återstår hur ofta tätrafikerade kurvspår på gatuspårvägar behöver nya räler.

I många mindre nogräknade städer hade nog trådens kurva fått nöja sig med rälsbyte var tjugonde år, men vi kansle vill hålla högre standard här än i valfritt stanland?

Ban/signal-underhållet på tvärbanan kostar lika mycket varje år som spårvagnstrafiken men det talas det väldigt lite om.
Ja, uppenbarligen, eftersom det inte redovisas någon källa för påståendet ovan (om det nu inte är en av hr. Gäddas vanliga provokationer).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av Stefan Widén »

Alltså det finns en väldigt tydlig norm för kurvslitage hos TF, visst kan man i olika städer ha andra normer vilket man kan se om man åker runt i världen. Men det är ju många faktorer som avgör, man kanske har som i detta fall planerat för en större avstängning och då kan man välja att antingen gå lite över eller byte lite i förväg för att just minska påverkan på trafiken. Man kan även påläggsvetsa en kurva för att förskjuta rälbytet vilket är effektivt.
Så man måste ju veta hela bakgrunden innan man kan avgöra vad som är rätt eller fel.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av ADDE »

Vad annat görs under sommarens avstägning? för jag tänker att man hade kunnat använda klätterspår och byta ut ett kurvspår i taget?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 14 juli 2022 21:41
Hechtwagen skrev: torsdag 14 juli 2022 20:41 Frågan återstår hur ofta tätrafikerade kurvspår på gatuspårvägar behöver nya räler.

I många mindre nogräknade städer hade nog trådens kurva fått nöja sig med rälsbyte var tjugonde år, men vi kansle vill hålla högre standard här än i valfritt stanland?

Ban/signal-underhållet på tvärbanan kostar lika mycket varje år som spårvagnstrafiken men det talas det väldigt lite om.
Ja, uppenbarligen, eftersom det inte redovisas någon källa för påståendet ovan (om det nu inte är en av hr. Gäddas vanliga provokationer).

Visst är det så, men dessvärre innehåller det åtskilliga uns av sanning.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av twr »

ADDE skrev: torsdag 14 juli 2022 23:56 Vad annat görs under sommarens avstägning? för jag tänker att man hade kunnat använda klätterspår och byta ut ett kurvspår i taget?
Kanske det, men det kanske är svårt på en sträcka med blandtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av gek »

twr skrev: fredag 15 juli 2022 10:10
ADDE skrev: torsdag 14 juli 2022 23:56 Vad annat görs under sommarens avstägning? för jag tänker att man hade kunnat använda klätterspår och byta ut ett kurvspår i taget?
Kanske det, men det kanske är svårt på en sträcka med blandtrafik.
Nu är väl övrig trafik under arbetena i kurvan vid Lustikulla avstängd i båda riktningarna (ersättningsbussen jag åkte med körde en lång omväg) så enkelspårstrafik hade kanske varit möjlig, men antagligen försvårat arbetena. Och sträckan Liljeholmen- Sickla hade i vilket fall inte kunnat trafikeras med spårvagn eftersom spår saknas på flera ställen där det under avstängningen pågår arbeten.
/Gunnar Ekeving
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av twr »

Vad är Lustikulla? Varför kallas det så?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev: fredag 15 juli 2022 12:01 Vad är Lustikulla? Varför kallas det så?
Ett gammalt torp.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6vholmsv%C3%A4gen
Flik Historik
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av daniel_s »

Det går numera mycket trafik på Tvärbanan och det är förhållandevis höga axellaster för att vara en spårväg. Med ett snabbt överslag så är det en vanlig vardag 300 vagnar à 50-60 ton eller ungefär 16000 axelton. Kurvorna slits naturligtvis ned snabbare med denna trafik än med den trafik vi hade de första 10-12 åren.

Den där kurvan i söderspåret vid Lövholmsvägen/Liljeholmsvägen var påfallande sliten och borde ha bytts redan 2014 men den ligger ingjuten i något slags betongplatta och jag tror att det bidrog till att den inte byttes då. När man nu har stängt av trafiken i flera veckor är det väl jättebra att man byter räls även i norrspåret spåren vare sig det behövs just nu eller inte, det är ju värt en del att slippa stänga av så ofta - särskilt på denna sträcka där man inte gärna kan köra enkelspår.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: fredag 15 juli 2022 14:05 Det går numera mycket trafik på Tvärbanan och det är förhållandevis höga axellaster för att vara en spårväg. Med ett snabbt överslag så är det en vanlig vardag 300 vagnar à 50-60 ton eller ungefär 16000 axelton. Kurvorna slits naturligtvis ned snabbare med denna trafik än med den trafik vi hade de första 10-12 åren.

Den där kurvan i söderspåret vid Lövholmsvägen/Liljeholmsvägen var påfallande sliten och borde ha bytts redan 2014 men den ligger ingjuten i något slags betongplatta och jag tror att det bidrog till att den inte byttes då. När man nu har stängt av trafiken i flera veckor är det väl jättebra att man byter räls även i norrspåret spåren vare sig det behövs just nu eller inte, det är ju värt en del att slippa stänga av så ofta - särskilt på denna sträcka där man inte gärna kan köra enkelspår.
Huru med snörjning med smörja i sagda kurva? Sådant kan väsentligt minska slitaget!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av daniel_s »

Ja, utan smörjning hade det slitits ut ännu snabbare!
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårväg: Normalt att kurvspår håller endast åtta år?

Inlägg av gek »

Aktuella bilder från den utslitna kurvan vid Lustikulla nära Liljeholmen:

Bild
Bild

Vid Årstaberg är spåret i vägkorsningen borttaget, och nytt underlag liknande det i Liljeholmen läggs ut. För att möjliggöra passage från pendeltågsstation och busstation till ersättningsbuss har man lagt ut en spång över spåren:
Bild
Bild
/Gunnar Ekeving
Skriv svar